קופות של קק"ל (צילום: לע"מ)

החגיגה של קק"ל

תחקיר

1.17 מיליון שקל ל"ידיעות אחרונות", 2.5 מיליון שקל ל"קופיקו", 7 מיליון שקל לאפליקציה לסימון שבילים ומאות אלפי שקלים ליחצ"נים - אחת מהן הייתה חברת אספת קק"ל והשני מואשם בפלילים ● כך בזבזו דני עטר ומנהלי קק"ל עשרות מיליוני שקלים על יחסי ציבור, חסויות, פרסומות ומסיבות

דני עטר, יו"ר קרן קיימת לישראל מאז סוף 2015, מייחס חשיבות רבה ליחסי ציבור. בטלוויזיה, ברדיו וברשת משובצים פרסומות וזמרירים שמפארים את הישגיה ומעשיה של קק"ל, ומכנים אותה, בין היתר, "קרן של אהבה" ו"קרן במרומים".

להצפה הזאת יש ביטוי כספי מובהק: הסכמים לפרסום ולקידום תוכן שיווקי במיליוני שקלים, שנחתמו בשנים האחרונות עם כלי תקשורת מובילים.

תקציב מערך ההסברה של קק"ל, הכולל את אגפי הדוברות וקשרי הציבור, זינק בקרוב ל-50% בין השנים 2017-2018. השיא נרשם בשנה שעברה, שבה תוקצבו מערכי ההסברה והדוברות של הקרן בסכום דמיוני של 43.4 מיליון שקל.

מעטים הם הגופים במגזר הציבורי שהוצאותיהם על הסברה ודוברות מדגדגים את המספרים האלה, אף שהיקף פעילותם הכספית גדול בהרבה מאלה של קק"ל.

תקציב דוברות והסברה של קק"ל

43.4 מיליון שקל

תקציב כולל של קק"ל ב-2018: 1.1 מיליארד שקל

תקציב דוברות והסברה של משרד התרבות

18.1 מיליון שקל

תקציב כולל ב-2018: 1.1 מיליארד שקל

תקציב דוברות והסברה של הביטוח הלאומי

15 מיליון שקל

תקציב כללי של הביטוח הלאומי ב-2018: 86 מיליארד שקל

כך, למשל, התקציב השנתי של מרכז ההסברה במשרד התרבות, האחראי על הטקסים הממלכתיים בארץ, עומד על 18.1 מיליון שקל; תקציב הדוברות וההסברה של הביטוח הלאומי, החברה הגדולה בישראל, עם תקציב כולל של 86 מיליארד שקל, עמד על 18 מיליון שקל ב-2018 וירד ל-15 מיליון השנה. רוב התקציב הזה, אגב, מיועד להסברה עבור ציבור הנזקקים לשירותי הביטוח הלאומי.

בכירים בקק"ל אמרו השבוע כי לפחות חלק מהוצאות היח"צ בתקופת עטר אינן מוצדקות. "התווכחתי איתו פעמים רבות על הצורך 'להשכיב' מיליונים על פרסום ויח"צ. למשל, מודעות ענק המבשרות על 'עידן השקיפות' בקק"ל, כשבפועל הנושא הזה שנוי במחלוקת, פרסומים יקרים בתקשורת הכתובה והאלקטרונית, והוספת סעיפים תקציביים להסברה, עם שמות יצירתיים", אמר אחד מהם.

לשאלה מה יכול להסביר את ההשקעה העצומה בפרסום, השיבו בכירים בארגון בעבר ובהווה: ניסיון לצמצם את הביקורת על קק"ל מצד כלי תקשורת מובילים.

כרזה של קק"ל (צילום: לע"מ)
כרזה של קק"ל (צילום: לע"מ)

המגמה הזאת החלה עוד לפני הקדנציה של עטר, שהחליף בתפקידו את אפי שטנצלר. בשנת 2014 פורסם דוח חמור מטעם מבקר המוסדות הציוניים הלאומיים, שקק"ל כפופה לו, לפיו תקציב הדוברות של הקרן זינק פי ארבעה בשלוש שנים: מ-6 מיליון שקל ל-22 מיליון שקל בשנה.

לפי הדוח, התקציב החדש והמנופח כלל רכיב של כ-5 מיליון שקל לטובת "תוכן שיווקי", או בשם הפחות מכובס, קניית פרסום סמוי המתחזה לכתבות עיתונאיות.

בין 2013 ל-2014, למשל, הוציאה הקרן 200% יותר על סעיף של "סיורי כתבים", שם קוד בברנז'ה העיתונאית להזמנת עיתונאים לסיורי פינוק, כדי שיכתבו דברים טובים על הגוף שהזמין אותם. המבקר המליץ אז על רוויזיה כמעט בכל תחום, כולל דרכי התקשרות, תקצוב וגיבוש תכנית עבודה.

נדמה היה שבקק"ל הפנימו את המסר, וב-2016 הצטמק תקציב רכיב הדוברות ל-7.8 מיליון שקל. בסה"כ עמד תקציב התקשורת, קשרי הציבור ו"אגף קשרי קהילה" על כ-29 מיליון שקל. גם ב-2017 נשמר היחס הזה: 8.8 מיליון שקל לדוברות – ובסך הכל 28.8 מיליון שקל לתקשורת וקשרי ציבור.

אבל בשנה שלאחר מכן התקציב חזר להתנפח. בשנת 2018 נוספו לתקציב הדוברות, כמה סעיפים שלא היו קיימים בו קודם לכן: "הקמת אתר אינטרנט" (1.5 מיליון שקל); "פרסום ניו מדיה" (1.2 מיליון שקל), "פרויקט בתי קק"ל" (כ-1.5 מיליון שקל, כולל "תוכן שיווקי בטלוויזיה"); ואפליקציית קק"ל (חצי מיליון שקל), "קמפיין קיץ, יום ניקיון וחגי תשרי" (כ-2 מיליון שקל) ועוד. כמו כן זינק "תקציב המיתוג" של קק"ל פי-שישה בתוך שנה, מחצי מיליון שקל ל-3 מיליון שקל.

