מבט מהצד הטורקי של גבול טורקיה וסוריה, היום. החלה המתקפה הטורקית על הכורדים והמורדים בצפון סוריה. 9 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Lefteris Pitarakis)
AP Photo/Lefteris Pitarakis

הנשק הטורקי עוזר לאוקראינה להילחם ברוסיה, אך פוגע אנושות בכורדים בסוריה

ארדואן ממשיך לחמם את הגזרה בצפון-מזרח סוריה ● 34 שנות מאסר לפעילה סעודית על ציוצים בטוויטר ● יורש העצר הירדני התארס, הקשרים בין ירדן לסעודיה התהדקו ● והשבוע לפני 69 שנה: הפיכה נגד מוסאדק באיראן ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

ארדואן ממשיך לחמם את הגזרה בצפון-מזרח סוריה

גם השבוע המשיכו באנקרה לאיים על החבל הכורדי בסוריה והפעילו נשק קטלני שפגע בלא מעט אזרחים תמימים.

מזה כמה חודשים טורקיה מתעתדת לפתוח במבצע צבאי בצפון סוריה על מנת – לדבריה – "למגר את האיום של החמושים הכורדים". הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן השמיע את המוטיב הזה במהלך פגישתו האחרונה עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין ועם הנשיא האיראני אבראהים ראיסי בטהרן.

פוטין וראיסי הסתייגו מהנחישות של ארדואן "לתת פייט למחבלים הכורדיים" וההכרזה על תחילת ה"מבצע הצבאי המיוחד" הטורקי ממשיכה להתמהמה.

יחד עם זאת, הפעילות הצבאית של טורקיה בסוריה נמשכת כל העת. ואותם המל"טים המשובחים מתוצרת טורקיה שהמיטו אסון על החיילים הרוסים באוקראינה – הופעלו גם נגד הכורדים בסוריה, בין היתר גם במרכזי הערים.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא איראן אבראהים ראיסי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטהרן, 19 ביולי 2022 (צילום: Sergei Savostyanov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא איראן אבראהים ראיסי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטהרן, 19 ביולי 2022 (צילום: Sergei Savostyanov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

"במהלך שמונת החודשים האחרונים טורקיה תקפה את צפון-מזרח סוריה 3,761 פעמים, 33 בני אדם נהרגו ו-124 נפצעו. בזמן האחרון טורקיה החלה לתקוף באופן מכוון את מרכזי הערים", טוענת בלוגרית מקומית, בעלת ערוץ טלגרם בשם "אישה, חיים וחרות".

כך הנשיא הטורקי ממשיך לחמם את הגזרה בצפון-מזרח סוריה מבלי להכריז על "המבצע הצבאי המיוחד" שם ומבלי להרגיז יותר מדי את הרוסים, שמנסים לקדם פגישה ראשונה מזה שנים בין ארדואן לאסד ולהביא לסולחה ביניהם.

כך הנשיא הטורקי ממשיך לחמם את הגזרה בסוריה מבלי להכריז על "מבצע צבאי מיוחד" שם ומבלי להרגיז יותר מדי את הרוסים, שמנסים לקדם פגישה ראשונה מזה שנים בין ארדואן לאסד ולהביא לסולחה ביניהם

34 שנות מאסר לפעילה סעודית על ציוצים בטוויטר

זמן קצר לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן סיים את ביקורו במזרח התיכון, השלטונות הסעודיים עצרו את סלמה אל-שהאב, אמא לשניים ודוקטורנטית באוניברסיטת לידס שהשתמשה בחשבון הטוויטר שלה על מנת להביע תמיכה באופוזיציה הסעודית וריטווטה ידיעות על  הפרות בתחום של זכויות אדם במדינה.

על פי כל הדעות, אל-שהאב לא הייתה דיסידנטית ידועה ופעילה במיוחד. בחשבון האיסטגרם יש לה מאות עוקבים, ובחשבון הטוויטר – כ-2,500 בלבד. היא לא הייתה "משפיענית" רשת שיכלה לסחוף אחריה המונים. אז מדוע נעצרה סלמה אל-שיהאב ונשפטה ל-34 שנים בכלא – פסק דין הכי חמור שניתן אי פעם למתנגד המשטר הסעודי?

בתקשורת הסעודית טוענים שלא כל דבר שנגלה בפני בית המשפט המיוחד לפשעי טרור אפשר לחשוף, וזאת כמובן אופציה. פעילי זכויות אדם בממלכה ומחוצה לה מאמינים שהשלטון הסעודי חש מועצם לאחר ביקורו של הנשיא ביידן בממלכה ופגישתו עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, ושכעת בריאד מאמינים שאין כוח בעולם שיכול למנוע ממנו לפעול בכל הכוח נגד המתנגדים באשר הם.

