בנימין נתניהו מוקף בפמלייתו מגיע למסור עדות מול ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

45 בני אדם מתו במשמרת שלו, אבל נתניהו מאשים את ועדת החקירה בשיקולים פוליטיים

מי שהיה ראש הממשלה במשך 12 שנה קודם ובמהלך האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה פשוט לא מסוגל לקחת אחריות ובמקום זה פונה לספין הקבוע של האשמת החוקרים ● ועדת חקירה המורכבת ממי שהייתה מועמדת המפד"ל לבית המשפט העליון, אלוף בצה"ל ואיש דגל התורה שהיה ראש עיריית בני ברק - לשיטתו של נתניהו גם היא רודפת אחריו מטעם יריביו הפוליטים ● פרשנות

סביר להניח שוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, ששיגרה אתמול מכתבי אזהרה לרבים מהמעורבים בפרשה, לא תפגע בבנימין נתניהו בצורה אנושה. ועדות החקירה הממלכתיות לדורותיהן לא נגעו בראשי ממשלה, אלא הסתפקו בהערות ביקורתיות בלבד.

כך היה עם ועדת אגרנט, שקמה אחרי מחדל יום הכיפורים וזיכתה את גולדה מאיר באפריל 1974; כך ועדת כהן, שלא נגעה במנחם בגין אחרי הטבח בסברה ושאתילה ב-1982; גם ועדת אור שבדקה את מהומות הדמים באוקטובר 2000, בימי האינתיפאדה השנייה, במהלכן נהרגו 13 אזרחים ערבים, לא נקטה המלצות קשות כלפי ראש הממשלה אז, אהוד ברק.

מכתבי האזהרה שנשלחו אתמול הם אות לפתיחת תהליך משפטי כבד ומסורבל, שיכול להימשך שנתיים עד שיתקבלו החלטות סופיות. אנחנו עוסקים כאן בדרג הפוליטי והשאלה היא היכן יהיה אז נתניהו, מי שהיה ראש הממשלה בשעת האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדות המדינה? והיכן יהיה השר לביטחון פנים שלו באותה תקופה, אמיר אוחנה, שגם הוא קיבל אתמול מכתב אזהרה?

מכתבי האזהרה שנשלחו אתמול הם אות לפתיחת תהליך משפטי כבד ומסורבל, שיכול להימשך שנתיים עד שיתקבלו החלטות סופיות. השאלה היא היכן יהיה אז נתניהו? והיכן יהיה אמיר אוחנה?

האיש השלישי בדרג הפולטי, השר לענייני דת בשעת האסון יעקב אביטן, כבר לא בשטח ואינו רלוונטי. היום אביטן מעניק שיעורים שבועיים על פרשת השבוע. מי שמינה אותו לתפקיד היה שר הפנים בימי האסון, אריה דרעי, שלא קיבל מכתב אזהרה מהוועדה.

שר הפנים לשעבר אריה דרעי מופיע בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 2 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הפנים לשעבר אריה דרעי מופיע בפני ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, 2 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם נתניהו יהיה ראש הממשלה במועד פרסום המסקנות, הוועדה לא תוציא לו כרטיס אדום, אלא תבקר אותו כפי שעשתה אתמול במכתב האזהרה שקיבל, ואולי במלים יותר חריפות. בממשלה שיקים נתניהו, אם יקים, ברור שאמיר אוחנה לא יהיה השר לביטחון פנים בעקבות המכתב שקיבל אתמול.

לשם השוואה: שלמה בן עמי היה השר לביטחון פנים במהומות אוקטובר 2000 ו-ועדת אור קבעה במסקנות המאוחרות שלה שהוא לא יכול לכהן יותר בתפקיד הזה. כאשר קיבל בן עמי לידיו את ההחלטה, הוא כבר היה חבר כנסת פשוט, בדרך המהירה אל מחוץ לחיים הפוליטיים.

האם הוועדה תפסול את אוחנה לגמרי ותרחיק אותו מכל תפקיד ממלכתי? עוד חזון למועד. ועדת כהן הרחיקה את אריאל שרון ממשרד הביטחון, אבל אפשרה לו לכהן בממשלה בתפקיד אחר, והוא נשאר על הגלגל כשר בלי תיק. בינתיים אוחנה נראה ונשמע פגוע אחרי המכתב הקשה שקיבל אתמול והאמירה הבעייתית שלו אחרי האסון: "אני אחראי, אך אינני אשם".

