ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה במשרד ראש הממשלה בירושלים, 19 ביוני 2022 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
Abir Sultan/Pool Photo via AP

בנט מרוויח עוד זמן: גם השבוע לא תועלה ההצעה לפיזור הכנסת

בימינה מעריכים כי ניר אורבך לא יתמוך כרגע בהצעה לפיזור הכנסת ולכן בליכוד נוטים שלא להעלות את ההצעה השבוע ● המפלגות החרדיות - וש"ס בפרט - מודאגות מהתחזקותו של איתמר בן-גביר על חשבונן ● והאלוף (מיל.) דורון אלמוג עשה טעות של טירונים, שעלולה לעלות לו במינויו ליו"ר הסוכנות ● שלוש הערות פוליטיות

1

ניר אורבך לא יתמוך השבוע בהחלטה לפיזור הכנסת. זו ההערכה המתגבשת בקרב בכירים בימינה. במקרה כזה יזכה ראש הממשלה נפתלי בנט בשבוע נוסף של חסד ויתקרב עוד יותר לסוף מושב הקיץ.

לא ברור מה יעשה אורבך בשבועות הקרובים. אני מעריך שהוא ייתן לבנט את כל מושב הקיץ, ואחר כך אלוהים גדול.

בכירים בימינה טוענים כי מידת התיאום בין בנט ואורבך קיימת כל הזמן, וכל הפרסומים האחרונים על מריבות וצעקות עד השמיים מבוימים בחלקם ומשרתים את שניהם היטב. וכך, עיתוני סוף השבוע היו מלאים בתיאורים על דרמות עוצרות נשימה ודיאלוגים קשים באקווריום של בנט שלא היו ולא נבראו בחלקם הגדול.

"ראש הממשלה הצליח להפחיד את אורבך", אומר מקורב לבנט. "הוא דיבר אתו ברצינות על המלחמה החשאית שהוא מנהל באיראן, ושאל אותו אם הוא מוכן לקחת על עצמו את האחריות שהכול ייפסק. בעצם, בנט השתמש מול אורבך בשיטות של נתניהו – נגד האינטרס של נתניהו".

חבר הכנסת ניר אורבך ליד משרד ראש הממשלה בירושלים, 12 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חבר הכנסת ניר אורבך ליד משרד ראש הממשלה בירושלים, 12 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בכיר אחר במגזר הציוני דתי אומר כי "הכול משחק מתואם בין בנט ואורבך. המשחק הזה משרת את בנט וההישרדות שלו וגם את אורבך, כמי ששומר בכל יכולתו על חומות הימין. עכשיו אורבך מנהל פייק יוזמה על ממשלה שתקום בכנסת הנוכחית בראשות נתניהו. הכול אחיזת עיניים.

"הכול משחק מתואם בין בנט ואורבך. המשחק הזה משרת את בנט וגם את אורבך, כמי ששומר בכל יכולתו על חומות הימין. עכשיו אורבך מנהל פייק יוזמה על ממשלה שתקום בכנסת הנוכחית. הכול אחיזת עיניים"

"בנט ואורבך גנבו הרבה סוסים בבית היהודי ואין להם בעיה להמשיך גם עכשיו ביחד. הם כאילו ילכו עד הסוף, אבל ברגע האחרון ישאירו את הליכוד במצב קשה, אחרי שבזבזו את החוק לפיזור הכנסת, ובלי יכולת להפיל את הממשלה בחצי השנה הבאה".

ואכן, בליכוד אובדי עצות. מצד אחד הם בונים על אורבך שיפזר את הכנסת השבוע בקריאה טרומית. מצד שני, הם לא רואים את נתניהו מטריף את כולם לבחירות חדשות כפי שהוא יודע. ההצעה לפיזור הכנסת תידחה כנראה.

"אורבך לא בשל לזה באופן סופי. זה מהר מדי ובא ביקור ביידן, אבל זה יקרה בסוף", הבטיח אתמול ח"כ דוד ביטן (ליכוד) בראיון לרדיו קול חי, "המקסימום יהיה בשבוע הבא". נראה.

2

הרב הראשי יצחק יוסף רואה את מפעל חייו של אביו, הרב עובדיה יוסף, מתערער – ויוצא למתקפה. הרב יוסף תקף בסוף השבוע את ח"כ איתמר בן-גביר בגלל שהוא עולה להר הבית. בעצם, הרב נכנס בבן-גביר בגלל שהוא עולה על ש"ס.

בן-גביר הזמין בשבוע שעבר סקר פנימי. הציונות הדתית מקבלת בו 10 מנדטים – שלושה מנדטים הוא לוקח מש"ס ומנדט וחצי נוסף מיהדות התורה. זו הסיבה שגם "יתד נאמן", הביטאון של דגל התורה, מכה בבן-גביר ללא רחם. העימות הזה בין ש"ס, יהדות התורה ובן-גביר הולך להיות אחד המרתקים בבחירות הבאות.

