שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בריגה, לטביה, 7 במרץ 2022 (צילום: Olivier Douliery, Pool via AP)
Olivier Douliery, Pool via AP

כדי שהנורמליזציה באמת תתרומם, ישראל חייבת לחזור למו"מ עם הפלסטינים

ההתקרבות לסעודיה הייתה יכולה להיות מהירה הרבה יותר אם לא היו מתעלמים מגורל הפלסטינים ● פגישת עבאס–הנייה היא עוד ניסיון מתוקשר לפיוס ● בתו של מלך ירדן התארסה, הממלכה תוהה אם בעלה הזר יקבל בניגוד לחוק אזרחות ● למרות הביקורת, חזבאללה ממשיך לעשות כרצונו בלבנון ● והחודש לפני שש שנים נחטף ונרצח באכזריות הנער מוחמד אבו־חדיר ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

הדרך מירושלים לריאד כבר לא עוברת ברמאללה

בשבוע הבא יגיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לביקור רשמי במזרח התיכון, שבמהלכו יבקר בישראל, ברשות הפלסטינית ובערב הסעודית. בישראל מצפים לחדשות טובות בנושא הסעודי: גם אם לא ייחתם בחודשים הקרובים הסכם נורמליזציה מלא – ייתכן כי אישיות ישראלית תבקר בממלכה במסגרת ביקור ביידן או אחריו, מה שצפוי להדק את שיתוף הפעולה המסחרי והביטחוני.

הרומן הישראלי–סעודי פורח ומלבלב כבר כמה שנים והביקורים הסודיים כבר מזמן לא סודיים. לא רק הישראלים אלא גם הסעודים ממהרים להחצין את הידידות החדשה. אולם, במקביל, בחודשים האחרונים סעודיה עשתה כמה צעדים קטנים גם לעבר טהרן. עם זאת, אין ספק כי מבחינת ריאד ייצוב המערכת האזורית ושיפור היכולות הביטחוניות כרוך בחיזוק הקשר עם ישראל.

הרומן הישראלי–סעודי פורח ומלבלב כבר כמה שנים והביקורים הסודיים כבר מזמן לא סודיים. לא רק הישראלים אלא גם הסעודים ממהרים להחצין את הידידות החדשה

תשומת הלב הסעודית ממוקדת כיום באיום האיראני, במשבר הכלכלי על רקע עליית מחירי המזון והאנרגיה במדינות הערביות במזרח התיכון ובתוכניות של יורש העצר הנסיך מוחמד בן־סלמאן לפיתוח ארצו. העניין הפלסטיני פחות מטריד את ההנהגה הסעודית הנוכחית. הדרך לריאד כבר לא עוברת ברמאללה, אם כי הייתה נסללת מהר יותר במקרה של התקדמות בזירה הפלסטינית–ישראלית.

שינוי הפרדיגמה "שלום עם מדינות ערב בתמורה לשלום עם הפלסטינים" דחוף ומתבקש. לשלום עם הפלסטינים יש ערך עצמאי, נפרד מזה של השלום עם המדינות הערביות. רמת החיים והביטחון בישראל תלויים בכך. חוסר היציבות הפוליטית לא מאפשר להתקדם – והיחסים עם רבאט, אבו־דאבי וריאד לא צריכים להיפגע מכך.

נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בקהיר, 21 ביוני 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP)
נשיא מצרים עבד אל־פתח א־סיסי ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בקהיר, 21 ביוני 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP)

אולם, מי שחושב שאפשר פשוט להתעלם מהפלסטינים ולהמשיך הלאה עושה טעות גורלית שעלולה לעלות לישראל ביוקר. דווקא עכשיו – כשהעולם הערבי כבר לא שם מקלות בגלגלים ולא מתנגד להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים – חייבים לנצל את הדינמיקה החיובית על מנת לקדם יציבות אזורית.

אין לישראל – וגם לפלסטינים – ברירה אחרת. אף אחד לא יציל אותם ואותנו חוץ מעצמנו. מעל כל זה ניצבת ארה"ב, שיכולה להמשיך להתעלם כי יש נושאים דחופים יותר על סדר יומה – או לפרוס שוב את חסותה ולהיות הגורם המייצב, שמציב מראה אמיתית בפני כל אחד מהצדדים.

דווקא עכשיו – כשהעולם הערבי כבר לא שם מקלות בגלגלים ולא מתנגד להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים – חייבים לנצל את הדינמיקה החיובית על מנת לקדם יציבות

פיוס פנים פלסטיני והפגישה באלג'יריה

השבוע אלג'יריה חגגה 60 שנות עצמאות בצל משבר כלכלי. בשולי החגיגות התרחשה פגישה מעניינת בין ראשי שתי התנועות הפלסטיניות – פת"ח וחמאס. זאת הייתה הפגישה הראשונה של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ומנהיג חמאס איסמעיל הנייה מאז 2016.

