משרד הפנים מתכנן לפתוח 10 חופים חדשים – אבל לא ברור מתי זה יקרה

בדיקת זמן ישראל מתחילת אפריל טבעו למוות 20 בני אדם ● רוב הטביעות בחופי הים אירעו מחוץ לשעות הרחצה או בחופים ללא שירותי הצלה ● בימים אלה מתגבש קול קורא לחופים מוכרזים נוספים ובכנסת רוצים להאריך את שירותי ההצלה עד 20:00, אולם לא ברור מתי זה יקרה ● חסרות גם תקנות לגידור בריכות פרטיות, אין מספיק בריכות שחייה במגזר הערבי ורק 40% מכלל הילדים נחשפים ללימודי שחייה ● המפקח הארצי על החופים: "מי שרוצה לשחות שיגיע לפני 18:30"

אילוסטרציה: אישה וילדה מול שלט אזהרה בחוף בית ינאי, 25 באוגוסט 2017 (צילום: Gili Yaari/Flash90)
Gili Yaari/Flash90
אילוסטרציה: אישה וילדה מול שלט אזהרה בחוף בית ינאי, 25 באוגוסט 2017

ב־19:00 בערב, חופי הים במרכז תל אביב מפוצצים, אי אפשר להכניס סיכה: צעירים מתמסרים בכדורגל, משחקים במטקות, רובצים על החול. במקביל, אימהות רבות דרוכות על קו המים – מביטות בילד שמשתכשך ברדודים. באותו זמן אפשר לראות כי סוכות המציל סגורות. חלק מהמצילים אף יושבים לנוח עם חבריהם. מגיע להם, אחרי יום ארוך שהתחיל בשבע בבוקר ונמשך עד 18:45.

הבעיה היא שיש עוד כשעה ורבע עד לשקיעה – והמוני אנשים שסיימו לעבוד או מנסים להימנע מחריכה בשעות השיא של השמש, מגיעים לחוף דווקא עכשיו, כשהמצילים מתקפלים הביתה. הרמקול מודיע כי שירותי ההצלה הסתיימו אבל המונים עדיין נכנסים למים.

המצילים סגרו את הסוכה לקראת 19:00. הבעיה היא שיש עוד כשעה לשקיעה. המוני אנשים שסיימו לעבוד או נמנעים משעות שיא החום, מגיעים לחוף דווקא עכשיו

מתחילת עונת הרחצה הנוכחית, שהחלה ב-8 באפריל, טבעו למוות 20 בני אדם בחופי הים, בנחלים, מאגרי מים ובבריכות פרטיות וציבוריות. בשנתיים הקודמות (2020 ו־2021) טבעו למוות בחופי ישראל 61 בני אדם וכ־80% מהם נכנסו למים מחוץ לשעות הרחצה או בחופים לא מוכרזים.

כך קרה גם בימים האחרונים: במוצאי שבת בשעה 20:03 טבע למוות גבר בחוף הארגמן בנתניה. בשישי האחרון מוקדם בבוקר, טבע גבר בחוף בת גלים בחיפה והוא מאושפז כרגע במצב אנוש. שניהם נכנסו למים כאשר שירותי ההצלה לא פעלו.

חוף הים בתל אביב אחרי 19:00. סוכת המציל סגורה והמוני אנשים מתרחצים (צילום: עומר שרביט)
חוף הים בתל אביב אחרי 19:00. סוכת המציל סגורה והמוני אנשים מתרחצים (צילום: עומר שרביט)

חופים חדשים, לא בעונה הנוכחית

חופי ישראל משתרעים על פני 306 קילומטרים אך רק 7.6% מהם הם חופים מוכרזים עם שירותי הצלה. בכנרת רק 10% מהחופים מוכרזים. מתחילת עונת הרחצה הנוכחית לא נפתחו חופי רחצה מותרים חדשים ומי שאחראי על כך הוא משרד הפנים. הם מודעים לבעיה ומתכוונים לפרסם קול קורא לפתיחת חופים חדשים בתקציב של כ־60 מיליון שקל.

