החגיגה של מלון קמפינסקי על חשבון תושבי תל אביב

חשיפה מלון קמפינסקי בתל אביב לא רק חסם את השטח הציבורי במבנה האטריום בקומת הכניסה - הוא גם ערך שם אירועים שגרפו יותר ממאה אלף דולר, ללא אישור העירייה, והציב מחסום לא חוקי על רחוב הירקון ● לאחר תלונות שכנים ופניית זמן ישראל, המחסום הוסר השבוע ● קמפינסקי: "נשמר מסלול ייעודי לציבור באירועים" ● עיריית ת"א: "השטח צריך להיות פנוי במלואו ולא ניתן לקיים בו אירועים ובוודאי לא בתשלום"

המחסום שהציב מלון קמפינסקי בשביל הגישה למבנה ברחוב הירקון בתל אביב
המחסום שהציב מלון קמפינסקי בשביל הגישה למבנה ברחוב הירקון בתל אביב

מאז שנפתח מלון קמפינסקי בתל אביב לפני כחודשיים, חייהם של השכנים ברחוב הירקון הפכו לגיהינום רועש במיוחד. הסיבה: מחסום מכוניות שהציב המלון בכניסה לשביל גישה להורדת נוסעים וכניסה לחניון המגדל, יצר פקקים וצפירות בלתי פוסקות מצד נהגים שהמתינו על רחוב הירקון הסואן.

המחסום הוצב באופן לא חוקי על ידי המלון, על שטח שהוא זיקת הנאה ציבורית ואמור להיות פתוח ונקי מכל מחסום. "השומר לא תמיד היה נמצא, ועד שהיו פותחים את המחסום, היה נוצר פקק של מוניות וצפירות כל הזמן, שרצו להוריד נוסעים שם", מספר גיא, אחד השכנים שגר ממול.

שכן אחר התלונן על כך שרכבי מלון קמפינסקי השחורים, שנכנסו לשביל הגישה הציבורי ללא הגבלה, חונים לאורך זמן רב בשביל הגישה באופן לא חוקי וחוסמים אותו, ויוצרים בכך "מפגע תחבורתי רועש ובלתי נסבל".

לאחר תלונות רבות של השכנים ופנייה של זמן ישראל בעניין, הוצא על ידי העירייה צו הריסה למחסום, והוא הוסר שלשום (שני) באופן סופי. עם זאת, הדיירים מצפים כי העירייה תציב שילוט האוסר חנייה ועצירה בשביל הגישה, וכן שילוט האוסר על צפירת רכבים ותגביר את האכיפה במקום.

הגישה למלון קמפינסקי אחרי שעיריית תל אביב הסירה את המחסום הלא חוקי שהוצב שם, 25 ביולי 2022
הגישה למלון קמפינסקי אחרי שעיריית תל אביב הסירה את המחסום הלא חוקי שהוצב שם, 25 ביולי 2022

המלון פנה לעירייה באחרונה בבקשה לשנות את סידורי ההורדה והחנייה במקום שיאפשרו הורדת נוסעים בסמוך למלון, אך לא ברור אם הדבר יתאפשר והשכנים מתנגדים לכך. בסמוך למלון כבר קיימים שני מפרצי חנייה (אדום צהוב) להורדת נוסעים.

המלון פנה לעירייה באחרונה בבקשה לשנות את סידורי ההורדה והחנייה במקום שיאפשרו הורדת נוסעים בסמוך למלון, אך לא ברור אם הדבר יתאפשר והשכנים מתנגדים לכך

במלון רויאל ביץ' הסמוך, למשל, שביל הגישה אינו חסום באמצעות מחסום ופנוי באופן חופשי להורדת והעלאת נוסעים. בכניסה לחנייה של מגדל קמפינסקי ישנו מחסום לדיירים, על כן לא ברור באיזו סמכות החליטו בקמפינסקי להציב מחסום נוסף מטעמם בכניסה לשביל גישה ציבורי.

הניסיון של מלון קמפינסקי המקומי – זיכיון מטעם רשת קמפינסקי העולמית – לבחון את גבולות החוק וזכויות הציבור ולייצר על דעת עצמם הסדרי תנועה חדשים ברחוב הירקון, מצטרף לסיפור שנחשף בזמן ישראל לפני עשרה ימים על האטריום – מבנה מקורה מזכוכית הנטוע בין מגדל הדיירים של קמפינסקי למלון.

