החולשה הישראלית מול ביידן בנוגע פרויקט הגרעין האיראני

ראש הממשלה יאיר לפיד לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, 13 ביולי 2022 (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool via AP)
Gil Cohen-Magen/Pool via AP
ראש הממשלה יאיר לפיד לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, 13 ביולי 2022

המשא ומתן בין המעצמות לאיראן לגבי פרויקט הגרעין האיראני נמצא במבוי סתום ויתכן שלא תהיה שם פריצת דרך שתוביל להסכם. בקהילה הביטחונית בישראל מתייחסים לכך ברגשות מעורבים. מצד אחד יש בישראל הסתייגות מהסכם שעשוי להיחתם, לאור המגבלות השונות שלו, ומצד שני בלעדי הסכם איראן תמשיך להתקרב לייצור של נשק גרעיני. אבל ספק עד כמה כל זה משנה. לא נראה כי ממשל ביידן מעניק לעמדה הישראלית חשיבות מרובה ובטח לא מכרעת, בכל הנוגע למשא ומתן עם איראן.

בקהילה הביטחונית בישראל מתייחסים ברגשות מעורבים למבוי הסתום במו"מ עם איראן בנושא הגרעין, אבל לא נראה שממשל ביידן מעניק לעמדה הישראלית חשיבות מרובה ובטח לא מכרעת בעניין הזה

למרות האהדה של הנשיא ג'ו ביידן לישראל והקשר ושיתוף הפעולה בין ישראל לארצות הברית, הרי בעבר היה קשר הדוק יותר בין ממשלת ישראל לממשל האמריקאי.

כמו כן ישראל נכנסת כעת לתקופת בחירות, כלומר לאי ודאות פוליטית, שאין לדעת מתי ואיך היא תסתיים. למעשה ישראל נמצאת כבר כמה שנים במצב בעייתי של חוסר יציבות פוליטית, שעלול להימשך עוד שנים. בבחירות הקרובות, אלא אם תהיה הפתעה רבתי, גם אם תורכב ממשלה היא תישען על רוב זעיר, מה שיקרין לשלילה על יציבותה ועל כוחה של הממשלה, כולל בעיני ממשל ביידן. נקודת תורפה זו מציבה את ישראל בעמדת חולשה יחסית מול ממשל ביידן.

הפטרון האמריקאי גם מודע לכך שישראל תלויה במידה רבה בארצות הברית, כולל בסוגיות שונות שנוגעות לאיראן. ממשל ביידן מבליג על מהלכים של ישראל נגד איראן, כל עוד הם לא מערערים את המדיניות האמריקאית ביחס לאיראן, השואפת להימנע מהסלמה ולחתור להסכם ולו לסטטוס קוו שברירי עם איראן, עם כל הבעייתיות שלו.

מעבר לכך כל הסוגיה האיראנית אינה ממלאת מקום מרכזי בסדר היום של ממשל ביידן, הסובל מעומס רב ומעיק של אתגרים מסובכים. חלקם הם במדיניות החוץ ובראשם המלחמה באוקראינה וההתמודדות עם סין.

במישור הפנימי ממשל ביידן מנסה לטפל בסוגיות כבדות משקל כמו עליית מחירי הדלק והאינפלציה, החשש ממיתון, הגירה לא חוקית, המאבק על הפלות ואחזקת נשק על ידי הציבור ועוד. כל זה רקע על הבחירות לקונגרס בנובמבר הקרוב, שצפויות להחליש, אולי אף מהותית, את המפלגה הדמוקרטית בבית הנבחרים ובסנאט, מה שישפיע כמובן לשלילה על ממשל ביידן. מבחינת ממשל ביידן זה גרעין הבעיה שלו, לא הגרעין האיראני.