בתקציב 2019 כבר יזנק רכיב הדוברות פי-שלושה, ל-23.5 מיליון שקל. ההוצאה הכוללת של קק"ל על תקשורת וקשרי ציבור ב-2018 היתה 43.4 מיליון שקל. בתקציב 2019 היא עומדת על 38 מיליון שקל.

תחקיר "זמן ישראל" חושף איך בזבזו עטר ואנשיו את כל המיליונים הללו – במקום על יעדי קק"ל המקוריים כמו ייעור, פיתוח הקרקע או פעולות חינוכיות.

לאה פדידה (צילום: פלאש 90)
לאה פדידה (צילום: פלאש 90)

1.17 מיליון שקל ל-ynet

ב-2018 צץ בתקציב של קק"ל סעיף חדש בשם "חסויות – התקשרויות מיוחדות", שתוקצב בכ-1.5 מיליון שקל. איך סעיף כזה נולד בחברה לתועלת הציבור?

ובכן, תקציבי "ההתקשרויות המיוחדות" בקק"ל, נקבעים ב"ועדה להתקשרויות מיוחדות" שפוצלה מוועדת המכרזים הרגילה בקק"ל, כדי לעקוף את נוהלי המכרז הרגילים (ועדה שמכונה במסדרונות הארגון "הוועדה לשחיתויות מיוחדות"). בעבר הוטמעו תקציבי ההתקשרויות המיוחדות בסעיפים אחרים בתקציב. הם נולדו ב- 2015, במסגרת שינוי הנוהלים. אחד הדיונים הסוערים בוועדה, היה על הקצאת 1.17 מיליון שקל לוועידת ynet.

בספטמבר 2016 עודכנה הוועדה כי קק"ל מנהלת מו"מ עם "ידיעות אחרונות" ו-ynet, על שיתוף פעולה בוועידה העוסקת בחינוך בלתי-פורמלי.

בתמורה, נמסר כי תקבל קק"ל פרסום באירוע, לרבות "נאום של דני עטר". עם זאת מהדיון עלה כי אין בנמצא סעיף תקציבי שיכסה את שיתוף הפעולה הזה.

בפברואר 2017 שוב התכנסה הוועדה, ואז התברר שבקק"ל כבר התחייבו לפרויקט. בנסיבות אלה נוצר צורך להכשיר את המהלך בדיעבד. מאחר שהנתיב של "שיתוף פעולה" כשל, הוחלט לכנות את התשלום ל-ynet בשם הקוד: "חסות".

סמנכ"ל הכספים, יובל ייני, נבהל מהסידור ואמר: "חסות של 1.17 מיליון שקל היא חסרת תקדים, ולא ניתן להגן עליה. מה אומרים? 'לא יודעים להגן על זה באמצעות שת"פ, בוא נשים את זה בשיתוף של חסות'. אנחנו עובדים לא נכון".

"חסות של 1.17 מיליון שקל היא חסרת תקדים, ולא ניתן להגן עליה. מה אומרים? 'לא יודעים להגן על זה באמצעות שת"פ, בוא נשים את זה בשיתוף של חסות'. אנחנו עובדים לא נכון"

מנהלת אגף ההתקשרויות, דורית חבני, ניסתה להגן על ההחלטה שכבר התקבלה, ובתשובה לטענה שחלק מדמי החסות בכלל מופנים למימון לינה ומזון, ניסתה להסביר שמדובר בשיטה מקובלת להטמעת החסות בתוך סעיפים שלכאורה אינם קשורים. "זה חלק מהחסות, תמיד זה ככה. כל העלויות של הכנס. נותנים כסף לחסות, בשביל שישימו לוגו ויגידו קק"ל נתנה חסות".

אבל ייני התעקש: "אי אפשר לאשר סכום כזה בחסות, אנחנו מאשרים עד 50 אלף שקל", הזכיר לנוכחים, והזהיר אותם: "מבקר הפנים עכשיו יבוא".

בשלב הזה נכנסה לתמונה לאה פדידה.

פדידה, לשעבר סגנית ראש מועצת יקנעם וחברת כנסת מטעם העבודה, הנחשבת מקורבת לדני עטר. ב-2016 היא מונתה ללא מכרז לממלאת מקום מנהלת קשרי ציבור בקק"ל. אחר כך היא יצאה לחל"ת, נכנסה לכנסת, והתפקיד לא אויש בהעדרה. כעבור שנה בכנסת פרשה פדידה והוחזרה לתפקיד, שוב ללא מכרז.

"אי אפשר לתת סכום אחר", הבהירה פדידה במענה להצעה של מאי ויצלבסקי, עו"ד מהלשכה המשפטית. "זו ההתחייבות… תארי לך שאני כבר חתמתי על מיליון שקל, אנחנו חתמנו, אנחנו חשופים לתביעה… אנחנו חישקנו את עצמנו".

היא גם הציעה להכשיר את המהלך על ידי התקשרות ופטור ממכרז. כשנשאלה מה תהיה עילת הפטור השיבה: "גורם ייחודי, תקשורתי, שעושה כנסים".

אבל אפילו לחברים בוועדה ההצעה הזאת נראתה מופרזת: "הנקודה כאן שצריך למצוא איזו קונסטלציה לאשר, כי התחילו לפעול…", הבהירה ויסלבצקי.

ייני לא הרפה וביקש: "תדברו שוב בסקייפ בערב, חייבים למצוא פתרון".

וכך, למרות ההסתייגויות המשמעותיות, ה"התקשרות המיוחדת" אושרה.

בכיר בקק"ל, שהיה מעורב בדיונים, אמר: "הייתה חלופת מסמכים שדיברה על פרויקט משותף. היא התבשלה, עד שראו שלא יכולים לעמוד בה מבחינת נהלים, כי ynet הוא גוף למטרת רווח. אחרי שראשי הוועדה גילו שלא עמדו בתנאים לגבי מיזם משותף, הם מיהרו להתכנס שבועיים לפני האירוע, ברגע האחרון, והעבירו את זה כחסות. זו התנהלות מבישה המעידה על ניסיונות קנייה של התקשורת".

