מפעל פלדה של חברת Mobarakeh Steel האיראנית, דרומית לעיר טהרן (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
AP Photo/Vahid Salemi

פרשת שחיתות בהיקף אדיר מטלטלת את איראן

שחיתויות בהיקף של כ-3 מיליארד דולר נחשפו בחברת הפלדה אשר הכנסותיה מהוות כמעט 14% מתקציב איראן ● מצרים, רוסיה ואוקראינה: משחקי החיטה ● ארה"ב ואיראן: עסקת גרעין לחוד, והפצצות בסוריה לחוד ● חזרת השגרירים ליושנם ● והשבוע לפני 55 שנה נעצר במצרים רמטכ"ל מלחמת ששת הימים והואשם בניסיון הפיכה נגד נאצר ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

פרשת שחיתות בהיקף אדיר מטלטלת את איראן

החקירה של פרשת השחיתות בחברת הפלדה האיראנית Mobarakeh Steel נמשכה חודשים רבים. כאשר היא הסתיימה, ההיקף שלה הדהים אפילו את מי שהיה מעורה בפרטים. השבוע הפרלמנט האיראני פרסם את הדוח המזעזע שמציג פרטים על סדרה של שחיתויות מתמשכות בגובה של כ-3 מיליארד דולר ארה"ב במהלך הפעילות העסקית של החברה עצומה.

הבקשה לחקירה של אחת מחברות הפלדה הגדולות באזור אושרה ברוב גדול של הפרלמנט האיראני בהצבעה ב-13 בינואר 2021. בדוח נאמר כי הכנסות של Mobarakeh Steel בשנה שעברה היוו כמעט 14% מהתקציב השנתי של איראן. יצרנית הפלדה מפעילה 3,000 מפעלים וחברות ומעסיקה 350,000 עובדים ברחבי הארץ.

ראשי המפעל אף ניסו לשחד כ-125 כלי תקשורת איראניים והעבירו להם כספים רבים על מנת למנוע פרסום בנוגע לפרשה. בין מקבלי השוחד היו גם עיתונאים בכירים מרחבי הקשת הפוליטית, אימאמים במסגדים ופקידים בכירים במשרד המודיעין האיראני.

ראשי המפעל ניסו לשחד כ-125 כלי תקשורת איראניים והעבירו להם כספים על מנת למנוע פרסום בנוגע לפרשה. בין מקבלי השוחד היו גם עיתונאים בכירים מרחבי הקשת הפוליטית

הנשיא אבראהים ראיסי הורה לפטר מספר דמויות בכירות במפעל, אך גולשים ברשת הגיבו בציניות: "הוא פיטר אותם על מנת שיוכלו לצאת לחו"ל וליהנות ממנעמי החיים בזכות הכסף שגנבו מאיתנו".

פועל במפעל פלדה של חברת Mobarakeh Steel האיראנית, דרומית לעיר טהרן (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
פועל במפעל פלדה של חברת Mobarakeh Steel האיראנית, דרומית לעיר טהרן (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

במהלך חודש פברואר השנה פרסם רדיו פרדה, הפועל באירופה, פרטים אודות פרשת השחיתות בשורות של ארגון משמרות המהפכה, הפועל הרחק מאור הזרקורים. ממה שפורסם בתחקיר אז נראה כי בכירי ההנהגה האיראנית היו מודעים למצב היטב ולא פעלו בנושא על מנת שלא להחליש את הגוף עליו הם סומכים להישרדות של משטר האייתוללות.

מצרים, רוסיה ואוקראינה: משחקי החיטה

לאחר המתנה של מספר חודשים, במצרים החליטו לבטל את הסכם של משלוח של כ-240,000 טון חיטה מאוקראינה שהתעכב בעקבות המלחמה שם. באופן פלאי, לאחר מספר שבועות נמצאה מדינה שהייתה מוכנה למכור למצרים בדיוק את אותה כמות של תבואה: השבוע כלי התקשורת במצרים פרסמו כי המדינה רכשה 240,000 טון חיטה ישירות מרוסיה – ללא מכרז בינלאומי כמקובל במקרים האלה.

מצרים מצאה את עצמה במצב בעייתי מאוד מאז תחילת המלחמה כאשר המשלוחים של החיטה האוקראינית התעכבו, וניהלה מו"מ עם הודו על מנת למצוא תחליף. ההודים היו מוכנים לספק את החיטה במחיר של 400 דולר לטון, בעוד שרוסיה סיפקה את התבואה שלה במחיר של כ-368 דולר לטון.

קשה לפספס את החיזור הרוסי האגרסיבי אחר מצרים בחודשים האחרונים: מדובר לא רק בחיטה – בשוק המצרי פועלות כעת כ-470 חברות, וההשקעות הרוסיות במדינה הערבית הגדולה ביותר עומדות על כ-8 מיליארד דולר. מצרים היא השותפה הרוסית הגדולה והמשמעותית ביבשת האפריקאית. היא קונה מרוסיה נפט, שמנים, מתכות, חיטה ועוד מוצרים חיוניים.

