שליחותה של העוזרת האישית בשירות אשליית העוצמה 

הדס קליין בבית המשפט המחוזי בירושלים, 12 ביולי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
הדס קליין בבית המשפט המחוזי בירושלים, 12 ביולי 2022

תהום עמוקה שוררת במפגש בין פרקליטו של בנימין נתניהו עמית חדד לבין העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן (ולעיתים גם של ג'יימס פאקר) הדס קליין, תהום הנובעת מחוסר הבנת כוחה של העוזרת האישית. עו"ד עמית חדד טועה בגישתו לקליין, לא מבין את נקודת המוצא שלה ואת עוצמתה, ורק מרים לה להנחתה.

תהום עמוקה שוררת במפגש בין פרקליט נתניהו, עמית חדד, לבין העוזרת האישית של מילצ'ן (ולעיתים גם של פאקר) הדס קליין, תהום הנובעת מחוסר הבנת כוחה של העוזרת האישית

גדולה היא הבדידות בצמרת ובעמדת הכוח. אפילו מפחידה. העוצמה המעמדית נשענת בעיקר על כסף, קשרים, וצוות המתחזק את אשליית הבועה. הבועה הולכת ומנתקת את הלכודים בה מהחיים עצמם ועמה נעלמות הפרופורציות והחיבור למציאות.

לא בכדי מוצאים עצמם כל מיני בעלי כוח ושררה פונים לרועים רוחניים אופנתיים והופכים תלויים וסוגדים לכל מיני כוהני ניו אייג', באבות, רנטגנים ומקובלים, כמו גם מגידי עתידות, פותחות בקלפים ובקפה ומתקשרות. כמו הבדידות כך גדלים הצימאון לחוש נאהבים, תחושת ביטחון וחיזוק אישי. לשם כך נשכרים אנשי אמון והמובילה בהם היא העוזרת האישית.

לא צריך להתבלבל. זו עסקה לכל דבר. הרבה מאותם אנשי אמון עובדים עבור כסף מעולה, תנאים מתגמלים או מקפצת קריירה מובטחת. אחרת איך אפשר להיות בטוחים שהם ימשיכו להיות אנשי אמון?

העוזרת האישית נהנית מעמדת עוצמה וכוח. רבים מתבלבלים בהבנת תפקידה וסבורים כי הוא בעיקר לתאם פגישות, להכין קפה ולהיות הפנים המחייכות בפתח הלשכה. בפועל, העוזרת האישית היא עמוד השדרה, החיבור למציאות, צומת המידע, ספקית רשת הביטחון, שריון החוצץ בין בעל/ת השררה לבין המציאות כולה.

העוזרת האישית נהנית מעמדת עוצמה. רבים מתבלבלים וסבורים שתפקידה בעיקר לתאם פגישות, להכין קפה ולחייך. בפועל, היא עמוד השדרה, החיבור למציאות, השריון החוצץ בין בעל/ת השררה לבין המציאות

יכולה ההכלה שלה היא סוג של פלא, ואולי אפשר לייחס זאת למודעות העצומה שהיא מפתחת לצורך הייצוג של הגורם המעסיק, בהפרדה מוחלטת מדעותיה ורגשותיה. היא חייבת להיות חכמה, בעלת אינטליגנציה רגשית גבוהה ואישיות חזקה ומכילה.

מי שרוצים להגיע לבעלי עמדות החלטה וכוח מבינים כי מוטב שיתיידדו עם העוזרות האישיות וישאו חן בעיניהן. כמובן שאלו לא מתבלבלות מנחמדות פתאומית ומבינות בדיוק מה עומד מאחוריה, אולם כאן בדיוק נמצאת ההבנה של עמדת הכוח המדהימה: העוזרת האישית היא המפתח. יש לה את הידע והמידע שאחרים מתים לשים עליהם יד, היא אשת האמון והמשענת והיא זו שבמקרים רבים יוצרת מציאות לכאן ולכאן.

זוג כמו נתניהו, שסיפר לעצמו שהם מלכי העולם והכל מגיע להם, נפלו בפח של עצמם. נתניהו, שהיה מוקף בעשרות אנשי ביטחון ומכוניות משוריינות לכל מקום אליו הלך, לא מקבל שיחות טלפון ישירות אלא רק מיחידי סגולה. אותו נתניהו, השמור מכל משמר, נהג לנהל שיחות טלפון אישיות עם הדס קליין, לעדותה.

