מליאת הכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בדרך לפיזור הכנסת, הקואליציה והאופוזיציה מחליפות תפקידים

אלו ימים משונים במשכן הכנסת: הקואליציה, שנלחמה במשך שנה על קיומה, לוחצת לפזר את הכנסת בהקדם - ואילו האופוזיציה, שקראה לבחירות מוקדמות בכל הזדמנות, נמלאה לפתע רוך וסבלנות ● בליכוד החליטו על טקטיקה ברורה: חיבוק ופרגון לאיתמר בן-גביר ● למה מנסור עבאס לא חושף את החומרים שבידיו? ● וגם: רגע של אנושיות ושת"פ בין הקואליציה והאופוזיציה אמש בכנסת ● פרשנות

1

אתמול (שני) היה אחד הימים המוזרים ביותר בכנסת. הציפיה הייתה לבזאר פוליטי המתרחש לרוב סביב הכרעות על פיזור הכנסת והליכה לבחירות. זה אמור היה להיות יום של משאים ומתנים קדחתניים, התרוצצויות בין חדרים והפתעות פוליטיות של הרגע האחרון. תחת זאת קיבלנו יום הפוך.

כל בכירי הקואליציה, אשר במשך שנה נלחמו על קיומה ושטחו טיעונים עמוקים ורדודים לגודל השעה, לחצו לקדם את פיזור הכנסת והפיכת הממשלה לממשלת מעבר.

מנגד, חברי האופוזיציה הלוחמנית ביותר שידעה מדינת ישראל, אלה שצעקו מבוקר ועד ערב שחייבים לפזר ומייד, נמלאו לפתע רוך וסבלנות וביקשו לדחות את ההצבעה על פיזור הכנסת לשבוע הבא.

ברקע, ניצבות תקנות שעת החירום (שיפוט בעבירות ועזרה משפטית) שממתינות להארכה בחמש שנים. אם הארכתן לא תתרחש עד יום חמישי הקרוב, 30 ביוני, בשעת חצות, הן יפקעו מעצמן. אף על פי כן, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הצהיר בישיבת סיעת מפלגתו שהוא יעשה הכול כדי לדחות את הפיזור כדי לתת זמן להקמת ממשלה בכנסת ה 24.

זה לא שבקרב מפלגות הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה באו עם נוסחה כלשהי לשינוי הרכב הממשלה. הם חזרו על אותם הדברים שהתרחשו ב-15 החודשים האחרונים: ניסיון לשכנע את יו"ר כחול-לבן בני גנץ לזוז מעמדתו וזה לא צלח בידם. גנץ הבהיר זאת בישיבת סיעה. אז מה הרעיון מאחורי ההמתנה?

אחת הסברות שהושמעו אתמול בכנסת הייתה ניסיון של הליכוד ובנימין נתניהו להרשים את ח"כ משה גפני, כי נתניהו באמת ובתמים מנסה להקים ממשלה חלופית. התירוץ הזה נשמע קלוש. סברה אחרת היא רצון של הליכוד להשתמש בנושא אי-הארכת תקנות יו"ש כדי להמחיש לציבור הישראלי את הבעייתיות שבהקמת קואליציה בהתבסס על רע"ם.

אחת הסברות שהושמעו אתמול בכנסת הייתה ניסיון של הליכוד ובנימין נתניהו להרשים את ח"כ משה גפני, כי נתניהו באמת ובתמים מנסה להקים ממשלה חלופית. התירוץ נשמע קלוש

גם נפתלי בנט, גדעון סער ויאיר לפיד חשבו שנושא אי-העברת תקנות יו"ש הוא חומר קמפיין טוב עבורם, אם הם יצליחו להציב בפני הציבור הישראלי מראה, על מפלגת אופוזיציה שלא הסכימה להשתתף בהצבעה בסיסית למען ציבור בוחריה.

בלשכות השרים הבכירים ביותר – חוץ, בטחון, אוצר ועוד – אומרים שגם אם תקנות יו"ש יפקעו בעוד כמה ימים, לא יקרה אסון גדול במדינה. ייקח עוד זמן, עד שהעדרן של התקנות תשפיע בפועל, ובתי הכלא בישראל לא יתרוקנו מיושביהם הפלסטינים כבר בשבוע הבא.

יאיר לפיד ונפתלי בנט במליאת הכנסת בעת הדיון על הצעת החוק לפיזור הכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד ונפתלי בנט במליאת הכנסת בעת הדיון על הצעת החוק לפיזור הכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

כך או כך, אם הכנסת תתפזר לפני ה-30 ביוני בחצות, כלומר עוד השבוע, התקנות יועברו למצב "תלוי": הן יוארכו אוטומטית בשל מצב ממשלת המעבר ולא יורגש שינוי בשטח עבור אזרחי ישראל החיים ביהודה ושומרון.

2

הוויכוח האגרסיבי בנוגע למעמדה של רע"ם ומי הם המנהיגים של התנועה האסלאמית בישראל ממשיך ביתר שאת. בליכוד החליטו על טקטיקה ברורה: חיבוק גדול לח"כ איתמר בן-גביר כמי שאוהב את העם היהודי ודואג לאחיו היהודים, כמי שלא עשה כל רע ונרדף על ידי התקשורת והשמאל. חברי הכנסת של הליכוד, צייתנים שכמותם, מקפידים לפרגן ולחבק אותו בכל ראיון.

