• עשן מיתמר באזור חאן יונס ברצועת עזה בעקבות הפגזת חיל האוויר, 6 באוגוסט 2022 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
    Abed Rahim Khatib/Flash90
  • רקטות שנורו מהעיר עזה לעבר ישראל, 6 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
    AP Photo/Fatima Shbair
  • הבניין שבו הסתתר בכיר הג'יהאד האסלאמי תייסיר אל-ג'עברי, שחוסל בהפגזה מדויקת של חיל האוויר, 5 באוגוסט 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
    Attia Muhammed/Flash90
  • עשן מיתמר בעקבות תקיפה אווירית ישראלית בעיר עזה, 6 באוגוסט 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
    Attia Muhammed/Flash90

ישראל רשמה עד כה הישגים צבאיים ומדיניים. האתגר הוא איך לעצור ומתי

השבוע החולף הוכיח כי המדיניות שישראל נקטה בשנה האחרונה הצליחה לייצר שורת הבנות עם חמאס ● החזית הרגעית שנוצרה נגד הג'יהאד תשחק תפקיד גם במנגנון הסיום של סבב הלחימה, אך חמאס ידרוש מישראל ויתורים כלשהם על חלקו הפאסיבי ● ועדיין נותר מטען הצד של הר הבית ביום תשעה באב: במובנים רבים, מה שיקרה היום יקבע את מהלך סיום הלחימה ● פרשנות

אחרי יומיים של לחימה ממוקדת ברצועת עזה, החזית שמסתמנת מול הג'יהאד האסלאמי כוללת לא רק את ישראל ומצרים, אלא גם את חמאס. זו התלכדות אינטרס רגעית, בדיוק כמו זו ב-2019 אחרי חיסולו של בהאא אבו אל-עטא, קודמו של תייסיר אל-ג'עברי, שחוסל שלשום (שישי) – בתפקיד מפקד מרחב צפון בזרוע הצבאית של הג'יהאד.

גם אל-עטא וגם אל-ג'עברי ניסו לאתגר את חמאס מימין דרך תוקפנות כלפי ישראל, שניהם מצאו את מותם במהלך מפתיע, כשחמאס נשאר מחוץ לתמונת הלחימה.

השתיקה הרועמת של חמאס בסוף השבוע הזה, מאז החל מבצע "עלות השחר", מהדהדת לא רק ברצועה אלא גם בעולם הערבי. ההגיון החמאסי לא השתנה, הוא אפילו התחזק תחת יחיא סנוואר: הוא יצא לסבב לחימה רק בהחלטה שלו, ובתנאים ובתזמון הנוחים לו. מבחינת אל-ג'עברי, זה היה מקח טעות למתוח את החבל יותר מדי, בדיוק כמו קודמו אבו אל-עטא.

ההגיון החמאסי לא השתנה, הוא אפילו התחזק תחת יחיא סנוואר: הוא יצא לסבב לחימה רק בהחלטה שלו, ובתנאים ובתזמון הנוחים לו. ההיגיון הזה יהיה נכון גם למנגנון הסיום של סבב הלחימה הנוכחי

ההיגיון הזה יהיה נכון גם למנגנון הסיום של סבב הלחימה הנוכחי. חמאס ידרוש מישראל ויתורים כלשהם על חלקו הפאסיבי. זה יכול להיות בהרחבת סל המוצרים שנכנס לרצועה, מספר הפועלים המורשים להיכנס לישראל, הרחבת מרחב דיג ואולי גם דרישה להגדלת שעות מעברי הגבול בין עזה למצרים.

רקטות שנורו מהעיר עזה לעבר ישראל, 6 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
רקטות שנורו מהעיר עזה לעבר ישראל, 6 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)

גורם ישראלי אמר לזמן ישראל בסוף השבוע כי יש הבנה בירושלים שאכן דרישה כזו תעלה מצד חמאס – אולם באשר להיענות מהצד הישראלי, עוד מוקדם לקבוע.

