ח"כ איתמר בן גביר בסיור בחירות בשוק מחנה יהודה בירושלים, 22 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

איתמר בן-גביר משתלט על הציונות הדתית ולסמוטריץ' אין ברירה אלא להיכנע

סמוטריץ' נהג לזלזל בבן-גביר והתייחס אל ריצתם המשותפת בבחירות הקודמות כמהלך טקטי בלבד ● אלא שכעת, בן-גביר כבר עושה את דרכו לראש הרשימה כמו שהוא יודע - בכוחנות ובאולטימטומים - וסמוטריץ' נכנע לו ללא תנאי ● בדרך בן-גביר שולף שוב את הקלף העדתי ומאיים לפצל את הרשימה לציונות הדתית הראשונה והשנייה ● פרשנות

איתמר בן-גביר משתלט עם מפלגתו עוצמה יהודית על הציונות הדתית. הוא עושה את זה כמו שהוא יודע: בכוחנות, באיומי אולטימטום, הליכה על הקצה, לחץ אדיר מהשטח ובגיבוי סקרים בלתי תלויים שמעניקים לו שבעה מנדטים אם ירוץ לבד, והוא לא חושש מזה.

השותף המתוסכל של בן-גביר, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שפעם זלזל בבן-גביר, נכנע לו היום ללא תנאי ומעניק לו את חצי המלכות. הבעיה שגם זה לא מספיק לבן-גביר, וסיפור הריצה העצמאית שלו עוד לא נסגר.

שלט חוצות של איתמר בן-גביר נתלה בירושלים, יולי 2022 (צילום: עידו עילם)
שלט חוצות של איתמר בן-גביר נתלה בירושלים, יולי 2022 (צילום: עידו עילם)

בשבועות האחרונים רץ בן-גביר ברחבי הארץ תחת דגל אחד. בכנסים שקיים, אליהם הגיעו מאות רבות של אנשים, הוא קרא לאיחוד בין הציונות הדתית ועוצמה יהודית ופריימריז משותפים, שבהם ייבחר מנהיג התנועה. אם ההצעה שלו לא תתקבל, כך איים, הוא ירוץ לבד.

סמוטריץ' סירב להצעה הזו בכל תוקף כי הבין היטב את המשמעות. מצד שני, הוא חשש שיטיחו בו את האשמה לפיצול הציונות הדתית ועוצמה יהודית. "סמוטריץ' חשש שיאמרו שוב שהוא מתנשא, אשכנזי, מפדל"ניק של פעם. הוא גם חושש מאוד לרוץ לבד. הוא היה חייב לעשות מהלך מהפכני ומפתיע מול בן-גביר", כפי שאומר לזמן ישראל בכיר בציונות הדתית.

אתמול ביצע סמוטריץ' סיבוב פרסה מפואר, הרים ידיים והציע לבן-גביר הנהגה משותפת ואת המקומות 2, 5, 9, ו-10 ברשימה. במקום השביעי הוצע לבן גביר להביא מועמד שמקובל על שני הצדדים. לשם השוואה: לפני הבחירות האחרונות הוצעו לבן-גביר שלושה מקומות ב-20 המקומות הראשונים, שניים מהם לא ריאליים. הפעם 5-4 מקומות בעשירייה הראשונה.

אתמול ביצע סמוטריץ' סיבוב פרסה מפואר, הרים ידיים והציע לבן-גביר הנהגה משותפת ואת המקומות 2, 5, 9, ו-10 ברשימה. במקום השביעי הוצע לבן-גביר להביא מועמד שמקובל על שני הצדדים. גם זה לא מספק את בן-גביר

אמש (שני) הסתבר שבן-גביר לא מוותר על המקום השביעי ורוצה לשלב בו את חברו אלמוג כהן, איש עוצמה יהודית בדרום ויו"ר הוועד להצלת הנגב. אחרי ששילב במקום השני את מנכ"ל עוצמה יהודית, יצחק וסרלאוף, כפי שפורסם לפני כמה שבועות בזמן ישראל, בן-גביר יצא בקמפיין נחוש לטובת כהן והפיץ סרטון שבו הוא מתריע על המצב בדרום. "מי שמעוניין במלחמה, שלא יחשוב לרגע שאנחנו נמצמץ. אנחנו לוחמים", מצהיר שם כהן.

סמוטריץ' עצמו רוצה לשלב במקום השביעי את משה סעדה, סגן ראש מח"ש המפוטר שכיכב בכותרות בימים האחרונים בעקבות הריאיון שהעניק לעמית סגל בערוץ 12, בו תקף את המפכ"ל לשעבר, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר ופרקליט המדינה לשעבר.

סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה בריאיון לעמית סגל בערוץ 12, 25 ביולי 2022 (צילום: צילום מסך, n12)
סגן ראש מח"ש לשעבר משה סעדה בריאיון לעמית סגל בערוץ 12, 25 ביולי 2022 (צילום: צילום מסך, n12)

אתמול התברר שיש שכר לפעולתו התקשורתית המואצת של סעדה. "סעדה הוא איש ערכי שסירב לעמוד מנגד כאשר ראה את ההתנהלות המושחתת במשטרה ובפרקליטות", שיבח אותו סמוטריץ'.

אבל בן-גביר לא מתרשם. הוא דורש את אלמוג כהן במקום השביעי, וממשיך בעצם לאיים בריצה נפרדת. אמש בן-גביר אמר לזמן ישראל: "סמוטריץ' העביר לנו הצעה, חמישה מקומות כולל המקום השביעי. הם רצו שנגיד להם לא, אבל אמרנו 'יאללה, בסדר'. עכשיו הם גילו שאלמוג כהן הוא מזרחי מהדרום, לא חובש כיפה, אוי, אוי אוי.

"הם רוצים מישהו מהציונות הקלאסית, האשכנזית. מה אנחנו רוצים? רק אנשים מגבעת שמואל? אנחנו הרי רוצים להביא לרשימה מנדטים מהדרום, מהפריפריה, להביא קולות של צעירים, של חיילים. הם לא מבינים את זה?"

"סמוטריץ' העביר לנו הצעה, חמישה מקומות כולל המקום השביעי. אמרנו 'יאללה, בסדר'. עכשיו הם גילו שאלמוג כהן הוא מזרחי מהדרום, לא חובש כיפה, אוי, אוי אוי. הם רוצים מישהו מהציונות הקלאסית, האשכנזית"

במלים אחרות, בן גביר רוצה להבטיח את השליטה המוחלטת על הציונות הדתית ואם לא, תמונת הריצה העצמאית חוזרת, ובשיא הרצינות. "אנחנו ממש שם", אומר בן-גביר. יהודה ולד, מנכ"ל הציונות הדתית, והמועמד וסרלאוף ניהלו כבר לתוך הלילה מאבקים בטוויטר על האשמה בפיצול הכוחות.

מהלך ההשתלטות של בן-גביר הופך את הפריימריס בציונות הדתית ב-23 באוגוסט למיותרים. מאמצים ומשאבים אדירים ביזבזה הציונות הדתית על הפריימריז הללו.

מהלך ההשתלטות של בן-גביר הופך את הפריימריס בציונות הדתית ב-23 באוגוסט למיותרים. מאמצים ומשאבים אדירים ביזבזה הציונות הדתית על הפריימריז הללו

קרוב ל-20 אלף איש התפקדו למפלגה ובחוצות הערים נתלו שלטים ענקיים שבהם צוירה דמות מטושטשת תחת המסר שכל אחד יכול להיבחר לכנסת דרך הפריימריז. היום ברור כי אף מועמד חדש לא יכול להיכנס למקומות הריאליים המצומצמים שנותרו לציונות הדתית ברשימה.

בצלאל סמוטריץ' נושא דברים בישיבת הסיעה של הציונות הדתית, 27 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' נושא דברים בישיבת הסיעה של הציונות הדתית, 27 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ח"כ אופיר סופר, אחד המתמודדים בפריימריז, אמר אתמול לזמן ישראל כי "ההסכם עם בן-גביר לא פשוט, דווקא עבור מפלגה שיוצאת לפריימריז וצריכה לעשות ויתורים משמעותיים. אבל זה כנראה מה שצריך לעשות כדי להביא ממשלה שתחצה את קו ה-61".

"ההסכם עם בן-גביר לא פשוט, דווקא עבור מפלגה שיוצאת לפריימריז וצריכה לעשות ויתורים משמעותיים. אבל זה כנראה מה שצריך לעשות כדי לחצות את קו ה-61"

את המחיר על המאבק הדרמטי בין בן-גביר וסמוטריץ' עלולה לשלם סיעת נעם. ההערכה בצמרת הציונות הדתית ובעוצמה יהודית היא כי נעם לא תשוריין הפעם, ואז יתפנה המקום הששי ברשימה, שבו מחזיק היום אבי מעוז. סביר להניח שאם זה יקרה, בן-גביר ידרוש לשלב גם שם עוד איש שלו – ולסמוטריץ' שוב לא תהיה ברירה.

עוד 728 מילים ו-1 תגובות
סגירה