כרבע מתושבי אשקלון עדיין בלי מיגון - והתקציב המיועד תקוע בכנסת

בדיקת זמן ישראל תושבי השכונות העניות באשקלון עדיין רצים לחדר המדרגות, או למקלטים ומיגוניות מחוץ לבניין ● תקציב המדינה כולל כ-300 מיליון שקל לממ"דים בבתים באשקלון, אבל העברת הכסף כרוכה באישור ועדת הכספים של הכנסת, וזו טרם אישרה ● יו"ר הוועדה מנסה לכנס את הוועדה לאישור ● יזמים באשקלון סבורים שטכנית אי אפשר לבנות כיום ממ"דים ● במועצת אשכול זועמים שלא קיבלו תקציב דומה

פגיעה ישירה בבית באשקלון, 20 במאי 2021. 40 אלף תושבי העיר עדיין בלי מרחב מוגן (צילום: Edi Israel/FLASH90)
Edi Israel/FLASH90
Rescue personnel and Israeli Home Fron command at the scene of where a rocket fired from Gaza by palestinian militants hit a house in the southern Israeli city of Ashkelon. May 20, 2021. Photo by Edi Israel/FLASH90 *** Local Caption *** פגיעה נפילה אשקלון עזה ישירה

אורית מליחי, בן זוגה ושלושת ילדיהם חיים בשכונת גבעת ציון, שכונה ענייה בדרום אשקלון, כ-14 קילומטרים מגבול רצועת עזה. בביתם, שנמצא כבר 22 שנה בטווח של ירי טילים כבד מרצועת עזה, אין ממ"ד, מקלט, מיגונית או אפילו חדר מדרגות שניתן להסתתר בו.

"אנחנו גרים בקומה שנייה, וחדר המדרגות שלנו הוא במרחב הפתוח", היא אומרת, "המיגון הכי קרוב זה מיגונית שעומדת בגן השעשועים שנמצא 100 מטר מהבית. צריך תוך חצי דקה לרדת 19 מדרגות, ואז לרוץ ברחוב. בינתיים הטיל כבר מגיע ואם את נשארת בחיים את שומעת אותו לפני שהגעת למיגונית. אז אנחנו פשוט מתחבאים בבית ומקווים לטוב".

"אנחנו גרים בקומה שנייה, וחדר המדרגות שלנו הוא במרחב הפתוח. המיגון הכי קרוב זה מיגונית שעומדת בגן השעשועים שנמצא 100 מטר מהבית. צריך תוך חצי דקה לרדת 19 מדרגות, ואז לרוץ ברחוב"

המשפחה גרה במשך כל תקופת הירי, מאז שנת 2000, בבית הלא ממוגן הזה, למעט תקופה שבה חיו במושב משען, במועצה האזורית אשכול, בבית בבנייה קלה שגם לא היה ממוגן.

"הילדים שלי גדולים, בני 14, 19 ו-21", אומרת מליחי, "הם נולדו וגדלו בתוך הסיוט הזה. לא פלא שהם חרדתיים ונכנסים לסטרס בכל מבצע. אומרים שמתרגלים לזה? לא מתרגלים, גם מי שנולד כאן. הבת האמצעית שלי מתחילה לרעוד. היא הרגישה מביניהם, אז בזמן מבצעים היא ישנה אצל חברה בשכונת אגמים שאצלה ממוגן, או בירושלים.

בית משפחת מליחי בשכונת גבעת ציון באשקלון. בבית אין ממ"ד, חדר המדרגות חיצוני לבניין והמקלט רחוק (צילום: באדיבות המשפחה)
בית משפחת מליחי בשכונת גבעת ציון באשקלון. בבית אין ממ"ד, חדר המדרגות חיצוני לבניין והמקלט רחוק (צילום: באדיבות המשפחה)

"רוב התושבים בשכונה קשישים וילדים, ורוב המשפחות קשות יום. למרבה המזל, בשכונה אף אחד לא נפגע. אבל כולם חיים בפחד".

אתם מעוניינים להוסיף לבית ממ"ד?
"כן, בוודאי, אבל אין לנו כסף לעשות את זה, אנחנו מחכים לעזרה. או לפחות למיגונית. היו אמורים לבנות מיגונית סמוך אלינו. לפני חודשיים הגיעו עובדי עירייה, דיברו, בדקו. הרי העירייה מתהדרת שקיבלה מיגוניות במתנה ושהיא יכולה לחלק לתושבים. אבל עדיין לא שמו".