הסוגיה האיראנית אינה ממלאת מקום מרכזי בסדר היום של ממשל ביידן, הסובל מעומס רב ומעיק של אתגרים מסובכים. חלקם במדיניות החוץ ובראשם המלחמה באוקראינה וההתמודדות עם סין, וחלקם במישור הפנימי

ישראל מתמודדת עם בעיות רבות ושונות משלה, כולל במישור פוליטי וכלכלי, אבל אין אתגר חמור יותר מהאפשרות שאיראן תחזיק בנשק גרעיני. סכנה זו מאפילה על כל הבעיות האחרות, עם כל החשיבות שלהן. גם אם יהיו בישראל אי יציבות וקיפאון פוליטי, מיתון כלכלי עמוק ואף אינתיפאדה שלישית, עוד סבב ברצועת עזה וכדומה – אף אחד מאתגרים רציניים אלו לא יהיה מסוכן כמו איראן בעלת נשק גרעיני.

ישראל יכולה להתמודד עם תפניות שליליות חדות נגדה במישור הכלכלי, הפוליטי והביטחוני. ניתן יהיה לתקן אותן ולו במחיר גבוה ובאופן חלקי. אבל אם לאיראן יהיה נשק גרעיני זו תהיה עובדה קיימת שלא ניתנת לשינוי ויהיו לה השלכות שליליות עצומות בהרבה ואף קיומיות על ישראל.

ביידן היה סגנו של הנשיא אובמה. ממשל אובמה לא שלל לגמרי את האופציה הצבאית נגד איראן, אבל ספק אם הוא היה מיישם אותה, אלא אם איראן הייתה באופן חד משמעי על סף ייצור נשק גרעיני. ביידן אמר כי כמוצא אחרון הוא יתקוף באיראן, אבל זו לא אופציה צבאית אמינה במיוחד וספק עד כמה ממשל ביידן אכן יעשה זאת, מחשש להידרדרות למלחמה. 

הצגת אופציה צבאית כלשהי הייתה עשויה לסייע כדי לדחוק באיראן לקבל הסכם שישרת טוב יותר את ישראל, ארצות הברית ומדינות רבות נוספות, כולל בעולם הערבי. בכך ממשל ביידן מתעלם מאינטרס ישראלי בסיסי לגבי איראן, הואיל וביידן יכול להרשות זאת לעצמו, לנוכח החולשה של ישראל והתלות שלה בפטרון האמריקאי שלה.

הצגת אופציה צבאית הייתה עשויה לדחוק באיראן לקבל הסכם טוב יותר. אך ממשל ביידן מתעלם מאינטרס ישראלי בסיסי לגבי איראן. הוא יכול להרשות זאת לעצמו לנוכח חולשת ישראל ותלותה בפטרונה האמריקאי

ממשל ביידן נוקט בסנקציות נגד איראן, אבל למרות רצונה של ישראל, הוא לא מעוניין להגביר את הלחץ על איראן לחתום על הסכם. העלייה הדרמטית במחירי הדלק מציקה לממשל ביידן, ועשויה לעלות לו ביוקר בבחירות לקונגרס בנובמבר. כדי לנסות להוריד את מחיר הנפט, כלומר הדלק, וגם כחלק מהמאמץ לצמצם את התלות של אירופה ברוסיה במישור זה, ממשל ביידן נאלץ לבצע פשרות במדיניות שלו במזרח התיכון. אחת מהן נוגעת לאיראן, על מנת להגביר את ייצוא הנפט מאיראן ובכך בתקווה להוריד את מחירי הנפט באופן ניכר.

ישראל, בניגוד לארצות הברית, לא רואה ברוסיה יריב מושבע, וזה התבטא בגישה הישראלית המעורפלת משהו לגבי המלחמה באוקראינה. מבחינת ישראל, הישענות רבה יותר של אירופה ובוודאי של ארצות הברית על איראן, כתחליף לרוסיה בתחום האנרגיה, היא מדיניות שתזיק לישראל.

איראן יכולה לנצל זאת נגד ישראל, גם לנוכח הביקורת האמריקאית על ישראל בגלל מדיניותה ביחס לאוקראינה. חיכוך בין ישראל לארצות הברית עשוי להחליש את הקשר ביניהן, כולל לגבי תיאום ביחס לאיראן.

איראן מודעת היטב לאילוצים של ביידן ומנצלת זאת כדי להקשיח את עמדתה במשא ומתן, גם בגלל שאין לישראל השפעה רבה על ביידן בנידון. נראה שאיראן מוכנה לחתום על הסכם, אבל התנאים שלה מוגזמים.

