בלי התחייבות לפינוי, מתן היתר לפטרוכימיים יסכל את הבראת מפרץ חיפה

בשבועיים הקרובים שר האוצר וראש הממשלה יצטרכו להחליט האם לתת היתר שליטה בבז"ן לפטרוכימיים ● משפטנים ומשקיפים חיצוניים חוששים כי ללא התחייבות ברורה לקיים את ההחלטה לפינוי המפעלים המזהמים בתוך עשור, מתן ההיתר יסכל את החלטת הממשלה ● ח"כ אלון טל: "המדינה צריכה לדרוש התחייבות לפינוי המפעלים" ● משרד רה"מ: "הנושא בבירור"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום: יניב נדב/פלאש90)
יניב נדב/פלאש90
בתי הזיקוק במפרץ חיפה

האם הממשלה עומדת לסכל את החלטתה שלה, שהתקבלה במרץ 2022, לפעול להבראת מפרץ חיפה בתוך עשור?

משרד האוצר יצטרך להודיע לחברת הפטרוכימיים האם הוא מאשר לה להיות בעלת שליטה יחידה בבתי זיקוק לנפט (בז"ן). לטענת החברה, התשובה תינתן במהלך השבועיים הקרובים.

אולם משפטנים ומשקיפים חיצוניים חוששים כי מבלי להדגיש את המחויבות לפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, היתר השליטה למעשה יסכל את החלטת הממשלה לפעול להבראת המפרץ בתוך עשור.

משפטנים ומשקיפים חיצוניים חוששים שבלי להדגיש את המחויבות לפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, היתר השליטה מהמדינה יסכל החלטת ממשלה לפעול לכך

מנגד, בפטרוכימיים עצמה מעריכים שההיתר יתקבל ולא יותנה בהתחייבות כלשהי לפעול בהתאם לאותה החלטת ממשלה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא כעת בבירור. משרד ראש הממשלה בוחן את הבקשה למתן היתר". מהאוצר מסרו כי הם לא רואים סתירה בין מתן ההיתר למחויבות לפעול בהתאם להחלטות הממשלה, (תגובה מלאה בהמשך).

מחר (שני) השופט המחוזי בתל אביב חגי ברנר ידון בבקשת הפטרוכימיים להסדר חוב, שאושר באסיפת מחזיקי האג"ח ושיכלול 'תספורת' של כמיליארד שקל לחסכונות הציבור המושקעות באותן איגרות חוב.

תאריך היעד של החברה למימוש זכות הסירוב הראשונה לרכישת מניות החברה לישראל בבז"ן (16.7%) הוא 15 בספטמבר.  זכות הסירוב היא על עסקה שנחתמה קודם לכן למכירת המניות האלה לקבוצת הנדל"ן חג'ג', תמורת 554 מיליון שקל.

מגזל קירור של בתי הזיקוק בחיפה, 31 ביולי 2022 (צילום: Shir Torem/Flash90)
מגזל קירור של בתי הזיקוק בחיפה, 31 ביולי 2022 (צילום: Shir Torem/Flash90)

עד אז חברת הפטרוכימיים צריכה להנפיק בהצלחה חוב של 485 מיליון שקל וכאמור, לקבל את ההיתר המיוחד להיות שליטה יחידה בבז"ן, שמוגדר כמפעל חיוני ומייצר מנפט תזקיקי דלקים וכן מוצרים נלווים.

עד אמצע ספטמבר הפטרוכימיים צריכה לגייס חוב של 485 מיליון שקל ולקבל את ההיתר להיות שליטה יחידה בבז"ן, שמוגדר כמפעל חיוני ומייצר תזקיקי דלק ומוצרים מלווים

בחינת הבקשה כבר התחילה אצל גורמים מקצועיים במשטרה, שב"כ, מנהל דלק במשרד האנרגיה, רשות התחרות ומשרד ראש הממשלה. כשכל אלה יסיימו את הבחינה, הבקשה תעבור לניסוח אצל היועצים המשפטיים של משרד האוצר, משם לחתימת השר אביגדור ליברמן ולבסוף ראש הממשלה יאיר לפיד.

