סקטון ג'יימסון באליפות הסעודית, 1 בפברואר 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
AP Photo/Amr Nabil

סעודיה מנסה לשנות תדמית על חשבון ליגת הגולף האמריקאית

תמורת מענקי חתימה שמנים ופרסים בסכומים דמיוניים, גם שחקני הגולף הטובים בעולם מוכנים להתעלם מרצח מתנגדי משטר, דיכוי להט"בק והוצאות המוניות להורג בסעודיה ● ליגת הגולף הסעודית מאיימת להרוס את הסבב העולמי ולהפוך לאירוע ה"ספורטווש" הגדול של התקופה האחרונה

הסערה הכמעט אחרונה בעולם הגולף התרחשה באמצע השבוע שעבר כשסר ניק פאלדו – זוכה שישה טורנירי מייג'ורס (ארבעת הטורנירים השנתיים החשובים בגולף, מקביל לארבעת הגראנד סלאם בטניס) – הודיע על פרישה מתפקידו ב־16 השנים האחרונות כשדר הגולף של CBS והגולף צ'אנל.

בגיל 64 הפרישה עשויה להיראות מוקדמת, אבל אחרי יותר מ־40 שנות נדודים בין משטחי גולף ברחבי העולם – רובן כשחקן מצליח לפני עידן הכסף הגדול אך אחרי שבכל זאת הרוויח כמה מיליונים – זו יכולה גם להיראות כמו פרישה הגיונית.

סר ניק פאלדו אחרי שזכה ב"פתוחה" האירית בשנת 1993
סר ניק פאלדו אחרי שזכה ב"פתוחה" האירית בשנת 1993 (צילום מסך מתוך טוויטר)

אולם, בעולם הגולף הפרנואידי, הפרישה של פאלדו קושרה מיידית – לפחות על ידי כמה צייצנים – לסדרת ה־LIV Golf הסעודית, זאת על אף שפאלדו בתפקידו כשדר בטורניר PGA, לא חסך ביקורת על הסדרה החדשה שממומנת על ידי ערב הסעודית – ואותה הציג כמוקיונות ספורטיבית.

"ראית את הפרצופים [של השחקנים], אתה לא יכול להרגיש טוב כשאלוף גדול מושעה מהטורניר (של ה־PGA)", אמר פאלדו לעמיתו לשידור. הוא התייחס לשחקנים שלקחו חלק בטורניר הראשון של הסדרה בסעודיה – שנערך החודש בסנטוריון גולף קלאב, צפונית ללונדון – והושעו לתקופה בלתי מוגבלת מהסבב החשוב ביותר בגולף העולמי, ה־PGA Tour.

פטריק ריד וברוס קופקה – שניים מהגולפאים הבולטים בסבב ה־PGA בשנים האחרונות, הודיעו – אחרי הטורניר הראשון – על מעבר לסבב הסעודי

"יש לנו שני טורנירי גולף שונים לחלוטין. אחד אנחנו משחקים כאן, בטורנירים ובאליפויות לאומיות. ויש את ה־LIV Tour שהוא מה?, 54 גומות ללא 'קאט' והתחלה עם יריית רובה, נשמע מטורף.

"עוד הבדל בולט הוא השחקנים שעזבו [את ה־PGA Tour]. ברור שהם באמצע שנות ה־40, הם היו כאן בטורניר, הם נאבקו על המשטחים. הם כנראה יודעים שהם לא יכולים לנצח את הצעירים אז הם מנסים להרוויח כמה שיותר כסף".

אולם, הטענה האחרונה של סיר ניק איבדה מהרלוונטיות שלה אחרי שפטריק ריד וברוס קופקה – שניים מהגולפאים הבולטים בסבב ה־PGA בשנים האחרונות, הודיעו – אחרי הטורניר הראשון – על מעבר לסבב הסעודי.

ההודעה על המעבר של קופקה התפרסמה ביום רביעי. זאת בזמן שנציב ליגת ה־PGA ג'יי מונהאן הודיע על שינויים בסבב שבמסגרתם יוגדלו הפרסים (אולם, הם עדיין רחוקים מאוד מהסכומים הסעודים) ועל מעבר ללוח זמנים נוח יותר (גם בזה הוא יתקשה להתחרות בסעודים).

"אני מאוכזב מכך שברוקס קופקה עזב והצטרף לסדרת LIV Golf", אמר מונהאן לכתבים שסיפרו לו על המעבר. "אני מקווה לנהל איתו שיחה על זה".