בליכוד החליטו על טקטיקה ברורה: חיבוק גדול לח"כ איתמר בן-גביר כמי שאוהב את העם היהודי ודואג לאחיו היהודים, כמי שלא עשה כל רע ונרדף על ידי התקשורת והשמאל

הם מוחלים לו על שמונה עבירות פליליות בהן הורשע: התפרעות, הסתה לגזענות, החזקת חומרי תעמולה עבור ארגון טרור ותמיכה בארגון טרור. למעשה, בן-גביר הוא חבר הכנסת היחיד בכנסת הנוכחית שהורשע בתמיכה בארגון טרור.

מנגד, את יו"ר רע"ם מנסור עבאס הם מקפידים לכנות תומך טרור, ואת הממשלה היוצאת כ"ממשלת האחים המוסלמים". זה חוזר על עצמו בכל הודעה שמוציא הליכוד והשבוע נתניהו אף תדלק ריב פומבי גדול עם ח"כ דוד אמסלם, כשהאחרון העז לומר שהליכוד יסכימו לשבת עם רע"ם אחרי הבחירות, אם לגוש הליכוד יהיו 61 מנדטים.

יושב ראש רע"ם מנסור עבאס והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יושב ראש רע"ם מנסור עבאס והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ עבאס הרבה לספר בראיונות על מפגשיו בשנה שעברה עם נתניהו בבלפור, ההקלטות שבידיו, הצילומים של הבטחות ומסמכים שעברו בינו לבין בכירי הליכוד. בליכוד טענו כל הזמן, שהם רצו ממנו שותפות בעניין ממוקד אחד – תיקון החוק לבחירה ישירה. אולם עבאס הקפיד וטען שהמו"מ הפוליטי היה עמוק בהרבה.

מדוע, אם כן, עבאס אינו חושף את החומרים שבידיו ומעמיד את הליכוד במקום? עבאס אמר לאנשי מפתח המקיפים אותו שהוא שומר את חשיפת החומרים לרגע הנכון במהלך קמפיין הבחירות. אך קיימת גם האופציה האחרת, שעבאס מעוניין לשמור על ערוצים פתוחים עם הליכוד, ולא ישלוף את החומרים נגדם כדי לאפשר לו לקיים מו"מ פוליטי עם הליכוד, מיד אחרי הבחירות לכנסת ה-25.

עבאס אמר לאנשי מפתח המקיפים אותו שהוא שומר את חשיפת החומרים לרגע הנכון במהלך קמפיין הבחירות. אך קיימת גם האופציה האחרת, שעבאס מעוניין לשמור על ערוצים פתוחים עם הליכוד

3

אחרי הוויכוחים המרים, הכעסים והטחת ההאשמות בין הצדדים בחודשים האחרונים, קרה אתמול בכנסת ה-24 גם סוג של נס קטן. הישג. חברי הכנסת של הקואליציה השברירית, הגיעו להסכמות עם שלושה חברי כנסת מהאופוזיציה בנוגע לחוק המסדיר את זכותם של אנשים עם מוגבלות לקבלת שירותי רווחה.

המדובר בהצעה ממשלתית אליה מוזגו הצעות של חברי הכנסת אתי עטיה (הליכוד), אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד) ויעקב מרגי (ש"ס). 42 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק, ללא מתנגדים וללא נמנעים.

שר הרווחה מאיר כהן וח"כ אורלי לוי-אבקסיס מתחבקים אחרי שמליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, 27 ביוני 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שר הרווחה מאיר כהן וח"כ אורלי לוי-אבקסיס מתחבקים אחרי שמליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, 27 ביוני 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

החוק מסדיר זכויות של אנשים עם מוגבלות לקבל שירותי רווחה, ועוסק בסוגיות רווחה מגוונות כמו זכויות לחיים עצמאיים ואוטונומיים, השתתפות שוויונית ופעילה בחברה ובקהילה והגנה ושמירה על טובתם וביטחונם של נשואי החוק.

החוק מטפל בהיבטים שונים של זכויות, בעקבות שינויים גדולים שחלו בארץ ובעולם ביחס לאנשים עם מוגבלויות ומיישם תפיסות מקצועיות חדשות בתחום הטיפול.

אתמול בשעה מאוחרת במליאה, לפני שהתפנו לתקוף אלה את אלה בנושאים לא משמעותיים כמו התאריך הנכון לבחירות (25 באוקטובר לפי רצון הליכוד או 1 בנובמבר לפי רצון יש עתיד) – חברי הכנסת התחבקו וחייכו.

אתמול בשעה מאוחרת במליאה, לפני שהתפנו לתקוף אלה את אלה בנושאים לא משמעותיים כמו התאריך הנכון לבחירות (25 באוקטובר לפי רצון הליכוד או 1 בנובמבר לפי רצון יש עתיד) – חברי הכנסת התחבקו וחייכו

רבים מהם, כולל שר הרווחה הקודם חיים כץ, שר הרווחה הנוכחי מאיר כהן ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שהיה מעורב בחוק הזה ברמה האישית, עמלו רבות כדי שהחוק הזה יעבור לפני שהכנסת ה-24 תסגור את האור.

בלילה אתמול התקבלה בשורה אחת טובה. כשרוצים, אפשר לעבוד ביחד ולעשות דברים תכליתיים, גם בכנסת מפולגת וכעוסה.

עוד 920 מילים
סגירה