ריאיון גולדקנופף בדרך לכנסת - והוא לא יסתפק בוועדת הכספים

הוא איש ימין מובהק, לא רחוק בעמדותיו הלאומיות מבן-גביר ● הוא מתנגד נחרצות ללימודי ליבה ● הוא לא מתנצל שהפך לאיש עשיר החי ברווחה ● ויש לו מכתבי איום בתביעה נגד כל מי שמשמיץ את עבודתו ברשת הגנים והמעונות בית יעקב, מפעל חייו ● הרב יצחק גולדקנופף נכנס לפוליטיקה בסערה, לא נרתע להיאבק עם משה גפני - ומכוון ללשכת שר האוצר הבא ● ויש לו גם מסר לגנץ

הרב יצחק גולדקנופף במשרדו בירושלים, 26 ביולי 2022 (צילום: שלום ירושלמי)
שלום ירושלמי
הרב יצחק גולדקנופף במשרדו בירושלים, 26 ביולי 2022

הרב יצחק גולדקנופף מכוון גבוה. בחודש שעבר החליט האדמו"ר מגור שגולדקנופף בן ה-71 יהיה מחליפו של יעקב ליצמן ויעמוד במקומו בראש רשימת יהדות התורה. כעת אומר גולדקנופף, איש מוכר במגזר החרדי אבל אלמוני למדי בציבור הכללי, כי הוא עומד לתבוע את תיק האוצר בממשלה הבאה, לא פחות.

"אם אהיה המנדט ה-61 של נתניהו, למה שלא אקח את תיק האוצר?" אומר גולדקנופף בריאיון לזמן ישראל. "בממשלה האחרונה ראינו שמספיקים שישה מנדטים כדי להיות ראש הממשלה, אז למה אי אפשר להיות שר אוצר, ואפילו עם קצת יותר מנדטים?"

לגולדקנופף יש גם כמה תוכניות לימים שבהם הוא יתפוס את מקומו של השר אביגדור ליברמן, האיש השנוא בחברה החרדית. "הפלנו את הממשלה הזו ועכשיו יש 53 מיליארד שקל שלא הלכו לחרדים. מה אני עושה? אני מטיל מייד פיקוח על שורה של מוצרי יסוד, בעיקר בשר, עוף ודגים. בישראל יש משפחות רעבות ואסור שזה יקרה. איפה הם היו כל השנים האלה? איפה היה משה גפני, יו"ר ועדת הכספים?"

"הפלנו את הממשלה הזו ועכשיו יש 53 מיליארד שקל שלא הלכו לחרדים. מה אני עושה? אני מטיל מייד פיקוח על שורה של מוצרי יסוד, בעיקר בשר, עוף ודגים. בישראל יש משפחות רעבות ואסור שזה יקרה"

אוהו, אוהו. כשגולדקנופף מדבר על גפני, הקול השקט והנינוח שלו עולה בעשרות אוקטבות, עד כדי צעקה. גפני הוא סמל המאבק, האיש הרע שעומד בעין הסערה בקרב האדיר שמתנהל בימים אלה בתוך יהדות התורה, בין דגל התורה הליטאית ובין אגודת ישראל החסידית.

משה גפני בכנס של ערוץ 13 בירושלים, 26 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משה גפני בכנס של ערוץ 13 בירושלים, 26 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גפני מדגל התורה תופס ברגע זה את המקום הראשון ברשימת יהדות התורה. בין שני הפלגים קיים הסכם רוטציה שמחייב אותו לרדת למקום השני ולקבל את ועדת הכספים החשובה, אבל הוא רוצה גם וגם. גולדקנופף מאגודת ישראל לא מוכן לוותר. "הסכם זה כמו כתובה. אתה לא מפר אותו סתם כך", אומר גולדקנופף ורומז לקרבה המשפחתית בינו ובין גפני: הנכד של גולדקנופף נשוי לנכדה של אח של גפני.

גפני רוצה להיות המנהיג הפוליטי הבלעדי של הציבור החרדי וגולדקנופף, האיש החדש בכנסת, מאיים לפתע על מעמדו. אנשי גולדקנופף משוכנעים שהוא יחטוף לגפני במהירות את הבכורה, יצליח להאפיל עליו בכנסת ויגנוב לו את כל הכותרות, אם רק יהיה במקום הראשון.