פטרוכימיים היא חברה שפעילותה היחידה היא האחזקה הקיימת במניות בז"ן, 15.4%. בעלי השליטה בחברה הם בעיקר דיוויד פדרמן ובנו עדי, אלכס פסל ויעקב גוטנשטיין.

כדי לממן את הסדר החוב, הם צירפו אליהם משקיעים נוספים שמגיעים מתחום האנרגיה. אחד מהם הוא יונה פוגל, שמבקש לקדם ייבוא נפט במכליות מאיחוד האמירויות למפרץ אילת, במיזם שכרגע מוקפא נוכח התנגדות המשרד להגנת הסביבה.

הריסת מגדל קירור בבתי הזיקוק בחיפה, 27 ביוני 2021 (צילום: Roni Ofer/Flash90)
הריסת מגדל קירור בבתי הזיקוק בחיפה, 27 ביוני 2021 (צילום: Roni Ofer/Flash90)

האוצר יסכל את החלטת הפינוי?

ביחס לבקשת היתר השליטה קיימות שלוש אפשרויות:

  • משרד האוצר יכול לסרב לתת אותו;
  • ההיתר יינתן עם התניה שלפיה בחברה מודעים לכך שהחלטת הממשלה ממרץ קובעת שהמפעל יפונה ושעליה לפעול בהתאם לכך;
  • ההיתר יינתן בלא שום התניה מהסוג הזה. ואם לא תהיה התנייה כזו, פטרוכימיים עשויים ליהנות בעתיד מיתרון משפטי שישחרר אותם מהמחויבות למשא ומתן על הפינוי.

ייתכן שההיתר יינתן עם התניה שלפיה בחברה מודעים לכך שהחלטת הממשלה ממרץ קבעה שהמפעל יפונה ושעליה לפעול בהתאם או שההיתר יינתן בלא שום התניה מהסוג הזה

בפטרוכימיים עצמה חושבים שלא תהיה התנייה כזו, ומקורב לחברה אמר לזמן ישראל כי "ההיתר, כפי שהוא בנוי, עוסק רק בשאלה מי בעלי ההיתר. אנחנו מתכוונים כמה שיותר מהר להוציא את ההנפקה ולסיים את התהליך עד לתאריך שהודענו עליו, 15 בספטמבר".

בתשובה לשאלה האם יש לפטרוכימיים עמדה כלשהי ביחס להחלטת הממשלה לפינוי המפעלים מהמפרץ, אותו גורם הפנה לכך שלבז"ן עצמה יש עמדה כזו והוסיף כי "בז"ן היא תשלובת הנפט הגדולה בישראל ומספקת חלק משמעותי מייצור הדלק. בהחלטת הממשלה לא צוין מתי יסגרו את בז"ן".

ואכן, בבז"ן הגיבו להחלטת הממשלה ממרץ באמירה שהם לומדים אותה, מתכוונים להיענות לקיום משא ומתן לפינוי ולעמוד על הזכויות שלהם ושל כלל מחזיקי העניין בחברה – לרבות בעלי מניות, עובדים וספקים.

מפגינים קוראים לסגירת בתי הזיקוק לנפט במפרץ חיפה. 24 ביוני 2019 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
מפגינים קוראים לסגירת בתי הזיקוק לנפט במפרץ חיפה. 24 ביוני 2019 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)

"המדינה צריכה לדרוש התחייבות לפינוי"

החלטת הממשלה לפנות את המפעלים אכן אושרה במרץ ללא תאריך יעד והיא נתמכה על ידי ראש הממשלה ושר האוצר, שכעת עומדים כאמור לחתום על היתר שעלול בעצם למסמס אותה.

בכל מקרה, יהיו הבעלים של בז"ן אשר יהיו, המדינה תצטרך לשבת איתם למשא ומתן על גובה הפיצוי – וככל שיעבור הזמן ואם יהיו עוד השקעות במפעל, המדינה תצטרך לשלם יותר.

