יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עם הגעתו לאנקרה, טורקיה, לביקור רשמי. 22 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
AP Photo/Burhan Ozbilici

משולש סעודיה טורקיה ישראל הולך ומתחזק

לראשונה מאז הרצח של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י, יורש העצר מוחמד בן סלמאן התקבל השבוע באנקרה בכבוד מלכים ● לבנון: אחרי הבחירות, לפני הסערה ● ראש הממשלה המצרי במסר לבני עמו: אם אין לחם, "תתנהלו בחוכמה" ● והשבוע לפני 19 שנים, ארה"ב בנתה בעיראק צבא חדש ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

בן סלמאן מתקבל באנקרה בכבוד מלכים

אחרי שנים של נתק ועוינות, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הגיע לביקור רשמי באנקרה – לראשונה מאז הרצח של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י. בן סלמאן התקבל בכבוד מלכים, וגם התקשורת הטורקית שעד לאחרונה נהגה לבזות ולתקוף את סעודיה ואת הנהגתה, מילאה את פיה מים או שיבחה את האורח הרם-דרג.

ההתקרבות בין ריאד לאנקרה נמשכת מזה מספר חודשים, והנשיא רג'פ טאיפ ארדואן אף ביקר בסעודיה. עתה הגיע תורו של בן סלמאן לביקור גומלין.

מי שלא התרשמה מהתחממות היחסים המהירה בין שתי המדינות היא ארוסתו של ג'מאל ח'אשוקג'י, חדיג'ה צ'נגיז. בעיניה מחמד בן סלמאן הוא עדיין רוצח, וככל הנראה בדעה הזאת מחזיקים גם טורקים רבים, במיוחד אלה הנמנים על החוגים האסלאמיים במדינה.

מי שלא התרשמה מהתחממות היחסים המהירה בין שתי המדינות היא ארוסתו של ג'מאל ח'אשוקג'י, חדיג'ה צ'נגיז. בעיניה מחמד בן סלמאן הוא עדיין רוצח, וככל הנראה בדעה הזאת מחזיקים גם טורקים רבים

החוגים הללו גם בדרך כלל הביקורתיים ביותר ביחס למדינת ישראל. ביקורו של שר החוץ יאיר לפיד גם הוא זכה לכותרות נלהבות בעיתונות הטורקית, אך השאלה הגדולה היא האם ההתקרבות הזאת במשולש ריאד-אנקרה-ירושלים מתקבלת יפה גם על ידי הציבור הטורקי, לרבות תומכי ארדואן שעד כה תמכו בהתלהבות בלוחמנות של מי שזכה בעולם הערבי לכינוי "הסולטן הטורקי".

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד יחד עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו באנקרה, 23 ביוני 2022 (צילום: בעז אופנהיימר/לע"מ)
ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד יחד עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו באנקרה, 23 ביוני 2022 (צילום: בעז אופנהיימר/לע"מ)

ארדואן נמצא כעת בשנת בחירות. הוא זקוק לכלכלה מתפקדת יותר מכל לאור המשבר הכלכלי החמור שהחל בטורקיה עוד לפני מגפת הקורונה. ככל הנראה, כאשר הבחירה הייתה בין המשך הקו התוקפני העקבי נגד ישראל וארצות המפרץ לבין כלכלה משגשגת והשקעות – ארדואן בחר בכלכלה.

פרשנים טורקים רבים תוהים האם ההתפתחויות הללו יסייעו לנשיא הטורקי לשמור על הבייס הדתי והשמרני שלו למרות ההצלחות הכלכליות, אם יהיו כאלה. כרגע נראה שאנקרה פותחת לרווחה את שעריה לכל אויביה לשעבר, ושבחסות הסולחה הזאת גם המדינות האחרות שהיו בעמדה לעומתית זאת מול זאת בוחרות בנורמליזציה ופריחה כלכלית, ולא בסכסוך ופלגנות.