במשרד הפנים אישרו את הדברים, (תגובה מלאה בהמשך), ובשיחה שקיימנו עם מנהל אגף חופי רחצה ארצי, עאטף חיראלדין, הוא אמר כי יש כוונה לפתוח עשרה חופים מוכרזים חדשים. "אנחנו מכינים את הקול קורא, אני מקווה שהוא ייצא כמה שיותר מהר. רשויות שירצו בכך יוכלו להגיש בקשות ואם יזכו בתקציב יוכלו לפתוח את החופים. יש לנו תקציב לזה".

"יש כוונה לפתוח עשרה חופים מוכרזים חדשים. אנחנו מכינים את הקול קורא, אני מקווה שהוא ייצא כמה שיותר מהר. רשויות שיגישו בקשות ויזכו יוכלו לפתוח את החופים"

אלא שגם אם יצא לפועל, סביר להניח שהקול קורא הזה לא יביא לפתיחת חופי רחצה חדשים כבר בעונת הרחצה הנוכחית.

הבעיה השנייה היא, כאמור, כי שעות הרחצה מסתיימות מוקדם מדי. לפי החוק, הן אמורות להימשך שמונה שעות – וזה לא מספיק. לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מאפריל עד יוני רוב המצילים מתקפלים לכל המאוחר ב־18:00 – ובהרצליה לפני 16:00.

שרת הפנים איילת שקד בוועידה השנתית של הג'רוזלם פוסט בירושלים, 12 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שרת הפנים איילת שקד. השנה לא נפתחו חופי רחצה חדשים, אולי בשנה הבאה זה יקרה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"שיגיעו לים ולא ייכנסו לשחות"

ביולי–אוגוסט בכנרת – ובחלק מהרשויות שלחופי הים התיכון – מאריכים את שירותי ההצלה עד 19:00 ובראשון לציון עושים את הדבר המתבקש ומאריכים עד 20:00. לעומת זאת, בחופי נהריה, עכו וחוף הכרמל הרחצה מסתיימת ב־18:00 גם בחודשיים הקריטיים של החופש הגדול וב"בין הזמנים" של החרדים.

בשורה התחתונה, יש עוד לפחות שעה שלמה של אור יום כמעט בכל החופים, מה שעלול לעלות בחייהם של רוחצים רבים.

בתשובה לשאלה בנושא, מנהל אגף חופי רחצה ארצי טוען: "זה תלוי ברשות המקומית שמחליטה עד איזה שעה – אבל כעקרון, בחופש הגדול 90% מהחופים פתוחים עד 18:30. מי אמר שזו בעיה? אמרו כי 'האנשים רוצים', הם יכולים להגיע לים [אחרי שעות הרחצה, ע.ש.] בלי להיכנס לשחות. מי שרוצה שיגיע לפני כן".

"בחופש הגדול 90% מהחופים פתוחים עד 18:30. מי אמר שזו בעיה? אנשים יכולים להגיע לים אחרי שעות הרחצה בלי להיכנס לשחות. מי שרוצה להיכנס שיגיע לפני כן"

לפי מסמך הסוקר את החופים המוכרזים ואת נתוני הטביעות בשנתיים וחצי החולפות של מרכז המחקר והמידע של הכנסת – יש מחסור בחופים מוכרזים וגם בשעות הצלה, מה שעלול להביא לסיכון חיים.

חוף הים במרכז תל אביב, אחרי השעה 19:00. יולי 2022 (צילום: עומר שרביט)
חוף ים במרכז תל אביב אחרי השעה 19:00. יולי 2022 (צילום: עומר שרביט)

"הנתונים מחרידים"

עוד צוין במסמך כי בחלק מהחופים הרשויות גובות דמי חניה או תשלום עבור שירותים נלווים כמו כיסאות ושמשיות. משום שהרשויות לא רשאיות לגבות דמי כניסה – נכונותן לפתוח חופים חדשים פחותה.

לדברי ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד): "הנתונים מחרידים, אתמול מישהו טבע והיו עוד הרבה. הבעיה המרכזית היא שרוב הטביעות היו בחופים לא מוכרזים, חייבים להיזהר ולא להיכנס אליהם כי גם בים שבו אין גלים יש זרמים ומערבולות מתחת למים, לא רואים אותם.

"החוק אומר שצריכים לפתוח את שירותי ההצלה רק שמונה שעות וב־18:00 כבר אין מצילים והחופים מלאים. אזום חקיקה שתחייב פתיחה ביולי–אוגוסט עד 20:00 בערב, זה חייב להיות, הכנסת נעצרה אבל זה יקרה".

