גלעד קריב מוביל בהימורים, השרים מתנדנדים

שנה וחצי אחרי הפריימריז הקודמים, מפלגת העבודה שוב הולכת היום לבחירות פנימיות - ולפי הסקרים, מעטים המקומות הריאליים הפתוחים בפני המתמודדים הוותיקים והחדשים ● ההערכה היא כי גלעד קריב, שבלט בשנה האחרונה כיו"ר ועדת החוקה, יתפוס את המקום השני אחרי מרב מיכאלי ● על שאר המקומות התחרות קשה - והשרים נחמן שי ועמר בר-לב עלולים להישאר בחוץ ● פרשנות

מרב מיכאלי במסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה, לצידה אבתיסאם מראענה, אמילי מואטי, גלעד קריב ואפרת רייטן, 18 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
מרב מיכאלי במסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה, לצידה אבתיסאם מראענה, אמילי מואטי, גלעד קריב ואפרת רייטן, 18 ביולי 2022

רק לפני שנה וחצי, בתחילת 2021, התקיימו פרייימריז במפלגת העבודה – והיום (שלישי) המפלגה שוב הולכת לבחור את מועמדיה לכנסת. זה נראה כמו שיא עולמי. לשם השוואה, הפריימריז האחרונים בליכוד התקיימו לפני שלוש שנים וחצי, בתחילת 2019. במערכות הבחירות שהתקיימו מאז, הליכוד צילם את הרשימה פעם אחר פעם ולא הלך לבחירות פנימיות.

פרק הזמן הקצר שעבר מאז הפריימריז האחרונים בעבודה העלה הרהור דומה. הרי הנבחרים הם חדשים יחסית, לא כולם הצליחו להוכיח יכולת וחיוניות ולא בטוח שהם ראויים להחלפה, אבל החיים הפוליטיים אכזריים. בייחוד במפלגת העבודה.

בשלושת הסקרים שערכו אמש בשלושת ערוצי הטלוויזיה, מקבלת העבודה חמישה מנדטים בלבד. המקום הראשון הוא של היו"ר מרב מיכאלי ואחר כך יש ריצרץ' מגדרי: גבר, אישה, גבר, אישה. הקרב הוא על ארבעה מקומות ריאליים.

אני מעריך, ולא רק אני, כי הרב גלעד קריב, איש התנועה הרפורמית, יקטוף את המקום השני ברשימה, אחרי מיכאלי. אם זה יקרה, צפויות תגובות קשות של המפלגות החרדיות בסביבה – מה שירחיק אותן עוד יותר מקואליציית השינוי.

ח"כ גלעד קריב בוועדת החוקה בכנסת, 26 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ גלעד קריב בוועדת החוקה בכנסת, 26 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

קריב זכה להערכה במהלך השנה בה כיהן כראש ועדת החוקה בכנסת. המאבקים שלו מול החרדים העניקו לו פרסום רב. הוא גם נחשב למי שמוביל את המלחמה בכהניסטים בכנסת. קריב גם פקד הרבה אנשים שיעמדו לרשותו בפריימריז היום.

על המקום השלישי ברשימה נאבקות בכל הכוח, ראש בראש, חברות הכנסת אפרת רייטן ואמילי מואטי. שתיהן פופולריות מאד במפלגת העבודה. שתיהן הגיעו יחד לכנסת לפני שנה וקצת ונחשבות פרלמנטריות מצוינות.

על המקום השלישי ברשימה נאבקות בכל הכוח, ראש בראש, חברות הכנסת אפרת רייטן ואמילי מואטי. שתיהן פופולריות מאד במפלגת העבודה. שתיהן הגיעו יחד לכנסת לפני שנה וקצת ונחשבות פרלמנטריות מצוינות

רייטן היא יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת וחברה בוועדה לבחירת שופטים. מואטי בולטת בהצעות חוק חברתיות אבל גם בפעילות שלה בוועדת חוץ וביטחון ובתוכנית 2030 לחלוקת הארץ, שעליה היא מדברת באירועי הפריימריז השונים.

יושבת ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הנבחרת, חברת הכנסת אפרת רייטן, 26 ביולי 2021 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
יושבת ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הנבחרת, חברת הכנסת אפרת רייטן, 26 ביולי 2021 (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

במצב שנוצר, שני שרים במפלגת העבודה נאבקים על המקום הרביעי, וייתכן שאיש מהם לא יזכה בו. נחמן שי השקיע עבודה עצומה במשרד לענייני התפוצות, בעיקר בענייני האזרחים הוותיקים והקהילות בחו"ל. עמר בר-לב חטף ביקורת רבה במשרד לביטחון פנים, אבל זכה לתקשורת טובה בזמן האחרון.

אם איש מהשרים לא יזכה, ההערכה בעבודה היא שבמקום הרביעי יזכה ח"כ רם שפע, ובמקום החמישי ח"כ נעמה לזימי. הצפיפות הגדולה לא מאפשרת כניסה של כוחות חדשים, ואם יש למישהו סיכוי, זהו יאיא פינק, פעיל ותיק במפלגת העבודה שזכה כבר לכינוי "המועמד של המלכה האם" – כשהכוונה היא לשלי יחימוביץ'.

אם איש מהשרים לא יזכה, ההערכה בעבודה היא שבמקום הרביעי יזכה ח"כ רם שפע, ובמקום החמישי ח"כ נעמה לזימי. הצפיפות הגדולה לא מאפשרת כניסה של כוחות חדשים, ואם יש למישהו סיכוי, זהו יאיא פינק

היו"ר מרב מיכאלי לא מתערבת ישירות בפריימריז, אבל במפלגה מעריכים שהיא עובדת מאחורי הקלעים עבור רייטן, שפע ולזימי. מיכאלי גם דואגת לח"כ אבתיסאם מראענה, ושיגרה את אחד מעוזריה לשעבר כדי לסייע לה בפריימריז.

ח"כ אבתיסאם מראענה בכנסת, 6 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ אבתיסאם מראענה בכנסת, 6 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

ההצבעה תהיה דיגיטלית, מה שמנטרל קצת את האפשרויות לדילים. גם התשלום המוקפד בכרטיסי אשראי והבדיקות בספרי הבוחרים עשויים לסייע לתהליך תקין.

40 אלף מתפקדים יכולים להצביע בפריימריז החל מהיום בעשר בבוקר. ובלילה כבר נדע איך תראה הרשימה של מפלגת העבודה לכנסת ה-25.

עוד 478 מילים
סגירה