אירוע גרנדיוזי להולדת הציונות – בלי ציונות ועל חשבון הציבור

תחקיר זמן ישראל לציון 125 שנה לקונגרס הציוני הראשון, ההסתדרות הציונית העולמית – שממומנת מכספי ציבור – בחרה לקיים אירוע אקסטרווגנטי ויקר בשווייץ, אליו יוטסו חברי הוועד הפועל ופעילים פוליטיים מכל העולם ● המשתתפים ישוכנו במלונות פאר וישתתפו בפאנלים, הרצאות, וערב גאלה ● דובר ההסתדרות הציונית טוען שמדובר ב"מסר חשוב למיליוני יהודים בתפוצות", אף שהכנס סגור לציבור הרחב ● בכירה בהצ"ע: "אנחנו רוצים שהעולם ידע שקמה מדינה"

יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל

מחר, 29 באוגוסט, ימלאו לקונגרס הציוני העולמי הראשון – שהתקיים בבזל בשנת 1897 – 125 שנה. נכון, לא מדובר ביארצייט העגול ביותר – אבל בהסתדרות הציונית העולמית מעוניינים לציין את האירוע בקול שאון גדול ולהוציא כספים רבים במסגרת הניסיון "לשחזר את הקונגרס בבזל", לא פחות.

את חגיגות ה־120 לקונגרס ציינו באופן סמלי בהרצליה: 120 אנשים בשם הרצל קובצו לתמונה אחת. אבל עתה, משום מה, מטיסים מאות עסקנים של הצ"ע (ההסתדרות הציונית העולמית) לבזל מכל העולם לכנס סגור ויוקרתי בעלות של מיליוני שקלים.

שם, במלונות ארבעה וחמישה כוכבים עם קוקטיילים, גאלות, פאנלים והרצאות, יחגגו קומץ פריווילגים את הולדת הציונות. כי הרי זאת הייתה המטרה מלכתחילה: ג'ובים, מוסדות עקרים מתוכן וערבי גאלה.

כך, רגע לפני הבחירות לכנסת, הארגון הזה שממומן ברובו על ידי כספי הקרן הקיימת לישראל בהקצבה שנתית של קרוב ל־200 מיליון שקלים (קק"ל היא חברת לתועלת הציבור – גוף ציבורי מפוקח הממומן מקרקעות בישראל ומכספי העם היהודי) ושהנהלתו נבחרת על פי מפתח ג'ובים מפלגתי – בוחר "לחגוג" את יום הולדתה הרשמי של הציונות בהתחככות של פעילים פוליטיים עם אנשי עסקים ועסקנים במלונות יוקרה בבזל.

ההסתדרות הציונית העולמית מורכבת מבריתות פוליטיות. כל מפלגה והברית שלה. הבריתות האלה אמורות לייצג פעילות ציבורית למען העם היהודי אבל בפועל, פרת המזומנים של קק"ל זורמת אל מעייני הפוליטיקה

לאירוע יוטסו גם כמה עיתונאים שינחו אותו (בהם מגישת חדשות בכירה), וגם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר התפוצות נחמן שי, ראשי ערים, חברי כנסת, יזמי היי־טק ועוד.

ההסתדרות הציונית העולמית מורכבת מבריתות פוליטיות. כל מפלגה והברית שלה: ברית העבודה, ברית מרצ, ברית הליכוד, ברית ש"ס וכו'. הבריתות האלה אמורות לייצג פעילות ציבורית למען העם היהודי אבל בפועל, פרת המזומנים של קק"ל – שמממנת את הבריתות הללו בעשרות מיליוני שקלים בכל שנה – זורמת אל מעייני הפוליטיקה, הג'ובים, העסקנים והמטרות המפלגתיות, כל אחת וענייניה.

כפי שפורסם בזמן ישראל בשורה אין־סופית של תחקירים, משום ששיטת קק"ל משרתת את כולם – איש לא מעז לצאת נגדה.

המארגן של האירוע האקסטרווגנטי בבזל הוא יו"ר הצ"ע יעקב חגואל, נציג הברית הפוליטית של הליכוד העולמי בהצ"ע ולשעבר היו"ר שלה. חגואל והליכוד העולמי הם שושבינים פעילים של המוסדות הציוניים ומייצרים פעולות סמי־פוליטיות, שלעיתים אף מטיבות עם פוליטיקאים מסוימים.