"החוק מחייב רק שמונה שעות הצלה וב־18:00 כבר אין מצילים והחופים מלאים. אזום חקיקה שתחייב פתיחה ביולי–אוגוסט עד 20:00. הכנסת נעצרה אבל זה יקרה"

ח"כ סימון דוידסון, (יש עתיד) (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ סימון דוידסון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יש גם פתרון טכנולוגי שעשוי לצמצם את הצורך בהגדלת היקף החופים המוכרזים.

הכוונה למערכת מצלמות שיכולה לזהות אנשים שנכנסים למים בחופים ללא הצלה, להתריע על הסכנה ולשדר את התמונה לסוכת המציל שבחוף הסמוך. לפי שעה, המערכת נמצאת בהרצה. אולי בעתיד היא תיפרס בחופי הארץ.

לצד מחסור בחופים מוכרזים ושעות הצלה קצרות מדי, הבעיה היא שחלק מהטביעות מתרחשות גם בבריכות ציבוריות או פרטיות, במתקני רחצה וגיגיות במרחב הביתי. בשליש ממקרי הטביעה בשנים האחרונות הקורבנות היו ילדים ובני נוער. כ־30% מהם טבעו במים פתוחים וכל השאר בבריכות ובמרחב הביתי.

בדיון שהתקיים בחודש שעבר בוועדה לזכויות הילד, משרד הפנים התבקש למצוא דרך חוקית לחייב גידור בריכות פרטיות ובצימרים עם פחות מארבעה חדרים. לפי שעה, לא ברור מתי זה יקרה. במקביל לאוזלת היד הממשלתית, בשטח צצות יוזמות מקומיות שעשויות להפחית במשהו את הסכנה.

כך למשל, מנהל אגף חופים בראשון לציון אלי שוורצברג, סיפר בדיון שהתקיים בכנסת כי הוא עורך הרצאות בבתי ספר על הסכנות בים. לדבריו, בעקבות הרצאה כזו אחד הנערים תפס יוזמה והציב גלגל הצלה בחוף לא מוכרז וכבר הספיק להציל בעזרתו אדם שהחל לטבוע.

סוכת מציל סגורה בחוף הים במרכז תל אביב, אחרי השעה 19:00. יוני 2022 (צילום: עומר שרביט)
סוכת מציל סגורה בחוף ים במרכז תל אביב אחרי השעה 19:00. יוני 2022 (צילום: עומר שרביט)

במקביל, עמותת משמר הצלה ימי ערכה בשנים האחרונות סדנאות בטיחות בים והצלה למאות בני נוער ובוגרים. המטרה היא להכשיר כמה שיותר אנשים להצלת חיים בעת הצורך.

אלא שהיוזמות האלה הן לא תחליף להצלה מקצועית ובסופו של דבר גם ללימודי שחייה בגיל צעיר ככל האפשר. אולם, לימודי השחייה בישראל מתחילים בבתי הספר בכתה ה' ורק 40% מהתלמידים נחשפים אליהם. השיעורים מסובסדים עם השלמה מההורים, כך שהם מתקיימים בעיקר ברשויות מבוססות.

לפי נתוני משרד החינוך, בשנת הקורונה חלה נסיגה מטרידה בלימודי השחייה (פחות מ־22 אלף תלמידים) אך בשנה הקרובה הצפי יהיה להגיע לכ־70 אלף. מספר התלמידים מקרב החברה הערבית והחרדית שילמדו שחייה יגדל השנה ל־5,000 ו־3,000, אך זה עדיין מעט מדי.

גורמי מקצוע חושבים שצריך להתחיל את לימודי השחייה בכיתה ב' וכי מספיקים שני שיעורי שחייה כדי להפחית משמעותית את הסיכון לטביעה. לשם כך דרוש תקציב ממשרד החינוך, שבתגובה אומרים כי בכוונתם לבחון הרחבה של לימודי שחייה, אך ימשיכו לקיים אותם רק בכתה ה', (תגובה מלאה בהמשך).