פעילי זכויות אדם סעודיים וזרים פתחו בקמפיין למען שחרורה, אך בשלב הנוכחי קשה להאמין שהם ישפיעו על מקבלי ההחלטות בריאד.

יורש העצר הירדני התארס, הקשרים בין ירדן לסעודיה התהדקו

אחרי שאחותו אימאן התחתנה לפני כחודש, האח הבכור, חוסיין בן עבדאללה – יורש העצר הירדני – לא המתין זמן רב והציע נישואין לבחירת ליבו, רג'ווה חאלד בן מוסאד בן סייף בן עבד אל-עזיז אל-סייף, בת למשפחה סעודית רבת השפעה (אמה של רג'ווה, שבעתיד יכולה להפוך למלכת ירדן, היא  בת למשפחת סודאיירי שמקושרת בקשרי נישואים למשפחת המלוכה).

טקס האירוסין התקיים בבית הכלה בריאד, יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן התקשר לברך את הזוג הטרי, ומלבד העובדה שמדובר בזוג יפהפה, לנישואין הללו יש גם היבט גאופוליטי חשוב.

טקס האירוסין התקיים בבית הכלה בריאד, יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן התקשר לברך את הזוג הטרי, ומלבד העובדה שמדובר בזוג יפהפה, לנישואין הללו יש גם היבט גאופוליטי חשוב

ההאשמים והסעודים, כידוע, לא תמיד היו מיודדים, והיחסים בין שתי המשפחות ידעו עליות ומורדות. רק לפני כמאה שנים ההאשמים גורשו ממכה על ידי הסעודים הלוחמנים ונאלצו להסתפק בשלטון על עבר הירדן.

הסיפור הזה עיצב את היחסים בין שתי המדינות במשך זמן רב, אך בעקבות תהפוכות רבות במזרח התיכון עתה שתיהן ניצבות באותו הצד. ברית הנישואין הירדנית-סעודית אמורה לחזק את היחסים עוד יותר, כמו שקרה בזמנו באירופה – כשנסיכים ונסיכות ממדינות שכנות נישאו זה לזו כחלק מבריתות גאופוליטיות חשובות.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: הפיכה נגד מוסאדק באיראן

ב-19 באוגוסט 1953 הופלה באיראן ממשלתו של ראש הממשלה מוחמד מוסאדק, פוליטיקאי שנהנה מפופולריות רבה בארצו בזכות העמדות האנטי-בריטיות והלאומניות שהשמיע. ההפיכה הזאת תוכננה על ידי ארה"ב וגובתה על ידי בריטניה ולימים נודעה בתור מבצע אג'קס – או "מבצע המגף".

ב-19 באוגוסט 1953 הופלה באיראן ממשלתו של ראש הממשלה מוחמד מוסאדק, פוליטיקאי שנהנה מפופולריות רבה בארצו בזכות העמדות האנטי-בריטיות שהשמיע

מוסאדק דרש לפרסם את המסמכים של חברת הנפט האנגלו-פרסית (לימים British Petroleum) ולהגביל את שליטת החברה על מאגרי הנפט של איראן. הפרלמנט האיראני דרש לגרש את נציגי החברה מהמדינה ולהלאים את תעשיית הנפט.

בתגובה להלאמה, הכריזה ממשלת בריטניה כי לא תתיר לממשלת מוסאדק לייצא את מוצרי הנפט המיוצרים במפעלים שהיו בבעלות החברה הבריטית. צי של ספינות מלחמה נשלח ליצור מצור ימי על המפרץ הפרסי על מנת למנוע כל ניסיון איראני לייצא את הנפט בניגוד לחרם.

חובה של איראן גדל והמדינה נכנסה למשבר כלכלי קשה. סוכנים בריטים ואמריקאיים ניהלו קמפיינים תקשורתיים נגד מוסאדק ובסופו של דבר התפטרותו הייתה בלתי נמנעת.

חובה של איראן גדל והמדינה נכנסה למשבר כלכלי קשה. סוכנים בריטים ואמריקאיים ניהלו קמפיינים תקשורתיים נגד מוסאדק ובסופו של דבר התפטרותו הייתה בלתי נמנעת

כעבור שלוש שנים המנהיג המצרי ג'מל עבד אל-נאצר עשה צעד דומה והלאים את תעלת סואץ. נאצר ספג אף הוא איומים ישירים מצד בריטניה ובקרוב מצא את עצמו בעיצומה של מלחמת סואץ.

להפלתו של מחמד מוסאדק היו השלכות רבות וארוכות טווח בנוגע ליחסי איראן והמערב. בשנת 1979, השאה רזה פהלווי הודח בעקבות המהפכה האסלאמית והיחסים עם המערב התדרדרו במהירות לידי עוינות גלויה שנמשכת עד עצם היום הזה.

עוד 837 מילים
סגירה