רורי מקלרוי, זוכה ארבע מייג'ורס, נשמע פחות דיפלומטי כלפי השחקן שהבטיח בעבר לסיים את הקריירה ב־PGA Tour (מה שכמובן עוד עשוי לקרות). "האם אני מופתע? כן, בגלל מה שהוא אמר קודם", אמר מקלרוי.

"אני חושב שבגלל זה אני מופתע מהחלטת הבחורים האלה –הם אומרים דבר אחד ואז הם עושים דבר אחר […] אני לא מבין את זה, אולי זה קורה מסיבות משפטיות אבל זו צביעות מצדם להגיד דבר אחד ואז לעשות דבר אחר".

Liv Golf

יש הרואים ב־Liv Golf ניסיון של מדינה דיקטטורית לבצע "ספורטווש" כדי לשנות את תדמיתה. אכן מדובר ב"ספורטווש" אך הוא שונה מכל "ספורטווש" מוכר אחר. במקום להצטרף לסדרה ידועה, לפורמט מוכר, שם כבר נמצאים כל הספורטאים הגדולים – ערב הסעודית מקדמת סדרה חדשה באמצעות קרן העושר PIF ומציעה פרסים כספיים ומענקי חתימה חסרי תקדים וחסרי פרופורציות.

טייגר וודס בטורניר PGA, טלוסה, ארה"ב, 21 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Matt York)
טייגר וודס בטורניר PGA, טלוסה, ארה"ב, 21 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Matt York)

במקום להצטרף לסדרה ידועה, לפורמט מוכר, שם כבר נמצאים כל הספורטאים הגדולים – ערב הסעודית מקדמת סדרה חדשה באמצעות קרן העושר PIF ומציעה פרסים כספיים ומענקי חתימה חסרי תקדים

הטורניר הסעודי משך עד לאחרונה בעיקר ספורטאים מהדרג השני והשלישי. הניסיונות למשוך את סמלי הגולף הגדולים – טייגר וודס וג'ק ניקלאוס – תמורת מאות מיליוני דולרים נכשל לעת עתה, ומרבית שחקני הגולף החשובים טרם נענו להצעות המפתות שהניח בפניהם גרג נורמן, מנכ"ל הסבב.

נורמן אמר לוושינגטון פוסט כי הציע לוודס עסקה "עצומה להפליא" שהייתה ברמת "תשע ספרות גבוהות". לניקלאוס (84), אגדת ספורט עם שיא נוכחי של 18 תארי מייג'ור – שלושה יותר מלוודס – הוצעו 100 מיליון דולר כדי להיות מעורב בסדרה, סיפר הגולפאי לשעבר שהיה חלק ממייסדי ה־PGA Tour בשנות ה־60.

"ספורטווש"

"ספורטווש" הוא לא המצאה מודרנית. הבמאית הנאצית לני ריפנשטאל יצרה את אחד מסרטי ה"ספורטווש" המפוארים בהיסטוריה. הסרט "אולימפיה" – שתיעד את אולימפיאדת ברלין שנערכה ב־1936 – שימש את המשטר הנאצי להסחת דעת הקהל העולמית מתוכנית ההתחמשות החשאית שקידם בשנים שלפני פרוץ מלחמת העולם השנייה.

באותה תקופה, מכוניות המרוצים הגרמניות המכונות "חיצי הכסף" – שיוצרו על ידי מרצדס־בנץ ואוטו יוניון במימון המשטר הנאצי – דרסו וכבשו את מסלולי המרוצים באירופה, בבריטניה, בצפון אפריקה וגם בארה"ב, תוך הפגנת עליונות טכנולוגית ותרומה מסוימת למאמץ המחקר והפיתוח הגרמני בנושא אמצעי תעבורה צבאיים.

2 באוגוסט 1936, אדולף היטלר והרמן גרינג צופים באירועי האולימפיאדה בברלין (צילום: (AP)
אדולף היטלר והרמן גרינג צופים באירועי האולימפיאדה בברלין, 2 באוגוסט 1936 (צילום: AP)

דיקטטורות ברחבי העולם (או לפחות העשירות שבהן) משלמות מדי שנה עשרות מיליוני דולרים (לפני השקעה במסלולים ובתשתיות) כדי לזכות בזכות לארח את מרוצי הגרנד פרי למכוניות פורמולה 1

המרוצים האלה שימשו בעיקר כמכשיר פרופגנדה רב עוצמה במכונת ה"ספורטווש" הנאצית. אולימפיאדת 2008 ומשחקי החורף ב־2022 היוו "ספורטווש" ל"דיקטטורה של הפרולטריון" בסין. גביע העולם בכדורגל 2022 יהיה ה"ספורטווש" של קטר, נסיכות הגז הטבעי.