יו"ר הסוכנות הזמני יעקב חגואל, יולי2021 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
יעקב חגואל, יולי 2021 (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש90)

כבר בשנת 2017 נחשף כיצד מספק הליכוד העולמי בראשות חגואל ג'ובים לחברי מרכז הליכוד דרך עמותת "עושים ציונות" השייכת להצ"ע וכיצד הוא מסייע לדני דנון, בעודו משמש בתפקיד ממלכתי כשגריר באו"ם לחזק את הקשר עם חברי מרכז הליכוד.

תחקיר כאן 11 מחודש מאי המחיש איך העסק הזה עובד: הליכוד העולמי מממן לדנון אירוע פוליטי מובהק מכספי ציבור, אף שזה מנוגד באופן מובהק למטרות לשמן מועבר הכסף. איש לא בודק או מפקח, לאיש לא באמת אכפת.

באירועים ישתתפו גם נציגי העבודה, מרצ, ש"ס, יש עתיד וגם ארגונים כמו נעמת, התנועה הרפורמית ועוד מפלגות וארגונים המרכיבים את המוסדות הלאומיים. כאמור, 173 חברים יש בוועד הפועל של הצ"ע, והיות שכל המפלגות זוכות לכיסא – אף אחד לא מתלונן או עוצר לרגע ושואל למה.

יו"ר הצ"ע חגואל לא הסכים כמובן למסור פרטים על האירועים שהפיק והפנה אותנו לדובר הצ"ע לירון יחזקאל. שאלנו את יחזקאל שורה של שאלות על התקציב, המוזמנים, תוכנית הכנס, תכליתו, למה צריך לקיים אותו דווקא בבזל וגם ביקשנו להתייחס לביקורת שעולה מתוך קק"ל עצמה.

הדובר סירב לענות על השאלות ובמקום זאת שלח כמה שורות יח"צ שמפארות את האירוע אך לא חושפות דבר וחצי דבר לגבי מטרותיו או עלויותיו. הוא אף דרש שהתגובה הזו (שאינה רלוונטית כלל לשאלות) תיכנס לכתבה במלואה.

משיחות עם נציגי הצ"ע וקק"ל עולה כי בכנס ישתתפו כ־1,200 איש, מוזמנים כולם, בהם 173 חברי הוועד הפועל, רובם עסקנים מטעם המפלגות או הארגונים. המשתתפים יגיעו משורה ארוכה של מדינות ברחבי העולם כולל ארגנטינה, ברזיל, צרפת, ספרד, איטליה, רוסיה, דרום אפריקה, הונגריה, בריטניה, אוסטרליה ועוד.

מסמך פנימי שהגיע לידי זמן ישראל מבהיר כי הם יטוסו על חשבון ההפקה וישתכנו במלונות יוקרה בעיר כמו מלון שלושת המלכים. מי שיגיע מוקדם יותר ויבקש להישאר גם בשישי–שבת הקרובים יזכה בעלות מופחתת

מסמך פנימי שהגיע לידי זמן ישראל מבהיר כי הם יטוסו על חשבון ההפקה וישתכנו במלונות יוקרה בעיר כמו מלון שלושת המלכים (לילה ליחיד במלון עולה כ־1,440 שקלים ללא ארוחות) ומובנפיק (לילה ליחיד עולה כ־1330 שקלים ללא ארוחות).

מי שיגיע מוקדם יותר ויבקש להישאר גם בשישי–שבת הקרובים יזכה בעלות מופחתת במלונות אלה ובשורה של אירועים וסיורים במהלך סוף השבוע. בסוף האירוע – יום שלישי – יתקיים קוקטייל גאלה חגיגי במעמד נשיא המדינה, אליו יוזמנו ככל הנראה רק נציגי הצ"ע.

מלון שלושת המלכים, שווייץ (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של מלון שלושת המלכים)
מלון שלושת המלכים, שווייץ (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של מלון שלושת המלכים)

מהמסמך ומשיחות עם חברי הוועד הפועל עולה כי הצ"ע תישא בעלויות האירוע כולו: הטיסות, הלינה והאירוח, כפי שמודגש בהזמנה, הם על חשבון ההסתדרות הציונית להוציא הוצאה עצמית נמוכה של 500 דולר מצד המשתתפים שמגיעים מישראל לכנס. הטיסות מוזמנות על ידי ההפקה, מי שרוצה להזמין טיסה בעצמו יקבל החזר מלא בהתאם למדינה ממנה הוא מגיע.