כאמור, ועדות חקירה קודמות לא הזיזו ראשי ממשלה מתפקידם, אבל הם היו אחראים מספיק כדי ליטול על עצמם גם את האחריות והאשמה ולהתפטר מיוזמתם. גולדה מאיר התפטרה מיוזמתה אחרי דוח אגרנט, למרות שקיבלה בבחירות 51 מנדטים חצי שנה קודם לכן. מנחם בגין התפטר ביוזמתו באוגוסט 1983 והלך הביתה אבל וחפוי ראש.

ועדות חקירה קודמות לא הזיזו ראשי ממשלה מתפקידם, אבל הם היו אחראים מספיק כדי ליטול על עצמם גם את האחריות והאשמה ולהתפטר מיוזמתם

גולדה מאיר באוקטובר 1973 (צילום: AP Photo/Charles Bennett)
גולדה מאיר באוקטובר 1973 (צילום: AP Photo/Charles Bennett)

האם גם בנימין נתניהו ייקח אחריות על האסון הנורא, שבו קיפחו את חייהם 45 אנשים במשמרת שלו, ובעקבות מכתב האזהרה שבו נקבע כי התעלם במשך שנים מדוחות חמורים ואזהרות על פוטנציאל האסון בקבר הרשב"י במירון? האם הוא יגיד, "נכשלתי, יש לי אחריות מיניסטריאלית על כל מה שקרה", כפי שדורשות המשפחות השכולות? הצחקתם אותו.

ההיפך הוא הנכון. נתניהו תקף אתמול את הוועדה ושילב את מכתב האזהרה החמור שקיבל בתוך קמפיין הבחירות החד-ממדי שלו נגד רשויות החוק. "שליחת מכתבי האזהרה בזמן בחירות – עיתוי פוליטי", נמסר בתגובת הליכוד.

"מאז הקמת המדינה, אף ועדת חקירה ממלכתית לא שלחה מכתבי אזהרה למועמדים בבחירות בתקופת בחירות. מצער שוועדת החקירה שהוקמה ביוזמת ממשלת בנט-לפיד בחרה לעשות כן".

"מאז הקמת המדינה, אף ועדת חקירה ממלכתית לא שלחה מכתבי אזהרה למועמדים בבחירות בתקופת בחירות. מצער שוועדת החקירה שהוקמה ביוזמת ממשלת בנט-לפיד בחרה לעשות כן"

מעניין מי בדיוק רודף את נתניהו מבין חברי הוועדה, לפי תפיסת הליכוד: השופטת דבורה ברלינר, שהייתה בשעתו מועמדת המפד"ל לבית המשפט העליון? אלוף (מיל.) שלמה ינאי חסר הפניות? הרב מרדכי קרליץ, לשעבר ראש עיריית בני ברק ואיש דגל התורה? נו, באמת.

יו"ר ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, השופטת בדימוס דבורה ברלינר, בעת חקירת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, השופטת בדימוס דבורה ברלינר, בעת חקירת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, 21 ביולי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

45 בני אדם נהרגו על הר מירון ב-30 באפריל 2021. נתניהו היה אז ראש הממשלה, מעל 12 שנים בתפקיד. השר לביטחון הפנים היה מינוי שלו ומקורב אליו. מפכ"ל המשטרה היה מינוי של השניים – אחרי שנתיים שהמשטרה פעלה ללא מפכ"ל בכלל.

יהיו המסקנות של הוועדה אשר יהיו, נתניהו לא יוכל לטעון הפעם שאין כלום כי לא היה כלום.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ישראל מתבגרת, כבר לא תינוקת חלשלושית ושברירית כבימי הולדתה. ההתבגרות מלווה בהתכערות והסתאבות, וזאת דרכו של עולם. יחד עם זאת, הכל זה שיעור: ניתן ללמוד מהעניינים, שאם ישראל תדע לשמור על ע... המשך קריאה

ישראל מתבגרת, כבר לא תינוקת חלשלושית ושברירית כבימי הולדתה. ההתבגרות מלווה בהתכערות והסתאבות, וזאת דרכו של עולם. יחד עם זאת, הכל זה שיעור: ניתן ללמוד מהעניינים, שאם ישראל תדע לשמור על עצמה מהתהליך (שביבי שיפר ממפא"י) החולני שהיא נמצאת בשיאו – אולי עוד יבואו ימים טובים. כדה"א מעל כל העניינים הללו – כדאי למהר ולהתייחס לניזקי הקפיטליזם המובילים לכלייה

עוד 650 מילים ו-2 תגובות
סגירה