חברות השקעה ממדינות המפרץ מרפדות את הכדורגל האירופי במזומנים רק כדי לשפר את תדמית המדינה, ללא כל שיקולים כלכליים. אוליגרכים רוסים פעלו בזירת ה"ספורטווש" עד שפרצה המלחמה באוקראינה.

דיקטטורות ברחבי העולם (או לפחות העשירות שבהן) משלמות מדי שנה עשרות מיליוני דולרים (לפני השקעה במסלולים ובתשתיות) כדי לזכות בזכות לארח את מרוצי הגרנד פרי למכוניות פורמולה 1. מדובר באירועי "ספורטווש" קלאסיים, בהם משתתפים הספורטאים הטובים בעולם.

כסף גדול

ב־2021 השקיעה ערב הסעודית 1.5 מיליארד דולר ב"ספורטווש", כך לפי Grant Liberty. אולם, היא לא הקימה או יצרה מסגרת תחרותית, אלא רכשה נכסים, דוגמת מועדון הכדורגל ניוקאסל יונייטד, או נתנה חסויות.

נהג המרוצים הקנדי ניקולאס לטיפי בגרנד פרי בג'ידה, 27 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
הגרנד פרי בג'דה, 27 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

מרוץ הפורמולה 1 ברחובות ג'דה לחוף הים האדום, שנערך לראשונה בדצמבר ובפעם השנייה במרץ, מוערך בהוצאה שנתית של 65 מיליון דולר – או 650 מיליון דולר בחוזה לעשר שנים.

עראמקו, חברת האנרגיה הסעודית, מעניקה חסות לסבב הפורמולה 1 בסכום המוערך בעשרות מיליוני דולרים בשנה, וזוכה בשל כך לפרסום רב (בגרנד פרי במיאמי השנה לא נראו פרסומות של החברה, אך בשנה שעברה הן הוצגו בגדול).

ערב הסעודית גם מארחת בשנים האחרונות את ראלי דקאר במדבריותיה תמורת סכומים שלא פורסמו. אין ספק כי מדובר בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים בשנה. אלא שלא זה הוא המקרה של סדרת Liv Golf שנתמכת על ידי קרן העושר הסעודית בסכום של שני מיליארד דולר.

הטורניר הראשון, כפי שתיאר זאת פאלדו, היה בדיחה, הן ברמת הגולף והן במאפייני הטורניר. גם הכסף הגדול שחולק היה בגדר בדיחה בלתי פרופורציונלית. לא היה שום קושי לזכות בסכומי כסף דמיוניים.

"לא חלמתי לשחק בשביל כל כך הרבה כסף", צייץ סקוטי שפלר בן ה־26, מדורג מספר אחד בעולם כיום ומנצח מייג'ור אחד, שנותר עדיין נאמן ל־PGA Tour. "אני לא יודע כמה הרווחתי השנה, אבל זה בהחלט יותר מדי בשביל להכות בכדור לבן קטן" (שפלר הרוויח השנה 12,896,849 דולר – לא כולל בונוסים. ב־4.5 שנים הוא הרוויח יותר מ־20 מיליון דולר).

"אני לא יודע כמה הרווחתי השנה, אבל זה בהחלט יותר מדי בשביל להכות בכדור לבן קטן" (שפלר הרוויח השנה 12,896,849 דולר – לא כולל בונוסים)

במהלך העונה הנוכחית, LIV Golf יחלק פרסים בסך 225 מיליון דולר בשמונה טורנירים בלבד, זאת נוסף על מאות מיליוני הדולרים, לפי דיווחים שונים, שיועברו לגולפאים בכירים שהסכימו – או יסכימו – להצטרף לסבב.

דסטין ג'ונסון, מי שדורג אשתקד במקום הראשון בעולם במשך 135 שבועות וזכה בשני תארי מייג'ור, קיבל לפי הדיווחים 125 מיליון דולר רק כדי להשתתף בסדרה. בריסון דה שמברו ופטריק ריד – שני גולפאים בכירים שעתידם עוד לפניהם – קיבלו דמי חתימה בסך 100 מיליון דולר כל אחד, לפי הערכות.

סרג'יו גרסיה, שארל שוורצל, לואיס אוסטהייזן, גראהם מקדואל ומרטין קיימר –  זוכי אחד עד שני טורנירי מייג'ור – כולם בשנות ה־40 לחייהם – קיבלו עשרות מיליונים כדי לחתום בסדרה הסעודית.