המקום מוגדר כזיקת הנאה לציבור – כלומר שטח בבעלות פרטית, אבל כזה עם זכות קניינית מופחתת שאמור להיות פתוח לציבור בכל עת. כפי שפורסם, האטריום היה חסום לכניסה בביקור במקום, ורק לאחר פניית זמן ישראל לעירייה ולמלון המקום נפתח. אולם האטריום אינו ממוזג וריק מריהוט באופן שמרחיק את הציבור – שכלל לא ידע על קיומו כשטח ציבורי – מהמקום.

כעת מתברר כי לא רק שמדובר בזיקת הנאה שהוסתרה מהציבור ואינה מזמינה בתנאיה הנוכחיים, היא גם משמשת בחודש האחרון לעשרות אירועים פרטיים של המלון – ובתשלום. בין היתר נערכו במקום חתונות, כולל זו של בתו של בעל המלון, היזם הנרי טייק; כנס רפואי, בר מצווה, השקה של מרצדס (בסרטון) ועוד.

באחד האירועים שהתקיימו בחודש שעבר, איש העסקים כידן דהרי חגג בת מצווה מהודרת לבתו, בנוכחות מאות אנשי עסקים וידוענים. את הקהל הרקידו עומר אדם ונועה קירל. הכניסה לאירוע בוצעה דרך האטריום, שהפך לאזור קבלת הפנים. הכניסה אליו הוגבלה על ידי אנשי אבטחה שהובאו למקום.

האטריום הציבורי גם מופיע באתר המלון כשטח שמוצע להשכרה לאירועי קוקטייל של עד 350 מוזמנים. העלות של שכירת המקום לערב מוערכת בכעשרת אלפים דולר. בחישוב מהיר, גרף המלון הכנסות של כמאה אלף דולר על המקום, המוגדר כזיקת הנאה ציבורית, מאז שנפתח.

האטריום של מלון קמפינסקי מופיע באתר המלון כזמין להשכרה לארוע סעודה של עד 200 אורחים או קוקטייל של עד 350 אורחים
האטריום של מלון קמפינסקי מופיע באתר המלון כזמין להשכרה לאירוע סעודה של עד 200 אורחים או קוקטייל של עד 350 אורחים

במענה לפניית זמן ישראל, הדגישו במלון כי מותר להם לערוך אירועים פרטיים במקום וכי נשמר "מסלול ייעודי" לציבור המעוניין לעבור במהלך האירועים, כמו חופה או השקת רכבי יוקרה. עם זאת, מסלול כזה לא נראה בתיעודים שהגיעו אל זמן ישראל מאותם אירועים, שבחלקם אף הוצב שומר בכניסה עם שטיח אדום.

מבדיקה שערכנו עם אחד מהזוגות שהתחתנו במקום, נטען מצידם כי הם לא ידעו כי המקום הוא בעל זיקה ציבורית ולא דובר על שום מסלול ייעודי לציבור בתוך המבנה השקוף. המלון מצדו טוען כי הדבר מודגש בחוזים על אירועים במקום, אך לא סיפק הוכחה כתובה לכך.

ארוע בר מצווה שהתקיים במלון קמפינסקי בתל אביב באמצע יוני 2022 – קבלת הפנים התקיימה באטריום, כולל שטיח אדום ואבטחה במקום
אירוע בר מצווה שהתקיים במלון קמפינסקי בתל אביב באמצע יוני 2022 – קבלת הפנים התקיימה באטריום, כולל שטיח אדום ואבטחה במקום

במענה לשאלה האם למלון מותר לקיים במבנה האטריום, הנחשב כחלק מזיקת הההנאה לציבור, אירועים בתשלום, נמסר מעיריית תל אביב: "שטח זיקת ההנאה צריך להיות פנוי לציבור הרחב במלואו ולא ניתן לקיים בו אירועים פרטיים ובוודאי לא בתשלום. אירועים בשטח בעל זיקה ציבורית דורשים אישור העירייה".

לאחר פנייתנו, שלח מנהל הנכסים בעיריית תל אביב אלי לוי מכתב למלון קמפינסקי ובו הוא מורה להם להפסיק לקיים אירועים במקום. "שטח זיקת ההנאה הינו שטח ציבורי לכל דבר", כתב. "בהתאם לכך, חל איסור על סגירת השטח או קיום אירועים פרטיים או כל פעילות אחרת ללא אישור מראש של העירייה, כנהוג בשטחי ציבור בתל אביב-יפו".

