ביקור ביידן במזה"ת - מבט שקול ומאוזן צובע את הביקור בחיוב

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בכינוס של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ בג'דה; משמאלו – יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 16 ביולי 2022 (צילום: Evan Vucci, AP)
Evan Vucci, AP
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בכינוס של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ בג'דה; משמאלו - יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 16 ביולי 2022

ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במזרח-התיכון במחצית חודש יולי זכה, ומבחינות רבות בצדק, בשלל כותרות וניתוחים סביב מניעיו של הביקור, ובעיקר תוצאותיו הצפויות והאפשריות. האלמנט הבולט היה סקפטיות ביחס לסיכויי הצלחתו, וההדגשה סביב ה"הליכה לקנוסה" של הנשיא בביקורו בריאד ופגישתו עם יורש העצר הסעודי. דווקא לנוכח זאת, חשוב להביט על תוצאותיו בעין מפוכחת ושקולה יותר.

האלמנט הבולט בניתוחים סביב ביקור ביידן במזה"ת היה סקפטיות ביחס לסיכויי הצלחתו, וההדגשה סביב ה"הליכה לקנוסה" של הנשיא בביקורו בריאד ופגישתו עם יורש העצר הסעודי

הנשיא ביקר בישראל, ברשות הפלסטינית ובסעודיה על רקע מספר היבטים, שחיוני להדגישם:

  1. המלחמה באוקראינה והמאמץ האמריקאי להבטיח חזית רחבה ומחויבת ככל שניתן מול רוסיה (מדינית ואנרגטית).
  2. הדשדוש סביב הניסיון לחזור להסכם הגרעין מול איראן.
  3. מערכת היחסים המורכבת והטעונה מול סעודיה.
  4. התחושה באזור לפיה חל פחת במידת הקשב והמחויבות האמריקאית לאזור.
  5. תקופת ערב הבחירות בישראל (שהפכה להיות שכיחה ושגרתית יותר בשנים האחרונות).

נקל, אם-כן, להבין את עומס הציפיות סביב הביקור ואת המסקנה הברורה, עוד טרם הביקור, כי לא ניתן לעמוד בכללן. זה מסביר את תחושת הסקפטיות שליוותה את הביקור לכל אורכו.

אולם חשוב לעמוד על מספר נקודות מרכזיות, שלהלן נעמיק בהן, אשר מעניקים לביקור, בשורה התחתונה, ציונים חיוביים למדי, למרות שלא סיפק כותרות ותוצאות דרמטיות ורועשות מדי.

חרף עומס הציפיות והסקפטיות המובנת, חשוב לעמוד על מספר נקודות מרכזיות שמעניקות לביקור, בשורה התחתונה, ציונים חיוביים למדי, למרות שלא סיפק כותרות ותוצאות דרמטיות ורועשות מדי

הפרק הישראלי:

הביקור הנשיאותי בישראל התאפיין, למרות העיתוי המורכב של ערב בחירות בישראל, בחום ובנינוחות שהקרינו ביידן ומארחיו, המבוססים על רקורד וניסיון עשירים ומוכחים של הנשיא מול המזרח-התיכון בכלל וישראל בפרט.

דומה כי היה ברור לכל השחקנים האזוריים, כי אף אם אין באמתחתו של הנשיא האמריקאי פריצות דרך ברורות או הישגים מוחשיים, לא ניתן לפסוח על ירושלים בביקור מזרח-תיכוני מעין זה, ובמיוחד של נשיא כביידן.

מהותית, אין להקל ראש ב"הצהרת ירושלים", ובעיקר בהדגשה החוזרת ונשנית של המחויבות האמריקאית לביטחונה של ישראל, וקונקרטית בהקשר האיראני – "וושינגטון מוכנה להשתמש בכל האלמנטים של עוצמתה הלאומית כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני". זאת אמנם לצד דבריו של הנשיא במסיבת העיתונאים לצדו של רה"מ יאיר לפיד, כי הוא סבור ש"דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להשיג מטרה זו".

חיוני להזכיר, שבשנה האחרונה הדיאלוג הישראלי-אמריקאי בסוגייה האיראנית מתאפיין ביתר דיסקרטיות וטונים נמוכים, למרות חילוקי הדעות המוכרים ביחס למו"מ וסביב חזרה אפשרית להסכם.

הפרק הפלסטיני:

בהקשר זה לא היו ציפיות לאף אחד מן הצדדים להתקדמות כלשהי או למאמץ אמריקאי לחדש את המו"מ בין ישראל והפלסטינים. דווקא לנוכח זאת יש חשיבות לא מבוטלת להבהרת העמדה האמריקאית מצד הנשיא, התומכת בפתרון שתי המדינות.

לצדדים לא היו ציפיות להתקדמות או למאמץ אמריקאי לחידוש המו"מ בין ישראל והפלסטינים. דווקא לנוכח זאת יש חשיבות לא מבוטלת להבהרת העמדה האמריקאית מצד הנשיא, התומכת בפתרון שתי המדינות

זו הייתה חשובה כדי להזכיר לכל מי ששכח את עמדתו של ממשל ביידן, ונועדה לא רק לאוזניים ישראליות ופלסטיניות, אלא גם אזוריות. זאת אף אם הסכסוך הישראלי-פלסטיני נדחק בשנים האחרונות לשוליים לנוכח התפתחויות דרמטיות יותר באזור ובזירה הבינלאומית.