האירי גראהם מקדואל זוכה בטורניר הסעודי, 2 בפברואר 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
האירי גראהם מקדואל זוכה בטורניר הסעודי, 2 בפברואר 2020 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

בתחרות הראשונה בסדרה חולקו 23 מיליון דולר בין 48 שחקנים: ארבעה מיליון דולר למנצח ו־120 אלף דולר לשחקן במקום ה־48 והאחרון, עבור שלושה ימי עבודה. באליפות ארה"ב הפתוחה, שנערכה שבוע אחר כך, חולקו פרסים בסך כ־17 מיליון דולר.

בתחרות הראשונה בסדרה חולקו 23 מיליון דולר בין 48 שחקנים: ארבעה מיליון דולר למנצח ו־120 אלף דולר לשחקן במקום ה־48 והאחרון, עבור שלושה ימי עבודה

המנצח, מאט פיצפטריק לקח הביתה 3.15 מיליון דולר. גרייסון מארי, שסיים במקום ה־63 לקח הביתה 36,852 דולר. עוד כ־70 שחקנים שלא עשו את "הקאט" (כלומר, לא עלו לשלב הסופי) נשלחו הביתה עם פיצוי כספי של לא יותר מ־10 אלף דולר. שחקנים שלא עושים את הקאט בטורנירים רגילים ב־PGA לא מקבלים כל פיצוי.

טראמפ

עבור נורמן – בן דורו של פאלדו ואחד מגדולי הגולפאים בעשורים האחרונים – הסדרה החדשה היא הגשמת חלום בן עשרות שנים. עוד בשנות ה־90 הוא ניסה לייסד סדרת גולף שתתחרה ב־PGA Tour, אולם, עד לאחרונה לא נמצאו המממנים שיוכלו להתמודד עם העוצמה של הארגון הבכיר בגולף העולמי.

עבור הסעודים, הסדרה החדשה היא ניסיון לא שגרתי לעקוף את מוסד הגולף המרכזי – שיש להניח שלא רצה לעשות איתם עסקים בעקבות פיגועי 11 בספטמבר ורצח ג'מאל חשוקג'י. ארגון משפחות הרוגי 11 בספטמבר מקפיד לשלוח מכתבי מחאה לכל גולפאי שחותם עם הסעודים.

טראמפ משחק גולף באחוזתו בסקוטלנד, ארכיון, 2018 (צילום: AP Photo/Peter Morrison, File)
טראמפ משחק גולף באחוזתו בסקוטלנד, ארכיון, 2018 (צילום: AP Photo/Peter Morrison, File)

לכן, אין זה פלא ששניים מאתרי הגולף של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ – שהביקור הראשון שלו כנשיא היה בריאד, והוא לא התעמת עם הסעודים בעקבות רצח חשוקג'י – יארחו שתי תחרויות בסבב LIV Golf תמורת מיליוני דולרים (לרוב, התשלום עבור אירוח טורניר לא עולה על 350 אלף דולר).

עבור הסעודים, הסדרה החדשה היא ניסיון לא שגרתי לעקוף את מוסד הגולף המרכזי – שיש להניח שלא רצה לעשות איתם עסקים בעקבות פיגועי 11 בספטמבר ורצח ג'מאל חשוקג'י

הקרע בין טראמפ, חובב גולף ידוע ובעלים של משטחי גולף רבים בצפון אמריקה ובבריטניה, לבין ה־PGA Tour לא חדש. בפעם האחרונה הקרע נפער בעקבות אירועי הקפיטול, כשהארגון הודיע שלא יערוך יותר תחרויות במשטחי הגולף שבבעלות הנשיא לשעבר. הארגון גם ביטל תחרות מייג'ור שהייתה אמורה להיערך בבדמינסטר, ניו ג'רזי.

טראמפ האיץ בגולפאים ברשת החברתית שהקים, "טרו סושיאל", לקחת חלק בסדרת ה־LIV Golf, האשים את ראשי הסבב בניצול שחקנים, בלקיחת משכורות גבוהות ובשוד קהל הצופים שמשלם כ־19 דולרים עבור כוס בירה.

הכריש הלבן הגדול

גרג נורמן האוסטרלי, המכונה "הכריש (הלבן הגדול)", הוא הבוס, או לפחות הפנים, של הטורניר הסעודי. נורמן, לשעבר בעל רעמת שיער בלונדינית, חובש רק כובעי קש רחבי תיתורה שבחזיתם מתנוססת רקמת כריש.

