ראש חמאס בעזה יחיא סנוואר, 13 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
AP Photo/Adel Hana

אנשי מודיעין בישראל תוהים השבוע מה גרם לסנוואר האנליטי להעלות פתאום שוב את עסקת השבויים ● האם סנוואר לא עומד בלחץ הרחוב הפלסטיני או שמא הוא מזהה בקיעים במערכת הפוליטית הישראלית ומפרש את זה כשעת כושר? ● במערכת הביטחון קיימת התנגדות נחרצת ללכת לעסקה בשני שלבים, וגורמים מעורים מעריכים: המו"מ חזר לנקודת האפס ● פרשנות

מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סנוואר מכיר היטב את החברה הישראלית. כמעט שני עשורים בכלא הישראלי איפשרו לו לפתח ולשכלל את ההיכרות הזו.

כשחזר לעזה ב-2011, הדעה המוצקה בישראל הייתה כי הגיע לרצועה מנהיג שהוא יריב קשה, אבל פרגמטי יותר מאלה שקדמו לו. עד עכשיו, למעט מקרה בודד – הירי לירושלים במאי 2021 שפתח את מבצע שומר החומות – הוא לא ממש סטה מהקו הזה.

ביומיים האחרונים שואלים עצמם אנשי מודיעין בישראל, מה גרם לסנוואר האנליטי להעלות פתאום שוב את עסקת השבויים? האם סנוואר לא עומד בלחץ הרחוב הפלסטיני או שמא הוא מזהה בקיעים במערכת הפוליטית הישראלית ומפרש את זה כשעת כושר?

כנראה ששתי התשובות נכונות. שר החוץ יאיר לפיד התבטא כמה פעמים בפורומים סגורים בהקשר לעסקת שבויים עם חמאס. "צריך ללכת על עסקה של השבויים החיים", הוא אמר לבן-שיח שהעביר את המסר לצד הפלסטיני.

שר החוץ יאיר לפיד התבטא כמה פעמים בפורומים סגורים בהקשר לעסקת שבויים עם חמאס. "צריך ללכת על עסקה של השבויים החיים", הוא אמר לבן-שיח שהעביר את המסר לצד הפלסטיני

סנוואר כנראה זכר את זה, ושלף את הסרטון של הישאם א-סייד מחובר לבלון חמצן ערב כניסתו של לפיד ללשכת ראש הממשלה. הוכחה ראשונה אחרי שבע שנים כי בידי חמאס אזרח ישראלי חי.

הישאם א-סייד נעזר במסכת חמצן בסרטון שהוציא חמאס, 29 ביוני 2022 (צילום: צילום מסך)
הישאם א-סייד נעזר במסכת חמצן בסרטון שהוציא חמאס, 29 ביוני 2022 (צילום: צילום מסך)

לאורך השנים, חמאס סירב בכל תוקף להעביר לישראל אות חיים מהישאם א-סייד או אברה מנגיסטו. גורם שלישי שהיה מעורב במגעים ונועד ישירות עם הנהגת חמאס בעזה ומחוצה לה, ניסה לשכנע את בכירי הארגון כי אות חיים ישרת את האינטרס שלהם וייצור לחץ ציבורי בישראל להגיע לעסקה. בהקשר הזה, הגורם הביא את עיסקת שליט כדוגמה.

חודשיים וחצי אחרי נפילתו של שליט בשבי קיבלה ישראל אות חיים ראשון, ומכאן החל מסלול פתלתל של משא ומתן וקמפיין ציבורי רב-עוצמה במשך חמש שנים, שהגיע לסיומו בשחרור 1,027 אסירים ביטחוניים – בהם גם סנוואר. במקרה של הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו, חמאס סירב להצעה הזו בכל פעם מחדש, עד השבוע.