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה בנושא המיגוניות: "העירייה מחלקת מיגוניות ברגע שהיא מקבלת תרומות וסיוע תקציבים לכך. רק השבוע הצבנו 12 מיגוניות חדשות בשכונות, כולל בגבעת ציון".

הכול תקוע על עוד מיליון

כפי שנחשף בזמן ישראל, כ-40 אלף מתושבי אשקלון – כרבע מתושבי העיר – גרים בכ-12 אלף יחידות דיור לא ממוגנות. רובם גרים בשכונות העוני הדרומיות – גבעת ציון, רמת אשכול ועתיקות.

מיגונית בשכונת גבעת ציון באשקלון, במרחק 100 מטרים מבית משפחת מליחי (צילום: באדיבות משפחת מליחי)
מיגונית בשכונת גבעת ציון באשקלון, במרחק 100 מטרים מבית משפחת מליחי (צילום: באדיבות משפחת מליחי)

בעיה דומה קיימת גם בחלק מהיישובים באזור הנגב המערבי ("עוטף עזה"): המדינה מיגנה כל בית במרחק של עד שבעה קילומטרים מגבול הרצועה, לפי הוראות פיקוד העורף, אך לא בטווח רחב יותר. במועצה האזורית אשכול מאות בתים – כמחצית מהבתים ביישובי המועצה בטווח של יותר משבעה קילומטרים מהגבול – עדיין לא מוגנו.

הוספת ממ"ד קטן של עד 9 מ"ר לדירה עולה כ-150 אלף שקל. זהו סכום שחלק מהמשפחות באזור מתקשות לממן, בנוסף לתחושה הרווחת שזוהי אחריותה של המדינה מכיוון שמדובר בעניין ביטחוני. מימון ממ"דים לכל הדירות הללו אמור לעלות כ-180 מיליון שקל – סכום שעיריית אשקלון לא יכולה לממן, והיא דורשת לקבל אותו מהממשלה.

הוספת ממ"ד קטן של עד 9 מ"ר לדירה עולה כ-150 אלף שקל. זהו סכום שחלק מהמשפחות באזור מתקשות לממן. מימון ממ"דים לכל הדירות הללו אמור לעלות כ-180 מיליון שקל – סכום שעיריית אשקלון לא יכולה לממן

הפתרון הזה מתעכב שנים על גבי שנים – גם האישורים התכנוניים הנדרשים לפינוי-בינוי של השכונות, וגם התקציבים הנדרשים לכך.

ממשלות נתניהו לא קידמו את התוכנית בכלל, למרות לחץ תקשורתי חזק ותלונות אינסופיות של העירייה. ממשלת בנט-לפיד אישרה, לראשונה, בתקציב המדינה ל-2022 תוספת של כ-250 מיליון שקל למיגון הבתים, קודם באשקלון, ואחר כך – אם ועד כמה שיישאר מהתקציב – גם ליישובים אחרים באזור.

רכב שנפגע מרקטה באשקלון, 6 באוגוסט 2022 (צילום: יהונתן סינדל/פלאש90)
רכב שנפגע מרקטה באשקלון, 6 באוגוסט 2022 (צילום: יהונתן סינדל/פלאש90)

גם אחרי שהכסף עבר, ועשה כותרות רבות, התושבים עדיין לא יכלו להוסיף ממ"דים לבתיהם, בהיעדר תוכנית לבניית הבתים מחדש וכן גוף כלשהו שיבדוק מי זכאי להשתתף בה ולקבל את הכסף ויחלק אותו, לאלה שיבקשו להוסיף לאלתר ממ"ד לדירתם ולאלה שישתתפו בפינוי-בינוי.

במרץ השנה – 22 שנה אחרי שהחל ירי הטילים, וחצי שנה אחרי שהקצתה רבע מיליארד שקל למיגון אשקלון – אישרה הממשלה את "התוכנית למיגון דירתי מפני ירי תלול מסלול באשקלון". התוכנית אמורה לתת לראשונה מענה לבעיית המיגון.

לפי התוכנית יינתנו מענקים של עד 160 אלף שקל לתושבים עם מוגבלויות, לפנסיונרים ולתושבים המתגוררים בדירה לא ממוגנת בבעלותם, ותוקם מנהלת שתחלק את המענקים.