כאמור, איש לא מוכן להשיב על השאלה כמה מוציא המוסד הציבורי ההסתדרות הציונית העולמית (שאמור להיות מפוקח) על החגיגה הזאת – אף שמדובר בכספי ציבור. לפי הערכה שמרנית, מדובר בכ־20–30 מיליון שקלים. יש גם הערכות גבוהות יותר.

איש לא מוכן להשיב על השאלה כמה מוציא המוסד הציבורי ההסתדרות הציונית העולמית (שאמור להיות מפוקח) על החגיגה הזאת – אף שמדובר בכספי ציבור. לפי הערכה שמרנית, מדובר בכ־20–30 מיליון שקלים

אירוע למוזמנים בלבד באמצעות קוד סודי

עד לפני שבוע אי אפשר היה להבין בכלל מה התוכן של האירוע – כלומר, מה כוללות ההרצאות, איזה פאנלים יתכנסו ואילו נושאים ידוסקסו במהלך היומיים של הדיונים.

האתר של הצ"ע הציג רק כותרות כלליות כמו "מליאות פתיחה", "מושבי פיצולים" ו"ארוחת צוהריים ונטוורקינג", לצד רשימת הדוברים הכוללת אישים כמו מרים אדלסון, השר לשעבר משה יעלון, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שר התפוצות נחמן שי, הנגידה לשעבר קרנית פלוג, מרים פרץ, ראשי ארגונים יהודיים בארה"ב, יזמי הייטק, הרב הראשי של אוקראינה, העיתונאים הילה קורח ויואב לימור – שינחו את האירועים – ואישים נוספים מהארץ ומהעולם.

תאודור הרצל מדבר בקונגרס הציוני הראשון או השני בבזל, 1898-1897 (צילום: באדיבות לשכת העיתונות הממשלתית)
תאודור הרצל מדבר בקונגרס הציוני הראשון או השני בבזל, 1897–1898 (צילום: באדיבות לשכת העיתונות הממשלתית)

רק לפני שבוע פורסמו אירועי הכנס בעמוד הפייסבוק של ההסתדרות הציונית כולל לינק לברושור שמפרט את התוכנית. אה, יש גם כפתור שמזמין אותך להירשם – אלא שלחיצה עליו מובילה לעמוד שבו נדרש הגולש "להזין קוד".

בשום מקום לא מצאנו כיצד מצטיידים בקוד כזה והאם צריך מספרים, אותיות או את צילום זקנו של חוזה המדינה כדי לפתוח את הכספת לאירוע היוקרתי. בכירי הצ"ע אמרו לזמן ישראל שמדובר באירוע "למוזמנים בלבד". ככל שהצלחנו לבדוק, אין מקום שבו יכולים גורמים שאינם משויכים בצורה כזו או אחרת להסתדרות הציונית העולמית להירשם, לשלם ולהשתתף.

נניח שלצורך העניין החתום מטה מתעניין במיוחד בחוזה המדינה ובמורשתו, ומוכן להוציא מכספו האישי כדי לטוס לבזל, לקחת חדר בצימר ולבוא לשמוע את הרצאתו של פרופסור יצחק בן־ישראל בנושא "השפעת ישראל על החלל החיצון למען מחר טוב יותר" או להאזין לדבריו של מוריס לוי, יו"ר המועצה המייעצת לקבוצת פובליציס על "תיקון עולם". ככל הנראה, לא נצליח לעשות זאת. אלא, אולי, אם נצטייד בקשרים המתאימים.

ניסינו להתקשר למשרדי ההסתדרות הציונית העולמית. בלשכת היו"ר טענו שהכנס "מלא לגמרי". המשיב שענה לטלפון הופתע מאוד לשמוע כי יש לנו קרובת משפחה בבזל שהייתה רוצה לשלם כדי לשמוע את ההרצאות

