הליכוד יכול ללמוד מהשמרנים בבריטניה

בוריס ג'ונסון עונה לשאלות בפרלמנט, ב-22 בספטמבר 2020 (צילום: Jessica Taylor/UK Parliament via AP)
Jessica Taylor/UK Parliament via AP
בוריס ג'ונסון עונה לשאלות בפרלמנט, ב-22 בספטמבר 2020

קצת מוזר לשבח מפלגה שגררה את אירופה לברקזיט, אבל יש להודות: השמרנים בבריטניה סיפקו דוגמה ומופת לכך שאפשר להיות ימנים בתקופתנו הקודרת מבלי לאבד צלם אנוש.

היה זה מרד פנימי של השמרנים שהביא להתפטרותו של בוריס ג'ונסון, איש מבריק, רהוט, חינני ולא ראוי בעליל.

קצת מוזר לשבח מפלגה שגררה את אירופה לברקזיט, אבל יש להודות: השמרנים בבריטניה סיפקו דוגמה ומופת לכך שאפשר להיות ימנים בתקופתנו הקודרת מבלי לאבד צלם אנוש

בכך השמרנים הציבו מראה מביכה בפני עמיתיהם מהליכוד בישראל, שמוכנים לשרוף את המדינה כדי שבנימין נתניהו הלא ראוי עוד הרבה יותר יישאר על מושבו הקיסרי. יש גם דמיון ביניהם לבין הרפובליקאים בארה"ב שעדיין נאמנים לדונלד טראמפ הקטסטרופלי.

זה בולט במיוחד בהתחשב בכך שג'ונסון העניק לשמרנים ניצחון ענק בבחירות לפני פחות משלוש שנים, ולאחר מכן מילא את הבטחתו העיקרית להוציא לפועל את יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי.

נתניהו, לעומתו, לא הצליח לנצח בארבע מערכות בחירות רצופות מאז 2019 (במובן הישראלי של "ניצחון", כלומר בניית רוב פרלמנטרי לצורך הצבעת אישור חד-פעמית בכנסת). בבחירות האחרונות, במרץ 2021, מפלגות שהתנגדו להשארת נתניהו בשלטון זכו ב-68 מנדטים – וזה כולל את ימינה של נפתלי בנט, המואשם כעת בבגידה מצד מחנה נתניהו.

השמרנים הבריטים הציבו מראה מביכה בפני עמיתיהם מהליכוד בישראל, שמוכנים לשרוף את המדינה כדי שנתניהו הלא ראוי עוד הרבה יותר יישאר על מושבו

נתניהו הוא גאון תעמולה, והוא הצליח לגרור את דעת הקהל הישראלית ימינה. אני רואה בכך אסון, כי התמזגות בין ישראל לגדה המערבית יהרוג את המדינה היהודית מבחינה דמוגרפית ויחריב כאן את הדמוקרטיה. אבל רוב היהודים בישראל מעדיפים להתעלם מהבעיה ועל כך מגיע הקרדיט לנתניהו (עם עזרה נדיבה מצד סרבני שלום ומחבלים פלסטינים).

ללא נתניהו – שננטש על ידי המיעוט בימין שיש לו עקרונות דמוקרטיים  – היה לגוש הימין-דתיים סיכוי מצוין לחזור לשלטון (ולמרבה הצער גם עם נתניהו לא אזלו סיכוייו). הימין אף היה יכול כמעט בוודאות להקים ממשלה בכנסת הנוכחית.

מעבר לחשבונות הפוליטיים, נתניהו הפך עם השנים לדמות לא מוסרית להפליא. הוא סוג של אורקל, ממש אורים ותומים, של דמויות כאלה.

האיש שפעם דרש הגבלות כהונה מתמודד כעת על ראשות הממשלה בפעם ה-11 לאחר שכבר כיהן יותר מכל אחד אחר בתפקיד.

האיש שטען פעם שראש הממשלה אהוד אולמרט צריך להתפטר רק בגלל שהוא נמצא בחקירת משטרה מתמודד בזמן שהוא עומד בפועל למשפט – בגין שוחד והפרת אמונים במספר סעיפים.

האיש שפעם הגן על עצמאותה של מערכת המשפט מסית כעת בפראות נגדה ומאשים את חוקריו, תובעיו ואפילו את שופטיו שעשו יד אחת עם עיתונאים משוקצים כדי להדיח את הימין מן השלטון.