למכתב צורף תשריט ומיפוי של זיקת ההנאה במקום, שדורשת מעבר חופשי של הציבור במבנה האטריום בכל יום ובכל שעה.

Posted by Noy Amir on Monday, July 4, 2022

אירוע באטריום הציבורי של מלון קמפינסקי תל אביב בתחילת יולי

בלוף זיקת ההנאה

זיקת ההנאה בקמפינסקי, בדומה לזיקות אחרות במגדלים בעיר, ניתנה בתמורה לתוספות בנייה מופלגות שקיבלו היזמים, כמו תוספת של חמש קומות, בריכה בחלק מהמרפסות והגדלת גובה. תוספות אלו שוות עשרות מיליוני דולר ליזם הנרי טייק, המחזיק גם ב-40 אחוז ממלון הילטון בתל אביב, בדיוויד אינטרקונטיננטל ומלונות נוספים בארץ.

זיקת ההנאה בקמפינסקי, בדומה לזיקות אחרות במגדלים בעיר, ניתנה בתמורה לתוספות בנייה מופלגות שקיבלו היזמים, כמו תוספת של חמש קומות, בריכה בחלק מהמרפסות והגדלת גובה

עוצמתו של טייק הייתה אולי הסיבה לכך שלהשקת המלון, שפתיחתו התעכבה בשל היעדר אישור אכלוס ורישוי, הגיעו וגזרו את הסרט ראש העיר רון חולדאי, סגנית ראש העיר ציפי ברנד ושר התיירות יואל רזבוזוב, שאחר כך חגגו במסיבת קוקטייל באותו אטריום מפורסם.

טקס גזירת הסרט במלון קמפינסקי בתל אביב בנוכחות ראש עיריית תל אביב רון חולדאי (ראשון מימין) ושר התיירות יואל רזבוזוב (במרכז). 7 ביולי 2022 (צילום: תמר מצפי, יח"צ)
טקס גזירת הסרט במלון קמפינסקי בתל אביב בנוכחות ראש עיריית תל אביב רון חולדאי (ראשון מימין) ושר התיירות יואל רזבוזוב (במרכז). 7 ביולי 2022 (צילום: תמר מצפי, יח"צ)

אחת השאלות המתבקשות לעירייה כעת, היא האם תמורת תוספות הבנייה הנדיבות שקיבל המלון, לא היה ראוי לדרוש שזיקת ההנאה במקום תהיה אזור נעים ומזמין לציבור, עם אפשרות לערוך בו אירועי ציבור וריהוט מתאים, ולא רק כשטח מעבר?

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי (צילום: עיריית תל אביב)
מיטל להבי (צילום: עיריית תל אביב)

סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי – שפועלת לשמירה על זיקות ההנאה לטובת הציבור יותר מעשור – דיברה היום (רביעי) בוועדת התכנון של העירייה נגד המחדל בקמפינסקי ואמרה: "חייבים למנוע מחדלים נוספים כאלו במגדלים אחרים בעיר, שנמצאים כרגע בדיון. חבל שהעירייה זקוקה לתזכורת ולתגבורת כדי לשמור על זכויות הציבור".

כיום, מבנה האטריום עומד שומם, כקוביית זכוכית מיותמת וחמה למדי מול הים וללא כל ערך ציבורי. באירועים פרטיים בתשלום שהמלון ערך עד כה הוא היה ממוזג ומלא בריהוט הנדרש.

כיום, מבנה האטריום עומד שומם, כקוביית זכוכית מיותמת וחמה למדי מול הים וללא כל ערך ציבורי. באירועים פרטיים בתשלום שהמלון ערך עד כה הוא היה ממוזג ומלא בריהוט הנדרש

בעניין זה, אומר חבר הכנסת לשעבר ועורך הדין דב חנין, כי עיריית תל אביב שוגה במדיניות שלה לגבי זיקות הנאה בכלל, והכשל הזה חוזר על עצמו בעשרות מקומות אחרים, כמו רוטשילד 22, מגדל השופטים ועוד.