עוד הטילה התוכנית על עיריית אשקלון לבנות מסלול לאישורי בנייה מהירים למי שירצה להוסיף ממ"ד לביתו:

"להנחות את משרד הפנים להקצות, בתוך חודשיים 1.5 מיליון ש"ח לעיריית אשקלון, עבור: קידום תכנית מפורטת שתכלול הוראות בינוי שיתקנו את התכניות המפורטות והמקומיות החלות בעיר אשקלון, כך שבקשה להיתר להוספת מרחב מוגן לבניין קיים שאינו כולל מרחב מוגן, תיחשב כבקשה להיתר תואם תכנית וככזו היא לא תהיה טעונה הקלה מתכנית, ובכך תקל על הליכי הרישוי להוספת מרחבים מוגנים לבניינים קיימים".

אלא שהתושבים עדיין לא התחילו לקבל את הכסף.

שכונת העתיקות באשקלון (צילום: אירה טולצי'ן אימרגליק)
שכונת העתיקות באשקלון (צילום: אירה טולצי'ן אימרגליק)

לדברי דוברת עיריית אשקלון, דנה גרינבלט: "ההחלטה התקבלה בפברואר, ומאז, עברה חצי שנה שקטה, שאפשר היה להתחיל לבנות בה, עד לאסון החדש של 'עלות השחר', והכסף לא עבר. ראש העיר תומר גלאם פנה שוב ושוב ושוב לראש הממשלה הקודם נפתלי בנט ולשרי ממשלתו, כדי לקדם את התוכנית, נפגש עם השרים, עם פיקוד העורף, עם משרד הפנים, עם כולם, והשבוע פנה שוב לראש הממשלה הנוכחי. בינתיים – הכסף עדיין לא כאן והתוכנית לא מיושמת".

מבדיקה שערכנו עולה שהסיבה לכך אבסורדית במיוחד: הממשלה לא יכולה להתחיל להעביר את הכסף לתושבים ולהתחיל בבנייה, מכיוון שלשם כך יש להקים מנהלת שתחלק את הסיוע ותתכננן יחד עם התושבים את העברתו ואת אישורי הבנייה המהירים והביצוע – וזאת לא קמה, מכיוון שהתקציב להקמתה – 900 אלף שקל נוספים – לא היה כתוב בתקציב המדינה וטרם אושר בוועדת הכספים של הכנסת.

הממשלה לא יכולה להתחיל להעביר את הכסף לתושבים ולהתחיל בבנייה, מכיוון שלשם כך יש להקים מנהלת שתחלק את הסיוע ותתכננן וזאת לא קמה, כיוון שהתקציב להקמתה – 900 אלף שקל – טרם אושר בוועדת הכספים

יו"ר הוועדה אלכס קושניר מסר כי הוא מנסה ומנסה לכנס את הוועדה כדי להעביר את התקציב, אבל לא מצליח. לפני שהכנסת התפזרה, האופוזיציה מנעה את כינוס הוועדה לדון בנושא במסגרת החרמת הוועדות של הליכוד וכך עיכבה דיונים בכנסת. לאחר פיזור הכנסת, צריך לקבל אישור של ועדת ההסכמות כדי לכנס אותה בזמן פגרת הבחירות – וזה טרם התקבל.

קושניר מדגיש כי פנה לוועדת ההסכמות לפני שבוע לקבל אישור לכנס את ועדת הכספים, והיום (יום ראשון) פנה שוב, אבל טרם קיבל אישור וטרם כינס.

שכונת העתיקות באשקלון (צילום: אירה טולצי'ן אימרגליק)
שכונת העתיקות באשקלון (צילום: אירה טולצי'ן אימרגליק)

"זה לא יעבוד, סתם מורחים את ראש העיר"

הבעיה בשכונות הללו היא שמבחינה הנדסית, קיימת בעיה להוסיף ממ"ד לדירה בבניין מגורים ישן שבנוי על עמודים או להפוך חדר קיים בתוך הבניין לממ"ד. הפתרון הבטיחותי הוא לשפץ ולחדש את הבניין כולו – וזה עולה הרבה כסף וגם כרוך בזמן ובירוקרטיה נוספים.

עד כה אושרה רק תוכנית אחת לפינוי-בינוי בשכונות העניות והלא-ממוגנות של אשקלון, של 1,030 דירות בלבד מתוך ה-12 אלף, במסגרת הוועדה למתחמים מועדפים (ותמ"ל), באפריל השנה. שאר התוכניות מחכות לאישורי בנייה שעשויים לקחת חודשים ושנים.

