לא שיא של צדק היסטורי, שיא של ציניות

הכלובים הנבנים ל"משפט" שבויי אזובסטל, צילום מסך מסרטון טלגרם של gur.gov.ua
הכלובים הנבנים ל"משפט" שבויי אזובסטל, צילום מסך מסרטון טלגרם של gur.gov.ua

רוסיה מאיצה את ההכנות לקיום "טריבונל", היינו משפט ראווה, ללוחמי "חטיבת אזוב" האוקראינית שהתבצרו במשך קרוב ל-3 חודשים במפעל  הפלדה Azovstal במריופול.

מזה כמה שבועות ראש "הרפובליקה העממית של דונייצק", דניס פושילין, מאיים שהמשפט יתחיל בכל רגע. ב-10 באוגוסט טען, שהמשפט הראשון יתקיים עד סוף הקיץ. הקיץ מתקרב לקצו, והמשפט טרם החל. נראה, כי הסיבה לכך היא פרוזאית – התפאורה אינה מוכנה עדיין, ובהצגה הזאת – התפאורה היא העיקר.

רוסיה מאיצה את ההכנות לקיום "טריבונל", היינו משפט ראווה, ללוחמי "חטיבת אזוב" האוקראינית שהתבצרו במשך קרוב ל-3 חודשים במפעל  הפלדה Azovstal במריופול

במריופול משפצים הרוסים במרץ את ההיכל הפילהרמוני (להבדיל מתיאטרון הדרמה שהושמד בהפצצות חרף הכיתוב "ילדים" שנראה היטב מהאוויר). תחילה השיפוץ המהיר של התיאטרון הוסבר בקידום התחייה התרבותית בעיר, אך מסתבר שההצגה הראשונה ברפרטואר של התיאטרון המחודש תהיה הטריבונל לשבויי "חטיבת אזוב".

החזית המשופצת והמרשימה מסתירה כלובי ענק, טריבונות ומצלמות. בחודשים האחרונים "המשפטנים" הרוסים עסקו בהכנת התיקים, והתהדרו בכך שב"רפובליקה העממית של דונייצק" ניתן להטיל עונש מוות. היום הצהיר פושילין שכבר הוכנו חומרים ביחס ל-80 אירועים של פשעי "אזוב", וכי 23 מהם שינו סטטוס, במשתמע, משבויים מלחמה לנאשמים.

באמצע מאי נכנעו קרוב ל-800 מלוחמי "אזוב" לאחר מצור ממושך. צבא רוסיה לא הצליח לכבוש את המפעל בו התבצרו, והמאמץ לכבוש אותו ריתק כוחות גדולים של צבא רוסיה למריופול והקשה עליהם לפתח מאמצים התקפיים במקומות אחרים. על כן, בראיית אוקראינה מדובר בסמל גבורה.

החזית המשופצת והמרשימה מסתירה כלובי ענק, טריבונות ומצלמות. בחודשים האחרונים "המשפטנים" הרוסים עסקו בהכנת התיקים, והתהדרו בכך שב"רפובליקה העממית של דונייצק" ניתן להטיל עונש מוות

הסדרי כניעה נדונו במשך שבועות. היה ברור שאוקראינה אינה יכולה לחלץ את אנשי "אזוב", אך בגלל הסמליות הייתה רגישות פוליטית רבה סביב גורלם.

הנשיא ולודימיר זלנסקי ביקש לחלצם לשטח האוקראיני שלא נכבש, אך הרוסים התעקשו על כניעה. זלנסקי הזהיר את הרוסים מהשלכות קשות אם החיילים ייפגעו, והציג את מהלך הכניעה כחלק מהבנות חשאיות, שלא יכול היה לפרט, שיובילו בסופו של דבר לשחרור החיילים.

בחודשים שחלפו מאז מרבית החיילים נשארו בשבי. חלקם נהרגו במסגרת פיצוץ במתקן המעצר שלהם. הרוסים מאשימים את האוקראינים בפגיעה בו, בעוד האוקראינים וגופי תחקירים בינ"ל מציגים ראיות שהייתה זו פרובוקציה של גורמים פרו-רוסיים.

הסיפור של לוחמי "אזוב" הוא מורכב. זוהי התארגנות עממית שהייתה מזוהה עם הכוחות המזויינים של מפלגות ימין-קיצוני אוקראיניות, אנטי-רוסיות בצורה מובהקת.

