בשל המחסור בגננות משרד החינוך יקצר את שבוע הלימודים בחלק מהגנים לחמישה ימים

בניסיון להתמודד עם המחסור באנשי הוראה ינסו במשרד החינוך להעסיק גמלאים ● בית הדין של הליכוד ידון בשבוע הבא בעתירה המבקשת לאסור שריון מועמדים, כי יוזמת השריון זכתה לתמיכה של פחות ממחצית מהמתפקדים; נתניהו ביקש לקחת חלק בדיון ● הושחתה מכוניתו של חבר הכנסת עלי סלאלחה ● בקואליציה מנסים לדחות את הדיון על שכר הח"כים עד אחרי הבחירות

גן ילדים בירושלים, אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
גן ילדים בירושלים, אילוסטרציה

ועדת החינוך של הכנסת תקיים היום דיון פגרה מיוחד במחסור במורים במערכת החינוך, שיזם ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת.

בדיון יציג מרכז המחקר של הכנסת דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לבקשתו של כסיף. הדו"ח בחן לעומק את הדיווחים על מחסור במורים ובמורות ומצא כי קיים מחסור אקוטי במורים שעשוי לפגוע בפתיחת שנת הלימודים הבאה.

בדו"ח, שהוכן ביולי במסגרתו פנו חוקרי המרכז בשאלונים אל 4,000 מנהלים ומנהלות בתי ספר ברחבי הארץ, התקבלו 583 תשובות בסה"כ המייצגות בתי ספר ממגזרים, שלבי חינוך וסוגי חינוך שונים.

מהתשובות עולה כי בלמעלה מ- 85% מבתי הספר בחינוך העברי, שמנהליהם השיבו לסקר, דווח על מחסור במורים לקראת שנת הלימודים תשפ"ג.

עם זאת, ייתכן כי מנהלים שאצלם שורר מחסור ענו לדו"ח בשיעור גבוה בהרבה ממנהלים שלא ענו לו, כך ששיעור בתי הספר שיש בהם מחסור במורים אינו 85% כפי שעולה לכאורה מהדו"ח, אלא הרבה פחות.

לפי הדו"ח, במחוזות תל-אביב והמרכז שיעורים גבוהים ביותר של בתי ספר בחינוך העברי שדיווחו על מחסור במורים (96% מבתי ספר במחוז תל-אביב ו-94% מבתי ספר במחוז המרכז). במחוזות חיפה, ירושלים והצפון שיעורים נמוכים יותר, ובכל זאת גבוהים.

בבתי ספר שבהם לומדת אוכלוסייה ברמת חברתית-כלכלית גבוהה דווח יותר על מחסור במורים, ביחס לבתי ספר בהם לומדים תלמידים מאוכלוסייה ברמה חברתית-כלכלית נמוכה.

בחלק גדול מבתי הספר שדיווחו על מחסור במורים, במיוחד בחינוך הערבי ובחינוך העל-יסודי חסרים פחות מ-10% מן המורים. לעומת זאת, בבתי הספר שהשיבו לדו"ח חינוך העברי בכלל, ובחינוך היסודי בפרט, בכ-40% מבתי הספר חסרים בין 10% ל-25% מן המורים.

כ-77.5% מן המנהלים העריכו כי המחסור השנה גדול או גדול במידה ניכרת משנים קודמות. רק מנהלים בודדים חשבו כי המחסור הצטמצם ביחס לשנים קודמות.

רוב מנהלי בתי הספר דיווחו על שימוש באסטרטגיות וכלים מנהליים לפתרון הבעיה שיש להם השלכות שליליות על הלמידה ובהן: שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה להוראה בכיתה (58% מהמשיבים); גיוס מורים בפרופיל שאינו מתאים לבית הספר (52% מהמשיבים) והטלת תפקידים נוספים על מורים וחברי הנהלה, כולל שיבוץ מחנכת אחת לשתי כיתות, (51% מן המשיבים).

מספר בתי ספר דיווחו על ויתור על הוראת מקצועות, צמצום בפעילויות ובפרויקטים של בית הספר שאינם הוראה והגדלת כיתות.

לדברי כסיף: "דו"ח הממ"מ על המחסור במורים מוכיח את שאנו זועקים כבר שנים: ייבוש המערכת הציבורית ועימה הפקרת רוב הציבור למען מיעוט העשירים עולה לנו בעתיד ילדינו ועתיד החברה כולה".

"תנאי ההעסקה הירודים של המורים, יחד עם יוקר המחייה המשתולל מביאים לנטישת המקצוע ולמחסור בכח אדם איכותי. לעומת זאת כ-13,000 מורים ערבים איכותיים מובטלים ולמערכת אין משאבים או רצון לנצל את כישוריהם.
הדו"ח הזה הוא תמרור אזהרה לכולנו ומוטב שנתעורר, ומהר. דרושה השקעה מיידית בחינוך ובתנאי ההעסקה של המורים".

