הסוף המשפיל של ימינה

המפגש האחרון של ימינה אתמול בוועדת הכנסת היה מגוחך, ובסופו הסיעה התפרקה לרסיסים - כשמי שהקים אותה ובחר את חבריה, נפתלי בנט, מסיים לבדו בסיעת יחיד עם השם האירוני "ביחד" ● עידית סילמן קיבלה מנת נקמה קרה מחברי הקואליציה - ואף אחד מחבריה החדשים בליכוד לא היה שם כדי לעזור לה ● ועכשיו הם גם רוצים להעביר אותה בכלל לציונות הדתית ● פרשנות

ח"כ עידית סילמן בכנסת (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ח"כ עידית סילמן בכנסת

המפגש האחרון של שיירי סיעת ימינה אתמול בוועדת הכנסת היה משפיל. מסיעה שמנתה שבעה חברים ביום השבעת הכנסת ה-24, היא התפצלה לחלקיקים קטנים – כשכל חבר בה ניסה לקחת עמו את יחידת המימון, סכום של 1.6 מיליון שקל.

איש סיעת ימינה, ח"כ ניר אורבך, עדיין עומד בראש ועדת הכנסת וניהל את הישיבה. ח"כ עידית סילמן, שעדיין עומדת בראש ועדת הבריאות, התייצבה בוועדת הכנסת כדי לקבל אישור להתפלג מימינה לסיעת יחיד בשם "אמונה".

כך גם מתן כהנא ושירלי פינטו, אשר הגישו בקשה להתפלג לסיעה חדשה – רק כדי להתפלג יחד עם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ואז לפלג את גם הסיעה החדשה לסיעת "המחנה הממלכתי" שבה חברים כהנא ופינטו, וסיעת "ביחד" שבה חבר בנט.

מתן כהנא בכנסת, 15 באוגוסט 2022 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
מתן כהנא בכנסת, 15 באוגוסט 2022 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

חלקים מהדיון, בהשתתפותה של היועצת המשפטית של ועדת הכנסת, עו"ד ארבל אסטרחן, נשמעו הזויים.

אסטרחן: "קיים ספק אם מי שמודיע אם הוא רץ במפלגה אחרת צריך להתפטר או לא. אם בודקים את החלטות יו"רי ועדות הבחירות הקודמים, מלצר והנדל, אין וודאות בכך שחייבים להתפטר".

כהנא: "אני כבר לא סגן שר, אני יכול להצביע? אה, אני לא יכול להצביע".

הצבעה בוועדה: שלושה בעד בקשת ההתפלגות של של סילמן, ארבעה נגד.

סילמן לאסטרחן, בקול נמוך יחסית: "אבל תגידי משהו על זכות להצביע נגד".

אסטרחן: "זה לא שאין זכות להצביע נגד הפיצול, אני בודקת שיש מספיק ח"כים נוכחים, שהבקשה הוגשה כדין".

סילמן: "הם הצביעו נגד, מה המשמעות של זה? תגידי להם".

אסטרחן: "להצביע נגד בקשת התפלגות שמוגשת כדין, זה דבר סופר חריג. המקרה היחיד שזכור הוא התפלגות הגימלאים וחבירתם לגאדימק. חברי הכנסת אז חשו שיש משהו מושחת שם".

אסטרחן: "להצביע נגד בקשת התפלגות שמוגשת כדין, זה דבר סופר חריג. המקרה היחיד שזכור הוא התפלגות הגימלאים וחבירתם לגאדימק. חברי הכנסת אז חשו שיש משהו מושחת שם"

יוליה מלינובסקי: "שתוגש רביזיה. שסילמן תתפטר מהכנסת, זה יפתור לה את הבעיה. או שהיא תגיש בג"ץ נגד ועדת הכנסת".

אסטרחן: "אני לא אשמח שבית המשפט יתערב".

מלינובסקי: "אבל כשבית המשפט התערב בנושא שיקלי, כולם מחאו כפיים. אי אפשר ליהנות מכל העולמות".

כשעה לאחר אותה שיחה פרוצדורלית, כשלה סילמן מלהשיג את הפיצול המיוחל והודיעה שהיא תתנגד לפיצול של כהנא ופינטו. בתגובה, התערב בנט והודיע לוועדה שהוא מצטרף לשניים ובכך מפצל שליש סיעה – בנט, כהנא ופינטו – דבר שאינו זקוק לאישור הוועדה.