בתכניית האירוע דווח כי יו"ר קק"ל ידבר על "חינוך בלתי-פורמלי בונה קהילה". לא מצאנו בתוכנייה אזכורים משמעותיים נוספים לקק"ל. כזכור, קק"ל השקיעה יותר ממיליון שקל

וכך, ועידת "ידיעות אחרונות" ו-ynet נערכה ב-7 במרץ 2017. בתכניית האירוע דווח כי יו"ר קק"ל, דני עטר, ידבר על "חינוך בלתי-פורמלי בונה קהילה". לא מצאנו בתוכנייה אזכורים משמעותיים נוספים לקק"ל. כזכור, קק"ל השקיעה בוועידה יותר ממיליון שקל.

"מדובר בטענות ממוחזרות ומופרכות, שכבר הוכחו כשקריות מלפני מספר שנים", נמסר מקק"ל. "ההשתתפות בוועידה עמדה בכל הקריטריונים המתאימים לבקשת חסות מסוג זה. הבקשה נבדקה ע"י הגורמים המקצועיים ונמצאה מתאימה.

עוד נמסר בתגובה, כי "השגות שהיו לחבר וועדה כזה או אחר במהלך הדיונים מעידות על כך שבוועדה מתקיימים דיונים אמיתיים ומעמיקים בנוגע לבקשות ושכל חבר ועדה אומר בה את דעתו ופועל לפיה. החלטת הועדה נתקבלה מתוך שיקול דעת של החברים לאחר ששמעו את כל הדברים".

הסופרת תמר-בורשנטיין לזר עם בובה בדמותו של קופיקו, 2008 (צילום: משה שי פלאש 90)
הסופרת תמר-בורשנטיין לזר עם בובה בדמותו של קופיקו, 2008 (צילום: משה שי פלאש 90)

2.5 מיליון שקל למסיבה עם "קופיקו"

אחד האירועים היקרים שערכה קק"ל ב-2017 נועד לציין את חגיגות 115 השנה להקמת הארגון – פרויקט ששאב לתוכו שורה ארוכה של אירועים ברחבי הארץ. זאת, על אף שבכירים בארגון תמהו על הוצאת מיליונים ביום הולדת לא עגול.

בדצמבר 2016, ועדת המכרזים התבקשה לאשר הוצאת 2.5 מיליון שקל לטובת "אירועי טו-בשבט" במסגרת חגיגות ה-115, בהשתתפות דמות הילדים "קופיקו".

"אני דורש להקפיא את ההחלטה", אמר מנכ"ל קק"ל דאז, מאיר שפיגלר, כבר בתחילת הדיון, ומחה על כך שההצעה הונחתה עליו ללא נימוק וללא חלופות.

"זה לוקה בחסר", הוסיף. "אני לא רוצה להשתמש במילים בוטות יותר. זה לא התקשרות של שקל, וזו לא התקשרות נקודתית. שהוועדה תביא פרוטוקול מפורט, שכולל התייחסות לחלופות שיכולות לתת מענה לצרכים של קק"ל".

גורמים אחרים בארגון הביעו בפנינו תמיהה מדוע דווקא קופיקו ומה פשר ההוצאה המופרזת. "מה הקשר בין קופים ליערות קק"ל", תמה אחד מהם.

"שמחתי לראות שקק"ל כל כך משופעת בכסף, ויש לה עודפים להוציא על שטויות שאין בהן שום מסר – לא חינוכי, לא ערכי, עם דמות משנות השבעים", הוסיף.

"שמחתי לראות שקק"ל כל כך משופעת בכסף, ויש לה עודפים להוציא על שטויות שאין בהן שום מסר – לא חינוכי, לא ערכי, עם דמות משנות השבעים"

אבל מהדיון ההוא עלה שלמרות הביקורת, ההתקשרות הזו מול קבוצת "קופיקו" נשארה האופציה היחידה על השולחן, וכי כבר מתנהל מו"מ מול ראשיה. שפיגלר לא הרפה ודרש לעצור את הדיונים מול החברה, ולבחון את הסוגיה מחדש. חלק מהנוכחים אכן תמכו בעמדתו, ובהצבעה שקיימה הוועדה אושר לעכב את הביצוע.

בינואר 2017, חודש לאחר הדיון, פרש שפיגלר ומונה למנכ"ל הביטוח הלאומי. אלה היו כנראה חדשות מצוינות לקופיקו – שכן הדרך לאישור הפרויקט נסללה.

בפברואר 2017, שלושה חודשים לאחר ההחלטה על עיכוב הפרויקט התכנסה הוועדה שוב, ואישרה את ההתקשרות עם "קופיקו", בהיקף של 2.5 מיליון שקל.

בכיר בארגון אמר לנו: "הם המתינו ששפיגלר יעוף, ואישרו את הפרויקט מחדש".

פעילות של קק"ל ביום העצמאות, 2009 (צילום: Roni Schutzer/Flash90)
פעילות של קק"ל ביום העצמאות, 2009 (צילום: Roni Schutzer/Flash90)

7 מיליון שקל לאפליקציה לסימון שבילי אופניים

במאי 2014 הקרן השיקה מחדש את האתר והאפליקציה "E ירוק", המסמנים שבילי טיול ורכיבת אופניים, וכוללים מידע והמלצות על טיולים.

אף שמספר המשתמשים בשירות נאמד בכמה עשרות אלפים, הוא עלה לקק"ל המון כסף. על הפיתוח וההפעלה של המיזם הופקדה חברת "דאטא פרו proximity", שזכתה במכרז מוגבל בזמן בשווי 5 מיליון שקלים.

ב-2016, לקראת סיום ההתקשרות עם "דאטא פרו proximity", הצהירה ועדת המכרזים על כוונתה לצאת למכרז חדש שיאגד את כל שירותי האינטרנט ואת כל האתרים של קק"ל מול חברה אחת. מטרת המהלך הייתה להוזיל עלויות.

בארגון בירכו על המהלך, אך הפקת המכרז החדש התעכבה מאוד, והוא פורסם רק באמצע 2018. בינתיים, לאורך מרבית 2017 ועד אמצע 2018, זכתה "דאטא פרו" ל"הארכות זמניות" של ההתקשרות עמה בשווי יותר מ-1.5 מיליון שקל.