הם שוחחו, לדבריה, על אודות הגודיז שהוא ורעייתו השתוקקו אליהם ואלו שחיכו לו בבגאז' של מכוניתה או במרתף הבית. לעדותה, הוא תיאם עמה ישירות את אספקת השמפניות, הסיגרים, התכשיטים וגם חטף ממנה שיחה צוננת ופחות סימפטית כאשר פנתה אליו במסר נחוש המבהיר לו שהיא לא עובדת אצל אשתו.

כעת הוא בידיה של העוזרת האישית לשבט או לחסד, כמו שאולמרט היה בידיה של שולה זקן. כל זה מתחוור כעת בעדויות במשפט תיק 1000.

נתניהו גם חטף ממנה, לעדותה, שיחה צוננת יותר, כשהבהירה לו שאינה עובדת אצל אשתו. כעת הוא בידי העוזרת האישית לשבט או לחסד, כמו שאולמרט היה בידי שולה זקן. כל זה מתחוור כעת בעדויות תיק 1000

חשוב להזכיר בנשימה זו גם את אב הבית מני נפתלי, שעבר גיהנום והכפשה אישית קשה משום שחשף את נורמות והרגלי החיים של משפחת נתניהו. כמי שהיה שם, נמאס לו לחזות ביהירות האכזרית, לשמור על לויאליות מקצועית, להיתפס כמשרתם של האדונים ולעבור דברים בלתי ראויים בעצמו.

קוראים לזה העסקה מתעללת. נפתלי קרע את המסכה מעל פני משפחת נתניהו והציג את עוצמת העליבות והחמדנות. למרות התותחים המשפטיים שגויסו והתחזיות הלועגות והפסימיות, מני נפתלי יצא מנצח מהמאבק המשפטי.

הדס קליין, בתוקף מחוייבותה ומקצועיותה, שומרת על כבוד מעסיקיה (שבפועל הם לדעתי אסופה של אנשים חסרי ערכים, מרופדים בכסף, הנצמדים לדמויות שלטון עוצמתיות עבור קידום האינטרסים שלהם), עונה תשובות מאופקות ואותנטיות ואינה נגררת לביבים שחדד מנסה לגרור אותה.

מי שמנהלת מקרוב ומרחוק את חייהם של אנשים בעלי עוצמה כלכלית ומעמדית כמו מילצ'ן ופאקר הסומכים עליה בעיניים עצומות, יודעת בדיוק איך נראים עמית חדד ושולחיו ברגעים שהם נותרים לנפשם מאחורי הדלת הסגורה לחששותיהם ופחדיהם.

מי שיודעת לספק בתוקף תפקידה תחושת ערך לזוג חמדנים כמו הזוג נתניהו תוך שהיא שומרת על טון חביב וחיוך נעים המשדר חביבות וחום, היא לא פחות משחקנית מעולה הראויה לכל האוסקרים. העובדה שהזוג נתניהו התבלבלו לחשוב שקליין היא הפייה הטובה והאוהבת, בשליחותו של הסנטה קלאוס התורן שלהם, שמישהו מהחבורה הזו אוהב אותם ומעניק להם מתנות מתוך נדיבות ורוחב לב – מעמידה אותם בעמדת אינפנטיליות ושיפוט מציאות לקוי.

זה שהזוג נתניהו התבלבלו לחשוב שקליין פייה טובה ואוהבת, בשליחות הסנטה קלאוס התורן שלהם, ושמישהו אוהב אותם ומעניק להם מתנות מתוך נדיבות – מעמידה אותם בעמדת אינפנטיליות ושיפוט מציאות לקוי

עמית חדד, המנסה להוביל קו כזה בו הוא מנסה להוכיח כי הייתה כאן אהבה אמיתית ורצון להשפיע מתנות במאות אלפי שקלים על זוג שלא יודע שובעה, רק מחדד את הפתטיות במעמד. מדובר בזוג שסברו כי הם על-אנושיים וראויים למימוש כל רצונם וגחמותיהם, מול אשה היודעת בדיוק איך נראים ומתנהגים באמת, לכאורה, חובב הסיגרים היקרים וצרכנית השמפניה הוורודה. שמפניה שהייתה, לעדותה, ארוזה בניילון שחור בתא המטען של המכונית שלה בדרך לעוד סיבוב מתנות לנתניהוז. היא גם זו השולטת במידע, בתיוק החשבוניות, ומחזיקה בידה את כל הממצאים המפלילים.