גרג נורמן האוסטרלי בגמר אליפות PNC ב־20 בדצמבר 2929 (צילום: AP Photo/Phelan M. Ebenhack, File)
גרג נורמן האוסטרלי בגמר אליפות PNC ב־20 בדצמבר 2020 (צילום: AP Photo/Phelan M. Ebenhack, File)

נורמן היה גולפאי צמרת עם שני ניצחונות מייג'ורס, שדורג במקום הראשון 331 שבועות – לא ברציפות – בדירוג הגולפאים העולמי בשנות ה־80 וה־90. עד היום הוא שני רק לוודס שדורג במקום הראשון 682 שבועות.

עוד בשנות ה־90 הוא ניסה, כאמור, לארגן סדרה חלופית ל־PGA Tour, אך ללא הצלחה. אולם, בתור אוסטרלי קשוח הוא לא נרתע מהמשימה, גם אם נדרש לשם כך מימון סעודי ו"כיבוס" של 81 הוצאות להורג ביום אחד או חיסול של עיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

"תראו, כולנו עושים טעויות. אתה רק רוצה ללמוד מהטעויות האלה ולתקן אותן", אמר נורמן בראיון לטיימס בנוגע לסעודיה. "הם [הסעודים] עושים שינוי תרבותי מבפנים. הם לא רוצים שהסטיגמה הזאת תישאר.

"דור הילדים שאני רואה היום במשטח הגולף, הם לא רוצים שהסטיגמה הזו תימשך לדורות ולילדים שלהם. הם רוצים לשנות את התרבות הזו והם משנים אותה. אתה יודע איך הם עושים את זה? גולף".

מחאה ליד שגרירות ערב הסעודית בוושינגטון, ארה"ב, הקוראת לג'ו ביידן לא לחמם את היחסים עם סעודיה, 15 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Gemunu Amarasinghe)
מחאה ליד שגרירות ערב הסעודית בוושינגטון, ארה"ב, הקוראת לג'ו ביידן לא לחמם את היחסים עם סעודיה, 15 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Gemunu Amarasinghe)

מיקלסון

השערורייה הגדולה הראשונה בנושא הסבב הסעודי פרצה בפברואר כשאלן שיפנוק – עיתונאי שחיבר ביוגרפיה לא רשמית על פיל מיקלסון, שניצח שישה מייג'ורס ושיחק עשרות שנים בצלו של וודס – פרסם דברים שמיקלסון אמר לו אודות הסבב הסעודי.

"הם [הסעודים], בני ז**** שמפחיד להסתבך איתם. אנחנו יודעים שהם הרגו את חשוקג'י ויש להם רקורד נורא בזכויות אדם. הם מוציאים להורג אנשים על היותם הומואים. כשאני יודע את כל זה, למה שאחשוב על זה [להצטרף לטורניר] בכלל? כי זו הזדמנות של פעם בחיים לעצב מחדש את סבב ה־PGA.

"הם [ה־PGA] הצליחו להסתדר עם טקטיקות מניפולטיביות, כפייתיות, כיפוף ידיים, כי לנו – השחקנים – לא היה מנוס. בחור נחמד כמו [הקומישינר מונהאן] לא יעשה מה שנכון אלא אם יש לך מינוף עליו. הכסף הסעודי סוף סוף נותן לנו את המינוף הזה. אני לא בטוח שאני אפילו רוצה ש[הסדרה הסעודית] תצליח, אבל רק הרעיון הזה מאפשר לנו לעשות דברים עם  הסבב [PGA]".

"הם [ה־PGA] הצליחו להסתדר עם טקטיקות מניפולטיביות, כפייתיות, כיפוף ידיים, כי לנו – השחקנים – לא היה מנוס. בחור נחמד כמו [הקומישינר מונהאן] לא יעשה מה שנכון אלא אם יש לך מינוף עליו"

מיקלסון אומנם התנצל על הדברים לעיל אבל לא העז – עד לטורניר הראשון של LIV Golf – להראות את פניו בתחרויות ה־PGA. הוא גם ויתר על ההגנה על תוארו באליפות ה־PGA, אחד מארבעת המייג'ורס, בו זכה ב־2021 כשהפך לשחקן הקשיש בהיסטוריה שניצח בטורניר מייג'ור.

מחאה על הירצחו של ג'מאל חאשוקג'י (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
מחאה על הירצחו של ג'מאל חשוקג'י (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)

שיפנוק – שבין היתר ציין את הרגלי ההימורים של מיקלסון באוטוביוגרפיה שכתב עליו, שעלו לטענתו כ־40 מיליון דולר בשנים 2010–2014, עדיין לא ניתק לגמרי את קשריו עם מיקלסון. כשניסה להיכנס למסיבת עיתונאים שערך מיקלסון בתום הסיבוב הראשון בטורניר בסנטוריון, הוא הורחק על ידי המאבטחים במקום.