לפני שמונה חודשים, באוקטובר 2018, בדיקת הצעות המחיר שהוגשו במכרז לאיגוד כל שירותי האינטרנט של קק"ל, הביאו לפסילת ההצעות בכללותן, וזאת בגלל "פערים שהתגלו בפתיחת המעטפות". בתגובה החליטו חברי הוועדה לבטל את המכרז כולו, ובמקום זאת להמשיך ולאשר הארכות נוספות ל"דאטא פרו".

חלק מהאישורים האלה ניתנו לכאורה בדיעבד, עבור המחצית השנייה של 2018 ועד מרץ 2019. הפעם הגיע שווי כל הארכות הזמניות לקרוב ל-600 אלף שקל.

בסך הכל ניתנו בוועדת המכרזים לפרויקט זה הארכות אוטומטיות, ללא מכרז, במשך שנתיים, בסכום כולל של 2 מיליון שקל.

הנימוקים שניתנו בוועדה להארכות הנמשכות הללו: "המכרז ארוך".

דני עטר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
דני עטר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

600 אלף שקל ליועץ תקשורת המואשם בפלילים

ביוני 2016, אישרה ועדת המכרזים של קק"ל "התקשרות זמנית" עם משרדו של רונן משה, "טוגד'ר", למשך ארבעה חודשים, בעלות של יותר מ-102 אלף שקל.

זהו, אגב, אותו רונן משה המואשם במסגרת "פרשת ישראל ביתנו" במתן שוחד והלבנת הון, ומשפטו מתנהל בימים אלה. ומה עם מכרז? אין.

בשירות הציבורי מקובל ש"פטור ממכרז" ניתן במשורה, להתקשרויות בשווי עד 50 אלף שקל. לרוב, ניתן הפטור על התקשרות עם ספק, כדי לייעל את המערכת ולהימנע מהליך מורכב עבור כל רכש של מהדקים או עפרונות. פטור ניתן גם כאשר מדובר בספק למוצר ייחודי, שאין אחר מלבדו שיכול לספק את השירות .

מכרזי קק"ל כוללים "פטורים" ממכרז עד לסכום של 400 אלף שקל, סכום הגבוה פי 8 מהמקובל בשאר החברות הציבוריות. למרות זאת, קשה לראות כיצד התקשרויות עם יועצי תקשורת נכנסות להגדרת "ספק בודד שאין גורם אחר מלבדו", שהרי רוב משרדי היח"צ מספקים שירותים דומים.

ב-2017 התכנסה ועדת המכרזים 4 פעמים ברציפות, והאריכה שוב ושוב את ההתקשרות עם טוגד'ר ללא מכרז. הארכת הפטור הזניקה את הסכום הכולל המאושר ב-100% בהשוואה לסכום המקורי – 204 אלף שקל.

בנימוק להארכות בפרוטוקול, צויין בפשטות: "הליך המכרז טרם הסתיים".

במרץ 2017, פחות מחודש לאחר ההארכה הרביעית, זכה רונן משה בהתקשרות נוספת, הפעם במכרז, למתן שירותי ייעוץ תקשורתי לקק"ל. הוא כבר מונה ל"יועץ אסטרטגי תקשורתי לניהול משברים", תמורת סכום חודשי קבוע של 28 אלף שקל למשך שנה. בסך הכל הגיעה העלות של שירותיו לכ-400 אלף שקל אחרי מס, לשנה.

בכיר בארגון אמר לנו בעניין זה: "שיטת הפטורים ממכרז בקק"ל הפכה מזמן לשחיתות ממוסדת. הנהלת קק"ל עושה כל מאמץ כדי לשאוב אליה את אנשי יחסי הציבור המקושרים ביותר במשק, בין אם יש לכך הצדקה ובין אם לא".

איתן כבל (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
איתן כבל (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

204 אלף שקל ליח"צנית – שהיא גם חברת אספת קק"ל

בסוף 2016, יצאה ועדת המכרזים של קק"ל במכרז לשכירת שירותיה של חברת יחסי ציבור נוספת – הפעם עבור "חיזוק הקשר עם התקשורת המקומית", וגם עבור "הנגשה של אייטמים" ב-2017.

במכרז זכתה יחצ"נית לא מאוד מוכרת בשם רביד דוד-אזולאי בסכום של כ-100 אלף שקל לשנה, עם אופציית הארכה לשנה נוספת (שאכן מומשה ב-2018).

יש רק בעיה אחת: רביד-אזולאי הייתה אז חברת האספה הכללית של קק"ל, וככזו אסור היה לה לספק שירותים חיצוניים לקק"ל, על פי כללי המוסדות הציוניים.

כמו כן הייתה חברת ועידת מפלגת העבודה באותה עת, ואף עבדה ב-2015 במטה הבחירות של המפלגה, אשר בראשו עמד ח"כ איתן כבל – שפעל, אגב, בעבר למינויו של עטר ליו"ר קק"ל.

ואם ניתן היה לחשוב שחברי הוועדה לא ידעו במי מדובר, הרי שב- 2018 התקבלה תלונה אצל מבקר הפנים של קק"ל, עם העתק למשרד המשפטים, על העסקת חברי ועידת מפלגת העבודה והמוסדות הציוניים במקביל להעסקתם בקק"ל.

אחת מהמועסקות האלה הייתה חברת האספה רביד-אזולאי.

אחרי קבלת התלונה המשטרה פתחה בחקירה והנהלת קק"ל הודיעה כי חברי ועידת המפלגה – ובהם גם רביד-אזולאי – התפטרו מהארגון.

במקום להפיק לקחים, בקק"ל ראו בהתפטרותה מהאספה הזדמנות להכשרת העסקתה כיחצנית: ההתקשרות איתה עלתה לאישור הדירקטוריון – וזאת אחרי שהתמורה עבור שירותיה כבר שולמה. בקיץ 2018 התבקשו חברי הדירקטוריון לאשר את ההתקשרות איתה ב"אישור מיוחד", ובדיעבד.