כרגע נראה שאנקרה פותחת לרווחה את שעריה לכל אויביה לשעבר, ושבחסות הסולחה הזאת גם המדינות האחרות שהיו בעמדה לעומתית זאת מול זאת בוחרות בנורמליזציה ופריחה כלכלית, ולא בסכסוך ופלגנות

לבנון: אחרי הבחירות, לפני הסערה

השבוע החליטו מרבית סיעות הבית בפרלמנט הלבנוני החדש שנג'יב מיקאתי, ראש הממשלה הזמני של לבנון, ימשיך למלא את תפקידו וכי טוטל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. שתי הסיעות הנוצריות הגדולות – הכוחות הלבנוניים והתנועה הפטריוטית החופשית – נמנעו מלהציע מועמד משלהן.

בעקבות בחירתו, מיקאתי פנה ללבנונים בנאום מרגש וקרא לכולם "לשתף פעולה על מנת להציל את ארצנו ואת עמנו" והבטיח שלא יאפשר ללבנון להתמוטט.

ראש ממשלת לבנון הזמני נג'יב מיקאתי בנאום לאומה, 23 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
ראש ממשלת לבנון הזמני נג'יב מיקאתי בנאום לאומה, 23 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

האם מיקאתי – שזכה בתמיכה של 10 מתוך 13 סיעות הבית (גם המחוקקים העצמאיים, אך גם חזבאללה ותנועת אמל הביעו את תמיכתן בו) – יצליח במלאכתו וירכיב את הממשלה שחיונית לכלכלתה הקורסת של לבנון כאוויר לנשימה? המומחים בלבנון מעריכים שהסיכוי לכך אינו גבוה, ובלאו הכי הממשלה החדשה אמורה לנהל את ענייניה של לבנון רק עד הבחירות לנשיאות בסוף אוקטובר.

אם הבחירות לנשיאות יתקיימו במועדן, הן בכל מקרה יקטעו את הרצף השלטוני ויתחילו את התהליך של הרכבת הממשלה ובחירה של ראש הממשלה החדש מהתחלה.

במקביל להרכבת הממשלה, מיקאתי מתמקד כעת במו"מ עם קרן המטבע הבינלאומית בניסיון לגבש תכנית הבראה כלכלית ללבנון. אחד הפרויקטים החשובים שאמורים לסייע ללבנון להתגבר על המשבר היא עסקת הגז שנחתמה השבוע בין לבנון, מצרים וסוריה.

מיקאתי מתמקד במו"מ עם קרן המטבע בניסיון לגבש תכנית הבראה כלכלית ללבנון. אחד הפרויקטים החשובים שאמורים לסייע ללבנון להתגבר על המשבר היא עסקת הגז שנחתמה השבוע בין לבנון, מצרים וסוריה

אם העסקה הזאת תאושר על ידי הבנק העולמי וארה"ב תסיר לשם כך חלק מהסנקציות נגד המשטר הסורי, הגז המצרי יזרום ללבנון דרך סוריה ויקל ולו במעט את המשבר הקשה בתחום האנרגיה במדינה.

טקס החתימה על עסקת הגז בין לבנון, מצרים וסוריה, 21 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
טקס החתימה על עסקת הגז בין לבנון, מצרים וסוריה, 21 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

ראש הממשלה המצרי: אם אין לחם, "תתנהלו בחוכמה"

עיד אל-אדחה – אחד החגים המוסלמיים החשובים ביותר – מתקרב בצעדי ענק (השנה הוא חל ב-9 ביולי) ומחירי המזון במצרים ממשיכים להאמיר.

הממשלה בקהיר נאבקת בספסרות במוצרי המזון וגם קוראת לאזרחים "לייעל את צריכת המזון על מנת למנוע בזבוז ומחסור". את הדברים הללו אמר במסיבת העיתונאים ראש הממשלה מוסטפא מדבולי, ששטח בפני האזרחים את המדיניות המצרית החדשה בעניין זה.

לדבריו של שר האספקה והמסחר הפנימי עלי מוסלי, "למצרים יש עתודות אסטרטגיות של מצרכים בסיסיים, כגון שמן בישול, חיטה וסוכר שיספיקו לששת החודשים הקרובים". מוסלי הוסיף כי מצרים מחפשת לחזק את שיתוף הפעולה הבינלאומי ולחתום על הסכמים עם מספר מדינות כדי למצוא חלופות לייבוא החיטה של רוסיה ואוקראינה.