באוקטובר של אותה שנה, הגיע עבאס לבירת קטר ונפגש עם הנייה ועם חאלד משעל. הם דנו בפיוס הפנים פלסטיני ובאפשרות של עריכת בחירות חופשיות ברשות הפלסטינית. כלום לא יצא מהפגישה הזאת כמו גם מהמפגשים והשיחות הרבות לפני ואחרי.

גם ב־2018 פת"ח וחמאס ניהלו שיחות פיוס בקהיר ואף חתמו הסכם, התחבקו ובכו מאושר. אבל אז אלמונים ניסו לפגוע בשיירה של ראש הממשלה הפלסטיני דאז ראמי חמדאללה שעשה את דרכו לפגישת הפיוס בעזה.

גם אשתקד הצדדים היו קרובים להסכמה בנושא הבחירות ברשות הפלסטינית. כבר נקבע תאריך והמועמדים החלו לתפור את החליפות. אלא שאז יו"ר הרשות הפלסטינית הורה לבטל את הבחירות ולדחות אותן למועד בלתי ידוע.

נושא הפיוס הפנים־פלסטיני פופולרי בקרב הפלסטינים בעזה ובגדה המערבית. גם אם לא ייצא כלום מהפגישה, תמיד אפשר יהיה לטעון שהיה ניסיון שכשל

לטענתו ישראל אסרה לקיים בחירות במזרח ירושלים (בניגוד לפעמים הקודמות) ולכן נבצר ממנו לקיים בחירות ולקפח את מזרח ירושלים. מאז ההפיכה הצבאית של חמאס בעזה, אין ספור מתווכים ניסו לפייס בין פת"ח לחמאס. כולם נכשלו.

אז למה עבאס הצטלם עם הנייה באלג'יר? יכולות להיות לכך כמה סיבות – עוד סבב של שיחות חשאיות בין פת"ח לחמאס, חוסר רצון לפגוע בנשיא אלג'יריה עבד אל־מג'יד תבון – שבאופן אישי הזמין את הצדדים להשתתף בחגיגות העצמאות – ובסופו של דבר גם התייחסות לדעת הקהל הפלסטינית.

נשיא אלג'יריה, עבד אל-מג'יד תבון (צילום: Toufik Doudou, AP)
נשיא אלג'יריה עבד אל־מג'יד תבון (צילום: Toufik Doudou, AP)

נושא הפיוס הפנים־פלסטיני פופולרי בקרב הפלסטינים בעזה ובגדה המערבית. גם אם לא ייצא כלום מהפגישה, תמיד אפשר יהיה לטעון שהיה ניסיון שכשל.

בתו של מלך ירדן התארסה, הממלכה חלוקה

נדמה כי רק לפני רגע הממלכה הירדנית התרגשה מנישואי הנסיך עבדאללה (לימים מלך עבדאללה השני) וראניה – יפהפייה ממוצא פלסטיני שנולדה וגדלה בכווית, והנה – הבת הגדולה של הזוג, הנסיכה אימאן בינת עבדאללה בת ה־25 – הכריזה על אירוסיה.

ההודעה נמסרה ביום שלישי על ידי חצר המלך: הנסיכה ראניה בינת עבדאללה התארסה למיליונר אמריקאי ממוצא יווני־ונצואלי – ג'מיל אלכסנדר טר'מיוטיס. החתן המיועד נולד בבירה קראקס לפני 25 שנים – והקשר בין השניים נוצר כבר לפני כשנתיים (לפי התמונות המשותפות של הזוג באינסטגרם).

טקס האירוסין היה סגור לקהל והשתתפו בו רק בני המשפחה הקרובה. בתמונה היחידה ששוחררה מהאירוע האינטימי, נראית הנסיכה אימאן קורנת מאושר בשמלה לבנה עם שרוולים ארוכים. המלכה ראניה בירכה את בתה באינסטגרם ואיחלה לה "חיים מאושרים, מלאים באהבה וצחוק".

אזרחים ירדנים רבים איחלו מזל טוב לזוג הצעיר והביעו שמחה על האירוסין. אולם, יחד עם זאת, היו גם לא מעט מבקרים שהעלו שתי סוגיות עקרוניות. לפי החוק האסלאמי – אישה מוסלמית לא יכולה להתחנן עם בן דת אחרת. האם הארוס הטרי התאסלם למען הנסיכה? גולשים בטוויטר ובאינסטגרם הטילו ספק בדתו של החתן המיועד.