"כמה אנשי אבטחה חסרי צוואר פשוט הוציאו אותי פיזית ממסיבת העיתונאים של פיל מיקלסון, ואמרו שהם פועלים לפי פקודות מהבוס שלהם, שהם מסרבים לנקוב בשמו. אף פעם לא משעמם כאן", צייץ שיפנוק. התנהלות סעודית במיטבה, במגרש גולף צפונית ללונדון.

מונהאן

מיקלסון לא טעה לגמרי כשהעריך שהכסף הסעודי ישנה את הסבב המסורתי, אבל גם לא לגמרי צדק. ביום רביעי האחרון הציג, כאמור, מונהאן שינויים בסבב ה־PGA, כולל בסכום הפרסים ובלוחות הזמנים, אבל ציין שהם לא יכולים להתחרות בתגמולים הכספיים שהסעודים מציעים.

"זה מרוץ חימוש, ואם כלי הנשק היחידים כאן הם שטרות דולרים, ה־PGA Tour לא יכול להתחרות", צוטט מונהאן בתקשורת האמריקאית. "ה־PGA Tour, מוסד אמריקאי, לא יכול להתחרות עם מונרכיה זרה שמוציאה מיליארדי דולרים בניסיון לקנות את משחק הגולף".

פיל מיקלסון באליפות ארה"ב הפתוחה, 16 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
פיל מיקלסון באליפות ארה"ב הפתוחה, 16 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

גולף

בסוף מנהרת התככים והכספים יש גם גולף, משחק שבאופן מסורתי משחקים בכל סוף שבוע לאורך ארבעה סיבובים, בימים חמישי עד ראשון על פני 72 גומות, כשרק מחצית מ־150 הגולפאים שחובטים בכדור בגומה הראשונה ביום חמישי, עושים את ה"קאט" ביום שישי לפנות ערב – וממשיכים לחבוט בכדור ביומיים האחרונים של סוף השבוע.

השאר נשלחים – לרוב ללא כל פיצוי כספי – לטורניר הבא. אלא שלא כך מתנהל הסבב הסעודי. הטורניר נמשך שלושה ימים, 54 גומות, אין קאט וכולם מקבלים פרסים (נוסף על דמי חתימה).

בטורניר בסנטוריון גולף קלאב בלונדון ניצח שרל שוורצל, גולפאי דרום אפריקאי, שלפני יותר מ־10 שנים ניצח במייג'ור אחד ומדורג כיום במאייה השנייה בעולם. ניצחונו האחרון – עד לזה שהושג החודש – היה לפני שש שנים.

עבור הניצחון קיבל שוורצל פרס בסך ארבעה מיליון דולר ועוד 750 אלף דולר אותם קיבל עבור הניצחון בפרס הקבוצתי. פיל מיקלסון סיים באחד המקומות האחרונים וגרף 140 אלף דולר, סכום קטן בהרבה בהשוואה למענק החתימה שבוודאי קיבל. ג'ונסון, שדורג במקום הראשון בעולם עד לפני כמה חודשים, סיים באמצע השדה.

שרל שוורצל מדרום אפריקה, מנצח הטורניר בסנטוריון גולף קלאב בלונדון, 11 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
שרל שוורצל, זוכה הטורניר בסנטוריון גולף קלאב בלונדון, 11 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

עבור הניצחון קיבל שוורצל פרס בסך ארבעה מיליון דולר ועוד 750 אלף דולר אותם קיבל עבור הניצחון בפרס הקבוצתי. פיל מיקלסון סיים באחד המקומות האחרונים וגרף 140 אלף דולר

מסנטוריון גולף קלאב נחפזו הגולפאים לחצות את האוקיינוס כדי לקחת חלק באליפות הפתוחה של ארה"ב, טורניר שאינו שייך ל־PGA Tour, ולכן יכלו להשתתף בו. אבל החולשה המקצועית של טורניר ה־LIV Golf הומחשה כשמבין 14 השחקנים שהגיעו לברוקליין גולף קורס, מסצ'וסטס – רק ארבעה עשו את ה"קאט".

ג'ונסון, הבכיר שבהם, סיים במקום 14 משותף בתוצאה 4+ – לא תוצאה שגולפאי ברמתו יתגאה בה. מיקלסון לא עשה את ה"קאט" וסיים את שני הסיבובים הראשונים על 11+.

טלוויזיה

בינתיים, הכסף הסעודי מחלחל, גם אם לא במהירות הרצויה. עם זאת, הסדרה הסעודית מתקשה לחדור לערוצי השידור בארה"ב, שם נמצא קהל הגולף הגדול בעולם, ומשדרת את המשחקים בעצמה באמצעות פייסבוק, יוטיוב ושירותים דומים.