המינוי נדון גם בוועדת הביקורת של הארגון, והשאלה שעמדה על הפרק היא האם להכשיר את המינוי בדיעבד, או להפסיק את ההתקשרות איתה באופן מיידי.

אילנה אבידוב-מור, רואת החשבון של הוועדה, קבעה בעניין: "משנעשה מעשה בלתי ראוי יש להפסיקו". לעומתה, חברי הוועדה האחרים, בהם יו"ר הוועדה השופט אורי שטרוזמן, הורו על הסרת הנושא מסדר היום, וגם על אישור ההתקשרות – בדיעבד ולמפרע. וכך, רביד-אזולאי ממשיכה לשמש כיועצת תקשורת גם ב-2019, אחרי שזכתה שוב במכרז, עם שתי אופציות הארכה נוספות.

בסך הכל שילמה עד כה קק"ל לרביד-אזולאי מעל 200,000 שקל. 100 אלף שקל נוספים תקבל רביד-אזולאי בחודשים הקרובים, ועוד 200,000 שקל ישולמו לה אם תאושרנה שתי אופציות ההארכה של התקשרותה עם קק"ל. בסך הכל, אזולאי עשויה לקבל מקק"ל חצי מיליון שקל במשך חמש שנים.

בקק"ל טוענים בתגובתם, כי: "אזולאי התפטרה מחברותה באסיפה כבר לפני כשנה, מיד כשעלה שיש סתירה בין היותה נותנת שירותים מקצועיים לקק"ל לבין חברותה באסיפה, והמשך העסקתה לאחר מכן נבחנה ע"י ועדת הביקורת החיצונית, שקבעה כי אין הצדקה להפרת ההסכם עמה באותה עת.

"ההתקשרות עם אזולאי בוצעה בתום לב, שכן לא היה ידוע לגורמי המקצוע על חברותה באסיפה הכללית של קק"ל, והיא נבחרה בהתאם לכישוריה המקצועיים ולאחר שבוצע הליך של סבב הצעות, שבמסגרתו נבחרה ההצעה הטובה ביותר".

קק"ל קובעת כי חברותה של אזולאי-רביד באסיפה "לא הייתה ידועה" לחברי ועדת המכרזים, אך רביד-אזולאי טוענת ההפך בתגובתה: "יצוין כי במהלך המכרז, הובא לידיעה נושא חברותי באסיפה הכללית דאז בשקיפות מלאה".

עוד מוסרת רביד-אזולאי בתגובה: "עבודתי המצטיינת בשנתיים האחרונות מגובה במאות פרסומים תקשורתיים פרי עבודתי על תרומתה של קק"ל לאיכות חיינו כחברה וכמדינה, עבודה הזוכה לשבחים של יתר נותני שירותי היח"צ בקק"ל".

תגובת קק"ל: "התנהלנו בצורה ראויה ומסודרת"

בניסיון לאפשר לקק"ל לנמק כמה החלטות מעוררות תהיות העולות מהפרוטוקולים של ועדת המכרזים, פנינו לסמנכ"ל הכספים של קק"ל, יובל ייני, ולחבר ועדת המכרזים וראש מנהל פיתוח הקרקע, אלכס חפץ, בבקשה לנסות ולהסביר כיצד אושרו סכומים כאלה למטרות יחצנות וקשרי ציבור. גם ייני וגם חפץ סירבו בתוקף להשיב לשאלות והפנו אותנו לדוברות.

בתגובתה הרשמית סירבה קק"ל להגיב באופן פרטני על מרבית השאלות שלנו. לא קיבלנו מענה לשאלות ספציפיות על ההגדלה העצומה בתקציב הדוברות, סוגיית הפטור ממכרזים, הארכת המכרזים, האישורים בדיעבד, העלויות של אתר האינטרנט ועוד. במקום זאת הועברה אלינו מטעם קק"ל התגובה הבאה.

"השאלות שהועברו אלינו הינן ערבוב של נתונים מעוותים, חוסר הבנה של החומר המקצועי שאליו מתייחסות השאלות וניסיון שקוף של גורמים אינטרסנטיים להשתמש בשאילתה עיתונאית כביכול, כדי לפגוע בתדמית קק"ל.

"תקציב מערך ההסברה כולל את תקציבי אגף הדוברות והפרסום, אגף קשרי ציבור ותקציב החסויות, והוא כולל בתוכו, בין השאר, את פעילות הדוברות והיח"צ, הניו-מדיה והדיגיטל, הפרסום והתוכן השיווקי, ועידות וכנסים, את תקציב החסויות הניתן לפעילויות ציבוריות ואת תקציב אגף קשרי ציבור העוסק בהפקות אירועים, בפעילויות בשטח; ובעוד מגוון נושאים רחב לתועלת הציבור.

כרזה של קק"ל (צילום: לע"מ)
כרזה של קק"ל (צילום: לע"מ)

"כל בחינה אמיתית של תקציב זה בהתאם לפירוט הפעילויות שהוא כולל יראה בבירור כי הוא מנוצל בצורה הטובה ביותר ליישם את המטרות שלשמן הוקצה, שכאמור משרתות את הציבור, וכי הוא אף קטן ביחס לתקציבים המוקצים לפעילויות דומות בארגונים אחרים או במשרדי הממשלה. גם הגידול בתקציב ביחס לשנים אחרות נובע מהיקף פעילות קק"ל, שגדל משמעותית, ומהרצון להביא פעילות מבורכת זו לידיעת הציבור ומשינויים ארגוניים שנעשו בקק"ל".

בעניינה של לאה פדידה ענו בקק"ל: "פדידה עובדת בקק"ל למעלה מ-29 שנה, עשרות שנים לפני תחילת כהונתו של דני עטר כיו"ר, ועל-כן הטענה בעניינה מעוררת גיחוך. לאה מונתה לכל תפקידיה בהתאם לכישוריה ועל פי נהלי קק"ל. כך גם בכל הנוגע לתפקידה הנוכחי כממלאת מקום מנהלת אגף קשרי ציבור. בכל מקרה, מכרז לתפקיד מנהל קבוע לאגף קשרי ציבור אמור להתפרסם בחודשים הקרובים, עם סיום תהליך בניית המבנה הארגוני החדש של קק"ל.

