ברוס גורפיין וג'ו קוהן מגיעים לישראל במעבר הגבול עקבה, 12 באוגוסט 2022 (צילום: ברוס גורפיין)
ברוס גורפיין

מדובאי לירושלים: איש העסקים שחצה את המזה"ת ברכב

38 שעות נהיגה, על פני 3,580 ק"מ: זה המרחק שגמע איש העסקים האמריקאי ברוס גורפיין מביתו בדובאי ועד שהגיע בסוף השבוע לירושלים ● המסע של גורפיין משיק את החממה האזורית שהקים, המיועדת לחבר בין עסקים בתחומי הפודטק, חקלאות ומידבור - ובפרט להביא חברות ישראליות לפעילות עסקית בערב הסעודית ● ובריאיון לזמן ישראל הוא מגלה: כבר יש חברות ישראליות שפועלות שם

ביום ראשון לפני שבוע, בשעות הערב, יצא איש העסקים האמריקאי ברוס גורפיין מביתו בדובאי לנסיעה ממושכת. בג'יפ הניסאן ארמדה שלו, בליווי אחד מעובדיו, גורפיין עלה על הכביש המהיר E11 לכיוון מערב כשחופי המפרץ הפרסי לימינו. כעבור כ-10 שעות נהיגה וכ-1,000 ק"מ, גורפיין הגיע ליעד הראשון: העיר ריאד, בירת ערב הסעודית.

המסע של גורפיין הוכתר כמסע השקת חממת עסקים אזורית. הוא חצה את איחוד האמירויות, ערב הסעודית וירדן וביום שישי האחרון (12 באוגוסט) הגיע לירושלים: בסך הכול 38 שעות נהיגה, על פני 3,580 ק"מ, כשהוא עוצר בערים הגדולות של המדינות בהן עבר ונכנס לישראל במעבר עקבה.

גורפיין חצה את איחוד האמירויות, ערב הסעודית וירדן וביום שישי האחרון הגיע לירושלים, אחרי שעצר בערים הגדולות של המדינות בהן עבר ונכנס לישראל במעבר עקבה

גורפיין מקים בימים אלה חממה יזמית בשם Future Gigs. הרעיון שלו הוא לחבר בין חברות ואנשי עסקים באזור בתחומי טכנולוגיות המזון, מידבור, חקלאות מדברית, ולהביא חברות ישראליות לפעילות עסקית בערב הסעודית.

"הנסיעה בכבישים בין המדינות מיועדת לעורר מודעות לכך שעדיין אין שלום בין כל המדינות, אך שהדרך להבאת השלום, עוברת ביחסים עסקיים טובים בין העמים", אמר גורפיין לזמן ישראל, בריאיון שהתקיים בשיחת ווטסאפ בעת שעצר בעיר ג'דא בערב הסעודית.

"יחסים עסקיים טובים – זה מה שהצליחו לעשות בין האמירויות ובחריין לישראל וזו גם הסיבה שהשלום סביב הסכמי אברהם הוא שלום חם לעומת השלום הקר בין ישראל לירדן ומצרים".

"יחסים עסקיים טובים – זה מה שהצליחו לעשות בין האמירויות ובחריין לישראל וזו גם הסיבה שהסכמי אברהם יצרו שלום חם לעומת השלום הקר בין ישראל לירדן ומצרים"

גורפיין, אמריקאי במקור, חי באיחוד האמירויות מאז 1997. הוא יהודי חובש כיפה ופעיל ביצירת קשרים עם חברות ישראליות באמירויות. לדבריו, כיום כבר יש חברות ישראליות שפועלות בערב הסעודית.

"החזות של אותן החברות אינה ישראלית", הוא מסביר. "מדובר בטכנולוגיה ישראלית, שעוברת דרך חברה אחרת שנרשמת במקומות אחרים, והישראלים מבצעים את העברת הדאטה דרך החברה הנוספת וכך עובדים בערב הסעודית".