כיתה עם חלונות סגורים. אילוסטרציה (צילום: דוד כהן/פלאש90)
כיתה עם חלונות סגורים. אילוסטרציה (צילום: דוד כהן/פלאש90)

לוחם צה"ל נהרג אמש מירי חברו בנפת טול כרם בצפון השומרון, קרוב לקו הירוק. כך הותר הלילה לפרסום. הודעה נמסרה למשפחתו של הלוחם שנהרג, צה"ל פתח בבדיקת נסיבות האירוע החריג.

מהתחקיר הראשוני עולה כי הלוחם עזב את העמדה שבה שהה למשך זמן קצר, וכששב זוהה בטעות כחשוד על ידי חברו, שירה שני כדורים. הלוחם שנפגע פונה לבית החולים מאיר בכפר סבא, שם נקבע מותו.

בתחילה דיווחו בצה"ל כי מדובר בפיגוע ירי. כוחות צה"ל פתחו תחילה במצוד ובסריקות נרחבות באזור טול כרם, ולגזרה הוקפצו כוחות נוספים – אבל עד מהרה התברר שאין מדובר בפיגוע, ושהחייל נפגע מירי כוחותינו.

גורמים בצה"ל אמרו כי "מדובר באירוע קשה מאוד עם תוצאות קשות".

סמוך ל-22:30 דיווחו לוחמים שפרוסים בעמדות בקו התפר ליד טול כרם על שמיעת ירי בסמוך להם. תחילה עלה חשד שמדובר בירי לעבר החיילים מהצד הפלסטיני, ולכן הוקפצו כוחות רבים.

מפקדים שהגיעו לאחת מעמדות החיילים, שבה שמרו שני לוחמים, הבינו שאחד מהם ירה בטעות על חברו שני כדורים, שאחד מהם היה קטלני. הרמטכ"ל צפוי להגיע בבוקר לזירה, במטרה לתחקר אישית את נסיבות האירוע הטרגי.

מבט על העיר הפלסטינית טול-כרם, בצפון הגדה המערבית (צילום: Gili Yaari/Flash90)
מבט על העיר הפלסטינית טול-כרם, בצפון הגדה המערבית (צילום: Gili Yaari/Flash90)

ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה הגישה לאחרונה הצעת חוק להורדת המע"מ, וכן לחלוקה בחינם של מוצרי היגיינה לנשים, כדי למנוע תופעה המכונה "עוני מחזור", של נשים שתפקודן נפגע בשל קושי לרכוש את המוצרים הללו.

לזימי פרסמה הבוקר את הצעות החוק שהגישה בציוץ תזכורת שצייצה בטוויטר בתגובה לציוץ של טל שניידר, הכתבת הפוליטית של זמן ישראל,  על העובדה שסקוטלנד, בריטניה, הפכה למקום הראשון בעולם שבו מחולקים מוצרים היגייניים לנשים בחינם.

נערכים לממשלה בראשות נתניהו? הממשלה תכנס לפני הבחירות ועדות לבחירת יועצים משפטיים במוסדות ממשלתיים-ביטחוניים רגישים שהעומדים בראשם עלולים לבצע בהם מהלכים שיסכנו את שלטון החוק והפרדת הרשויות.

ביום ראשון הקרוב תתכנס ועדה לבחירת יועמ"ש למשרד לביטחון פנים. בתחילת אוקטובר תתכנס ועדה לבחירת יועמ"ש למערך הסייבר.

האלוף במיל' נעם תיבון, שביצע את תחקיר הירי הדו-צדדי ביחידת אגוז, אמר הבוקר בגלי צה"ל: "צריך לצאת מנקודת הנחה שניתן למנוע ירי דו"צ, זה אירוע שלא צריך לקרות. כשמתחקרים צריך לראות האם היה ביחידה זלזול בפקודות, כפי שיש במקומות נוספים בצבא. אם כן, יש לטפל בכך ביד קשה מאוד".

דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, נשאל באותו שידור בגל"צ האם ניתן למצוא קשר בין שינוי נוהלי הפתיחה באש לבין האירוע הטראגי. כוכבי השיב: "מדובר בלוחמים ותיקים שמכירים את הפקודות ומכירים את המשימה המבצעית, נצטרך להבין מה הסיבה שהתקשורת בין שני הלוחמים כשלה. הוראות הפתיחה באש מעודכנות, טובות וברורות".

לדברי כוכב: "הלוחם שנורה עדכן את חברו שהוא עוזב את עמדת השמירה לדקות ספורות. חברו ירה בו לאחר נוהל מעצר חשוד – כולל ירי לאוויר ולרגליים. החייל היורה השתתף הלילה בתחקירים של מפקד האוגדה ומפקד הפיקוד, נטפל בו וננסה להבין מה עבר בראשו ומדוע התבצעה השגגה הזו".

רן כוכב בראשון לציון, 2 בדצמבר 2019 (צילום: פלאש 90)
רן כוכב בראשון לציון, 2 בדצמבר 2019 (צילום: פלאש 90)
סגירה