"אשר לשאר השאלות, כל הפעולות נעשו בהתאם לנהלי קק"ל, בצורה ראויה ומסודרת, במסגרת ועדת המכרזים והוועדות האחרות שמלוות ומפוקחות על ידי הלשכה המשפטית, חטיבת הכספים והגורמים המקצועיים הנוספים הנדרשים במידת הצורך. כל הפרטים הללו ואחרים, לרבות החלטות הועדות והתקציבים המדוברים מעלה, מופיעים בצורה שקופה באתר האינטרנט של קק"ל".

עוד 2,715 מילים
כל הזמן // יום שלישי, 19 במרץ 2024
מה שחשוב ומעניין עכשיו
היום ה־164 ללחימה ● 134 חטופים עדיין בעזה

דיווח: המדינות המתווכות אמרו לישראל שאם לא יושג הסכם – השיחות בין הצדדים יסתיימו

יועצו של ביידן לביטחון לאומי: מרואן עיסא נהרג בתקיפה של צה"ל בשבוע שעבר ● הכנסת ביטלה את משרד המודיעין; גילה גמליאל, שכיהנה במשרד זה, תתמנה לשרת המדע והחדשנות ● דיווח: הרב הראשי יצחק יוסף נבחר לחתן פרס ישראל בספרות תורנית ● בן גביר: מאה אלף אזרחים קיבלו ממשרדי רישיון להחזקת כלי ירייה ● חרף הביקורת הרמטכ"ל אייש כחמישים תפקידי פיקוד בכירים

עוד 47 עדכונים

נראה שראש הממשלה נגד עסקה להצלת אזרחיו מידי האויב‎

למה הוא מתנגד לעסקה? כי זה בנימין נתניהו. איך אפשר להבין את השטיקים והטריקים שנתניהו יוזם כדי למנוע עסקה?

מריחות הזמן – מפזר את הקבינט בגלל כניסת שבת, כאילו לא מדובר בפיקוח נפש. מונע מתן סמכויות לצוות המו"מ או מונע בכלל את צאתו של הצוות להמשך המו"מ, מערים דרישות נוספות אחרי שכבר החלה להסתמן הסכמה במו"מ בפריז, ועוד.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לאיתי לנדסברג תודה !!! כתבתי את הדברים האלה מזמן מזמן. נתניהו לא רוצה את שובם של החטופים בחיים מפחד שהם יהיו עדים במשפט שיוגש נגדו. נתניהו רוצה שחיילי צהל יהרגו את סינואר כדי שלא יהי... המשך קריאה

לאיתי לנדסברג תודה !!! כתבתי את הדברים האלה מזמן מזמן. נתניהו לא רוצה את שובם של החטופים בחיים מפחד שהם יהיו עדים במשפט שיוגש נגדו. נתניהו רוצה שחיילי צהל יהרגו את סינואר כדי שלא יהיה עד בבית המשפט ויחשוף את העסקאות שעשה עם נתניהו. כך פעל אברהם שלום בפרשת קו 300. הוא נתן הוראה לאהוד יתום ואנשיו להרוג את שני החוטפים ובסרט שומר החומות חשף בחצי פה כי לא רצה אותם כעדים בביהמ. שני החוטיפים של קו 300 היו משת"פ עם השב"כ. כך נולדה פרשת יוסי גינוסר. הצבא האמריקאי במלחמת עירק תפס את סאדם חוסיין חי ומסר אותו לידי הרשות החוקית בעירק כך נפתח משפטו . המשלחת לשיחות עם חמאס היא הזויה!! ראה את המסובים אל שולחן הקבינט. כולם אשכנזים,לבנים, ללא ידיעה של מילה אחת בערבית, ללא הכירות עם דת האיסלם, ללא הכירות עם תרבות האיסלם. אין לאיש מהם הבנה כלשהי בעולמם של המוסלמים. זה שיח חרשים. לשיחות עם חמאס צריכים לצאת 3 שהיו בדרגות גבוהות בצה"ל : נציג ערבי, נציג דרוזי, נציג בדואי. ולא אשכנזים לבנים. ( גילוי נאות : אני לבן בלונדיני עיניים כחולות) . נתניהו השיג את מטרתו הפוליטית במלואה: הוא פירק את הקיבוצים בדרום, פיזר את הקהילות, כך גם בצפון. ציטוט: " השמאלנים שכחו מז זה להיות יהודים" דברי נתניהו למקובל הקשיש כדורי. הוא גרם להמשך המלחמה כדי לדחות את עדותו וחקירתו בביהמ הפלילי. הוא ימשיך להרוג את חיילי צהל ומפקדיו כדי להגן בגופם על עצמו. נתניהו זייף את הבחירות לכנסתך המכהנת ה-25. יש לי את מלוא הפרטים , במלואם!! פתקי ההצבעה בקלפי עבור 3 מפלגות שזכו במירב קולות הבוחרים היו פתקים מזויפים. המפלגות הן : הליכוד, המחנה הממלכתי,יש עתיד. נוסח הפתקים המקורי – אצלי. הגשתי עתירה לבג"צ אך בביהמ העליון הרשמת חוסמת בגופה את העברת העתירה להרכב. חוק הבחירות לכנסת נ"מ התשכ"ט 1959 קובע שעקב הזיוף ביהמ חייב להכריז על בחירות חוזרות. נתניהו קיבל במרמה בתחבולה ובנסיבות מחמירות את תפקיד ראש הממשלה . פתקי ההצבעה הודפסו במדפיס הממשלתי בנוסח בלתי חוקי הפוסל אותם. אנשיו המקצוענים חדרו אל ועדת הבחירות המרכזית. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית ידע על הזיוף ושתק. הוא פחד לאבד את סיכויו להתמנות לנשיא ביהמ העליון. אם אתה ואני היינו נפגשים עם סינואר ואנשיו, כל החטופים , החיים והמתים, היו שבים הביתה. מי לקברו ומי למשפחתו. הרמטכל הרצי הלוי מפחד מנתניהו. גם כך, עתידו הצבאי נמצא מאחוריו. איתי לנדסברג את מבקש ממך מאד דברי איתי וניפגש בבקשה ממך. ערוצי השידור פתוחים בפניך. אני מוכן להיחשף עירום ועריה. כל החומרים שבידי יהיו בידיך. אנא טלפן אלי או שלח לי הודעה עם מספר טלפון שלך. נפתלי גור אריה עורך דין 050-8225435 ת.ד. 16660 ת"א. אנא השאר הודעה מזוהה בטלפון ואחזור אליך מייד. משפחות החטופים משותקים עקב האימה שהטיל עליהם נתניהו. איתי …בוא נילחם יחד עם חייהם !!! אנא ראה כך את שיא חייך. כשנלך יחד כל הממשל האמריקאי יגן עלינו בכל כוחו . הנשיא ביידן והנשיא אובמה מכירים את שמי. אני גרמתי לנשיא אובמה להשליך את נתניהו מאולם הדיונים על הסכם הגרעין עם אירן….איתי דבר איתי …דבר איתי…אני הזהרתי את הנשיא אובמה מפניה של מלכודת סכום אפס שטמנו לו נתניהו ואהוד ברק…כך ניצלה כהונתו הנשיאותית השניה וביידן היה סגנו. קיבלתי 2 מכתבי תודה האחד מאת הנשיא אובמה השני מאת אשתו מישל. הם שוגרו באינטרנט עם הזמנה לבקר בבית הלבן ואינני מוצא אותם. בבקשה דבר איתי……נפתלי.