בשוק המצרי פועלות כעת כ-470 חברות, וההשקעות הרוסיות במדינה הערבית הגדולה ביותר עומדות על כ-8 מיליארד דולר. מצרים היא השותפה הרוסית הגדולה והמשמעותית ביבשת האפריקאית

נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי מקבל את פניו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בקהיר, 24 ביולי 2022 (צילום: Egyptian Presidency via AP)
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי מקבל את פניו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בקהיר, 24 ביולי 2022 (צילום: Egyptian Presidency via AP)

כשהיא נמצאת תחת סנקציות כלכליות מערביות כבדות ביותר, רוסיה נחושה לקדם את יחסיה עם מדינות מזרח התיכון, כמו מצרים וערב הסעודית. שתי המדינות הללו נחשבות לבנות בריתה של ארה"ב, אך חוששות מהשלכות של נסיגתה מהאזור. נראה שרוסיה יודעת היטב על אילו מיתרים לפרוט, ומשתמשת בכך על מנת לפתות מדינות החוששות מחרפת רעב וחוסר יציבות.

ארה"ב ואיראן: עסקת גרעין לחוד, והפצצות בסוריה לחוד

החזרה לעסקת הגרעין עדיין נמצאת בסימן שאלה, גם אם באיראן השלטונות בהדרגה מכינים את האוכלוסייה לכך שהתסריט הזה אפשרי ביותר. אין ספק בכך שבטהרן רבים רואים בהסכם הזה ובהסרת הסנקציות שבצדו ברכה והזדמנות נהדרת עבור הכלכלה האיראנית שנעה בין משבר למשבר.

גם במערב יותר ויותר קולות מדברים בעד העסקה – בעיקר בשל הצורך האקוטי בנפט האיראני שיחליף, כך מקווים באירופה ובארה"ב, את הנפט הרוסי.

אך גם אם המאמצים הדיפלומטיים של צוותי המו"מ יוכתרו בהצלחה, תהום עדיין פעורה בין וושינגטון לטהרן. בסוריה, למשל, ארה"ב ואיראן נמצאות משני צדי המתרס.

גם אם המאמצים הדיפלומטיים של צוותי המו"מ יוכתרו בהצלחה, תהום עדיין פעורה בין וושינגטון לטהרן. בסוריה, למשל, ארה"ב ואיראן נמצאות משני צדי המתרס

תרגיל של צבא איראן עם כטב"מים, 25 באוגוסט 2022 (צילום: Iranian Army via AP)
תרגיל של צבא איראן עם כטב"מים, 25 באוגוסט 2022 (צילום: Iranian Army via AP)

כוחות אמריקאים תקפו השבוע מספר פעמים מיליציות פרו-איראניות באזור דיר א-זור. בצבא ארה"ב הדגישו שמדובר בהוראה ישירה של הנשיא ג'ו ביידן. לסדרת התקיפות הזאת קדמו מתקפות איראניות על הבסיס האמריקאי במובלעת א-טנף בצפון-מזרח סוריה. האם מדובר בניסיון אמריקאי לאזן בין הצורך של ממשל ביידן בחזרה להסכם הגרעין עם איראן לבין ריסון של ההגמוניה האיראנית במזרח התיכון?

אם התקיפות האלה נועדו להעביר מסר לא רק לאיראנים אלא גם לבני הברית של ארה"ב באזור – במיוחד ישראל וערב הסעודית – נראה שהרמז לא נקלט. בשתי המדינות מאמינים שהחזרה להסכם הגרעין רעה מאוד למזרח התיכון, ורואים בתקיפות אמריקאיות נגד המיליציות האיראניות לא יותר ממכה קלה בכנף.

אם התקיפות נועדו להעביר מסר לא רק לאיראנים אלא גם לבני הברית של ארה"ב באזור – במיוחד ישראל וערב הסעודית – נראה שהרמז לא נקלט. בשתי המדינות מאמינים שהחזרה להסכם רעה מאוד למזה"ת

חזרת השגרירים ליושנם

השבוע הזה חלף בסימן פעילות דיפלומטית נמרצת, החל בחזרתו של שגריר ארה"ב לסודן אחרי 25 שנים.

בהצהרה שפורסמה לאחר הגעתו של השגריר החדש ג'ון גודפרי לעיר הבירה בח'רטום, תיארה שגרירות ארה"ב את הדיפלומט כ"נציג בכיר של ממשלת ארה"ב" האחראי על חיזוק היחסים בין שתי המדינות.