אם אני מאבחן נכון, לגפני יש סיבה טובה לחשוש מהיריב החדש והלא מוכר. גולדקנופף הוא אדם ממולח ורב ניסיון, דובר עברית רהוטה במבטא צברי, איש עם חוש הומור ואינספור סיפורים וחידודים, בדיוק כמו שהתקשורת החילונית אוהבת.

גולדקנופף הוא אדם ממולח ורב ניסיון, דובר עברית רהוטה במבטא צברי, איש עם חוש הומור ואינספור סיפורים וחידודים, בדיוק כמו שהתקשורת החילונית אוהבת

גולדקנופף הוא מודל מעודכן ומשופר של אברהם שפירא, איש אגודת ישראל, היו"ר המיתולוגי של ועדת הכספים. השניים גם דומים. גולדקנופף, כמו שפירא המנוח, הוא איש רחב וגדול מידות, אבל אפשר לפחות להבין היטב את מה שהוא אומר.

ח"כ אברהם שפירא בפגישה עם ראש הממשלה שמעון פרס בלשכת ראש הממשלה, 14 במאי 1985 (צילום: חנניה הרמן/פלאש90)
ח"כ אברהם שפירא בפגישה עם ראש הממשלה שמעון פרס בלשכת ראש הממשלה, 14 במאי 1985 (צילום: חנניה הרמן/פלאש90)

את המאבק הפרלמנטרי בגפני יעשה גולדקנופף ביחד עם מוטי בבצ'יק, העוזר הצמוד של ליצמן ואחת הדמויות החשובות בגור. בבצ'יק נחשב לפוליטיקאי מצוין, תקשורתן טוב ובקיא מאין כמוהו בעבודת הממשלה והכנסת. הכוח המשותף גולדקנופף-בבצ'יק, מאמינים, יוכל להכניע את גפני ואת חברי הכנסת האחרים של דגל התורה, יעקב אשר ובעיקר אורי מקלב, שאותו מאד לא אוהבים בסביבה של גולדקנופף.

"שלא יאיימו עלינו בפילוג"

אתמול (שלישי) בצוהריים התקיימה ועידת דגל התורה. האמירות המיליטנטיות של גפני וחבריו זרמו משם היישר ללשכתו של גולדקנופף בירושלים. "אסור להעמיד בראש הרשימה איש שאין לו שום ניסיון פוליטי", אמר גפני.

גולדקנופף רתח מזעם. הניסיון הציבורי שלו עצום, לדבריו. גולדקנופף הוא מזכיר הוועד למען קדושת השבת, ובמסגרת המאבקים שניהל התייצבו אצלו בלשכה כל ראשי המשק, ראשי התאחדות התעשיינים, מנהלי אל על וגופים אחרים.

האמירות המיליטנטיות של גפני וחבריו זרמו משם היישר ללשכתו של גולדקנופף בירושלים. "אסור להעמיד בראש הרשימה איש שאין לו שום ניסיון פוליטי", אמר גפני. גולדקנופף רתח

הטענה החוזרת ונשנית בדגל התורה היא שגולדקנופף מבריח קולות מיהדות התורה דווקא בגלל שאינו אהוד במיוחד בציבור החרדי. גולדקנופף ואנשיו חוזרים בתגובה אל הנתונים מהבחירות האחרונות, שבהן יהדות התורה עם גפני ובלי גולדקנופף איבדה קרוב ל-26 אלף קולות.

חברי הכנסת יצחק פינדרוס (מימין), אורי מקלב, משה גפני ויעקב אשר והעיתונאי אריה זיסמן בפאנל של ועידת דגל התורה, 26 ביולי 2022
חברי הכנסת יצחק פינדרוס (מימין), אורי מקלב, משה גפני ויעקב אשר והעיתונאי אריה זיסמן בפאנל של ועידת דגל התורה, 26 ביולי 2022

גם החתונה המפורסמת בבני ברק של נכדתו של גפני, שבה רקדה מרב מיכאלי והמאבטחים שלה חצו את מחיצת ההפרדה בין נשים וגברים, משאירה את המצביעים בבית – כך טוענים אנשיו של גולדקנופף.

