ועדת הבחירות שמה סוף לפרסום האנונימי

שתי מסקנות עולות מהחלטותיו הראשוניות של יו"ר ועדת הבחירות השופט עמית: אחת, השקיפות תהיה חלק מרכזי בפסיקותיו. השנייה, הוא יכפיל וישלש את ההוצאות של המפלגות הסוררות ● בתוך כך, בעקבות תוצאות הפריימריז בליכוד, ח"כ דוד ביטן הזועם החליט לפרוש מאחד התפקידים החשובים ביותר בזמן הבחירות – האיש שלוחש על אוזנו של השופט ● פרשנות

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
שופט בית המשפט העליון יצחק עמית

אתם מכירים אנשים שקוראים ספרים מהסוף להתחלה? כאלה שקופצים קודם לפרק הסיום ורק אז שבים לפרק הראשון? ובכן, כך אני ממליצה לקרוא בתקופתה הקרובה את החלטות יו"ר ועדת הבחירות השופט יצחק עמית. לכו ישר לשורה התחתונה: האם התקבלה העתירה או נדחתה – ומה הסכום שפסק השופט.

בשתי החלטות של השופט עמית – שמזניקות את מערכת הבחירות לכנסת ה־25 – הוא פסק שהליכוד הפרו את דיני התעמולה, במיוחד את הסעיף שמחייב את המפלגה לזהות עצמה כחתומה על התעמולה.

בהחלטה שלישית ונפרדת (מיום חמישי) פסק השופט עמית נגד שר הביטחון בני גנץ בגין הפרת דיני תעמולה, לא בהיבט של שקיפות אלא בהיבט של שימוש בתמונות עם חיילי צה"ל, מה שאסור על פי החוק.

בהחלטה הראשונה של עמית הוא פסק נגד הליכוד הוצאות בסך של 20 אלף שקלים. הליכוד העלו תמונות מעוותות מתוך קמפיין של כחול לבן (המחנה הממלכתי), מה שגרם למודעה להיראות כמודעה מקורית של כחול לבן.

בשתי החלטות של השופט עמית – שמזניקות את מערכת הבחירות לכנסת ה־25 – הוא פסק שהליכוד הפרו את דיני התעמולה, במיוחד את הסעיף שמחייב את המפלגה לזהות עצמה

מימין: מודעת בחירות של כחול-לבן התקווה החדשה. משמאל: מודעת פייק שפרסם הליכוד
מימין: מודעת בחירות של כחול לבן התקווה החדשה. משמאל: מודעת פייק שפרסם הליכוד

המטרה הייתה כמובן לתאר את בני גנץ כמי שירכיב ממשלה עם אחמד טיבי, רק שהם העתיקו את המודעה המקורית באופן כמעט מושלם – ולא חתמו על התוצר בשמם.

כחול לבן עתרו ליו"ר ועדת הבחירות וטענו כי הסעיף האוסר על מפלגות להשחית מודעות תקף במקרה הנ"ל. ואכן, יו"ר ועדת הבחירות קיבל את הטענה וחייב את הליכוד בהוצאות גבוהות יחסית של, כאמור, 20 אלף שקלים.

במאמר מוסגר, בסופה של אותה ההחלטה שיגר עמית לליכוד אזהרה בנושא השקיפות במהלך קמפיין הבחירות. "לאחרונה, ביום 30 ביוני 2022", כותב עמית, "נחקק חוק הבחירות לכנסת ה־25 […] תכלית סעיף השקיפות בתעמולת הבחירות היא שעל מתמודד בבחירות המפרסם מסר שנועד להשפיע על הציבור – לעמוד מאחוריו.

"לטעמי לא ניתן להפריז בחשיבות הטמונה בהקפדה על שקיפות בתעמולת בחירות. מסר שנועד להשפיע על הבוחרים, ראוי לו לגוף העומד מאחוריו שלא יחסה בינות לצללים – אלא יתייצב ויכריז על כך בגלוי".