"אני מצפה להעמיק את היחסים בין ארצות הברית לסודן ולתמוך בשאיפות העם הסודני לחופש, שלום, צדק ומעבר לדמוקרטיה", צייץ הדיפלומט לאחר שהגיע לח'רטום. בשנת 1996 ארה"ב סגרה את שגרירותה בח'רטום בעקבות מתן חסות של סודן לארגוני הטרור הבינלאומיים. גם אוסמה בן לאדן, מנהיג ארגון אל קאעדה, נהנה מהכנסת אורחים סודנית בזמנו.

היחסים בין ח'רטום לוושינגטון התחדשו בעקבות מהפכה בסודן שבמהלכה הודח הנשיא עומר אל-בשיר. אך לא הכל ורוד: בארה"ב מפצירים בגנרלים שממאנים לוותר על השלטון להעביר אותו אל ההנהגה האזרחית ומביעים ספק בהצלחת תהליך הדמוקרטיזציה של סודן.

בחלק אחר של מזרח התיכון, באיחוד האמירויות גם החליטו על מינוי שגריר למדינה שקודם לכן נחשבה לעוינת: השבוע הכריזו באבו דאבי על החזרת השגריר האמירתי לטהרן. תהליך ההתקרבות בין אבו דאבי לטהרן החל כבר לפני כשנתיים, כמעט במקביל לחתימה על הסכמי אברהם עם ישראל.

השבוע הכריזו באבו דאבי על החזרת השגריר האמירתי לטהרן. תהליך ההתקרבות בין אבו דאבי לטהרן החל כבר לפני כשנתיים, כמעט במקביל לחתימה על הסכמי אברהם עם ישראל

שייח' מוחמד בן זאיד, המנהיג האמירתי, מאמין בהפגת מתחים במזרח התיכון ובמיוחד באזור המפרץ. בעיני ההנהגה האמירתית, חידוש קשרים דיפלומטיים מלאים עם איראן חשוב על מנת למנוע משברים מיותרים ואולי גם לתווך בין הצדדים העוינים.

נשיא איראן אבראהים ראיסי נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, השייח' תחנון בן זאיד, בטהרן, 6 בדצמבר 2021 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
נשיא איראן אבראהים ראיסי נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, השייח' תחנון בן זאיד, בטהרן, 6 בדצמבר 2021 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)

עוד מטרה ברורה של ההתקרבות הנוכחית היא הפן הכלכלי: ככל הנראה, באבו דאבי מעריכים שהסכם הגרעין עם איראן יחתם בקרוב. באותו רגע, הנפט האיראני יזרום לאירופה ואיראן תוכל לשקם את כלכלתה. השכנה האמירתית, שבלאו הכי מנהלת קשרים מסחריים ענפים עם הרפובליקה האסלאמית, מתכוננת לשלב הזה בקפידה, על מנת שלא להפסיד את הנתח שלה מהעוגה האיראנית העתידית.

היום הזה בתולדות המזה"ת: סוכל ניסיון הפיכה נגד נאצר

ב-25 באוגוסט 1967 נעצר עבד אל-חכים עאמר, סגן נשיא מצרים לשעבר שהיה בין הקצינים החופשיים שביצעו הפיכה נגד מלך פארוק ב-1952 ורמטכ"ל מצרי בעת מלחמת סיני ב-1956. עאמר נעצר יחד עם 50 קצינים בכירים ושני שרים לשעבר והואשם בתכנון הפיכה נגד הנשיא גמאל עבד אל-נאצר.

עאמר הוחזק במעצר בית בביתו בגיזה ולאחר כחודש הובהל לבית החולים בקהיר לאחר שמצבו הידרדר במהירות. על פי הגרסה הרשמית, עאמר – שהואשם על ידי רבים במפלה ומבוכה של מצרים במלחמת ששת הימים – ניסה להתאבד ובלע כמויות גדולות של רעל.

עאמר הוחזק במעצר בית בביתו בגיזה ולאחר כחודש הובהל לבית חולים. על פי הגרסה הרשמית, עאמר – שהואשם על ידי רבים במפלת מצרים במלחמת ששת הימים – ניסה להתאבד ובלע כמויות גדולות של רעל

האיש שבמהלך שנים רבות היה יד ימינו של נאצר מת לאחר ששוחרר מבית החולים לביתו ושמועות רבות נפוצו ברחבי מצרים על נסיבות מותו. לאחר שנים רבות משפחתו דרשה מהנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי לפתוח את התיק שלו מחדש ולבחון את נסיבות מותו.

נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר עם טייסים של חיל האוויר המצרי בבסיס בסיני, ב-22 במאי 1967. מימין, הרמטכ"ל עבד אל-חכים עאמר (צילום: AP Photo)
נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר עם טייסים של חיל האוויר המצרי בבסיס בסיני, ב-22 במאי 1967. מימין, הרמטכ"ל עבד אל-חכים עאמר (צילום: AP Photo)
עוד 1,171 מילים
סגירה