בדגל התורה טוענים תמיד כי חלוקת הקולות אינה שוויונית. 274 אלף קולות קיבלה יהדות התורה בבחירות האחרונות, והליטאים מאמינים שלפחות 150 אלף קולות שייכים להם, ולכן הם צריכים לקבל ייצוג גדול הרבה יותר ברשימה לכנסת.

274 אלף קולות קיבלה יהדות התורה בבחירות האחרונות, והליטאים מאמינים שלפחות 150 אלף קולות שייכים להם, ולכן הם צריכים לקבל ייצוג גדול הרבה יותר ברשימה לכנסת

לגולדקנופף יש תשובה גם לזה. הוא נציג של חסידות גור, הגדולה ביותר בעולם. בארץ יש לחסידות הזו 16 אלף משפחות, וכל אחת שולחת בממוצע ארבעה מצביעים לקלפי. פירוש הדבר שרק חסידות גור שווה 64 אלף קול.

"ומה עם כל החסידויות האחרות? הם חושבים שאנחנו ילדים?" שואל גולדקנופף, ומקורב לו מוסיף: "שלא יאיימו עלינו בפילוג, רק בגלל שגפני לא מוצא את מקומו. או שהם יקיימו את ההסכם או שירוצו לבד".

משה גפני מתייחס לנושא הריצה המשותפת עם אגודת ישראל בבחירות הקרובות, אתמול בכנס דגל התורה

ובכל זאת, התחושה היא שבסוף יהיה הסדר שימנע פילוג, למרות כל האיומים מסביב. גולדקנופף זורק שהוא יהיה מוכן לוותר על המקום הראשון, אם יקבל לידיו את ועדת הכספים. גפני, לפי שעה, לא מוכן גם לזה.

"אוי הקנאה, הקנאה, הקנאה"

אנחנו יושבים בינתיים במשרד המצוחצח של גולדקנופף, ברחוב בליליוס 6 בירושלים. הבניין שייך רשת הגנים והמעונות בית יעקב, מפעל החיים של גולדקנופף, אבל זו גם הכתובת לטענות חוזרות ונשנות של גננות ברשת על ניצול ופגיעה בזכויות.

גולדקנופף מכיר היטב את הדברים אבל אומר שאין בהם ממש, והוא לא יכול לפגוע באף גננת, גם אם הוא רוצה. יש לו ערימה של מסמכים שמעידים על ביקורת חיובית של משרד החינוך, סרטונים מקצועיים שמציגים את המעונות והגנים שהקים ברחבי הארץ, בעיקר לילדים חרדים, וגם מכתבי איום בתביעות דיבה על מי שמשמיץ אותו. רק האיומים הללו עשויים להרתיע כל גננת שמבקשת להתלונן.

יש לו ערימה של מסמכים שמעידים על ביקורת חיובית של משרד החינוך, סרטונים מקצועיים שמציגים את המעונות והגנים שהקים ברחבי הארץ, וגם מכתבי איום בתביעות דיבה על מי שמשמיץ אותו

"אוי הקנאה, הקנאה, הקנאה", מתלונן גולדקנופף, "הקנאה, השנאה והתחרות". גולדקנופף לא מכחיש שהוא איש עשיר, שחי בדירה גדולה ומרווחת במיוחד במתחם שנלר, אבל טוען שעשה את הכסף שלו ביושר, בעבודה קשה, בהשקעות נכונות ועם הרבה מזל.

הרב יצחק גולדקנופף במשרדו בירושלים, 26 ביולי 2022 (צילום: שלום ירושלמי)
הרב יצחק גולדקנופף במשרדו בירושלים, 26 ביולי 2022 (צילום: שלום ירושלמי)

בציבור החרדי הוא נחשב נהנתן, איש החיים הטובים, ההיפוך המוחלט של יעקב ליצמן, האיש שהוא בא לתפוס את מקומו. ליצמן היה איש סגפן בהגדרה, גר בדירת שני חדרים ברחוב אבן האזל, ולמרות כל חסרונותיו, הקדיש את עצמו לציבור וטיפל באלפי פניות של אזרחים לאורך השנים.