אתה יכול לתת לנו שמות של חברות ישראליות שפעילות כבר כיום בערב הסעודית?
"אני לא יכול לתת שמות ספציפיים, אבל כן אתן לך שתי דוגמאות. חברה ישראלית אחת שאנחנו מסייעים לה לעבוד בערב הסעודית עוסקת בטכנולוגיה בתחום גידול ההדרים. חברה טכנולוגית אחרת עוסקת בתחום פילטור מים".

כעבור כמה שעות, גורפיין שלח (באמצעות הווטסאפ) תמונה שלו ושל העובד שלו עמו יצא למסע, ג'ו קוהן, עומדים בתוך מטע הדרים באיזור ג'דא. קוהן, שהצטרף אליו למסע חוצה המדבריות הזה, אינו יהודי. הוא יווני במקור וחי אף הוא בדובאי.

ברוס גורפיין וג'ו קוהן במטע התפוזים באזור ג'דא, ערב הסעודית, 9 באוגוסט 2022 (צילום: ברוס גורפיין)
ברוס גורפיין וג'ו קוהן במטע התפוזים באזור ג'דא, ערב הסעודית, 9 באוגוסט 2022 (צילום: ברוס גורפיין)

היכן עוד תבקרו?
"מריאד, לג'דא ומשם לאל-עולא – שהיא המרכז החקלאי של ערב הסעודית. לאחר מכן טאבוק, נואם (העיר המודרנית העתידנית) ומשם נחצה לירדן דרך עקבה. לירושלים אנחנו מגיעים ביום שישי אחר הצהריים".

ומה התוכנית בחזרה?
"קודם כל נהיה שבוע שלם בישראל. ניפגש עם חברות טכנולוגיה בירושלים ובאר שבע ועם מומחים בתחום המידבור. משם נחזור לערב הסעודית, דרך הרשות הפלסטינית ואז ירדן. ולאחר מכן מזרחה, נחצה באזור יותר צפוני וניסע באזורים שהם יותר סמוכים לעיראק וגם נבקר בבחריין לפני ההגעה הביתה, לאיחוד האמירויות. בסך הכול המסע מתוכנן לשלושה שבועות".

"מישראל נחזור לערב הסעודית, דרך הרשות הפלסטינית ואז ירדן. ולאחר מכן מזרחה, נחצה באזור יותר צפוני וניסע באזורים שהם יותר סמוכים לעיראק וגם נבקר בבחריין לפני ההגעה הביתה, לאיחוד האמירויות"

גורפיין וקוהן נוהגים ברכב במהלך שעות היום – בין 7-8 שעות נהיגה. מזג האויר באוגוסט, בכל האזור, הוא חם מאוד, אך לדבריו, אחרי 25 שנים בדובאי הוא כבר התרגל לחום. "בעונה הזו של השנה יש פחות רכבים על הכבישים ומבחינת החום, השבוע בנסיעה שבין ריאד לג'דא אפילו תפס אותנו גשם על הכביש ואחרי סופת חול", הוא מספר.

גורפיין העלה לעמוד הטוויטר שלו וידאו קצר על המפגש בין סופת החול, לכיפה שעל ראשו. כל המסע מוצג באופן מחויך וקליל, עם תמונות של גמלים ואתרי תיירות – וגם תיעוד של מעט מהפגישות העסקיות.

אתה מזדהה בערב הסעודית כיהודי, זה עובד חלק?
"רוב הסעודים לא מבחינים בין יהודי לישראלי. מבחינתם, כל יהודי הוא ציוני וכל ציוני הוא ישראלי. קיבלו אותי בחמימות. סעודיה השתנתה בשנים האחרונות. הסירו חלקים אנטישמיים מספרי הלימוד. אם לפני 5-6 שנים פעלה בסעודיה משטרת צניעות נגד נשים ללא כיסוי ראש, כיום זה לא ככה. נשים רצות מרתון, נוהגות.

