בקבוקי ספרייט השקופים החדשים, אוגוסט 2022 (צילום: קוקה קולה)
קוקה קולה

קוקה קולה החלה לשווק את "ספרייט" בבקבוק שקוף ויותר ירוק

החל מהיום חברת קוקה קולה משווקת את "ספרייט" בארצות הברית בבקבוק העשוי מפלסטיק שקוף ● הסיבה: את הפלסטיק הצבוע קשה למחזר ● בקוקה קולה מציגים את המהלך, שהחל בשווקים קטנים ברחבי העולם והגיע כעת לצפון אמריקה, כמעבר לכלכלה מעגלית ● בארגוני הסביבה טוענים שמדובר ב"גרינווש של מזהמת הפלסטיק הגדולה" ● ומתי בישראל? החברה למשקאות: "לומדים את הנושא"

יום דרמטי בארצות הברית: אחרי יותר מ-60 שנה שבהן האמריקאים קנו "ספרייט" בבקבוקים שצבעם ירוק כהה, החל מהיום – 1 באוגוסט – "קוקה קולה" תשווק את המשקה הפופולרי בבקבוקים שעשויים מפלסטיק שקוף.

הסיבה: קוקה קולה מנסה למזער – בין אם מסיבות מהותיות או תדמיתיות – את היקף השפעתה הסביבתית. בעוד שמהפלסטיק השקוף שמגיע למיחזור ניתן לייצר את הדור הבא של הבקבוקים וגם את זה שאחריו, המיחזור של הפלסטיק הצבעוני הרבה יותר מאתגר, ולרוב משתמשים בו לייצור בגדים או בדים שלא מתמחזרים פעם נוספת.

בעוד שמהפלסטיק השקוף שמגיע למיחזור ניתן לייצר את הדור הבא של הבקבוקים וגם את זה שאחריו, המיחזור של הפלסטיק הצבעוני הרבה יותר מאתגר

"זהו צעד משמעותי לתמיכה בכלכלה מעגלית", נמסר בהודעה החגיגית שפורסמה מטעם תאגיד המשקאות. "הוצאת הצבע תשפר את האיכות של החומר הממוחזר", אמרה ג'וליאן אוצ'ואה, יו"ר חברת המיחזור שעובדת עם קוקה קולה, "כל הבקבוקים יוכלו להיות ממוחזרים יותר פעמים".

ואם יעשו שימוש חוזר ביותר בקבוקים, מטבע הדברים יהיה צורך בפחות פלסטיק – שמקורו בתעשיית הנפט – כדי לייצר בקבוקים חדשים.

המעבר מבקבוק ספרייט בצבע ירוק, לבקבוק שקוף וירוק לסביבה (צילום: קוקה קולה)
המעבר מבקבוק ספרייט בצבע ירוק, לבקבוק שקוף וירוק לסביבה (צילום: קוקה קולה)

הניסיון לצמצם את כמות הבקבוקים מפלסטיק צבוע נמשך בעולם ובישראל כבר כמה שנים, אבל ההתקדמות איטית. בשנה שעברה כינס המשרד להגנת הסביבה כ-90 בעלי עניין מתעשיית המשקאות והמיחזור לשולחן עגול בזום תחת הכותרת "קידום תעשיית PET מעגלית בישראל" (PET הוא סוג הפלסטיק ממנו עשויים הבקבוקים).

"כיום", נכתב בנייר הסיכום של הכנס, "רוב בקבוקי המשקה העשויים מ-PET ניתנים למיחזור איכותי. עם זאת, ישנן בחירות עיצוביות אשר מקשות על תהליך המיחזור. יש לציין כי חלקן פוגעות בתהליך אפילו כאשר מדובר בכמויות קטנות".

"רוב בקבוקי המשקה העשויים מ-PET ניתנים למיחזור איכותי. עם זאת, ישנן בחירות עיצוביות אשר מקשות על תהליך המיחזור. יש לציין כי חלקן פוגעות בתהליך אפילו כאשר מדובר בכמויות קטנות"

בהמשך הגיע הפירוט של ה"בחירות העיצוביות" שמערימות קשיים על המיחזור. בראש הרשימה: "שימוש בפלסטיק צבעוני". בארץ, אגב, נמכרים כמה מותגים מיובאים של מים וסודה בבקבוקים שצבועים בגוונים כהים של כחול וירוק.

קוקה קולה מייצרת יותר מ-100 מיליארד בקבוקי פלסטיק בכל שנה, לפי נתונים שהחברה סיפקה ב-2019. הבקבוקים מיוצרים מ-PET, שהוא קל משקל, בטיחותי ומתמחזר – אבל לוקח לו מאות שנים להתפרק.

בקבוקים למיחזור בשלל צבעים. אילוסטרציה (צילום: nikom1234/iStock)
בקבוקים למיחזור בשלל צבעים. אילוסטרציה (צילום: nikom1234/iStock)

לפי ה-EPA  (הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה), רק 29% מהבקבוקים מגיעים בסופו של דבר למיחזור – השאר מושלכים בשדות או בחופי הים או מגיעים במקרה הטוב לאתרי הטמנה, תיאור שנשמע מוכר מאוד מישראל.