התחכום הרגעי בפרוצדורות שהפגין בנט לא משקם ולו במעט, את הנזק הפוליטי שהוא הסב לעצמו בהרכבת רשימת ימינה לכנסת ובניהולה בזמן כהונתו כראש הממשלה. רבות נכתב על הכשלון הפוליטי הגדול הזה, אך הפרק שחתם את פועלה של הקבוצה המוזרה הזו היה מבזה במיוחד.

התחכום הרגעי בפרוצדורות שהפגין בנט לא משקם ולו במעט, את הנזק הפוליטי שהוא הסב לעצמו בהרכבת רשימת ימינה לכנסת ובניהולה בזמן כהונתו כראש הממשלה

בנט, שקד, כהנא, שיקלי, אורבך, סילמן, פינטו, אביר קארה – כל אחד הלך בנתיב אחר בסוף. כבר בהתחלה, עמיחי שיקלי התפזר. ולקראת הסוף, סילמן פירקה את כולם מבפנים. בתווך, שקד שידרה רגל פה רגל שם. ומעל לכולם, בנט פספס איך תוקעים לו סכינים בגב.

אם בנט ירצה אי פעם לחזור לפוליטיקה, הוא יצטרך לכתוב ספרון חדש, "איך לנצח עם מפלגה". עליו יהיה לערוך חשבון נפש (כתוב) אמיתי, כיצד הוא הגיע למצב הזה.

נפתלי בנט מציג את נבחרת ימינה לבחירות לכנסת ה-24 בכנס בחירות של המפלגה בשדרות, 17 במרץ 2021 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
נפתלי בנט מציג את נבחרת ימינה לבחירות לכנסת ה-24 בכנס בחירות של המפלגה בשדרות, 17 במרץ 2021 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

אחרי ההצבעה נגד בקשתה, סילמן תצטרך כפי הנראה להתפטר מן הכנסת. כך עשה השבוע ח"כ אלי אבידר. אם כי את הדברים יש לסייג במה שאמרה היועצת המשפטית של הוועדה – שאין לה תשובה ברורה אם צריך או לא צריך להתפטר מהכנסת.

חברי הכנסת של הליכוד החליטו להחרים את כל פעילות ועדות הכנסת ה-24. מהסיבה הזו, הם אינם משובצים כחברים בוועדת הכנסת. כאשר סילמן – החברה החדשה הנאמנה של הליכוד, זו שפעלה בשיתוף פעולה עמם כדי להוביל את פירוק הממשלה – הייתה זקוקה לסיוע של הליכוד בהצבעה בוועדה, אף אחד מהליכוד לא היה שם כדי לאפשר את התפצלותה.

כשסילמן – החברה החדשה והנאמנה של הליכוד, שפעלה בשיתוף פעולה עמם כדי להוביל את פירוק הממשלה – הייתה זקוקה לסיוע של הליכוד בוועדה, אף אחד מהם לא היה שם כדי לאפשר את התפצלותה

אם לא די בכך, אתמול פורסם בגלי צה"ל שבליכוד מבקשים לדאוג לשריון של סילמן ברשימת הציונות הדתית, ולא אצלם בליכוד. הרעיון האחרון של בנימין נתניהו, לפי הפרסום, הוא שסילמן תהיה מספר 7 ברשימה, כמועמדת שאמורה להיות מוסכמת על בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר ולשבור את התיקו ביניהם.

סילמן, לפי הפרסום, מועברת מיד ליד – עד שמישהו יתרצה ויכלול אותה ברשימה.

איך הדברים ייסגרו בסופו של דבר? לא ברור. לנתניהו חשוב להעביר מסר ציבורי שהוא דווקא כן מקיים את הבטחותיו. הוא חושש מהתדמית הנודעת שלו, כמפר הבטחות סדרתי. באמצעות שיקלי וסילמן, הוא יבקש להוכיח לציבור הרחב, שהוא אדם העומד במילתו.

לנתניהו חשוב להעביר מסר שהוא דווקא כן מקיים הבטחות. הוא חושש מהתדמית הנודעת שלו, כמפר הבטחות סדרתי. באמצעות שיקלי וסילמן, הוא יבקש להוכיח לציבור הרחב, שהוא אדם העומד במילתו

כל הטוב הזה, משחק הכיסאות המוזיקליים, עשוי להימשך במהלך החודש הקרוב, עד ל-15 בספטמבר, או-אז יסגרו הרשימות וההתרוצצות תיפסק.

עוד 744 מילים
סגירה