היקף הצפייה בארה"ב בתחרות הראשונה היה הנמוך ביותר עם כמה עשרות אלפי צופים. לפי הניו יורק טיימס, הסדרה אפילו הציעה לכמה רשתות שידור תשלום עבור שידור התחרות, אך משום שהרשתות מושקעות במיליארדי דולרים ב־PGA Tour – לא היה להן עניין בלשדר סדרה מתחרה.

סדרת הגולף הסעודית פועלת בינתיים ללא מודל עסקי ברור, אך לא תהיה לה כל בעיה להתקיים כל עוד תימשך התמיכה. במחירי הנפט של היום, זה עשוי להימשך שנים רבות.

עתיד

30 דקות בדיוק אחרי יריות הפתיחה לטורניר הראשון של LIV Golf, פרסם ה־PGA Tour הודעה על השעיית השחקנים שלוקחים חלק בטורניר הסעודי. זה לא ימנע מהם להשתתף בשלושה מארבעת המייג'ורס, אבל זה ימנע מהשחקנים הצעירים להשתתף בסבב החשוב ביותר לקידום הקריירה שלהם.

זה גם עלול למנוע מהם להשתתף בריידר קאפ, התחרות הדו־שנתית שבין אירופה לארה"ב. סבב ה־PGA האירופי טרם הודיע על סנקציות כלשהן, אם כי לאחרונה רווחת ההערכה שגם הם יאסרו על אותם שחקנים להשתתף ב"סקוטיש אופן", טורניר ההכנה ל־The Open שנערך מדי שנה, כשבוע לאחר האירוע הסקוטי.

30 דקות בדיוק אחרי יריות הפתיחה לטורניר הראשון של LIV Golf, פרסם ה־PGA Tour הודעה על השעיית השחקנים שלוקחים חלק בטורניר הסעודי. זה לא ימנע מהם להשתתף בשלושה מארבעת המייג'ורס

השנה חוגגת "הפתוחה" את האירוע ה־150 ובשבוע שעבר הודיעו מארגני התחרות שמשתתפי הסדרה הסעודית יוכלו לקחת חלק בטורניר – מכה נוספת ל־PGA Tour. האם גם סר ניק יעביר בשנה הבאה את עמדת השידור שלו למגרשים של ה־LIV Golf? לפי שעה עדיין אין תשובה לכך.

לסדרה אין עדיין ערוץ טלוויזיה מסודר, אבל היא יכולה להציע לפאלדו לא רק הרבה כסף אלא גם לוח תחרויות מצומצם יותר. בין תחרות לתחרות הוא יוכל להמשיך ולטפח את החווה החדשה שלו במונטנה ולתכנן מגרשי גולף. ומה בנוגע לפרצופים החמוצים על מגרשי הגולף? לא נורא, הוא ימשיך לחייך.

מוסר (השכל)

"אם מישהו היה נותן לי 200 מיליון דולר, הייתי הורג קרוב משפחה", אמר כוכב ה־NBA לשעבר צ'ארלס בארקלי בנוגע לסדרת הגולף הסעודית ולמענקי החתימה. "אני רציני. אומרים שפיל מיקלסון קיבל 200 מיליון דולר ודסטין ג'ונסון 150 מיליון דולר. תמורת 150 מיליון דולר הייתי הורג קרוב משפחה, אפילו אחד שאני אוהב".

בארקלי אומנם רק התבדח, אבל הבדיחה הייתה בסגנון טראמפיסטי ובטעם רע במיוחד. ב־14 במרץ הוציאה סעודיה להורג 81 אנשים בתואנות שונות. ב־27 במרץ נערך בג'דה הגרנד פרי הסעודי השני למכוניות פורמולה 1. בעוד מספר שבועות יגיע סבב ה־LIV Golf לסעודיה, מחווה למממנים. "ספורטווש" בגדולתו, במרעו.

ב־14 במרץ הוציאה סעודיה להורג 81 אנשים בתואנות שונות. ב־27 במרץ נערך בג'דה הגרנד פרי הסעודי השני למכוניות פורמולה 1. בעוד מספר שבועות יגיע סבב ה־LIV Golf לסעודיה, מחווה למממנים

לפני הגרנד פרי הסעודי הראשון שנערך בשנה שעברה, אמר נהג הפורמולה 1 המצליח בהיסטוריה לואיס המילטון שהוא לא מרגיש בנוח בערב הסעודית. "האם אני מרגיש בנוח כאן? לא הייתי אומר שכן. אבל זו לא הבחירה שלי להיות כאן, ענף הספורט בחר להיות כאן".