עד כה אושרה רק תוכנית אחת לפינוי בינוי של השכונות העניות והלא-ממוגנות של אשקלון, של 1,030 דירות בלבד מתוך ה-12 אלף, שאר התוכניות מחכות לאישורי בנייה שעשויים לקחת חודשים ושנים

"הפתרון שמבטיחים לראש העיר חסר הדעת והניסיון, להוסיף ממ"דים לבתים קיימים, לא יעבוד", טוען איתי סהר, יזם עסקי וחבר מועצת העיר אשקלון, "הפוליטיקאים הארציים סתם מורחים אותו, וגם מבטיחים לו לזה כסף בלי כיסוי".

לדבריו: "מדובר בבניינים מטים לנפול שקשה להוסיף להם ממ"דים. כדי להוסיף ממ"ד לקומה השנייה חייבים להוסיף לקומה הראשונה, ובעל הבית בקומה הראשונה לא תמיד יסכים לזה".

הוא נמצא תחת מטחי הטילים בעצמו, למה שלא ירצה ממ"ד גם?
"למשל אם הוא משכיר ולא גר שם בעצמו. הרבה מהאנשים בשכונות האלה הם עובדים זרים, משפחות במצוקה, קשישים, אנשים עם מוגבלויות, הורים יחידנים עולים, שגרים בשכירות. הפתרון הנכון הוא לעודד יזמים, בתקציב ממשלתי, לבצע פינוי-בינוי של השכונות הללו".

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם בפגישה עם ראש הממשלה נפתלי בנט וסמנכ"ל משרד ראש הממשלה ליאור פרבר, 6 בדצמבר 2021 (צילום: דוברות עיריית אשקלון)
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם בפגישה עם ראש הממשלה נפתלי בנט וסמנכ"ל משרד ראש הממשלה ליאור פרבר, 6 בדצמבר 2021 (צילום: דוברות עיריית אשקלון)

גורם בכיר בעיריית אשקלון אומר: "סהר יכול להגיד מה שהוא רוצה, הוא מבלבל את המוח. בניגוד לדבריו, העירייה מקדמת במרץ תוכניות לפינוי-בינוי לחלקים נרחבים מהעיר, במקביל ובלי קשר ישיר לבניית הממ"דים. אבל אנחנו לא ממליצים לתושבים לחכות לפינוי-בינוי כדי למגן את בתיהם. לצערנו יש ירי על העיר לעתים קרובות ובתים ואנשים עלולים להיפגע מהם, והליכי תכנון לוקחים זמן גם אם אנחנו מזרזים אותם".

"אנחנו לא ממליצים לתושבים לחכות לפינוי-בינוי כדי למגן את בתיהם. לצערנו יש ירי על העיר לעתים קרובות ובתים ואנשים עלולים להיפגע מהם, והליכי תכנון לוקחים זמן גם אם אנחנו מזרזים אותם"

ולבתים באשכול לא נשאר

אם וכאשר ימוגנו הבתים באשקלון, עדיין יוותרו בתים רבים במועצות האזוריות ללא מיגון. "במושב היה עוד יותר גרוע", מספרת מליחי, "בכל הפגזה החלונות שלנו רעדו".

יו"ר מועצת אשכול גדי ירקוני הגיב בזעם להחלטה לאשר מימון למיגון אשקלון – ורק לה. לדבריו, "אשכול היא המועצה המטווחת ביותר בארץ וחובת המדינה להבטיח מיגון לכל תושבי המועצה, הנתונים כולם תחת איום בטחוני מתמשך.

"המדינה קבעה חובת מיגון בישובים שנמצאים עד 7 ק"מ בלבד מהגבול ונוצר מצב אבסורדי שתושבים שנמצאים במרחק 200 מטר בלבד מקו זה, אינם זכאים למיגון. זה נושא שלא יורד מסדר יומנו, ובימים אלה אנו פועלים מול הממשלה להסדרה דחופה של הנושא".

מיגונית מוצבת בעוטף עזה, 2014 (צילום: אדי ישראל/פלאש 90)
מיגונית מוצבת בעוטף עזה, 2014 (צילום: אדי ישראל/פלאש 90)

"כמענה מייידי", ממשיך ירקוני, "המועצה דאגה בשנה האחרונה לפיזור מיגוניות של פיקוד העורף ברחבי אותם ישובים וכן גייסה תרומות להקמת מרחבים מוסדים מוגנים לפעילות קהילתית בחירום.

"אבל זה לא תחליף לממ"ד בבתי התושבים. אלו דרושים כדי להציל חיים ולחזק את תחושת החוסן והביטחון של התושבים באיום מתמשך – ולכן לא נרפה מכך".

עוד 1,413 מילים
סגירה