הפוסט-ציונים החדשים

איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ' חוגגים את הישג הציונות הדתית בבחירות לכנסת, 23 במרץ 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
שריה דיאמנט/פלאש90
איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ' חוגגים את הישג הציונות הדתית בבחירות לכנסת, 23 במרץ 2021

חלפו הימים בהם רק השמאל הקיצוני היה זכאי להיקרא פוסט ציוני. הקיצוניים הימניים ואלו שמוכנים לשתף פעולה עמם – פוסט ציונים לא פחות.

יסודות החזון הציוני עליו הוקמה מדינת ישראל, הם כינון מדינה שתהיה הבית הלאומי של העם היהודי בא"י, כאשר מדובר במדינה שתהיה יהודית ודמוקרטית. לפי זה, פוסט ציוני הינו אדם או תנועה שאינם מקבלים יותר את החזון הציוני.

יסודות החזון הציוני עליו הוקמה המדינה, הם כינון בית לאומי לעם היהודי בא"י, כאשר מדובר במדינה שתהיה יהודית ודמוקרטית. לפי זה, פוסט ציוני הינו אדם או תנועה שאינם מקבלים יותר את החזון הציוני

עד לא מזמן המחנה הפוסט ציוני היה נחלתו הבלעדית של השמאל רדיקלי, שקרא לבטל את הזיקה בין ישראל ללאומיות יהודית, ולהפוך אותה ממדינת הלאום של העם היהודי למדינת אזרחית נטו, מדינת כל אזרחיה. ברור הרי שמי שמתכחש לכך שתכליתה ומהותה של מדינת ישראל היא להיות הבית הלאומי של העם יהודי הוציא עצמו מהעולם הציוני.

פנחס רוזן חותם על מגילת העצמאות. מימינו משה שרת ומשמאלו דוד בן-גוריון. מאחוריו זאב שרף. 14 במאי 1948
פנחס רוזן חותם על מגילת העצמאות. מימינו משה שרת ומשמאלו דוד בן-גוריון. מאחוריו זאב שרף. 14 במאי 1948

אך היות מדינת ישראל הבית הלאומי של העם היהודי, או כפי שנוסח בחוק הלאום "מדינת הלאום של העם היהודי", אינה אבן הפינה היחידה של החזון הציוני. הדמוקרטיה ועיקרון השוויון האזרחי הנגזר ממנה הם עקרונות שווי משקל להיותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי.

להיות ציוני פירושו להאמין שמדינת ישראל הינה הבית הלאומי של העם היהודי, ובמקביל להאמין שהיא גם הבית האזרחי של כל אזרחיה. כמו שאם ישראל תהיה רק מדינת כל אזרחיה, היא תחדל להיות מדינה ציונית, כך גם תחדל להיות מדינה ציונית אם תהיה רק מדינת הלאום של העם היהודי, מדינה המפלה בין אזרחיה על רקע שיוכם הלאומי.

בשנים האחרונות הסכנה הכי גדולה להמשך קיומו של החזון הציוני אינה בא משמאל, אלא מימין. בעידודו המלא את נתניהו, הגוש החרדלי-כהניסטי הפך ממרכיב זניח של המחנה הלאומי למרכיב שקובע את סדר היום שלו.

כמו שאם ישראל תהיה רק מדינת כל אזרחיה  היא תחדל להיות מדינה ציונית, כך גם תחדל להיות מדינה ציונית אם תהיה רק מדינת הלאום של העם היהודי, מדינה המפלה בין אזרחיה על רקע שיוכם הלאומי

כבר לפני עשור, קרא בני קצובר, מראשי הזרם החרד"לי של הציונות הדתית, שכיהן כראש המועצה האזורית שומרון, לבטל את הדמוקרטיה בישראל, ולכונן מדינת הלכה:

"הייתי אומר שכיום לדמוקרטיה הישראלית יש תפקיד אחד מרכזי והוא להיעלם מהשטח. הדמוקרטיה הישראלית סיימה את תפקידה, והיא חייבת להתפרק ולהתכופף בפני היהדות. היום כל האירועים מנתבים להכרה שאין דרך אחרת, אלא להעמיד במרכז את העניין היהודי על פני כל עניין אחר".

הדברים הללו – הכפפת הדמוקרטיה בפני היהדות – נחשבו אז כקוריוז. עשור אחרי, כאשר בראש המחנה הזה עומדים אנשים כמו בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר, שאינם טורחים להסתיר את היותם חסידי חיסולה של הדמוקרטיה הישראלית וכינון מדינת הלכה, ברור שזאת העמדה של הגוש החרדלי-חרדי.

מחשש לפסילה ע"י בג"צ, המנהיגות הפוליטית של הגוש הזה מנסה לרפד את הדברים, אך מספיק לשמוע את דעותיהם של רבנים הנחשבים לפוסקים הבכירים של הזרם החרד"לי, כדי לדעת מה הם חושבים ומה דעתם על הציונות.

אנשי חוק הלאוםחוק הלאום, שעבר לפני שבועיים וחצי תחת אמתלות שונות ומשונות, ממשיך לעורר סערה. גם אם אפילו שרים בממשלה…

Posted by ‎שישים ואחת‎ on Sunday, August 5, 2018

דברי קצובר על הכפפת הדמוקרטיה בפני היהדות – נחשבו אז כקוריוז. עשור אחרי, כשבראש המחנה הזה עומדים אנשים כסמוטריץ' ובן-גביר, ברור שזו עמדת הגוש החרדלי-חרדי

האיבה החרדלית כלפי הציונות אינה צריכה להפתיע. הציונות הרי במהותה תנועה חילונית. היא נולדה בהשראת ובהשפעת הלאומיות האירופאית של המאה ה-19, שהייתה במהותה לאומיות חילונית, ואשר מקורה בחלק מתהליך החילון שעבר על אירופה במהלך המאה ה-19.