הסיפור של לוחמי "אזוב" הוא מורכב. זוהי התארגנות עממית שהייתה מזוהה עם הכוחות המזויינים של מפלגות ימין-קיצוני אוקראיניות, אנטי-רוסיות בצורה מובהקת

כאשר הצבא האוקראיני קרס בפני הכוחות הפרו-רוסיים ב-2014, רק יחידות מהסוג של "אזוב" הצליחו לעצור את הרוסים. כיחידות מיליציה עממיות – מן הסתם הן לא פעלו לפי הספר. מואשמים מעבר למעשי גבורה גם בפשיעה, ולא בהכרח שמיטב החומר האנושי התנקז בהם. בשנים שחלפו מאז היחידות מהסוג של "אזוב" נטמעו ב"משמר הלאומי" האוקראיני, אך שמרו על זהותם הייחודית והתמתנו.

הרוסים מאשימים את "אזוב" בהיותו ארגון ניאו-נאצי, פשיסטי. כמו שהם מאשימים את כל הממשל האוקראיני הנוכחי ב"נאציות". האם בקרב הלאומנים האוקראיניים והיחידות המזויינות שמזוהות עמם לאורך שנים אין אירועים/תופעות מכוערות, בייחוד ביחס לדוברי רוסים? כנראה שיש. האם כל מצדדי הרעיון שאוקראינה צריכה להיות ישות מדינית נפרדת מרוסיה הם לאומנים נאו-נאציים מקועקעים? לא – כי זה נרטיב שקרי שהממשל הרוסי מבקש להציג כדי להצדיק את הפלישה לאוקראינה.

מה ההיגיון בטריבונל במריופול? הרי המהלך הזה מחייה את פרקטיקות האפלות ביותר של המשטר הסטליניסטי? ראשית, הוא משקף את התנועה שהאיצה בחודשי המלחמה של מעבר רוסיה ממודל שלטוני אוטוריטרי (לעניינינו, דיכוי סלקטיבי) למודל טוטליטרי (דיכוי גורף).

הממשל הרוסי מבקש לשלוט במה חושבים בסוגיית אוקראינה, ופחות סובלני לביקורת, גם אם זו נמתחת באופן פרטי. תרבות השנאה לאויב החיצוני משתוללת ברוסיה כבר עשור. לוחמי "אזוב", הם בעיני התועמלנים של הקרמלין הפרזנטורים של "הנאציות" האוקראינית. כשבשדה הקרב ההישגים דלים, הטלוויזיה תסייע לחזק את התמיכה במלחמה ע"י הצגת "עדויות" של חוסר האנושיות של לוחמי "אזוב".

תרבות השנאה לאויב החיצוני משתוללת ברוסיה כבר עשור. לוחמי "אזוב" הם, בעיני תועמלני הקרמלין, הפרזנטורים של "הנאציות" האוקראינית. כשבקרב ההישגים דלים, הטלוויזיה תסייע בהצגת "עדויות"

שנית, פוטין מקווה שמשפט הראווה יביא להפעלת לחצים פנימיים על ממשלת זלנסקי, יפגע בלכידותו ויפחיד חיילים אוקראיניים. מכאן האיומים שזלנסקי משמיע ביממה האחרונה, שאם הטריבונל יתקיים, ייסתם הגולל על ההידברות בין רוסיה לאוקראינה. רוסים אומנם מקווים להביא להכנעת זלנסקי דרך הסדרים מדיניים, אך נדמה שזה איום ריק – כי כבר חודשים אין ממש בשיח מדיני בין הצדדים. אין להם כל מרחב הסכמה.

רוסיה תבקש להציג את "משפט מריופול" כמקבילה מודרנית של משפטי נירנברג של בכירי המשטר הנאצי, מעין רגע שיא של צדק היסטורי. בפועל, צדק לא ישכון שם, העדויות יהיו מפוברקות, יישפטו חיילים פשוטים ולא בכירים. שיא אחד יהיה שם, שיא הציניות.

רוסיה תציג את "משפט מריופול" כמקבילה מודרנית למשפטי נירנברג של בכירי המשטר הנאצי, רגע שיא של צדק היסטורי. בפועל, העדויות יהיו מפוברקות ושיא אחד יהיה שם, שיא הציניות

"חבר המושבעים" שהרוסים מביאים לטריבונל מעיד על טוהר הליכיו. הרוסים, הבלרוסים והסורים כבר הסכימו לשלוח נציגים. נשמתנו נעתקה, שכן עוד לא ברור האם צפון-קוריאה תיענה, אבל סוכנות הידיעות "ריאה-נובוסטי" מדווחת, כי הנושא עדיין בדיונים.

סאל (מיל.) דניאל ראקוב הינו עמית מחקר בכיר במכון הירושלמי לאסטרטגיה וביטחון (JISS) וחוקר בכיר במרכז אלרום לחקר מדיניות ואסטרטגית אוויר וחלל באוניברסיטת תל אביב. קודם לכן, הוא שרת בצהל 21 שנים, מרביתן באגף המודיעין. מתמחה במעורבות המעצמות במזרח התיכון, בדגש על האסטרטגיה הרוסית באזור ויחסי רוסיה-ישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 768 מילים
סגירה