אתי, אצוב לי לראות ששיקול דעתך השתבש. את נתניהו גם אני לא אוהב, אבל זה לא אומר שכול מה שהוא עושה זה תעות. כולם תמורת כולם פרושה: שחרור פחות ממאה חטופים חיים. סיום המילחמה, יציאת ישראל מ... המשך קריאה

אתי, אצוב לי לראות ששיקול דעתך השתבש.
את נתניהו גם אני לא אוהב, אבל זה לא אומר שכול מה שהוא עושה זה תעות.
כולם תמורת כולם פרושה:
שחרור פחות ממאה חטופים חיים.
סיום המילחמה, יציאת ישראל מעזה והמשך שלטון החמס.
שחרור כששת אלפים רוצחים. שידוע שחלקם יחזור לפעילות טרור ויהרגו ישראלים בעתיד.
עידוד המשך הטרור נגד ישראל.
האם זה באמת כדאי?

עוד 705 מילים ו-3 תגובות
אמיר בן-דוד

הערכה: הרכבת הקלה גרמה לעלייה במחלות שמפיצות חולדות

בתי חולים באזור ת"א מדווחים על עלייה משמעותית במקרים של טיפוס אנדמי ועכברת - מחלות המועברות על ידי חולדות ● החשש הוא כי אוכלוסיית החולדות הגיחה לפני הקרקע בעקבות עבודות הרכבת הקלה באזור: "זו עלייה גבוהה מאוד. בהחלט מתרחש משהו אפידמיולוגי"

עוד 1,083 מילים ו-2 תגובות

מלחמת עזה – עוד כתבות

האם גם בספרי הלימוד הישראלים קיימת הסתה משמעותית? חלק א'

מזה זמן רב, ובמיוחד לאחר הטבח הברברי של חמאס מ-7.10.23, הימין בישראל מבקר קשות את הרשות הפלסטינית (רש"פ). חלק מהביקורת נוגעת לספרי הלימוד שלה.

נטען כי הספרים מסיתים קשות נגד ישראל, כי הם הגורם לטרור שמבוצע נגד ישראל, וכי לכן אין להעביר לרש"פ את השליטה ברצועת עזה בתום המיטוט המיוחל של חמאס. כלומר, במיוחד כעת ההסתה בספרי הלימוד של הרש"פ היא נושא מרכזי בשיח בישראל, ולכן חשוב לדון בה.

רפי נץ-צנגוט הוא עורך דין וחוקר (ד"ר למדע המדינה) של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בנוסף הוא פעיל חברתי כנגד אי-סדרים ושחיתויות במוסדות המדינה ולשמירה על איכות הסביבה (וזאת באמצעות הגשת עתירות לבג"ץ כעותר ציבורי ועריכת מחקרים) . rafi.nets@gmail.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,220 מילים

פורום המכולות דורש משר הכלכלה להפסיק לקפח קמעונאים קטנים

הדרך לפירוק קרטל המזון עוברת גם בהגברת כושר המיקוח של הקמעונאים הקטנים ● משרד הכלכלה עצמו עודד אותם להתאגד אך הספקים הגדולים לא מוכנים לתת להם הצעות מחיר עם ההטבות שמקבלות הרשתות הגדולות ● כעת הם מאיימים להתחיל למכור מוצרים מיובאים של מותגים פרטיים ● יו"ר פורום המכולות תוקף את ברקת: "הוא מתעלם מתוכנית משרדו – ולא יוכל להוזיל את יוקר המחיה"

עוד 771 מילים

למקרה שפיספסת

מדינה מפורזת בעזה תחילה

חוסר הנכונות של בנימין נתניהו להציג חלופה מדינית, יוביל להכרה חד צדדית במדינה פלסטינית. נתניהו יוכל למנוע את המהלך עם הצגת יוזמה מדינית ישראלית.

*  *  *

ישראל יכולה להצהיר על הסכמתה להקמת מדינה פלסטינית מפורזת ברצועת עזה תחילה. זה שלב ראשון בתהליך בנייה שימשך עשרות שנים לשיקום האמון ולצמיחת דור פלסטיני חדש שיסכים לחיות לצד ישראל.