אחרים רצו לדעת אם הילדים של בני הזוג יקבלו דרכון ירדני – משום שהחוק הירדני לא מאפשר לילדים של אב זר לזכות באזרחות. דאוד כותאב – עיתונאי ירדני־פלסטיני – איחל לזוג הטרי מזל טוב והביע תקווה שהחוק הקיים ישתנה עד אז.

אחרים רצו לדעת אם הילדים של בני הזוג יקבלו דרכון ירדני – משום שהחוק הירדני לא מאפשר לילדים של אב זר לזכות באזרחות

לבנון נגד חזבאללה

"לבנון סבורה כי כל פעולה מחוץ למסגרת הדיפלומטית ולמשא ומתן – לא מקובלת וחושפת אותה לסיכונים מיותרים". במילים הפתלתלות הללו גינה ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי את מתקפת הכטב"מים של חזבאללה על אסדת הגז הישראלית בשדה "כריש".

בזמן שלבנון וישראל ממשיכות לשאת ולתת (בעקיפין, דרך המתווך האמריקאי)  בעניין קביעת הגבול הימי, הארגון השיעי הקיצוני מתגרה גם בישראל וגם מדינה הלבנונית כי הוא יודע שהוא יכול.

ספינת קידוח של אנרג'ין מתחילה בקידוחים בשדה הגז כריש במים הכלכליים של ישראל, 9 במאי 2022 (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch via Alamy)
ספינת קידוח של אנרג'ין מתחילה בקידוחים בשדה הגז "כריש", 9 במאי 2022 (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch via Alamy)

חזבאללה אומנם איבד מעט מכוחו בפרלמנט אחרי הבחירות האחרונות, אך בדיוק כמו בעיראק – שכבר שמונה חודשים נמצאת במשבר פוליטי ולא מסוגלת להרכיב ממשלה – שליחיה של איראן יודעים לעשות את העבודה.

גם אם מיקאתי איבד את סבלנותו בשל ההתנהגות הפרובוקטיבית והמסוכנת של חזבאללה – וגם אם מיליוני לבנונים מיואשים מקללים את חסן נסראללה שנתפס יותר ויותר כסוכן של כאוס שמונע התקדמות בנושאים הכלכליים החיוניים למדינה – חזבאללה עדיין נהנה מהשפעה רבה, במיוחד בשטח שלא נגיש לצבא או למשטרה הלבנונית.

חזבאללה אומנם איבד מעט מכוחו בפרלמנט אחרי הבחירות האחרונות, אך בדיוק כמו בעיראק – שכבר שמונה חודשים נמצאת במשבר פוליטי ולא מסוגלת להרכיב ממשלה – שליחיה של איראן יודעים לעשות את העבודה

הארגון הפרו־איראני מסוגל להרוס את תוכניות הלבנונים בנושא הגז רק כי הוא מפחד לשחרר את הרסן ולספוג פגיעה תדמיתית כלשהי. הוא יכול ברצותו גם לבחור אחרת, אם יחליט שזה משרת את מטרותיו. כך או כך, חזבאללה עדיין נותר הכוח החזק והמאורגן ביותר בלבנון, ואיום אסטרטגי על ישראל וגם על המדינה הלבנונית החפצה בחיים.

היום הזה בתולדות המזה"ת: רצח הנער מוחמד אבו־חדיר

ב־2 ביולי 2014, מוחמד אבו־חדיר, נער בן 16 משועפאט, עשה את דרכו לתפילת הבוקר של הרמדאן. שלושה חוטפים יהודים – יוסף חיים בן דוד בן ה־29 ושני אחייניו הקטינים – הבחינו בו, היכו אותו והכניסו אותו בכוח לרכבם.

עוברי אורח ניסו לרדוף אחריהם אך כשלו. לאחר כשעה אותרה גופתו השרופה של הנער על ידי כוחות המשטרה ביער ירושלים. ב־17 ביולי הוגש נגד החשודים כתב אישום ולפיו המניע לרצח היה לאומני: הרוצחים רצו לנקום את מותם של שלושת הנערים היהודים שנחטפו על ידי מחבלי חמאס ב־12 ביוני 2014 – גיל־עד מיכאל שער, אייל יפרח ונפתלי פרנקל.

בכירי המערכת הפוליטית ואישי ציבור רבים גינו את הרצח המתועב הזה אך כבר לא היה ניתן לעצור את התבערה שהתפתחה במזרח ירושלים ובערים המעורבות. המקרה המזעזע הזה תועד בסדרה "הנערים" שעלתה לאוויר בשנת 2019. במקום הרצח של אבו־חדיר הוקם גלעד שהושחת מאז כבר כמה פעמים.

עוד 1,220 מילים
סגירה