ניסינו להתקשר למשרדי ההסתדרות הציונית העולמית. במרכזיה אין מענה ובלשכת היו"ר טענו שהכנס "מלא לגמרי". המשיב שענה לטלפון הופתע מאוד לשמוע כי יש לנו קרובת משפחה בבזל שהייתה רוצה לשלם כדי לשמוע את ההרצאות. הוא הבטיח לשמור את המספר וליידע אם יתפנה מקום. ספוילר: זה לא קרה.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הנשיא,14 באפריל 2022 (צילום: אריאל ירוזולימסקי עבור זמן ישראל)
ביום שלישי: גאלה חגיגית במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: אריאל ירוזולימסקי עבור זמן ישראל)

איש מבין האנשים השונים שראיינו לא ידע להסביר לנו למה צריך את הכנס הזה, מה הוא יתרום לציונות או איזה הישג הוא אמור להביא מלבד נטוורקינג של השמנא והסלתא. איש גם לא ידע להסביר מדוע האירוע חייב להיערך דווקא בבזל, מעבר לצילום במרפסת. איש לא ידע להצביע על דיון אחד בכנס שמקדם את הציונות או את קשרי ישראל בתפוצות או את המחקר הציוני.

חיה כהן, חברת נשיאות בהצ"ע, היא אחת מ־13 נציגות של ע"ץ – עבודה ציונית, הברית של מפלגת העבודה. כהן טסה עם משלחת של 13 מאנשי הברית להשתתף בכנס. כהן אומרת שבנשיאות הצ"ע התקיימו דיונים רבים בנוגע למטרותיו.

"כל מי שהזמנתי יודע מה המטרות, קיימנו ישיבה ואנחנו נקיים מפגש עם נציגים מכל העולם. יש לכנס משמעות עצומה. שתי מטרות בעצם: לשחזר את הקונגרס הציוני העולמי הראשון, שבו הכריזו על הקמת מדינת ישראל כדי שבכל העולם ידברו עליו, והמטרה השנייה היא לדון בכל הנושאים הציוניים שעומדים על הפרק ומעסיקים את המדינה. אנטישמיות, למשל. אני יכולה להעיד שכחברת נשיאות קיימנו 20 אלף דיונים עד שהגענו לסדר היום הנוכחי".

איש לא ידע להסביר מדוע האירוע חייב להיערך דווקא בבזל, מעבר לצילום במרפסת. איש לא ידע להצביע על דיון אחד בכנס שמקדם את הציונות או את קשרי ישראל בתפוצות או את המחקר הציוני

אפשר לדון בנושאים האלה גם בישראל. לא צריך להטיס בשביל זה את כל העולם לבזל ולשכן אותם במלונות יוקרה.
"כל הרעיון היה לעשות אותו באותו מקום, בבניין שבו הרצל עשה אותו. זאת צרות עין. מדובר במלונות ארבעה כוכבים. מדובר בפעולה ציונית ואנחנו גוף ציוני. אנחנו רוצים שהעולם ידע שהיה קונגרס ושהקימו מדינה. אנחנו משחזרים את הסיפור של המדינה.

פריימריז במפלגת העבודה, סניף אשדוד (צילום: נתי יפת)
חיה כהן (מימין), פריימריז במפלגת העבודה, סניף אשדוד (צילום: נתי יפת)

"הייתי בארגנטינה, אמרתי להם שאנחנו עושים קונגרס כזה והם כל כך התרגשו. הצעירים שם ממש מתרגשים לגעת בנו. נתתי להם הרצאה וביקשתי שיסבירו למה הם לא עולים לארץ. אז הם ענו כמה תשובות: 'השפה, המחבלים, המלחמות, יוקר המחיה' וכו'. זה הנושא של הקונגרס הציוני אחרי 125 שנה. אתם צריכים ללכת על הכיוון הזה כשכותבים על האירוע".

למרות הדברים הללו, בתוכנית הכנס קשה למצוא נושאים המשיקים לדאגות של הצעירים המעוניינים לעלות לישראל. חציו של הכנס נוטה לעסוק בקשר בין ציונות ליזמות, החלק השני מדבר על ציונות בעולם היהודי ומנהיגות יהודית בעולם הציוני, לאו דווקא בישראל. להוציא הרצאה של ראש המוסד כהן, קשה למצוא עיסוק משמעותי בעלייה לישראל ובחיים במדינת ישראל.

את ההסתדרות הציונית העולמית, כאמור, מממנת קק"ל – פרת מזומנים ותיקה שתקציבה העשיר נובע מבעלותה על קרקעות מדינה רבות (כ־12% מקרקעות המדינה) ומקבלת תרומות וירושות של גורמים בעולם היהודי.