החזון הציוני עליו כוננה מדינת ישראל היה חזון לאומי-חילוני. כל ראשי התנועה הציונית לאורך הדורות היו חילוניים וראו את המדינה ששאפו להקים, ואחרי זה את המדינה שקמה – כמדינה יהודית במובן הלאומי, אך בטח לא במובן הדתי.

הציונות הדתית הוותיקה, של חיים משה שפירא, זרח ורהפטיג, יוסף בורג וזבולון המר, הייתה אכן תנועה ציונית, במובן שראשיה קיבלו את העובדה שהחזון הציוני הינו ביסודו חזון לאומי-חילוני. הם שאפו לרפד אותו בקצת ריפוד יהודי מסורתי-דתי, אך לא לקרוא עליו תיגר.

הדור הציוני-דתי הנוכחי, מסתבר, קורץ מחומר אחר, הרבה פחות ציוני, והרבה יותר חרד"לי. הזהות החרדלית היא יהודית-אמונית הרבה יותר מיהודית-לאומית.

חזון המדינה האמונית של הגוש החרדלי מנוגד לחלוטין לחזון מדינת הלאום, וחוק הלאום הנגזר ממנו. מדינת לאום זכאית ורשאית לתת עדיפות לבני העם שזאת מדינתם בנושאי הגירה ואזרוח, אך מחויבת להבטיח שוויון לכל אזרחיה בכל תחום למעט התחום הלאומי, ובראש ובראשונה שוויון אזרחי, דתי ותרבותי.

חזון מדינת האמונה מקדש אי שוויון. הוא מכיר בזכותה ואף חובתה של המדינה לכפות על אזרחיה זהות יהודית אורתודוקסית. העובדה שלפחות מחצית מהעם היהודי הוא או חילוני, או משתייך לאחד הזרמים הלא אורתודוקסים חסרת כל חשיבות בעיני מי שדוגל בחזון החרדלי האמוני. נהפוך הוא, הם שוללים את הלגיטימיות של הזהות היהודית החילונית והלא אורתודוקסית, ואת פוסלים את זכותה של כל זהות יהודית אחרת להתקיים במדינת ישראל.

מחנה שרוצה להפוך את ישראל ממדינה יהודית-לאומית למדינה יהודית-אמונית אינו מחנה לאומי, אלא מחנה אמוני. חזון המדינה האמונית שלו אינו פחות פוסט-ציוני מחזון מדינת כל אזרחיה, ושניהם מתנערים מהחזון הציוני, המבוסס על הקמת מדינת הלאום (nation-state) של העם היהודי בא"י.

חזון מדינת האמונה מקדש אי שוויון. הוא מכיר בזכותה ואף חובתה של המדינה לכפות על אזרחיה זהות יהודית אורתודוקסית. זה שלפחות מחצית מהעם חילוני או משתייך לזרם לא אורתודוקסי – חסר חשיבות בעיניהם

הסכנה הכי גדולה היא שבעוד שאף מפלגת שלטון לא הייתה קרובה לאמץ את חזון מדינת כל אזרחיה – היום, בגלל הבעיות המשפטיות של העומד בראשה, הליכוד מוכן לתת לשותפיו לכפות את החזון הפוסט ציוני שלהם על מדינת ישראל, כדי לאפשר למנהיגם הנערץ למלט עצמו מאימת הדין.

למעשה, היה זה המיליארדר שלדון אדלסון, פטרונו של נתניהו והאיש שבחסות עיתונו "ישראל היום" נתניהו נהנה מסיקור אוהד במשך שנים, אמר: "לא נורא אם ישראל לא תהיה דמוקרטיה כי זה לא כתוב בתנ"ך". 

מצב זה יוצר סכנה ברורה ומיידית לעצם המשך קיומה של מדינת ישראל, כי אין סיכוי לישראל לשרוד אם לא תהיה מדינה ציונית, וישראל שלהם תהיה הכל חוץ ממדינה ציונית.

עיתונאי במשך כשני עשורים (עורך כלכלי ג'רוזלם פוסט, עורך ראשי מעריב בינלאומי, עורך חדשות מקור ראשון, עורך ראשי אתר אינטרנט אנגלית של חדשות ערוץ 2). קצין מודיעין לשעבר ב-ANC המחתרת שפעלה נגד משטר האפרטהייד בדרא"פ, אחרי זה עבד עם מנדלה. מנכ"ל CISec - http://www.cisec.info חברה העוסקת בעיצוב תודעה ולוחמת שיח.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
פלג היקר, כתבתי תנועות שמאל קיצוניות, לא מפלגות. מרץ נחשבת בעיני חלקג מהימין כמפלגה לא ציונית. העבודה עדיין לא, אם כי אני מודה שמיכאלי עושה לא מעט כדי לשנות עובדה זאת. לצערי כל המחנה הא... המשך קריאה

פלג היקר, כתבתי תנועות שמאל קיצוניות, לא מפלגות. מרץ נחשבת בעיני חלקג מהימין כמפלגה לא ציונית. העבודה עדיין לא, אם כי אני מודה שמיכאלי עושה לא מעט כדי לשנות עובדה זאת. לצערי כל המחנה האמוני, על כל מפלגותיו, מקדם אג'נדה שהיא פוסט ציונית פר אקסלנס

עוד 888 מילים ו-2 תגובות
סגירה