סבב הלחימה הזה הוכיח כי המדיניות שישראל נקטה בה בשנה האחרונה הצליחה – למרות המתח המובנה – לייצר שורת הבנות עם חמאס. במשך 48 השעות הראשונות מאז המעצר המתוקשר בג'נין של בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האסלאמי בגדה, חמאס נטל את היוזמה להרגיע את הג'יהאד האסלאמי.

חמאס היה זה שנשא ונתן, ומאוחר יותר גם איים במרומז. כאשר הגיעה ההבנה שהג'יהאד אינו מגיב לאיומים ונחוש לפעול, המסר הועבר למצרים ואיתו ההבנה הברורה שבירושלים לא יבליגו.

חמאס היה זה שנשא ונתן עם הג'יהאד אחרי מעצרו של א-סעדי, וגם איים במרומז. כאשר הגיעה ההבנה שהארגו אינו מגיב לאיומים ונחוש לפעול, המסר הועבר למצרים ואיתו ההבנה הברורה שבירושלים לא יבליגו

בישראל מרבים לדבר על ההישג המבצעי בתחילת הלחימה, עם חיסולו בדירת המסתור של אל-ג'עברי. אמש נוספה הצלחה מודיעינית ומבצעית נוספת, עם חיסולו של חאלד מנסור, מפקד החטיבה הדרומית של הג'יהאד האסלאמי ומקבילו של אל-ג'עברי. בשלושה ימים איבד ארגון הטרור את שני מפקדי הגזרות המרכזיים שלו.

הבניין שבו הסתתר בכיר הג'יהאד האסלאמי תייסיר אל-ג'עברי, שחוסל בהפגזה מדויקת של חיל האוויר, 5 באוגוסט 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
הבניין שבו הסתתר בכיר הג'יהאד האסלאמי תייסיר אל-ג'עברי, שחוסל בהפגזה מדויקת של חיל האוויר, 5 באוגוסט 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)

גם ב"עופרת יצוקה" בשנת 2009, "עמוד ענן" ב-2010 ו"חגורה שחורה" ב-2019, ישראל קצרה את ההישג המבצעי כבר במהלך הפתיחה. הבעיה היא מתי ואיך עוצרים. במבצעים קודמים זה קרה רק אחרי כמה ימי לחימה, כשמצרים משחקת תפקיד משמעותי. ככל הנראה, זה מה שיקרה גם הפעם.

הבעיה היא מתי ואיך עוצרים. במבצעים קודמים זה קרה רק אחרי כמה ימי לחימה, כשמצרים משחקת תפקיד משמעותי. ככל הנראה, זה מה שיקרה גם הפעם

הג'יהאד מחפש הישג תודעתי, בינתיים דרך ירי רקטות. האירוע אמש, שבו נהרגו לפחות ארבעה ילדים במחנה הפליטים ג'באליה, יכול להפוך בהקשר הזה לחרב פיפיות עבור הג'יהאד.

אם יוכח כי רקטה של הג'יהאד היא שאכן הרגה את הילדים – כפי שטוענת ישראל באופן נחרץ – זה יעמיק את הקרע עם חמאס ואף יהפוך לפיגוע תודעתי עבור ארגון הטרור במקום להישג.

בינתיים, על פי הסרטונים שמופצים ברשת, נראה כי הגרסה הישראלית היא הנכונה. תמונה, במקרה הזה במיוחד, שווה אלף הסברים.

גורם ביטחוני בכיר בישראל העריך אמש שלג'יהאד יש עוד כמה ימי לחימה מבחינת מספר הרקטות שנותרו לו, אבל הוא לא ירצה להגיע להתרוקנות המחסנים. זה יכול להשאיר אותו חלש מאוד מול ישראל וחמאס, ולכן יש כאן מעין משחק פוקר, מי ימצמץ ראשון.

לא מן הנמנע שבישראל מחפשים דרכים לתת לג'יהאד סולם לרדת מהעץ. אמנם המצוד אחר בכירים בארגון עדיין נמשך, אבל בינתיים אין עליית מדרגה משמעותית. האש הישראלית מדודה ומדויקת.