קק"ל היא חברה לתועלת הציבור המפוקחת על ידי מבקר המדינה, רשם העמותות וגורמים נוספים. בכל שנה מעבירה קק"ל להצ"ע ולמוסדותיה כ־180 מיליון שקלים, על פי הסכם שנחתם ב־2016.

קק"ל (צילום: לע"מ)
קופת קק"ל (צילום: לע"מ)

אף שמדובר בכספי ציבור ועל אף שקק"ל אימצה לעצמה לנוכח הביקורת הציבורית הרבה (כולל תחקירים רבים שנעשו עליה וכל בכיריה) יותר מנהגים של שקיפות – נדמה שהכסף שעובר מקק"ל להצ"ע לא זוכה לאותו היחס השקוף.

בשנתיים האחרונות הצטברו בקופת קק"ל עודפים כתוצאה מהפחתת פעילויות עקב הקורונה וכנראה גם כתוצאה מעליית שוק הדיור. בימים האחרונים נשמעה בקרב שורות הארגון ביקורת על האירוע של הצ"ע. יש הטוענים בקק"ל כי בכירי הארגון "שורפים" כספים באמצעות הצ"ע, כדי למנוע מצב שבו עודפי התקציבים יתפסו בסופו של יום על ידי משרד האוצר.

יש הטוענים בקק"ל כי בכירי הארגון "שורפים" כספים באמצעות הצ"ע, כדי למנוע מצב שבו עודפי התקציבים יתפסו בסופו של יום על ידי משרד האוצר

ארנן פלמן – אחד ממשתתפי הכנס בבזל – הוא סגן יו"ר קק"ל ויו"ר מזכירות הליכוד העולמי. לדבריו, הטענות נגד הכנס אינן מוצדקות. "נכון שקרן קיימת מממנת את ההסתדרות הציונית, אבל מדובר בגופים עצמאיים.

"יש נציגות לכל המפלגות בהסתדרות הציונית. הייתי אחראי על הכספים בקרן קיימת במשך 10 שנים וראיתי איך שני הארגונים עושים עשרות אלפי אירועים. אי אפשר לבקר כל דבר. יש פה אירוע היסטורי, משהו יפה וסימבולי במעמד נשיא המדינה. מה יכול להיות יותר יפה מזה? אני אשמח להיות בדיונים ולהקשיב לדברים חשובים וגם מקווה שאוכל להצטלם במרפסת המפורסמת של הרצל".

תאודור הרצל על מרפסת בית המלון טרואה רואה בבזל, שווייץ, 1897 (צילום: CC-PD-Mark, by Wikigamad, ויקישיתוף)
תאודור הרצל על מרפסת בית המלון טרואה רואה בבזל, שווייץ, 1897 (צילום: CC-PD-Mark, by Wikigamad, ויקישיתוף)

125 זה מספר יפה, חצי־עגול

סילביו חוסקוביץ' הוא ראש המחלקה למפעלים ציוניים בהצ"ע וחבר סיעת העבודה. בפריימריז האחרונים לרשימת הסיעה בכנסת שנערכו לפני כשבועיים הוא אפילו זכה לעלות על הבמה ולקרוא את התוצאות שבישרו על זכייתה של ח"כ נעמה לזימי.

למרות מעמדו החשוב במפלגה, חוסקוביץ' לא חושב שמדובר באירוע פוליטי משום ש"כל הסיעות מיוצגות, יש דוברים מכל הקשת הפוליטית. זה כמו שיש אירוע ביום השואה בכנסת, גם אז לא מדובר באירוע פוליטי. אני לא מייצג את מפלגת העבודה אלא את תנועת העבודה הציונית העולמית. זה פוליטי כי הכול פוליטי היום בעולם".

זה כנס סגור למוזמנים בשווייץ. רוב המוזמנים משויכים לארגונים פוליטיים או אידיאולוגיים. זה מעיד על נטייה לחלק כיבודים לאנשים על פי מפתחות פוליטיים. אפשר היה לעשות את הכנס בארץ ולפתוח אותו לציבור.
"אני חושב ש־125 זה מספר יפה בשביל השחזור של הקונגרס הציוני העולמי הראשון. אני גם חושב שהמיקום לא חשוב. בארץ היית משלם על מלונות פי שלושה. תראה איזה מקום מרכזי יש לאירוע, עד כדי כך שנשיא המדינה מגיע".