נתניהו הוא גאון תעמולה, והוא הצליח לגרור את דעת הקהל הישראלית ימינה. אני רואה בכך אסון, כי התמזגות בין ישראל לגדה המערבית יהרוג את המדינה היהודית מבחינה דמוגרפית ויחריב כאן את הדמוקרטיה

בימים אלה ממש מובאות לבית המשפט עדויות המציירות תמונה אמינה וביזארית של ראש הממשלה ורעייתו אשר דורשים ומקבלים מתנות בשווי מאות אלפי שקלים (ודולרים) מטעם מיליארדרים החפצים ביקרם. כל זאת בזמן שהנאשם עומד בפני האשמות חמורות עוד יותר, והתקשורת מלאה דיווחים על מועמדים לתפקידים בכירים שטוענים כי נאלצו לעבור ראיונות מוזרים אצל הגברת הראשונה במקום עם ראש הממשלה.

זה נמשך ברצף מהמם ובל ייאמן, וכל אדם סביר מתקומם וזועק זעקה השמיימה לאמור: כמה עוד ייתכן? מתי יבינו הבריות שככה אי אפשר?

אבל מסתבר שאפשר גם אפשר, וחלק מהבריות שמים פס על כל מידה טובה, והליכוד נאחז בנתניהו. ביבי הוא מועמדם לראשות הממשלה.

באופן דומה, נראה שהצאן הרפובליקאי בארה"ב (ועמם הנהגת המפלגה) דבק בטראמפ למרות ראיות מדהימות שסיפקה בשבועות האחרונים הוועדה שחוקרת את אירועי ה-6 בינואר, ועוד מהמעגל הפנימי שלו.

זה חורג בהרבה מהנפוטיזם והשחיתות, מהטמטום סביב נגיף הקורונה, מהגזענות, ומהרמזים המוטרפים שמשוגעים לנשק צריכים לרצוח את הילרי קלינטון (שכזכור הביסה אותו ב-3 מיליון קולות ונושלה מתפקיד הנשיא רק בגלל שיטת האלקטורים המעוותת).

טראמפ ניסה לסחוט את וולודימיר זלנסקי האוקראיני כדי להשיג לכלוך על ג'ו ביידן וניסה לגנוב את הבחירות ב-2020, נסיון שהגיע לשיא בתקיפה קטלנית על הקונגרס. עדויות מקפיאות דם מהמעגל הפנימי שלו מספרות על נשיא שמטיח צלחות בקירות ומנסה להשתלט על רכב כדי להגיע לקפיטול ולתת כתף למטורפים ששוטטו בבניין בניסיון למצוא את מייק פנס ולהוציאו להורג.

הרפובליקאים, בגדול, לא רואים בזה פסול. הם איתו.

בהשוואה, הסיבות להדחתו של ג'ונסון – בעיקר שקרים לגבי השתתפות במסיבות שהפרו את פרוטוקולי קוביד – משולות לעברות תנועה.

הרפובליקאים, בגדול, לא רואים בטראמפ פסול. הם איתו. בהשוואה לטראמפ ולנתניהו, הסיבות להדחתו של ג'ונסון – בעיקר שקרים לגבי השתתפות במסיבות שהפרו את פרוטוקולי קוביד – משולות לעברות תנועה

יתרה מכך, בנאום ההתפטרות שלו ג'ונסון הציג מופת של ממלכתיות מול הצמד הבזיוני שמנגד, הישראלי והאמריקאי.

במקום להתלונן במרירות על ה"דיפ סטייט" שרודף אותו, ג'ונסון הודה לעובדי המדינה. במקום לנסות לשרוף את המועדון במלחמת עולם נגד האליטות, הוא שיבח את השיטה "המבריקה והדרוויניסטית" שהעלתה אותו לגדולה וגם הדיחה אותו. במקום לומר, כמו טראמפ, ש"רק אני יכול לתקן את זה", הוא הדגיש שלכל אחד יש מחליף.

ג'ונסון אמנם טיפח תדמית ליצנית, אבל זה שירת אותו היטב. בבסיס הוא איש שיח ואינטלקטואל בעל כושר רטורי, הומור וכריזמה. מצד שני, הוא גם חפיפניק שגרם נזק גדול לבריטניה עם הברקזיט ועם שאננותו מול המגפה. ולמרות נאום ההתפטרות המנומס שלו הוא בעצם נלחם בימים האחרונים כדי להיאחז בכסאו כנגד מה שהוא תיאר כ"עדר" שפנה נגדו.

העדר הזה הראה לו את הדלת. והדבר מספק עוד הוכחה לכך שבריטניה, שבה גרתי שבע שנים, היא איכשהו מיוחדת. בטח, יש להם גם חוליגנים וברברים, אבל עדיין שומרים שם מקום של כבוד למסורת ולאלגנטיות. דברים ש"פשוט לא נעשים" אכן לא נעשים, ללא צורך התערבות בתי משפט.

בטח, יש בבריטניה גם חוליגנים, אבל עדיין שומרים שם מקום של כבוד למסורת ולאלגנטיות. דברים ש"פשוט לא נעשים" אכן לא נעשים, ללא צורך התערבות בתי משפט

אני תוהה מתי זה יגיע גם לכאן.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 874 מילים
סגירה