גורמי מקצוע חושבים שצריך להתחיל את לימודי השחייה בכיתה ב' וכי מספיקים שני שיעורי שחייה כדי להפחית משמעותית את הסיכון לטביעה

ילדים בבריכת שחייה בקיבוץ שפיים (צילום: Nati Shohat/Flash90)
ילדים בבריכת שחייה בקיבוץ שפיים (צילום: Nati Shohat/Flash90)

מחסור בבריכות בחברה הערבית

בשבוע החולף טבע בנחל הקיבוצים ילד בן ארבע מאום אל־פחם; גבר בן 55 ובתו בת ה־18 מחורה טבעו בחוף לא מוכרז בפלמחים וגבר בן 49 מירכא טבע בחוף בצת. בחברה הערבית יש מחסור בבריכות שחייה ובלימודי שחייה. אין נתונים רשמיים אך לכולם ברור שההשלכות לכך הן קטלניות.

"בשנים האחרונות המצב השתנה והוקמו קאנטרי קלאב ברהט, בריכת שחייה בחורה, בכפר קרע ויש עוד כמה בריכות בהקמה", אומר אמיר בשאראת, יועץ מיוחד של הוועד הארצי לרשויות המקומיות. ועדיין, הוא מוסיף, המחסור חמור ונובע מאפליה בתקציבים ממשלתיים ישירים ועקיפים ובתשתיות להגדלת ההכנסות העצמיות.

"המסוגלות של הרשות המקומית הערבית להקים בריכת שחייה נמוכה מאוד מבחינה תקציבית, נוסף על חסמי קרקע ותכנון. מכאן נוצרת אי נגישות של התושבים הערבים לבריכות שחייה ונגישות מצומצמת של תלמידי החברה הערבית ללימודי השחייה. לדוגמה, עד לפני מספר שנים, תלמידי יישובי הדרום היו צריכים לנסוע עד לאום אל־פחם כדי ללמוד שחייה, וחלקם היו מוותרים מראש.

"העלות להקמת בריכת שחייה או קאנטרי גבוה מאוד – ונעה בין שמונה מיליון שקל לבריכת שחייה עד לכ־40 מיליון שקל להקמת קאנטרי, מתקציבים ממשלתיים בעיקר. הפעלה ותחזוקה של בריכה אינה כלכלית לרשות המקומית, ולכן נדרשת מעורבות ממשלתית גם לסבסוד ההפעלה והתחזוקה".

"עלות ההקמה נעה בין 8 מיליון שקל לבריכה עד לכ־40 מיליון שקל לקאנטרי. ההפעלה והתחזוקה לא כלכלית לרשות המקומית ולכן נדרשת מעורבות ממשלתית"

סוכת הצלה בחוף גופרה בכנרת (צילום: עומר שרביט)
סוכת הצלה בחוף גופרה בכנרת. שעות הרחצה: 9:00 עד 17:00 (צילום: עומר שרביט)

תגובות

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "בהנחיית שרת הפנים איילת שקד מקדם בימים אלו משרד הפנים קול קורא להכרזה על חופים חדשים. הדבר נמצא נמצא בהליכי אישור פנימיים וצפוי להיות מופץ בקרוב.

"בהתאם לחוק הסדרת מקומות רחצה, שעות הרחצה בחופים נקבעות על ידי הרשויות המקומיות ובלבד שלא יפחתו מ-8 שעות. ככל הידוע לנו, שעות הרחצה בחודשי הקיץ הוארכו ובחלק מהחופים הן עד 19:00 בערב.

"משרד הפנים, שבתחום אחריותו חופי הרחצה, עוסק בהפצת מידע ומסרים למניעת טביעות בחופי הים. גם לאחרונה פרסם המשרד קמפיין הסברה נרחב בכל אמצעי התקשורת ובשפות השונות שמטרתו להעלות את המודעות לרחצה בטוחה, בחופים המוכרזים ובשעות ההצלה. הקמפיין פורסם עם פתיחת עונת הרחצה וכן ולאחרונה עם יציאת התלמידים לחופשת הקיץ.

"גם בכתבה זו אנו רואים הזדמנות חשובה לשוב ולהזכיר לרחוץ רק בחופים המוכרזים ובשעות ההצלה וכי הרחצה ללא מציל אסורה ומסוכנת!"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לאור חשיבות הנושא, המשרד בוחן דרכים כדי להרחיב את השירות לקבוצות רחבות יותר בקרב תלמידי כיתות ה'. הדבר ייעשה בהתאם למסגרת התקציב."

עוד 1,391 מילים
סגירה