יגאל צחור, איש קיבוץ רביבים ששימש כיו"ר תנועת העבודה הציונית ב־2006–2010 הוזמן לאירוע בבזל וייסע אליו. עם זאת, מבין אלה שפנינו אליהם, הוא היחיד שחושב כי ראוי לתכנן אירוע צנוע יותר. "שימשתי במשך שנים מתנדב של הארגון ואני לא ממש יודע מה קורה איתו בעשור האחרון.

ההכנות האחרונות בעיצומן – בעוד יומיים אנו מציינים 125 שנה לקונגרס הציוני הראשון!הקונגרס הראשון היה אירוע מאורגן באופן…

Posted by ‎ההסתדרות הציונית העולמית‎ on Friday, August 26, 2022

"התקשרו אלי ואמרו לי שאני אורח כבוד והסכמתי לנסוע. עם זאת אני מסכים שראוי שהמוסדות הציוניים ידונו כמו שצריך במשמעות של האירוע הזה. אם חשוב להם להדגיש את מורשת הרצל, אני חושב שזאת מטרה ראויה, אבל אני הייתי שולח במקומם רק משלחת מצומצמת. צריך לעשות את האירוע בצניעות".

"אם חשוב להם להדגיש את מורשת הרצל, אני חושב שזאת מטרה ראויה, אבל אני הייתי שולח במקומם רק משלחת מצומצמת. צריך לעשות את האירוע בצניעות"

העיתונאית מפנה לסוכנת; הדובר עונה על מה שבא לו

אחד הדוברים בכנס יהיה שר התפוצות נחמן שי. שי סירב להתייחס לשאלותינו והפנה לדוברת שלו. מתשובותיה ניכר כי שי לא הקדיש מחשבה יתירה לכנס, למטרותיו או לנראות הנלווית לקיומו.

"שי הוא שר התפוצות, אי לכך ראוי שישתתף באירוע מרכזי שמציין 125 לקונגרס הציוני הראשון וייצג את ממשלת ישראל. בעלות נסיעתו נושאת המדינה, כמקובל. את יתר השאלות ניתן להפנות להסתדרות הציונית העולמית".

כאמור, הילה קורח היא אחת המנחות בכנס. קורח נוהגת להנחות אירועים רבים, שלחלקם ניתן היה לצפות שתסרב לאור מעמדה כמגישה הבכירה של מהדורת חדשות 13.

הילה קורח ואלמז מנגיסטו בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, 2 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הילה קורח ואלמז מנגיסטו בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, 2 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בעבר אף פורסם כי היא נוהגת להשתתף במיזמי תוכן שיווקי למוצרים מסחריים המעמידים אותה לכאורה בניגוד עניינים. פנינו לקורח כדי להבין אם ראוי שתיקח חלק באירוע מהסוג הזה.

קורח הפנתה אותנו משום מה אל הסוכנת שלה, הדמות שמתאמת עבורה אירועים ונושאת ונותנת על תנאי התשלום. היות שפנינו לקורח בכובע עיתונאי מובהק (גם שלנו, וגם שלה) – ביקשנו ממנה להשיב בעצמה על מספר שאלות, אך היא לא הגיבה לפניותינו.

כאמור, פניותינו ליו"ר הצ"ע חגואל נענו בהפניה לדובר הארגון. שאלנו את הארגון לגבי התקציב הכולל, עלויות ההטסה והלינה, ההקשרים הפוליטיים, השתתפות עיתונאים, תוכנית הכנס ועוד. הדובר לא השיב על השאלות והסתפק בתגובה כוללנית המהללת את פעילות הצ"ע.

תשובתו כללה בין השאר את המשפט הבא: "ההסתדרות הציונית העולמית גאה ליזום אירוע ממלכתי שיעביר מסר חשוב למיליוני יהודים בארץ ובתפוצות ולעולם כולו על הרלוונטיות של התנועה הציונית בימים אלה ועל האתגרים הגדולים הניצבים בפניה".

את התשובה לשאלה כיצד יכולה ההסתדרות הציונית להעביר "מסר חשוב למיליוני יהודים" באמצעות אירוע סגור למאות מוזמנים מקורבים לצלחת יצטרך כנראה כל אחד להסיק בעצמו.

עוד 2,259 מילים
סגירה