גולדקנופף שונה גם בדעותיו. הוא איש ימין מובהק, פונדמנטליסט מדיני ודתי קשוח. בעמדות הלאומיות שלו הוא לא רחוק מאיתמר בן-גביר, שעכשיו מזנב ביהדות התורה. אנשי גולדקנופף טוענים בהקשר הזה כי הם הזמינו סקר מהסטטיסטיקן רפי סמית שקבע כי רק חצי אחוז מבוחרי יהדות התורה חותך לבן-גביר, אבל התמונה במציאות כנראה שונה.

הרב גולדקנופף מתנגד נחרצות ללימודי ליבה, מתמטיקה, אנגלית וספרות ואם יהיו לימודים כאלה, הוא רוצה לקבוע את תוכנם.

"מי אמר שכדי להיות יהודי צריך לדעת אנגלית?" הוא מתרעם. "אני יודע שליהודי יש תנאים להיות יהודי. הוא צריך לשמור שבת, הוא צריך לדעת את התורה, הוא צריך לקיים הלכות. אבל להגיד לי שלא יתנו לי כסף לחינוך הילדים שלי אם אני לא אלמד אותם אנגלית?"

"מי אמר שכדי להיות יהודי צריכים לדעת אנגלית? אני יודע שליהודי יש תנאים להיות יהודי. אבל להגיד לי שלא יתנו לי כסף לחינוך הילדים שלי אם אני לא אלמד אותם אנגלית?"

הרב יצחק גולדקנופף במשרדו, משיב לשאלות זמן ישראל על לימודי ליבה (וידיאו: שלום ירושלמי)

העמדות הנוקשות מעמידות אותו בבעיה מול ממשלת מרכז-שמאל עתידית.

אני שואל אותו אם יהיה מוכן לשבת בממשלה בראשות בני גנץ אם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה. גולדקנופף אומר שגנץ צריך להצטרף לגוש הלאומי-חרדי-דתי ציוני, ולא ההיפך.

אני שואל אותו אם יהיה מוכן לשבת בממשלה בראשות בני גנץ אם נתניהו לא יצליח להקים ממשלה. גולדקנופף אומר שגנץ צריך להצטרף לגוש הלאומי-חרדי-דתי ציוני, ולא ההיפך

גנץ לא מוכן לשבת תחת נתניהו, אני אומר לגולדקנופף, אם תרצו להיות בממשלה, אתם תצטרכו להצטרף לגנץ, יאיר לפיד, זהבה גלאון או יאיר גולן ממרצ, וגלעד קריב ממפלגת העבודה.

"לא יהיה", פוסק גולדקנופף בתגובה, "הרבנים לא יתנו שזה יקרה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
יש כאלה ששואלים איפה היה אלהים בשואה. כדה"א זה אלהים (או קארמה וכו'), והוא פיתח ביהודים יתרון של לימוד יחד עם התורה - זה הלך ביחד, אבולוציונית. עם הזמן, יכולת הלימוד הפכה ליכולת מסחרית,... המשך קריאה

יש כאלה ששואלים איפה היה אלהים בשואה. כדה"א זה אלהים (או קארמה וכו'), והוא פיתח ביהודים יתרון של לימוד יחד עם התורה – זה הלך ביחד, אבולוציונית. עם הזמן, יכולת הלימוד הפכה ליכולת מסחרית, דבר שהתעצם למימדי ענק והיהודים הפכו למעורבים בממסד במדינותיהם, ונודעו כערמומיים ושאפתנים, וכמובן בעלי כח ושליטה. מדובר בתהליכים ותופעות של הטבע: כדה"א החליט לאזן, לתת ברקס ליהודים, לחנך אותם שטעו בשאפתנות האגואיסטית שלהם, וניצלו יתרון מנטלי שניתן כמתנה (יכולת הלימוד), במקום לרוחניות – לאנוכיות! (מסחריות/עסקיות/רווחיות). זאת דרכו של הטבע, אמא אדמה, לחנך את בנייה הסוררים אשר תוצאות חזירותם יביאום להשמדת הבית

עוד 1,268 מילים ו-3 תגובות
סגירה