קוקה קולה, כמו תאגידים אחרים שמהווים פס ייצור ענק לזיהום סביבתי, מנסה להציג נתונים שימתנו את הביקורת הציבורית: כיום כ-90% מהמוצרים של החברה הם ברי מיחזור, והיעד הרשמי שלה הוא 100% עד 2025. זה כמובן לא אומר שכולם מגיעים למיחזור – אבל לפחות ניתן למחזר אותם.

בשנים האחרונות החברה אף מייצרת יותר ויותר בקבוקים שעשויים מ-100% פלסטיק ממוחזר (rPET). "כדי להכניס כמה שיותר rPET למוצרים, אנחנו בונים פס ייצור של חומר באיכות גבוהה", אומרת כריס וולט, סגנית נשיא בכירה לחדשנות בקוקה קולה.

המהלך הנוכחי מגיע אחרי שלוש שנים בהם החברה גלגלה את השינוי בכמה מהשווקים שלה – השוק הראשון היה בפיג'י באוגוסט 2019 ומשם השינוי התגלגל לרחבי מדינות דרום-מזרח אסיה בסוף 2019, ולדרום אפריקה באוגוסט 2020.

המהלך הנוכחי מגיע אחרי שלוש שנים בהם החברה גלגלה את השינוי בכמה מהשווקים שלה – החל בדרום-מזרח אסיה ב-2019, ובדרום אפריקה באוגוסט 2020

אך כצפוי, המהלך הזה, משמעותי ככל שיהיה, לא גורם לארגוני הסביבה להפוך לאוהדים מושבעים של קוקה קולה. בסופו של דבר, תעשיית המשקאות הממותקים בבקבוקי פלסטיק מייצרת נזק מכל היבט אפשרי – בריאותי, סביבתי וכלכלי (הוצאה כבדה על משקי בית עניים).

"ההצהרה האחרונה של קוקה קולה היא נסיון גרינווש בוטה מצד אחת המזהמות הגדולות של עולם הפלסטיק", אמרה קייט מלגס, שמובילה את פרויקט הפלסטיק בגרינפיס העולמית, לאתר האמריקאי NPR. "אנחנו בעיצומו של משבר זיהום פלסטיק מאסיבי ואנחנו לא יכולים למחזר את עצמנו החוצה ממנו".

"ההצהרה האחרונה של קוקה קולה היא נסיון גרינווש בוטה מצד אחת המזהמות הגדולות של עולם הפלסטיק. אנחנו בעיצומו של משבר זיהום פלסטיק מאסיבי ואנחנו לא יכולים למחזר את עצמנו החוצה ממנו"

גם ד"ר יונתן אייקנבאום מגרינפיס ישראל לא ממהר לחגוג: "מהלך כזה אמנם חוסך נפט או גז, חומר הגלם שממנו מייצרים את הבקבוקים האלה, אבל בסופו של דבר גם הפלסטיק הזה יתפרק ויהפוך למיקרו פלסטיק ונמצא אותו בים. לכן אי אפשר לדבר על כלכלה מעגלית. כל עוד 15-20% מבקבוקי הפלסטיק עושים את דרכם לטבע, זו בסך הכול עוד התיירקקות (המונח של האקדמיה ללשון ל'גרינווש', א"ל)".

אייקנבאום, כמו עמיתיו בארגוני סביבה בארצות הברית, קוראים לקוקה קולה לעבור מבקבוקים בהם נעשה שימוש חד-פעמי (ואז, במקרה הטוב, מיחזור) – לבקבוקים שניתנים למילוי חוזר (refill). גם זה כמובן לא יהפוך את המשקאות הממותקים לבריאים יותר ולא ישנה את העובדה שהמשקה הבריא, הסביבתי והזול ביותר הוא מים מהברז.

ד"ר יונתן אייקנבאום (צילום: באדיבות המצולם)
ד"ר יונתן אייקנבאום (צילום: באדיבות המצולם)

המהלך של הסרת הצבע מבקבוקי ספרייט תחום בינתיים לצפון אמריקה ולאותם אזורים שכבר החלו במהלך בשנתיים האחרונות, כאמור. אך מה בישראל?

החברה המרכזית למשקאות, היצרנית של משקאות קוקה קולה ובעלי המותג בארץ, עברה לפני מספר שנים לבקבוקים שקופים במותג "נביעות", והספרייט בארץ משווק בבקבוקים בצבע ירוק בהיר יותר ממקבילו האמריקאי. ועדיין, נכון לעכשיו, בקבוקי הספרייט הצבועים לא יורדו מהמדפים בישראל.

מהחברה המרכזית למשקאות נמסר לזמן ישראל: "אנחנו לומדים את הנושא". על שתי שאלות נוספות – מה נעשה עם הפלסטיק של הבקבוקים הצבועים, ואיזה אחוז מהבקבוקים שקוקה קולה מייצרת בישראל הם צבועים – העדיפו בחברה שלא לענות.

עוד 806 מילים
סגירה