חודשיים וחצי אחרי נפילתו של שליט בשבי קיבלה ישראל אות חיים ראשון, ומכאן החל מסלול פתלתל של משא ומתן וקמפיין ציבורי רב-עוצמה שהגיע לסיומו בשחרור 1,027 אסירים ביטחוניים – בהם גם סנוואר

כאן נכנס לתמונה הלחץ מתוך בתי הכלא על סנוואר. גיבוש רשימת אסירים לשחרור הוא אחד החלקים המורכבים ביותר בעסקת שבויים, אחרי הסכמה עקרונית על קווי היסוד שלה. כל צד מציג רשימה משלו ולבסוף זה מסתיים בפשרות.

בהקשר הזה סנוואר מרגיש מחויב לחבריו שנותרו בכלא לאחר שהוא, המנהיג הבלתי מעורער של האסירים הביטחוניים במשך שני עשורים, נכלל בעסקת שליט והם נותרו מחוץ לרשימה.

גלעד שליט לאחר שחרורו, הולך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון דאז אהוד ברק והרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף בני גנץ בבסיס חיל האוויר תל נוף בדרום הארץ, 18 באוקטובר 2011 (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון/פלאש 90)
גלעד שליט לאחר שחרורו, הולך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון דאז אהוד ברק והרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף בני גנץ בבסיס חיל האוויר תל נוף בדרום הארץ, 18 באוקטובר 2011 (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון/פלאש 90)

אלא שמעבר למחויבות האישית הזו, סנוואר מתחיל להרגיש לחץ כבד מהרחוב. כל גל שמועות על התקדמות במגעים לעסקה, מעוררת תקווה בקרב המשפחות ולא רק אצלן.

כתב השטחים של חדשות 12 אוהד חמו דיווח השבוע כי אסירים ביטחוניים פלסטינים שמרצים תקופות מאסר ארוכות החלו לשאול בכירים בחמאס, האם הם יכולים להתארס לקראת שחרור קרוב. ללמדנו עד כמה החיישנים בבתי הכלא הישראלים רגישים להתפתחויות החיצוניות.

היבט נוסף ללחץ שבו נמצא סנוואר הוא עצם שחרור הסרט. חמאס הולך כבר שנים בתלם האיראני. העקרון הוא לסחוט ויתורים מהצד השני על כל סעיף ביניים עוד לפני הגעה להסכם סופי.

היבט נוסף ללחץ שבו נמצא סנוואר הוא עצם שחרור הסרט. חמאס הולך כבר שנים בתלם האיראני. העקרון הוא לסחוט ויתורים מהצד השני על כל סעיף ביניים עוד לפני הגעה להסכם סופי

כך, למשל, שוחררו מהכלא הישראלי ב-2 באוקטובר 2009 עשרים מחבלות פלסטיניות תמורת סרטון וידיאו שבו נראה גלעד שליט. העסקה לשחרורו יצאה לפועל רק שנתיים אחר כך.

ועכשיו נשאלת השאלה האם חמאס אכן מוכן לעסקה "רזה"? עיתון בלבנון ציטט שלשום בכיר בחמאס עזה שאמר כי הארגון מוכן לעיסקה הומניטרית שבה יוחזר א-סייד תמורת שחרור אסירים חולים. בישראל לא הגיבו רשמית לפרסום הזה, אבל פנו במקביל למודיעין המצרי כדי לברר מהו מצבו של א-סייד ועל הדרך להבין גם מה בדיוק חמאס רוצה בימים האחרונים.

קריאה להשבת השבויים והנעדרים אשר בידי חמאס, ליד משרד הביטחון בקרייה בתל אביב, 23 במאי 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
קריאה להשבת השבויים והנעדרים אשר בידי חמאס, ליד משרד הביטחון בקרייה בתל אביב, 23 במאי 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

בכל מקרה, במערכת הביטחון קיימת התנגדות נחרצת ללכת לעסקה בשני שלבים, ברוח הדברים של ראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד. ההערכה היא כי חמאס ינסה בדרך הזו למקסם את המחיר, שגם כך נמצא עדיין במחלוקת עמוקה בין הצדדים.

גורם זר שמעורב במשא ומתן הגדיר זאת אתמול כנקודת האפס: אין אפילו הסכמה על עקרונות.

עוד 635 מילים
סגירה