בן-גביר הצליח למשוך בבחירות הקודמות את קולות הצעירים החרדים האשכנזים, אך לא נגע בש"ס. "ביהדות התורה יש שוליים ימניים שמתקשים להזדהות עם מפלגתם ושם רואים את הזליגה לבן-גביר, שמנצל את זה היטב", אומר הפרשן החרדי יעקב ריבלין.

הפעם בן-גביר הולך בכל הכוח על השוליים הרחבים של ש"ס, בעיקר בפריפריה. לפני שבועיים הוא הגיע לבית כנסת היזדים בירושלים, המעוז הרוחני של ש"ס מימים ימימה, והתקבל שם בכבוד מלכים בידי אחד הדרשנים, הרב מאיר אליהו, וחסידיו הרבים שהיו במקום. אבל לא רק שם. בכל מקום שבו מופיע בן-גביר, מגיעים בעיקר חרדים ספרדיים. אתמול בערב (ראשון) הוא הגיע לנוף הגליל וזה בדיוק הקהל שבא לשמוע אותו.

"בן-גביר לא לוקח קולות מתלמידי הישיבות של ש"ס, הוותיקים, או אנשי הליבה של הרב עובדיה ואריה דרעי, אבל הוא מכסח להם את הצעירים, האנשים שמתלהבים ממנו ומבחינתם ש"ס לא מספיק ימנית מול הערבים", מסביר אחד מאנשיו של בן-גביר.

"בן-גביר לא לוקח קולות מתלמידי הישיבות של ש"ס, הוותיקים, או אנשי הליבה של הרב עובדיה ואריה דרעי, אבל הוא מכסח להם את הצעירים, האנשים שמבחינתם ש"ס לא מספיק ימנית מול הערבים"

ח"כ איתמר בן-גביר בשער שכם במצעד הדגלים לרגל יום ירושלים, 29 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ איתמר בן-גביר בשער שכם במצעד הדגלים לרגל יום ירושלים, 29 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

על הרקע הזה צריך להבין את הרב יוסף שמנסה להציל את הבית ולקשור את בן-גביר עם עבירה דתית חמורה – עלייה להר הבית בריש גלי. הוא אפילו כינה אותו "אהבל". אלה הפצצות שהרב עובדיה נהג להטיל על אויביו בימי מצוקה, ואם הבן, הרב הראשי, נגרר באותו דרך וסגנון למריבה הפוליטית, אז ש"ס באמת בצרות.

3

האלוף (מיל.) דורון אלמוג הוא לא פוליטיקאי, ולכן הוא עלול לשלם מחיר יקר. ביום חמישי בערב נבחר אלמוג ליו"ר הסוכנות היהודית. ביום שישי הוא הופיע בכנס של התנועה הרפורמית בנתניה וסיפר כי בתו עלתה לתורה עטופה בטלית כשהייתה בת מצווה, בגיל 12.

אלמוג זכה לתשואות סוחפות בנתניה, אבל גם הגינויים החלו לזרום, בעיקר מהכיוון הדתי והחרדי. ההתקפות עליו קשות, לפעמים ארסיות. מבחינת החרדים, לרפורמי באשר הוא אין זכות קיום.

אלמוג זכה לתשואות סוחפות בנתניה, אבל גם הגינויים החלו לזרום, בעיקר מהכיוון הדתי והחרדי. ההתקפות עליו קשות, לפעמים ארסיות. מבחינת החרדים, לרפורמי באשר הוא אין זכות קיום

פוליטיקאי מדופלם לא היה מגיע לכנס של רפורמים יום אחרי הבחירה שלו כיו"ר הסוכנות, ולפני שהבחירה אושרה על ידי חבר הנאמנים.

בעוד שלושה שבועות, בין 7 ו-10 ביולי, יתכנס בירושלים חבר הנאמנים של הסוכנות, ואלמוג יאלץ לנהל שם קרב קשה על המינוי שמונח לו כבר ביד. כמו הכנסת, חבר הנאמנים מונה 120 חברים, עם רוב למפלגות הימין, לדתיים ולחרדים.

אתמול נאלץ אלמוג להתקפל ונשבע שהוא לא רפורמי, חס וחלילה. "קיבלתי חינוך יהודי. הדבר הקדוש ביותר הוא ארץ ישראל, מדינת ישראל, עם ישראל ומורשת ישראל", כך צייץ בטוויטר. "בתנו ניצן בחרה לעלות לתורה בגיל 12, לפני 31 שנים, כי הדבר נבצר מאחיה ערן שנולד עם מוגבלות קשה.

"איש במשפחתנו לא השתייך בעבר ואינו משתייך היום לקהילה הרפורמית או לקהילה כלשהי.

"באתי לאחד, כולנו אחים. אסור לנו לוותר על אף יהודי", סיכם אלמוג את הציוץ. אלמוג לא מוותר; עכשיו צריך יהיה לראות אם חבר הנאמנים מוותר עליו.

עוד 863 מילים
סגירה