משה בן עטר הוא פובליציסט, מחבר הספר "המסע לישראל האחרת". עסק שנים בתכנון אסטרטגי והיה מנכ״ל המועצה הציונית בישראל, מנהל כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, ומנהל המכון למחקר וחינוך בקרן כצנלסון. היה יועצם של כמה שרים ויועץ ליצחק הרצוג.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 926 מילים
זירת הבלוגים
הזמן שלך לומר את דעתך
הצטרפות

תגובות אחרונות

בית המשפט מצלצל בכל פעמוני האזהרה

שופט השלום בחדרה, שדן בבקשות המשטרה להטיל תנאים מגבילים על מפגינים, קבע באופן רשמי כי המשטרה מתפקדת כזרוע פוליטית מטעם השלטון לסיכול מחאות נגד הממשלה ● הקביעה המטלטלת יכולה לשמש בהמשך להגשת תביעות נזיקיות ● נוכח חומרת הקביעות, אפשר שאפילו החסינות הניתנת לעובדי ציבור לא תעמוד כאן ● פרשנות

עוד 1,091 מילים ו-2 תגובות

עקורים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל-CNN, 17 במרץ 2024

לנתניהו אין בעיה עם התערבות אמריקאית, יש לו בעיה עם הסקרים

כשנתניהו הוביל בבטחה בסקרים לקראת הבחירות ב-2015, לא הייתה לו שום בעיה לנאום מול הקונגרס ולקבל את עזרת הרפובליקאים ● גם לא הייתה לנתניהו בעיה עם מעורבות אמריקאית כשממשל טראמפ סייע לו פעם אחר פעם לפני בחירות ● הבעיה של נתניהו היום, עם הקריאות העולות מוושינגטון נגדו, היא הסקרים שמנבאים לו מפלה אילו הבחירות היו מתקיימות היום ● פרשנות

עוד 747 מילים ו-1 תגובות

שר האוצר סמוטריץ' סופג ביקורת קשה על חוסר המעש שלו ברקע הסנקציות האמריקאיות שהוטלו על חלק מהבייס שלו ● כעת הוא מאיים למוטט את הכלכלה הפלסטינית ● אבל מי שעלול להפוך לקורבן ההחלטה הזו, זה דווקא אותו בייס שהוא מייצג ● פרשנות

עוד 648 מילים ו-2 תגובות

המלחמה בעזה לא שינתה דבר

למרות המתקפה האכזרית של חמאס והמלחמה חסרת התקדים בעזה, הסטטוס קוו החדש במזרח התיכון עשוי להיראות במידה רבה כמו זה של 6 באוקטובר ● כמעט לכל פריצת דרך בזירה הישראלית–ערבית קדמה אלימות עזה, אבל הפעם בראש שתי החברות – הישראלית והפלסטינית – עומדים מנהיגים החסרים את הכוח להביא לשינוי במציאות

עוד 2,133 מילים

השם החדש, האולטימטום לנתניהו וההתנגחות בגנץ: המהלך המוזר של גדעון סער לא מסייע לו בסקרים אבל גם לא מוביל אותו לזרועותיו של נתניהו לדבריו ● יכול להיות שסער מבין שעדיף לו להיות בעמדת מיקוח בעת קריסת הממשלה, בזמן שכל העכברים יזדרזו להימלט מהספינה הטובעת ● פרשנות

עוד 722 מילים ו-2 תגובות

נתניהו יצטרך לקבל החלטות מכריעות כבר השבוע

עסקת החטופים והחלטה על זהות הארגונים שיקחו אחריות אזרחית בעזה הגיעו לשלב קריטי ● נתניהו מנסה לרצות את כל הצדדים ולהתחמק מהכרעות, אבל בינתיים נקבעות עובדות בשטח ● הגעת ספינת הסיוע מסמנת שלב חדש בניהול הרצועה ומחייבת החלטה מי יטפל בצד האזרחי ● ואילו המו"מ לשחרור החטופים עבר לשלב מתקדם ודורש הכרעות מעשיות - שנתניהו מתקשה לקבל ● פרשנות

עוד 846 מילים
היום ה־163 ללחימה ● 134 חטופים עדיין בעזה

החטוף סרן דניאל פרץ נפל ב-7 באוקטובר וגופתו בידי חמאס

הקבינט התכנס לדיון בעסקת החטופים לקראת יציאת המשלחת הישראלית מחר למו"מ בקטאר ● גלנט רמז שוב לחיסול מרואן עיסא: "מודיעין מדויק הביא הצלחות בסיכולים" ● הרמטכ"ל: "יש לי סמכות לשלוח לקרב וסמכות למנות"; סמוטריץ': "יש לך גיבוי לניצחון, לא למחטף" ● לפיד נפגש עם קנצלר גרמניה: "על הקהילה הבינלאומית להפעיל לחצים על חמאס ולקדם עסקה במהירות"

עוד 47 עדכונים
הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

ירוקים מגעגוע

אוהד יהלומי, מנהל בסיירת הירוקה, היה אמור להיות המרצה הפותח ביום העיון השנתי של רט"ג שנערך ביום חמישי. הוא לא הצליח להגיע: הוא מוחזק בעזה בשבי חמאס ● גם סילמן לא הגיעה, וחסכה לעצמה אי-נעימות גדולה ● בינתיים בירושלים, הקרב על מצפתל מתחדש ● והשבוע למשך שעתיים היינו מעצמה של אנרגיה סולארית

עוד 892 מילים
היום ה־162 ללחימה ● 134 חטופים עדיין בעזה

בהיעדר קבינט: גלנט כינס הערב דיון מיוחד בנושא החטופים

משלחת בראשות ראש המוסד דדי ברנע אמורה הייתה לצאת מחר לדוחא, אך הקבינט לא התכנס הערב והמשלחת תצא ככל הנראה ביום שני ● שרי הציונות הדתית יצביעו מחר נגד מינוי אורי שהם ליו״ר הועדה המייעצת למינוי בכירים ● אלפים הפגינו בתל אביב בדרישה לעסקה עכשיו; מפגינים חסמו את איילון והבעירו מדורה מול הקריה, מספר עצורים ברחבי הארץ

עוד 33 עדכונים
עקורים

"אין שום דבר טוב במה שקרה, אבל אני רוצה להרים ראש ולהביט קדימה. ואני לא רואה את עצמי לא חוזרת לקיבוץ. מבחינתי, זה חלק מהצוואה של עמית"

עדי גבאי

בת 45 מקיבוץ רעים. נשואה ואם ל-3. פונתה לאילת ומשם לתל אביב. עמית בנה נרצח ב-7 באוקטובר

עוד 2,464 מילים
סגירה
בחזרה לכתבה