לא מן הנמנע שבישראל מחפשים דרכים לתת לג'יהאד סולם לרדת מהעץ. אמנם המצוד אחר בכירים בארגון עדיין נמשך, אבל בינתיים אין עליית מדרגה משמעותית. האש הישראלית מדודה ומדויקת

בשלב הזה עוד לא מדברים, למשל, על הפצצת בניינים ומטות מרכזיים של הג'יהאד. בכל העימותים האחרונים השלב הזה היה קריטי ויצר לחץ לסיים את הלחימה. ישראל מתמקדת בינתיים במתקנים, מחסנים ומצוד אחרי פעילים – את הסביבה האזרחית שלהם היא משאירה מחוץ למשחק, בינתיים.

אפשרות אחרת היא הפסקת אש חד-צדדית של ישראל. באירועי 2019, רידוד האש הישראלית האיץ את סיום הלחימה. לא מן הנמנע שהמשלחת המצרית שמגיעה הבוקר לישראל תפרסם בקשה כזו משני הצדדים.

ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי בדיון בקריה בתל אביב, 6 באוגוסט 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי בדיון בקריה בתל אביב, 6 באוגוסט 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ישראל יכולה בשלב זה להכריז על עצירה של הלחימה ולהשאיר את הכדור בצד של הג'יהאד. במקרה כזה, הארגון ללא ספק ישגר מטח סיום נרחב ולו רק כדי לייצר את התודעה של מי ירה אחרון.

ישראל יכולה בשלב זה להכריז על עצירה של הלחימה ולהשאיר את הכדור בצד של הג'יהאד האסלאמי. במקרה כזה, ארגון הטרור ללא ספק ישגר מטח סיום נרחב ולו רק כדי לייצר את התודעה של מי ירה אחרון

מרכיב משמעותי נוסף בהחלטה של הג'יהאד לסיים את הסבב הנוכחי הוא מזכ"ל הארגון זיאד נח'אלה שנמצא בימים אלה בביקור אצל הפטרון שלו בטהרן. לעובדה הזו יכולה להיות השפעה גדולה על הנכונות והיכולת שלו להכריז על סיום הלחימה.

האם בשעה שהוא משגר איומים תחת כנפי האיראנים הוא יכול גם להורות על הפסקת לחימה? האיראנים כבר הוכיחו שהם מוכנים להילחם עד טיפת דמם האחרונה של השלוחים שלהם.

ונותר מטען הצד של הר הבית ביום תשעה באב. בהרבה מאוד מובנים, זה ישפיע על מהלך הסיום של הלחימה. מבחינת הג'יהאד האסלאמי, זו הזדמנות להכניס לעימות הזה את הממד הדתי, לגרור פנימה את חמאס ולצאת מעמדת הבידוד. לכן, תידרש כאן תבונה ישראלית וזהירות לא פחות גדולה מזו שמופעלת כעת בהפצצות בעזה.

מתפללים נאספים בכותל המערבי בערב תשעה באב, 6 באוגוסט 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מתפללים נאספים בכותל המערבי בערב תשעה באב, 6 באוגוסט 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בישראל חייבים להבין שחמאס מאותגר כאן לא פחות ממנה. הג'יהאד – במקרה של עימות מתוקשר ואפילו ירי לעבר ירושלים – יכול להצטייר כמגן החדש של אל-אקצה ולהציג את חמאס כמשתף פעולה עם ישראל.

בישראל חייבים להבין שחמאס מאותגר כאן לא פחות ממנה. הג'יהאד – במקרה של עימות מתוקשר ואפילו ירי לעבר ירושלים – יכול להצטייר כמגן החדש של אל-אקצה ולהציג את חמאס כמשתף פעולה עם ישראל

בכדי להשאיר את חמאס בחוץ, מדברים על נוכחות גדולה של שוטרים בהר הבית ובעיר העתיקה ופעולת ויסות של העולים להר. מעגלי ההדף של עימות כלשהו מחר בהר הבית יכולים להגיע רחוק מאוד, הרבה מעבר ליהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה.

עוד 969 מילים
סגירה