מבחינה מסוימת, אזכור זה שירת אולי, במידה כזו או אחרת, את הממשל הסעודי, שהעדיף "להסתפק" בפתיחת המרחב האווירי של הממלכה למטוסים ישראליים, אך לא מעבר לכך במישור הנורמליזציוני בין שתי המדינות (למרות build up מוגזם בתקשורת הישראלית ערב הביקור), ואוורר מחדש את יוזמת השלום הערבית, ואת הזיקה בין הרחבת הנורמליזציה והתקדמות בערוץ הישראלי – פלסטיני.

הפרק הסעודי:

מבחינות רבות זו הייתה הזווית "העסיסית" שמשכה תשומת לב מרובה ביותר, לבטח מבחינתה של התקשורת האמריקאית, על רקע פרשת חשוקג'י. האצבע המאשימה הברורה שממשל ביידן הפנה כלפי יורש העצר, שהומחשה אף בהבהרתו של הנשיא לאחר פגישתו עם MBS, כי הפרשה בהחלט עלתה ונדונה במהלך הפגישה, לא ניבאה חיוב רב לתוצאות הביקור.

למרות זאת ניתן לסכם, אולי בזהירות מתבקשת, כי המשוכה עברה בהצלחה. למרות היעדר חום מופגן מדי בין השניים, הביקור לכשעצמו, ההבטחה הסעודית להגביר את תפוקת הנפט (למרות חשיבותה המוגבלת מבחינה מעשית) וכמובן "פסגת ג'דה", שקיבצה לממלכה הסעודית גלריה מרשימה של מנהיגי מדינות המפרץ, כולל עיראק, מצרים וירדן – עשתה את שלה.

סעודיה הייתה הזווית "העסיסית" שמשכה את מירב תשומת הלב, לבטח מבחינת התקשורת האמריקאית, על רקע פרשת חשוקג'י. האצבע המאשימה הברורה שממשל ביידן הפנה כלפי יורש העצר, לא ניבאה טובות לתוצאות הביקור

הפרק האזורי:

מבחינות רבות, זו הזווית החשובה ביותר. היעד האמריקאי, כמו גם הציפייה באזור, היה כפול – להקרין חזית אזורית אחידה ככל שניתן אל מול איראן (וזאת למרות עניינו של ממשל ביידן לשוב להסכם הגרעין, לא בהכרח לשביעות רצונם של כל השחקנים באזור); ולהזים את הרושם, או הדימוי (PERCEPTION), שקנה לו אחיזה לא מעט שנים, כי ארה"ב פחות מחויבת לאזור.

זה חיוני וחשוב מאד אל מול המאמץ מצד סין לחזק ולהעמיק את שיתוף-הפעולה במגוון תחומים (כלכליים-תשתיתיים) באזור, כמו גם לנוכח העמדה האמביוולנטית של לא מעט שחקנים באזור כלפי רוסיה והמלחמה באוקראינה.

ימים יגידו עד כמה הנשיא האמריקאי הצליח לשנות את התחושה הרווחת באזור, אולם מאליו מובן שמדובר ביעד לטווח הזמן המתקדם, ושבכך ממשל ביידן היה צריך להתמודד לא רק עם מורשתו של ממשל טראמפ, אלא גם זה של אובמה.

השת"פ האזורי מול הכתב"מים והטילים האיראניים

שיתוף הפעולה הביטחוני האזורי, הישראלי-ערבי, מול איום הכתב"מים והטילים האיראני (כולל באמצעות בנות חסותה) מהווה את אחת הסוגיות המרכזיות והחשובות ביותר סביב המחויבות האמריקאית מול בעלות בריתה באזור.

מבחינה זו, הדיונים והמפגשים הדיסקרטיים שמתקיימים (ושלחלקם ניתן קצת פומבי) ממחישים את תחושת האיום המשותפת לכלל השחקנים המעורבים בהם, ולמוכנותם להתקדם בשיתוף-פעולה זה, כאמור מבלי להוציאו לאוויר החופשי באופן מוחלט.

הדיונים והמפגשים הדיסקרטיים ממחישים את תחושת האיום המשותפת לכלל השחקנים המעורבים בהם, ולמוכנותם להתקדם בשת"פ הביטחוני האזורי הישראלי-ערבי, מול איום הכתב"מים והטילים האיראני

מבחינות רבות, תהליך דיסקרטי מעין זה חשוב יותר ממתן פומבי, ואף מכינונו של "נאט"ו אזורי", כפי שעסקו בכך לא מעט בשבועות האחרונים. תהליך זה מתקיים בחסות המטריה האמריקאית, וכאמור יש בו חשיבות רבה לחיזוק האמון של השחקנים באזור בממשל האמריקאי.

בסיכומו של דבר

ביקורו של ביידן באזור לא יצר או סיפק דינמיקה דרמטית. אולם הוא לא נועד לכך, ומכל מקום לא יכול היה לעשות זאת כעת. מעצם טבעו ובנסיבות הנתונות הוא הציב פלטפורמה חיובית ורצינית לכך, שתוצאותיה ייראו בטווח הזמן המתקדם. בדיוק מבחינה זו היה זה ביקור חשוב, חיובי ובמועד.

השגריר בדימוס מיכאל הררי הוא עמית מדיניות במיתווים – המכון הישראלי למדיניות-חוץ אזורית ולשעבר שגריר ישראל בקפריסין. הררי כיהן בתפקידים בכירים בחטיבה לתכנון מדיני ובמרכז למחקר מדיני במשרד החוץ. כיום הוא מרצה בחוג למדע המדינה במכללה האקדמית עמק יזרעאל. https://www.mitvim.org.il/he/

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 939 מילים
סגירה