מכרה שלי, העובדת כעוזרת אישית, אמרה לי כי אם המנכ"ל שהיא עוזרתו האישית היה יודע עד כמה היא מתעבת אותו, הוא היה בשוק טוטלי. אין קשר בין דעתה הפרטית עליו לבין יחסה המקצועי של אותה עוזרת אישית, המפגינה חום, פרגון ועוטפת את המנכ"ל במעטפת הביטחון והנינוחות שהוא כל כך זקוק לה.

זוהי עבודתה והיא זקוקה לה כדי להתפרנס. היא יודעת למלא את משימתה בכל היבט על הצד הטוב ביותר. מבחינתה זה הסכם קר וברור בו היא עובדת עבור משכורת טובה ונמצאת בעמדת כוח, מחשבת את מסלולה בחיים ויודעת כיצד להפריד בין רגשות לעבודה כדי להתקדם.

מכרה שלי, העובדת כעוזרת אישית, אמרה לי כי אם המנכ"ל שהיא עוזרתו האישית היה יודע עד כמה היא מתעבת אותו, הוא היה בשוק טוטלי. אין קשר בין דעתה הפרטית עליו לבין יחסה המקצועי החם והמפרגן

אם המנכ"ל חושב שמותר לו להיות גועלי ומשוכנע שעדיין כולם יאהבו אותו, זו הבעיה שלו והוא עשוי להיות מופתע אם יעבור את הגבול. גם הדמות ב"השטן לובשת פראדה" חשבה שהיא מעל כולם. רק העוזרת האישית שלה תפסה אותה ברגעיה הקשים, ידעה לשמור על דיסקרטיות, לצמוח מהמקום הזה וללכת לדרכה.

בסופו של דבר הכל מאוד בסיסי ובנאלי: גם השמפניה הכי יקרה משכרת עד אובדן שליטה, עודף האלכוהול נותן באדם את סימניו והופך לשתן, גם הסיגרים הכי יקרים גורמים לנשימה סרוחה ומזהמים את הריאות. כל מנקה ממוצעת יודעת את הסודות הכי אינטימיים של מעסיקיה ולא חשוב כמה הם חשובים.

נשיא, ראש ממשלה ושרים לשעבר, רבנים, נבחרי ציבור, מנכ"לים בכירים וטייקוני הון כבר נכנסו לכלא והופשטו ממחלצות מעמדם הרם והנישא, כך שאין חדש תחת השמש.

אם מישהו עושה דברים בעייתיים מוטב שישלוט בכך לבדו ולא יסמוך על אנשי אמון וצוות שיחפו עליו בכל מחיר. צריך להיות מאוד נחמדים ומתגמלים כלפי אנשי אמון כאלו וגם אז לדעת, כי ברגע בו יצטרכו להחליט בין טובתם האישית לבין טובת הבכיר, הם יבחרו את מה שטוב להם.

הנחיתה על קרקע המציאות מגובהי המעמד הזמני, מחדדת את האשלייה בה בעלי השררה והעוצמה חיים. למעשה, הם תלויים ונשענים על דמויות היכולות לערער את מציאות חייהם בקלות רבה יותר משיכולים היו לדמיין.

כל מנקה ממוצעת יודעת את הסודות הכי אינטימיים של מעסיקיה ולא חשוב כמה הם חשובים. נשיא ורה"מ ושרים לשעבר, רבנים, נבחרי ציבור, מנכ"לים בכירים וטייקוני הון כבר נכנסו לכלא והופשטו ממחלצות מעמדם הרם

הדמויות האלה הן אלו הרואים את המציאות האמיתית ומבינים היטב מי החוליה החזקה בסיפור הזה ומי דמיין שהעולם בכף ידו והתעורר למציאות שבישל לעצמו.

גילה לבני זמיר היא חיפאית, יועצת תקשורת ופובליציסטית, מנכלי"ת המרכז הישראלי - דרוזי, מייסדת ושותפה בתכנית "האקווריום-הכשרה פוליטית דמוקרטית". הובילה מאבקים סביבתיים וחברתיים. בוגרת התכנית למנהיגות חברתית במרכז מנדל צפון. בעלת BA בתקשורת, רוח וחברה ועיצוב תקשורת חזותית. נשואה, אם ל-3 וסבתא ל-4.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,215 מילים
סגירה