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שופט בית המשפט העליון יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

"לא ניתן להפריז בחשיבות הטמונה בהקפדה על שקיפות בתעמולת בחירות. מסר שנועד להשפיע על הבוחרים […] ראוי לו לגוף העומד מאחוריו שיתייצב ויכריז על כך בגלוי"

הסיפור הוא, כאמור, מודעות בחירות הרצות באינטרנט, בלי שמפלגה מזדהה כאחראית להן. בעבר, עד למערכת הבחירות לכנסת ה־21, חובת השקיפות לא חלה על פרסומים באינטרנט. היא חלה בטלוויזיה, רדיו ועיתונות. אבל ב־2019, יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר קיבל החלטה תקדימית להרחיב את הכללים גם על האינטרנט בשל האופי הפרוץ והאנונימי ברשתות.

ההחלטה הגיעה באמצעות עתירות של עו"ד שחר בן מאיר לוועדת הבחירות. בשלהי הכנסת ה־25, בזמן הכנת החקיקה לפיזור הכנסת ה־24, הוביל יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט ח"כ גלעד קריב (העבודה) את התיקון שמיישם בחוק את ההחלטות של השופט.

הדברים למעשה מסתמכים על המלצות של השופטת בדימוס דורית בייניש, שוועדה בראשותה הציעה לתקן חלקים נרחבים בדיני התעמולה המבוססים על הלכות וכללים משנות ה־50. מרביתם אינם רלוונטיים בעידן האינטרנט.

חוק דרכי תעמולה תקף רק 90 יום לפני הבחירות ולכן השופט עמית, באותה החלטה ראשונה, לא השתמש בסעיף השקיפות ופסק נגד הליכוד בהתבסס על סעיפים כלליים אחרים, אבל שיגר אזהרה. כלומר, נושא השקיפות יהיה חלק מרכזי בבחירות לכנסת ה־25.

ח"כ גלעד קריב בוועדת החוקה בכנסת, 26 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ גלעד קריב בוועדת החוקה בכנסת, 26 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

חוק דרכי תעמולה תקף רק 90 יום לפני הבחירות ולכן השופט עמית, באותה החלטה ראשונה, לא השתמש בסעיף השקיפות ופסק נגד הליכוד בהתבסס על סעיפים כלליים אחרים

לא לחינם המלצתי לקפוץ לסוף ההחלטות כי בפעם השנייה שהליכוד לא חתמו בשמם על תעמולה – הפעם בווידאו – השופט עמית הקפיץ את סך ההוצאות ל־40 אלף שקלים, סכום חריג.

במקרה השני, הליכוד "התלבשו" על סרטון תעמולה של יש עתיד שבו הוצגו הישגי הממשלה, תוך שהם עושים שימוש בקטעים מהסרטון המקורי, לרבות הכותרת, אך בצורה שנועדה להציג את פעולות הממשלה ככישלונות.

הסרטון המקורי של יש עתיד לצד הסרטון הערוך של הליכוד:

אגב, בשני המקרים – המודעה נגד כחול לבן והסרטון נגד יש עתיד – התעמולה הופצה בחשבונות הרשמיים של הליכוד ברשתות החברתיות. אולם, עמית קבע כי אין זה מספיק לזיהוי וכי הלוגו של הליכוד חייב להופיע על הכרזה או הסרטון עצמו.

"לשון החוק פשוטה ואינה משתמעת לשתי פנים. על המודעה – הסרטון בענייננו – לכלול את פרטי ההזדהות. כך, גם אם הסרטון יופץ למחוזות אינטרנטיים רחוקים יותר מדפי הרשתות החברתיות של המשיבה עצמה, יהיה ברור לכל מי עומד מאחורי דבר התעמולה", כתב עמית.

שתי מסקנות עולות מהחלטותיו הראשוניות של השופט עמית. אחת, כאמור, שקיפות תהיה חלק מרכזי בפסיקותיו. והשנייה – הוא יכפיל וישלש את ההוצאות אם המפלגות יפרו את הוראותיו.

כל המפלגות בישראל מתמודדות במערכת בחירות חמישית, פחות או יותר ברציפות. כולם מכירים את הכללים ואת האיסורים ואין שום סיבה לגמישות והקלות.

בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, 15 בנובמבר 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד, 15 בנובמבר 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

בשני המקרים – המודעה נגד כחול לבן והסרטון נגד יש עתיד – התעמולה הופצה בחשבונות הרשמיים של הליכוד ברשתות החברתיות. אולם, עמית קבע כי אין זה מספיק לזיהוי וכי הלוגו של הליכוד חייב להופיע

ביטן מחזיר את המפתחות

ח"כ דוד ביטן שימש במשך ארבע מערכות בחירות כסגן יו"ר ועדת הבחירות. כמי שייצג את המפלגה הגדולה ביותר בכנסת, בפער, התפקיד שלו היה משמעותי ביותר. נתניהו לא מצא לנכון להזיזו מתפקיד זה, גם כשהוגש נגד ביטן כתב אישום חמור בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

ועדת הבחירות ממונה (בין השאר) גם על טוהר הבחירות, הליך הוגן, שקיפות וערכים חוקתיים אחרים. החוק לא מחייב פסילת בעל תפקיד גם אם הוא חשוד בעבירות כבדות בתחום טוהר המידות וכך יצא שביטן ישב לצדם של השופטים העליונים מלצר, ניל הנדל ועוזי פוגלמן.

מבחינת הליכוד, הוא התמקצע בתחום. את ההחלטות אומנם מקבל השופט אך נציגי המפלגות נמצאים סביב. אין זה מוגזם לומר שהאדם שנמצא על אוזנו של השופט הוא בעל התפקיד החשוב ביותר במערכת הבחירות, אחרי יו"ר הרשימה נתניהו.

אולם, אחרי הפריימריז בליכוד ביטן שם את המפתחות. נמאס לו. הוא זיהה פעילות פוליטית של אנשי נתניהו נגד האנשים שהוא ניסה לקדם, דודו לניאדו ודוד שרן. הראשון, בעל עבר פלילי של פריצה לבית ותקיפה (שני מקרים נפרדים). האחרון הגיע שני במשבצת המחוזית באזור השפלה, היה ראש סגל בלשכת נתניהו ובאפריל 2021 הוגש נגדו כתב אישום בפרשיית הצוללות וכלי השיט.

חבר הכנסת דוד ביטן מוצא מהוועדה המסדרת, 29 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חבר הכנסת דוד ביטן מוצא מהוועדה המסדרת, 29 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

האיום של ביטן בעזיבת תפקידו בוועדת הבחירות נראה ברגע הראשון לא רציני. אבל למען האמת, בתפקיד הזה בוועדת הבחירות צריך הרבה ניסיון – ולביטן יש אותו

כמו נתניהו וביטן, שרן אמור לעמוד למשפט פלילי. בבחירות לכנסת ה־21 (אפריל 2019), שרן היה היחיד מבין מתמודדי הליכוד שזכה לתמיכה אישית מצד נתניהו כדי שמיכל שיר לא תנצח את המשבצת.

האיום של ביטן בעזיבת תפקידו בוועדת הבחירות נראה ברגע הראשון לא רציני. אז מה אם הוא לא רוצה לשבת סמוך לאוזנו של השופט עמית? הוא מעניש בעיקר את עצמו. אבל למען האמת, בתפקיד הזה בוועדת הבחירות צריך הרבה ניסיון – ולביטן יש אותו.

בליכוד הודיעו אתמול כי עו"ד אילן בומבך יחליף את ביטן. בומבך הוא עו"ד מתוחכם ומעמיק, כך שהמינוי אמור לספק את הסחורה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
קראתי כבר את רוח הדברים בכתבה אחרת של גוף תקשורת אחר. בניגוד לבריונות הידועה של ״זמן״ שם נענו לדרישת פסק הדין ונמנעו מלהביא לציבור הקוראים את התועבה מבית היוצר של העבריין הנאשם בפלילים,... המשך קריאה

קראתי כבר את רוח הדברים בכתבה אחרת של גוף תקשורת אחר. בניגוד לבריונות הידועה של "זמן" שם נענו לדרישת פסק הדין ונמנעו מלהביא לציבור הקוראים את התועבה מבית היוצר של העבריין הנאשם בפלילים, והציגו רק את הסירטון המקורי!

עוד 1,039 מילים ו-1 תגובות
סגירה