מומחי ביטחון מעריכים: מלחמה אחרי הבחירות

תא"ל במיל' אסף אוריון וסא"ל בדימוס אורנה מזרחי תמימי דעים: הסיכוי ל"מערכה צבאית גדולה" זמן קצר אחרי הבחירות גבוה מאוד ● על מה הם כן חלוקים? היכן זה יקרה - בעזה או בצפון

AP_06052805477 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
AP Photo/Hussein Malla
אנשי חיזבאללה בקצה מנהרה שנחפרה מבלנון והופצצה ע"י צה"ל

האם המתיחות הביטחונית הגוברת עשויה להתפתח לעימות צבאי של ממש – עם חמאס, חיזבאללה, או מדינה כלשהי במזרח התיכון – לפני הבחירות או מיד לאחריהן? זאת השאלה שהפנינו היום לשני מומחים לענייני צבא וביטחון, בעקבות שלל הדיווחים על פעילות צה"ל ועל הסלמה בגזרות השונות.

תקיפה ישראלית בסוריה צילום ארכיון (צילום: SANA via AP)
תקיפה ישראלית בסוריה צילום ארכיון (צילום: SANA via AP)

1. תא"ל במיל' אסף אוריון: עזה תחילה

"ברצועת עזה אנחנו הרבה יותר קרובים למלחמה מאשר בלבנון, אפילו בזמן הקרוב", אומר לזמן ישראל תא"ל במיל, אסף אוריון, בעבר בכיר באמ"ן ובאג"ת, ונציג צה"ל במו"מ עם הפלסטינים, וכיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.

עוד לפני הבחירות?
"ההיגיון אומר שלא. לאף אחד משני הצדדים אין אינטרס בכך, לא לישראל ולא לחמאס".

אם ככה, למה שתפרוץ בכלל מלחמה?
"כי הג'יהאד האיסלמי מעוניין בכך, ואיראן מעוניינת בכך. ולפעמים, גם כשהצדדים המחליטים עצמם לא מעוניינים להילחם, הדינמיקה דוחפת אותם לכך בניגוד לרצונם נראה שאנחנו בדרך לשם.

"אנחנו על הסף כבר שנה, שנה וחצי, ב'און אנד אוף' בין הסלמה להרגעה של השטח, וזאת דינמיקה שהיא לא בת קיימא, שגוררת את הצדדים בשלב מסוים להתלקחות".

יש הבדל בין ממשלה בראשות נתניהו לממשלה בראשות גנץ, מהבחינה הזאת?

אסף אוריון (צילום: חן גלילי/המכון למחקרי ביטחון לאומי)
אסף אוריון (צילום: חן גלילי/המכון למחקרי ביטחון לאומי)"ההבדל הוא שאת נתניהו אנחנו יודעים לצפות, פחות או יותר, לפי תקדימי החלטותיו ומעשיו. כבר עשר שנים הוא מראה כראש הממשלה שהוא מעוניין להימנע מעימות ולהגיע להסדרה עם חמאס, וקשה להזיז אותו משם, גם כשהשחקנים האחרים במשחק מעוניינים בהסלמה.

"לגבי גנץ אנחנו לא יודעים, כי הוא היה עד עכשיו בתפקיד של מבצע מדיניות, ולא של דרג מדיני שקובע מדיניות. אין לו רקורד מדיני מהעבר שמלמד על העתיד".

מה יקרה בגבול הצפוני? למה שם אתה אופטימי יותר?
"כי הצדדים, כולל איראן, לא מעוניינים שהגבול הצפוני יתלקח. זאת זירה קשה ומסוכנת מדי, לכולם, ולכן אני מתקשה לראות מצב שהיא תתלקח בקרוב באופן יזום, אך אולי בדינמיקה של מקח טעות והסלמה תגובתית".