"אני רואה שינוי משמעותי, אבל בנוגע לישראל אני מאמין שזה ייקח הרבה שנים, לא כי אנשים מלאי שנאה, אלא כי תהליך החינוך הוא ארוך. יורש העצר מוחמד בן סלמאן עובד על השינוי הפנימי, אבל ישראל זה לא הדבר היחיד מבחינתם והשינוי יגיע אם יהיו לו הטבות אחרות (שאינן קשורות לישראל)".

גורפיין סיפר שבפגישותיו בריאד, כולם ידעו שהוא יהודי. הוא נועד שם עם שני פלסטינים מעזה, שהיה מעורב בהקמת הסטארט-אפ שלהם, והם הכירו את הרקע שלו ויחסו לישראל.

לדבריו, הוא מעלה תמונות מהדרכים, מהאתרים ומהמדבר כי חשב שאנשים רבים לא יודעים איך ערב הסעודית נראית מבפנים. ואת אותה המטרה הוא מבקש להשיג בזמן שהותו בישראל. "מהצד שלהם, ישראל זה מקום שבו אנשים רצים עם רובים ויורים בפלסטינים, אז חשוב לי שמי שעוקב אחרי המסע, יראה גם את ישראל. הרעיון הוא להראות לעוקבים את המקומות כפי שהם".

"מהצד שלהם, ישראל זה מקום שבו אנשים רצים עם רובים ויורים בפלסטינים, אז חשוב לי שמי שעוקב אחרי המסע, יראה גם את ישראל. הרעיון הוא להראות את המקומות כפי שהם"

החממה שלו, Future Gigs, בוחנת חברות בתחום החקלאות והפוד-טק ועד סוף הנסיעה יהיו בידיו ממצאים בנוגע ל-25 חברות שנבדקו. הפגישות נעשות בערים הגדולות והמטרה היא לרקום עסקים עם ישראלים ופלסטינים בסוף המסלול.

"בעוד 20-30 שנה, נקווה שתהיה רכבת מישראל לאמירויות, דרך ערב הסעודית. כרגע אנחנו פותחים את הכבישים עם הנסיעה הזו", אומר גורפיין.

ידוע לך אם יש עוד אנשים שעושים את המסע הזה?
"ככל הידוע לי, אנחנו הראשונים. כשניגשתי לקבל אישור נסיעה מהרשויות בדובאי (אישור להוצאת רכב מהאמירויות והכנסתו עד לישראל), הפקידים אמרו לי שמעולם לא נתנו אישור להכניס רכב לישראל.

"כשניגשתי לקבל אישור נסיעה מהרשויות בדובאי (להוצאת רכב מהאמירויות והכנסתו עד לישראל), הפקידים אמרו לי שמעולם לא נתנו אישור להכניס רכב לישראל"

"מבחינתי, זה כמו לנהוג מניו יורק לקנדה או מגרמניה ליוון. הייתי צריך לשלם ביטוח כדי להכניס את הרכב לסעודיה, בקטע של מעבר הגבול לירדן, אני מקווה שיהיה בסדר.

"באשר להכנסת הרכב שעבר בתוך סעודיה וירדן למדינת ישראל, ביקשתי אישור מראש מהקונסולית הישראלית החדשה בדובאי לירון זסלנסקי. היא התחילה את התפקיד שלה בדובאי רק השבוע. עזרה לי עוד מירושלים".

"באשר להכנסת הרכב שעבר בתוך סעודיה וירדן למדינת ישראל, ביקשתי אישור מראש מהקונסולית הישראלית החדשה בדובאי לירון זסלנסקי. היא התחילה את התפקיד שלה בדובאי רק השבוע. עזרה לי עוד מירושלים"

"בישראל ביקרתי המון פעמים", מוסיף גרפייין. "יש לי יחסים חמים עם אנשי עסקים ועם הישראלים ואני מאוד אוהב את המדינה. בעבר הייתי צריך לטוס לישראל דרך קפריסין או מקומות אחרים. בשנתיים האחרונות הטיסות ישירות, ועכשיו, 38 שעות באוטו".

עוד 1,026 מילים
סגירה