הפלסטינים מאוכזבים מביקור ביידן לאזור

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד צופים, מאחורי זכוכית משוריינת, בטקס הפתיחה של המכבייה, 14 ביולי 2022 (צילום: Evan Vucci, AP)
Evan Vucci, AP
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה יאיר לפיד צופים, מאחורי זכוכית משוריינת, בטקס הפתיחה של המכבייה, 14 ביולי 2022

יתכן שביקור הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן במזרח התיכון הוא המשך הפילוסופיה ותכנית קודמו בתפקיד, הנשיא דונלד טראמפ. גם טראמפ, שדחק את הזכויות הפוליטיות של העם הפלסטיני, תוך התעלמות מוחלטת מסוגיית המשך הבנייה בהתנחלויות והכיבוש ומפינוי חלק גדול מהפלסטינים מבתיהם ואדמותיהם, במיוחד מאזור חברון ושכונת שיח ג'ראח בירושלים. כך בוצעה החייאה מחדש לעסקת המאה, שנה וחצי לאחר מותה.

יתכן שביקור ביידן במזה"ת הוא המשך הפילוסופיה ותכנית קודמו בתפקיד, טראמפ, שדחק את הזכויות הפוליטיות של העם הפלסטיני. כך בוצעה החייאה מחדש לעסקת המאה, שנה וחצי לאחר מותה

המטרה האמיתית של ביקור ביידן לאזור היא העיסוק בעניינים הכלכליים בלבד. עניינים שמעסיקים את ארה"ב לאחרונה לנוכח הפלישה הרוסית לאוקראינה ובמיוחד עניין האנרגיה והעלאת מחירי הדלקים למיניהם בארה"ב.

כשההנהגה האמריקאית בראשות ביידן הגיעה לאזור, התחנה הראשונה שלה הייתה תל אביב, וההודעה שיצאה מראש הממשלה יאיר לפיד ומהנשיא ביידן דומה להצהרת בלפור משנת 1917.

את ההצהרה לתקשורת אפשר לסכם בארבע נקודות עיקריות:

1

שילוב ישראל באזור המזרח התיכון עד כדי שתהיה מקובלת גם על האומה הערבית ולא רק על ההנהגות במדינות הערביות ששולטות באופן אגרסיבי ודיקטטורי בעמן.

2

ביידן הבטיח לישראל שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני.

3

ביידן הבטיח יתרון צבאי וביטחוני ישראלי במזרח התיכון.

4

ביטול והדרה של הנושא הפלסטיני ממשוואת המזרח התיכון כשדחה את הטיפול בסוגיית המדינה הפלסטינית למועד בלתי ידוע. לדבריו: "מדינה פלסטינית נראית רחוקה כל כך". או כפי שהפלסטינים מבינים את דבריו – לעולם לא תקום.

*  *  *

מול הנתונים וההבטחות הללו שהעניק ביידן לישראל (מימין ומשמאל) יש לזכור את הכרתו בישראל כמדינה יהודית ובהיותו ציוני לנצח שלבו שייך לישראל.

כאן יש לשאול את השאלה החשובה ביותר: מה נשאר לביידן להציע לפלסטינים? האם נותרה תקווה לפלסטינים לשלום? האם העם הפלסטיני הפך למיעוט שמחפש אוכל, שתייה, ג'יפים יוקרתיים ו-Wi-Fi מהיר?

מה נשאר מכל זה לפלסטינים? המנהרה קרסה והפלסטינים כבר לא מחפשים אור בקצה המנהרה, כי לביידן כבר אין מה להציע להם. ההתנחלות הפכה לנורמה ישראלית, והפתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים הפכה לבלתי אפשרית. הריגת שירין אבו עקלה הסתיימה ללא דיון רציני, הכיבוש נמשך בשטחים הפלסטיניים הכבושים, והחלטות האו"ם בקשר אליו מאופסנות בארכיון ומכוסות בטונות של אבק.

מה ביידן מציע לפלסטינים? פתיחה מחדש של הקונסוליה האמריקאית במז' ירושלים לא מתאפשרת. הריגת שירין אבו עקלה הסתיימה ללא דיון רציני, הכיבוש נמשך והחלטות האו"ם בקשר אליו כוסו בטונות אבק בארכיון

באשר לביקורו של ביידן בבית לחם, גם הוא לא הביא בשורה לעתיד העם הפלסטיני, ועדיף היה לקבוע בסדר היום בביקור מפגש עם המשפחות הפלסטיניות המאוימות בגירוש משכונת שייח ג'ראח, כדי שישמע בעצמו על המצוקות שלהם. או לחליפין לתאם לו ביקור במסאפר יטא בחברון, או בחומת ההפרדה, או ביקור בוואדי אל חמס בצור באהר, שבו נהרסו 17 בתים.

כאן ברצוני להגיד לנשיא ביידן: קיימת טעות בהבנתך הבסיסית של הנרטיב הפלסטיני, התרבות הפלסטינית והסיפור הפלסטיני.

ותדע שזרקת לים התיכון טרום הגעתך לתל אביב את כל הערכים.

תדע לך שישנו עם שחי בארץ זו, ואין ביכולותך להתעלם ממנו, אין אתה יכול להתעלם מהזכויות הפוליטיות שמגיעות לעם הפלסטיני או להתעלם מזכותו להקים מדינה עצמאית ובירתה ירושלים.

ביידן, לפני שעזבת את המזרח התיכון הייתה הפצצה ישראלית על רצועת עזה, וילדי עזה התעוררו לקולות ההפצצות והמטוסים הישראלים.

ברצוני להגיד לך כי ביקורך במזרח התיכון הוא האחראי הבלעדי לדם הישראלי והפלסטיני שיישפך, חס וחלילה, באזור.

ברצוני להגיד לך, הנשיא ביידן, שכשלון עסקת המאה שנבנתה כעסקת שלום במזרח התיכון – נובע מההתעלמות המוחלטת מהזכויות הפוליטיות של העם הפלסטיני ומאופן ההתנהלות של הנשיא טראמפ מול העם הפלסטיני, והגדרתו כמיעוט שמחפש אוכל ומים.

ועכשיו הגיעה ההצהרה בעניין ירושלים, הצהרה שגרמה לאכזבה וכאב גדול ולא הותירה מקום לשלום וחזון. כל שבט נידח חי בכבוד וחירות העולים מאות מונים על אלה של עם המונה כ-12 מליון תושבים. בכך ביקורך הותיר את העם הפלסטיני עמוק בתוך הייאוש.

אחרי תכנית המאה של טראמפ הגיעה ההצהרה שלך בעניין ירושלים. הצהרה שגרמה לאכזבה וכאב גדול ולא הותירה מקום לשלום וחזון. כל שבט נידח חי בכבוד וחירות העולים מאות מונים על אלה של העם הפלסטיני

שילוב ישראל במזרח התיכון ונורמליזציה עם דובאי ובחריין ואפילו עם ג'יבוטי וסומליה לא ישיגו ביטחון ושלום לישראלים. הכתובת האמיתית היא הפתרון המדיני ויישומו היום, לא מחר. כי העתיד יהיה גרוע יותר, ונושא עמו חושך וייאוש.

ד"ר עלי אל-אעור הוא מומחה לקשר עם החברה הישראלית, בעל דוקטורט מהמחלקה לאסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית. הוא גם פרשן פוליטי לענייני ישראל בתקשורת הפלסטינית ומתמקד ביחסים בין הפלסטינים לישראלים בתקשורת הישראלית. מנהל ברשות הפלסטינית בתחום ירושלים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 634 מילים
סגירה