2. סא"ל בדימוס אורנה מזרחי: הצפון דליק יותר

סא"ל בדימוס אורנה מזרחי, בכירה לשעבר במודיעין ובמל"ל, וכיום חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון, חושבת, ממש כמו עמיתה אסף אוריון, שהסיכוי למערכה רחבה הוא גדול – אבל דווקא בגבול הצפון ולא בעזה.

"הזירה המסוכנת באמת, לדעתי, היא הזירה הצפונית, מול חיזבאללה", אומרת מזרחי לזמן ישראל. "אמנם, לנסראללה יש הרבה צרות משל עצמו בתוך לבנון ואין לו אינטרס למלחמה בישראל, אבל ישראל וחיזבאללה הם חלק ממערכת אזורית כוללת שדוחפת אותם למלחמה איתנו".

לדברי מזרחי: "חיזבאללה הם הנשק החזק והקשה ביותר של איראן מול ישראל. כיום, יש מערכה חזקה שישראל מנהלת בסוריה מול האיראנים, יש מי שטוענים שגם בעיראק, ויש מתיחות בין ארה"ב לאיראן במפרץ הפרסי וסביב סוגיית הגרעין.

אורנה מזרחי (צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי)
אורנה מזרחי (צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי)

"איראן שמרה עד עכשיו את חיזבאללה כקלף אחרון ועיקרי, למקרי קיצון כמו מתקפה על מתקני הגרעין, אבל ההתחממות בגזרות האחרות מגדילה את התעוזה והנכונות שלה להסתכן ומגדילה את המרחב של אפשרות להידרדרות ועימות יותר רחב ופעיל. אני נזהרת מהמילה 'מלחמה' אבל עימות רחב הוא בהחלט אופציה קרובה. מלחמה כוללת, אם תפרוץ, תהיה בין ישראל לחיזבאללה".

נוסף על האינטרס האיראני, האם יש אינטרס ישראלי שתפרוץ מלחמה, לפני הבחירות או אחריהן?
"אני לא אישיות פוליטית, ולא מעוניינת להתייחס לנושא הבחירות. האינטרס של ישראל, כפי שעולה מניתוח 'מבחוץ' של מה שישראל עושה, הוא להסיג את איראן אחורה מסוריה, ולהרחיק את האיום האיראני מהגבול הצפוני שלה (של ישראל) ואת העברת הנשק מאיראן לסוריה.

"בשנתיים האחרונות ישראל עובדת כל הזמן על הדברים האלה, ואין שינוי בגלל הבחירות. מה שכן התגבר בזמן האחרון זה שהדברים נחשפים יותר".

והעלייה בהיקף החשיפה אולי כן קשורה לבחירות?
"יהיה מי שיגיד שכן".

כלומר – העימות מתקרב ויכול לפרוץ בכל זמן, גם לפני הבחירות?
"אני לא חושבת שיש קשר בין מועד העימות לבין הבחירות, אבל הבחירות מתקיימות בעוד שלושה שבועות ואני מתקשה להאמין שעימות רחב יפרוץ כל כך מהר. יש סיכוי גבוה שיפרוץ בקרוב, אבל לא כל כך מהר".

ומה יקרה בגזרת עזה?
"בעזה קשה לדעת, כי ממשלת ישראל עצמה לא יודעת לאן היא הולכת. יש ניסיון קבוע וברור להימנע ממערכה ולהגיע להסדרה, ולהכיל את ההתגרויות של חמאס, אבל גם הסדרה היא אופציה גרועה. יש מתח ברור בין שתי אופציות גרועות, הסדרה ועימות, ששתיהן נוסו בשנים האחרונות לסירוגין ושתיהן לא פתרו את הבעיה".

"ייתכן שלא תהיה ברירה אלא להגיע לעימות גם בעזה, אבל קשה לי לראות את זה קורה כבר בשבועות הקרובים. כדי לדעת מה יקרה, נצטרך לחכות לממשלה חדשה".

עוד 601 מילים
סגירה