כדי לנסות להוריד את מחיר הנפט, וכחלק מהמאמץ לצימצום התלות האירופית ברוסיה במישור זה, ממשל ביידן נאלץ לבצע פשרות במדיניותו במזה"ת, בהן בנוגע לאיראן

איראן מוכנה ולפחות מהמרת על כך שיריביה יקבלו את תנאי המשא ומתן שלה. ואם לא, איראן מעריכה שתצליח להתמודד עם הצעדים נגדה, בוודאי אם הם לא יוחמרו. במקביל, איראן ממשיכה להתקרב בהדרגה לייצור נשק גרעיני.

איראן הושפלה מהיכולת של ישראל להכות בתוכה, כפי שזה הודגם בשנים האחרונות. אבל לא היה בכך כדי לעצור את פרויקט הגרעין האיראני. איראן עשויה להעריך כי ישראל לא תבצע מתקפה אווירית נרחבת באיראן, בהנחה שישראל עדיין לא מוכנה לכך במישור הצבאי. תקיפה כזו תלויה גם בשאלה אם ועד כמה ממשל ביידן יסייע לישראל להיערך לתקיפה באיראן. למשל, בזירוז הגעת מטוסי תדלוק חדישים לישראל, מסירת פצצות ענק לחדירת בונקרים, מודיעין על איראן ועוד.

איראן עשויה להניח כי היא תצליח לקדם את פרויקט הגרעין שלה ואף להשיג נשק גרעיני מבצעי ו/או לשפר את ההגנה האקטיבית והפסיבית על תשתית הגרעין שלה, בטרם צה"ל יהיה מוכן להנחית מהלומה כבדה על תשתית הגרעין האיראנית.

על צה"ל להגביר אפוא את ההכנות שלו ולהיות דרוך לתקוף באיראן גם בטרם הושלמו ההכנות. עלול להיות לכך מחיר, כולל בחיי אדם, אבל יתכן שלא תהיה ברירה. גם אם ישראל תהיה מסוגלת לעכב רק באופן זמני את פרויקט הגרעין האיראני זה יהיה כדאי. ישראל גם יכולה לתקוף יותר מפעם אחת. עם כל ההשלכות, המורכבות והסיכון של צעדים אלו, הרי שהאלטרנטיבה – איראן בעלת נשק גרעיני, תהיה חמורה הרבה יותר.

איראן עשויה להניח כי ישראל תהסס לתקוף בחודשים הקרובים, משום שישראל בתקופת בחירות וממשלת מעבר. יתכן גם שהבחירות הקרובות לא יובילו לממשלה חדשה ואולי אף יהיו עוד בחירות. ישראל תהיה עסוקה בתהליך זה, ואיראן תנצל זאת.

למרות המאבק הפוליטי החריף בתוך ישראל – חייב להיות סוג של קונצנזוס בצמרת הפוליטית של המפלגות הגדולות יחסית בסוגייה. על ישראל להיות מאוחדת בגישתה כי עליה לעשות כמעט הכל כדי למנוע מאיראן להחזיק נשק גרעיני. על האופוזיציה לתמוך בממשלה באופן ברור בנושא זה, עם כל חילוקי הדעות ביניהם.

למרות המאבק הפוליטי החריף בישראל – מתחייב קונצנזוס בצמרת הפוליטית בנושא איראן. על ישראל להיות מאוחדת בכך שעליה לעשות כמעט הכל כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני

בסך הכל, ישראל נמצאת בעמדת חולשה יחסית בהקשר האיראני, כולל בגלל המעמד שלה בעיני ממשל ביידן. למרות זאת על ישראל להתמקד ולעשות את מיטבה כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, כולל באמצעות תקיפה נרחבת בטרם הושלמו ההכנות לכך, אם לא תהיה אלטרנטיבה טובה יותר.

אהוד עילם, חוקר של בטחון לאומי של ישראל, בעל דוקטרט בתחום. בעבר עבד בתחום עבור צה"ל, כאזרח, במשך מספר שנים. פרסם שבעה ספרים, רובם באנגלית. האחרון, מ-2019, היה על: צה"ל מול גרילה וטרור (הוצאת משרד הבטחון ומודן) https://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=139278#.XUv3bPJKipo

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,183 מילים
סגירה