לדבריו של שר האספקה והמסחר הפנימי עלי מוסלי, "למצרים יש עתודות אסטרטגיות של מצרכים בסיסיים, כגון שמן בישול, חיטה וסוכר שיספיקו לששת החודשים הקרובים"

לא כולם במזרח התיכון מודאגים מהמחסור ומחירי המזון המרקיעים. בים של ייאוש ודאגה לצרכי המחיה הבסיסיים יש גם מדינות שמתמקדות בלחמניות ולא בלחם.

ראש ממשלת מצרים מוסטפא מדבולי (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)
ראש ממשלת מצרים מוסטפא מדבולי (צילום: AP Photo/Hassene Dridi)

השבוע, העיתונות הכלכלית בדובאי עסקה בשדרוג של מעמדן של מסעדות היוקרה המקומיות. שתיים מהן קיבלו שני כוכבי מישלן, 9 זכו בכוכב אחד ו-14 קיבלו אות מיוחד שמציין את הרמה הגבוהה שלהן.

כך, בעוד שבקצה אחד של מזרח התיכון עסוקים בהישרדות, בקצה השונים ממשיכים להסתנוור מכוכבי מישלן, כאילו אין מחר.

היום הזה בתולדות המזרח התיכון: ארה"ב בונה בעיראק צבא חדש

ב-23 ביוני 2003, הבכירים האמריקאים במנהל האזרחי בעיראק הכריזו על כוונתם להקים צבא עיראקי חדש. חודש קודם לכן פורק באופן רשמי הצבא העיראקי של סדאם חוסיין שהואשם על ידי אמריקאים בביצוע של פשעי מלחמה.

צבא ארה"ב היה אמור לאמן את הצבא העיראקי החדש, והמטרה המוצהרת הייתה ליצור צבא מגוון שיהיה בו חלק לכל הקהילות הדתיות והאתניות הרבות שמרכיבות את הפסיפס העיראקי.

צבא ארה"ב היה אמור לאמן את הצבא העיראקי החדש, והמטרה המוצהרת הייתה ליצור צבא מגוון שיהיה בו חלק לכל הקהילות הדתיות והאתניות הרבות שמרכיבות את הפסיפס העיראקי

חיילי צבא ארה"ב בעיראק ב-2003 (צילום: AP Photo/John Moore)
חיילי צבא ארה"ב בעיראק ב-2003 (צילום: AP Photo/John Moore)

לעיראקים רבים היה ברור שלמפלגת בעת' שבראשה עמד סדאם חוסיין לא היה צריך להיות כל חלק בעתידה של עיראק, ובתהליך של דה-בעת'יפיקציה גם הצבא העיראקי החדש "טוהר" מהנוכחות של בעת', גם כאשר מי שנפגעו היו קצינים זוטרים שלא נטלו כל חלק במדיניות המפלצתית של סדאם חוסיין ומשטרו ביחס למיעוטים ואויבים פוליטיים.

לאחר מספר שנים יתברר שאנשי צבא לשעבר שכבר לא היה להם מקום במערכת הצבאית החדשה ובמוסדות המדינה עברו תהליך של הקצנה מסוכן והצטרפו למיליציות סוניות חמושות.

הקבוצה הזאת, של עיראקים שלא מצאו את עצמם בעיראק שלאחר הפלת המשטר של חוסיין, הייתה מעורבת באופן ישיר ביצירת דאע"ש, שבשנת 2013 השתלט על חלקים נרחבים בעיראק ובסוריה.

הקבוצה הזאת, של עיראקים שלא מצאו את עצמם בעיראק שלאחר הפלת המשטר של חוסיין, הייתה מעורבת באופן ישיר ביצירת דאע"ש, שבשנת 2013 השתלט על חלקים נרחבים בעיראק ובסוריה

עוד 985 מילים
סגירה