האטריום בקומת הכניסה של מלון קמפינסקי תל אביב באור יום, יולי 2022: עומד שומם, ללא מיזוג וללא ריהוט
האטריום בקומת הכניסה של מלון קמפינסקי תל אביב באור יום, יולי 2022: עומד שומם, ללא מיזוג וללא ריהוט

"כל העניין של זיקות הנאה זה בלוף. זה בעצם הפרטת השטח הציבורי מצד העירייה, וזה צריך להיפסק", אומר חנין. "הרי נתתם תוספות בנייה כל כך יקרות ליזם, למה לא לדרוש שהקומה הראשונה תהיה קומה ציבורית פתוחה ולמנוע את הלוקש הזה של זיקת הנאה? ואם כבר זיקת הנאה, למה לא לקבוע תנאים של מה צריך להיות בה? זו שאלה של מדיניות.

"עיריית תל אביב יפו, שכל כך חזקה ועוצמתית ככל שמדובר באזרח הקטן, חסרת אונים כשמדובר בבעלי הון. היא כל הזמן הולכת לקראת היזמים, ולא דורשת משהו אמיתי בתמורה, ולכן מקבלת את הבלוף הזה".

"עיריית תל אביב יפו, שכל כך חזקה ועוצמתית ככל שמדובר באזרח הקטן, חסרת אונים כשמדובר בבעלי הון. היא כל הזמן הולכת לקראת היזמים, ולא דורשת משהו אמיתי בתמורה, ולכן מקבלת את הבלוף הזה"

חנין גם מזהיר מהבלוף הבא בגזרת זיקות ההנאה והשפ"פים (שטח פרטי פתוח), והוא המקרה של כיכר אתרים. גם שם, בתוכנית הנוכחית למגדלים במקום, מתוכנן מעבר לציבור בזיקת הנאה, שעלולה להיות לא מזמינה ולהרחיק את הציבור בהתאם לרצונות היזם.

דב חנין (צילום: מכן הערבה ללימודי הסביבה)
דב חנין (צילום: מכן הערבה ללימודי הסביבה)

"שוב ושוב הוכח כמו באנדרומדה, בקמפינסקי, ברוטשילד 22 ובמקומות אחרים, שאחרי שהיזמים קיבלו את זכויות הבנייה המופרזות, לדיירים לא נוח שאנחנו, האנשים הרגילים, נסתובב להם בין הרגליים והם מוצאים את הדרך להרחיקם. את האיוולת הזו בכיכר אתרים צריך לעצור כי הים, והדרך אליו, היא של כולם – במיוחד שהיום הכיכר, זו שרוצים להרוס, רובה בכלל בבעלות הציבור".

עידו זיגלבוים, אדריכל ופעיל במאבק כיכר אתרים, מספר כי כשחברי מועצת העיר הבינו כי השטח שלמרגלות המגדלים המתוכננים בכיכר אתרים יהיה שפ"פ, הם העירו שזה בעייתי מאוד ומגביל. "בסוף, אם תוכנית המגדלים בכיכר תצא לפועל, אנחנו נהיה נתונים לחסדי היזמים.

"כל השטח הציבורי בין שדרות בן גוריון לים יהיה שטח פרטי פתוח, שכבר היום מבינים שזה לא עובד. לא תוכל לעשות שם שום אירוע, כמו שוק איכרים או הפעלה ביום העצמאות, כי בעלי הדירות יתלוננו על רעש. העירייה פשוט מוותרת על שטח ציבורי במיקום הטוב ביותר במדינה, שזה רוב כיכר אתרים היום, ומעבירה אותו לידיים פרטיות ואפילו לא דורשת הקצאת שטח ציבורי במקום הכי טוב בעיר".

"כל השטח הציבורי בין שדרות בן גוריון לים יהיה שטח פרטי פתוח, שכבר היום מבינים שזה לא עובד. לא תוכל לעשות שם שום אירוע. העירייה פשוט מוותרת על שטח ציבורי במיקום הטוב ביותר במדינה"

כיכר אתרים, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)
כיכר אתרים, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)

לדברי זיגלבוים, בוועדות התכנון של העירייה החליטו בשנים האחרונות להפסיק עם השפ"פים ברחבי העיר כי יודעים שזו מדיניות כושלת. "העירייה מבינה שזה פשוט לא עובד, יש ברחבי העיר שפ"פים לא נגישים ובלתי מנוצלים שהציבור מודר מהם, יזמים גוזרים מהם זכויות בנייה והם הופכים לשטחים פרטיים לכל דבר".