לואיס המילטון, 29 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Daniel Cole)
לואיס המילטון, 29 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Daniel Cole)

במידה מסוימת המילטון צודק. הבחירה שלו, ברמה מסוימת, לא אישית. החלטת הגולפאים לעבור לסבב הסעודי לעומת זאת היא החלטה אישית הנובעת מפיתוי חסר תקדים – כסף גדול. נהגי המרוצים הגיעו לסעודיה כחלק מקבוצה בת מאות אנשים, שלנהג, מי שנמצא בקצה הפירמידה, יש אחריות כלפיה. הוא גם לא מקבל מהסעודים, אישית, תשלום בסך עשרות מיליוני דולרים.

אולם, נהג במעמדו של המילטון היה יכול להרשות לעצמו להחרים את הגרנד פרי הסעודי, במקום רק לדבר. סבסטיאן ווטל עשה זאת, אבל תירץ זאת עם קורונה. בקרב כל נהגי הפורמולה 1 נרשמה מחאה קלה.

לגרנד פרי הסעודי הראשון הופיע המילטון כשהוא חובש קסדה בצבעי הקהילה הגאה, כמחאה על דיכוי קהילות הלהט"בק במדינה. שבוע קודם לכן הוא עשה שימוש באותה קסדה בגרנד פרי בקטר.

"זה מפוצץ את המוח", אמר המילטון בתגובה להוצאות ההורג הסיטוניות בערב הסעודית, ערב המרוץ השנה. "שמעתי שנשלח אלי מכתב מילד בן 14 שנידון למוות. כשאתה בן 14 אתה לא יודע מה לעזאזל אתה עושה בחיים. בסופו של דבר האחריות היא של בעלי הכוח לבצע את השינויים שאנחנו לא באמת רואים. אנחנו צריכים לראות יותר".

נהג המרוצים ההולנדי־בלגי מקס ורסטאפן חוגג את הניצחון בגרנד פרי בג'ידה 27 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
נהג המרוצים ההולנדי־בלגי מקס ורסטאפן חוגג את הניצחון בגרנד פרי בג'דה, 27 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

הדיבורים והמעשים המועטים של המילטון לא מצאו חן, כנראה, בעיני מחמוד בין סולאיים, נשיא הפדרציה הבינלאומית לרכב, אזרח האמירויות. "ניקי לאודה ואלן פרוסט התרכזו רק בנהיגה", אמר בין סולאיים על שני אלופי העולם לשעבר בראיון לאתר 247 גרנד פרי.

"כעת, [סבסטיאן] ווטל נוהג על אופניים [צבועות כ]קשת בענן, לואיס נלהב מזכויות אדם, ו[לנדו] נוריס מתייחס לבריאות הנפש. לכל אחד יש את הזכות לחשוב. הם יכולים להחליט אם לכפות [או לא] את האמונה שלהם [קרי של הספורטאים המוחים] על הספורט".

המורדים החותים בתימן, פברואר 2020 (צילום: AP-Photo-Hani-Mohammed)
המורדים החות'ים בתימן, פברואר 2020 (צילום: AP-Photo-Hani-Mohammed)

הגרנד פרי הסעודי נערך השנה בצל מתקפת טילים של החות'ים התימנים על מתקן נפט ליד ג'דה, סמוך למסלול המרוצים, בזמן שהמכוניות היו על המסלול. נהגים רבים היו מעדיפים לוותר על המשך התחרות

דבריו של בין סולאיים עוררו גלים רבים עד שכעבור כמה ימים הבהירה הפדרציה הבינלאומית לרכב שהם לא מתכוונים לפגוע בחופש הביטוי של הנהגים בסבב. הגרנד פרי הסעודי נערך השנה בצל מתקפת טילים של החות'ים התימנים על מתקן נפט ליד ג'דה, סמוך למסלול המרוצים, בזמן שהמכוניות היו על המסלול.

נהגים רבים היו מעדיפים לוותר על המשך התחרות אך השלטונות הסעודים שכנעו אותם להישאר. לפי כמה דיווחים, גורמים שונים איימו על המתחרים כי יתקשו לעזוב את המדינה אם לא ישלימו את המרוץ.

בסבב ה־LIV Golf יש אומנם כאלה שמתבטאים בגנות הסעודים – מיקלסון, למשל – אך זה לא מפריע לו לגרוף את תשלום המיליונים הסעודי.

עוד 3,169 מילים
סגירה