ח"כ אלון טל (כחול-לבן) חושב שההיתר צריך לכלול התחייבות ברורה לפינוי. הוא פנה ביום חמישי האחרון לראש הממשלה יאיר לפיד בבקשה שיפעיל את סמכותו כדי להבטיח שהמכירה של מניות עידן עופר בבז"ן לא תמנע את פינוי המפעלים.

ח"כ אלון טל נואם בכנסת, 30 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ אלון טל נואם בכנסת, 30 ביוני 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עוד הוא ביקש, שהמדינה תציג את מדיניותה להפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה גם בדיון שיתקיים בשני הקרוב בבית המשפט המחוזי בתל אביב:

"א. הסכם זה לא יכלול 'תספורת' מכספי הפנסיה של אזרחי ישראל בסך מיליארד שקל בתמורה למניות בקבוצת בז"ן. מדובר הלכה למעשה בהעמקת ההשקעה של כספי הציבור הישראלי בדלקים מזהמים.

"כבר היום שריפת דלקים אלו מאיצה את שינוי האקלים, פוגעת בבריאות הציבור וגורמת לתחלואה ולמוות, וצפויה להיות בבחינת טכנולוגית העבר. אם יאושר ההסדר 'תספורת' בתמורה למניות לבעלי השליטה, הדבר יהווה תמריץ למקסם את שווי המניות שבידיהם על ייד פיתוח פעילות הזיקוק.

"הגדלה זו של פעילות עומדת בניגוד גמור למטרות החלטת הממשלה 1232 ממרץ 2022 שהוביל משרדך, לפינוי המפעלים ממפרץ חיפה.

"ב. כל מכירה של אחזקות קבוצת עופר בבז"ן צריכה להבטיח מימוש החלטת הממשלה 1232 לפינוי המפעלים הפטרוכימיים והכימיים.

"על המדינה לעמוד על כך שכל גורם שמבקש אישור לרכישת השליטה בבז"ן, ימסור התחייבות כתובה ובלתי חוזרה לפיה הוא מתחייב לקיים את החלטת הממשלה ככתבה וכלשונה לפינוי המפעלים תוך עשור, וכן שלא להרחיב את הפעילות המזהמת במפעלים, הפוגעים כל כך בבריאות הציבור, עד למועד הסגירה הקבוע".

תגובות

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בהתאם לצו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ), התשס"ז-2007, בסמכות השרים לאשר למבקש היתר שליטה, לשלוט או להחזיק אמצעי שליטה בחברה למי שמחזיק אמצעי שליטה בשיעור של 24%.

"בהתאם לצו, על השרים לשקול את מתן ההיתר בהתאם לאינטרסים החיוניים המפורטים בצו והם:

(1) שמירת אופייה של החברה כחברה ישראלית שמרכז עסקיה וניהולה יהיו בישראל;
(2) מניעת חשיפה או גילוי של מידע סודי, מטעמים של ביטחון המדינה;
(3) קידום התחרות ומניעת ריכוזיות במשק הדליק;
(4) מניעת היווצרות של עמדת השפעה על החברה של גורמים עוינים או של גורמים העלולים לפגוע בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה;
(5) הבטחת קיומה הרציף של פעילות זיקוק נפט גולמי, ייצור מוצריו ואספקתם בישראל.

"על כן, בבואם להחליט על מתן היתר שליטה למבקש שליטה בבז"ן, על השרים לשקול את האינטרסים המנויים בצו. במקביל לכך, הממשלה מחויבת לפעול בהתאם להחלטותיה, ובין היתר להחלטת הממשלה בעניין אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה.

"משרד האוצר אינו רואה סתירה בין מתן היתר שליטה בהתאם לאינטרסים המפורטים בצו האינטרסים, לבין מחויבותה של הממשלה לפעול בהתאם להחלטותיה".

עוד 976 מילים
סגירה