"העירייה מבינה שזה פשוט לא עובד, יש ברחבי העיר שפ"פים לא נגישים ובלתי מנוצלים שהציבור מודר מהם, יזמים גוזרים מהם זכויות בנייה והם הופכים לשטחים פרטיים לכל דבר"

הבלוף של זיקת ההנאה בקמפינסקי, החממה שהופכת לאתר נוצץ לאירועים בתשלום, בולט עוד יותר כאשר מסתכלים על פרוטוקול הוועדה המקומית מ-2010, שם דיבר אדריכל המלון יואל פייגין על המבנה המדובר וייעודו. כך אמר פייגין:

"המבנה מקורה בגג זכוכית, גג שקוף. זה איזשהו חלל חצי ציבורי חצי פרטי, יש לו זיקת הנאה לציבור, זאת אומרת כל הציבור יוכל לעבור דרכו…אנחנו יכולים להפעיל פה אזורי ישיבה למסעדה שאנשים יכולים לשבת מוגנים מרוח וזה פתוח לכלל הציבור".

האטריום של מלון קמפינסקי החדש בתל אביב שאמור להיות פתוח לשימוש הציבור. יולי 2022 (צילום: תומר מיכלזון)
האטריום של מלון קמפינסקי החדש בתל אביב שאמור להיות פתוח לשימוש הציבור. יולי 2022 (צילום: תומר מיכלזון)

כיום הציבור לא יכול לשבת שם כי המקום ריק מחפצים או כל שימוש ציבורי רלוונטי, מלבד מעבר.

שאלנו את עיריית תל אביב מה עלה מביקור צוות הפיקוח מטעמה שביקר במקום בעקבות הפרסום בזמן ישראל. מהעירייה נמסר כי "המקום פתוח כעת למעבר הציבור. אנו נמשיך לבצע ביקורות ואכיפה ולהיות בקשר עם הנהלת המלון לוודא שזיקת ההנאה לציבור נשמרת".

עוד שאלנו, מתי מתוכננת לצאת מפה או רשימה דיגיטלית מסודרת מטעם העירייה – שממפה את כל זיקות ההנאה הציבוריות הנסתרות והחסומות בתל אביב, כפי שהוצע בוועדת השקיפות של חברת מועצת העיר שלי דביר לפני יותר משנה.

מהעירייה, המצטיינת בשירותי הדוברות והדיגיטל שלה, נמסר כי "טיוב מערכות המידע במערכת ה-GIS נמצא בעבודה מתמדת ובשיפור מתמיד. זיקות הנאה המופיעות בתשריטים של תוכניות בניין עיר, קלוטות במערכת ה-GIS".

מהעירייה, המצטיינת בשירותי הדוברות והדיגיטל שלה, נמסר כי "טיוב מערכות המידע במערכת ה-GIS נמצא בעבודה מתמדת ובשיפור מתמיד. זיקות הנאה המופיעות בתשריטים, קלוטות במערכת ה-GIS"

כלומר, בזמן הקרוב המידע לא יונגש באופן ברור על ידי העירייה ומי שמתעניין מוזמן לכלות את זמנו בנבירה במסמכי תכנון. מטעם דביר נמסר כי היא עדיין פועלת בנושא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אם נותנים דבר מוזר כמו זיקת הנאה לציבור זה צריך להיות משולב עם הוראות מפורטות מה חייב להיות שם, מה מותר, ומה אסור. כולל דרישות אוורור מיזוג ומגבלות טמפרטורה, ספסלים שרותים שולחנות עגל... המשך קריאה

אם נותנים דבר מוזר כמו זיקת הנאה לציבור זה צריך להיות משולב עם הוראות מפורטות מה חייב להיות שם, מה מותר, ומה אסור. כולל דרישות אוורור מיזוג ומגבלות טמפרטורה, ספסלים שרותים שולחנות עגלת קפה או מכונת קפה קולר…. בתמורה לרמת שרות מסוימת לציבור. למשל מקום מפלט קריר כאשר הטמפרטורה בחוץ עולה על ערך מוגדר, ניתן לאשר ארועים פרטיים בתדירות מוגבלת.

עוד 1,673 מילים ו-1 תגובות
סגירה