חבורת סוד מוחלט בהחלט

ארה"ב גועשת מאלפי המסמכים שנתפסו בביתו של נשיא ארה"ב לשעבר, הכוללים מידע ביטחוני סודי ביותר ● טראמפ לא לבד: כשם שניתן למצוא קווים מקבילים בין ההתקפות שלו לאלו של נתניהו על רשויות החוק - כך ישנם קווי דימיון בין השניים בכל הקשור ליחסם לסודות מדינה ● וכמו בארה"ב כעת, גם ועדת גרוניס החוקרת את פרשת הצוללות תצטרך לתת את דעתה בנושא ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעת ביקורו בישראל, מאי 2017 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעת ביקורו בישראל, מאי 2017

ריבוי החקירות הפליליות והציבוריות נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מטלטל את ארצות הברית. אמנם, האמריקאים הסתגלו לנשיא קודם שהיה מלך השערוריות, אבל החיפוש של האף-בי-איי בביתו של טראמפ בפלורידה עלול להוביל לכתב אישום חמור, בגין עבירות לפי חוק הריגול וחוק שיבוש הליכים.

הריגול, במקרה זה, אינו מן הסוג "הסטנדרטי", אלא בשל סעיף בתוך חוק הריגול האוסר על הוצאת מסמכים מסווגים ממקום אחזקתם.

שנים אחרי שטראמפ הריץ קמפיין על כך שהילרי קלינטון לא נהגה כחוק  והשתמשה בשרת פרטי לשליחת אימיילים סודיים לכאורה, טראמפ פשוט לקח לביתו ארגזים של מסמכים בעלי סיווג גבוה, כאילו היו רכושו הפרטי.

במשך יותר משנה ניסו הרשויות, ובראשם מנהלי הארכיב הלאומי, להשיב את המסמכים המסווגים חזרה למקומם ונתקלו בחוסר שיתוף פעולה. בשלב מתקדם הצליחו אנשי הארכיב להשיב חלק מהמסמכים ונענו לאחר מכן, שאין בחזקת טראמפ יותר מסמכים מסווגים. אך החוסרים התגלו ואנשי אף-בי-איי פעלו להשגת צו שופט ופשטו על אחוזת מאר-א-לגו במיאמי ביץ', שם החרימו אלפי מסמכים.

תמונה של המסמכים שנתפסו בביתו של דונלד טראמפ ב-8 באוגוסט 2022, אשר הוגשה על ידי משרד המשפטים לבית המשפט במסגרת החקירות נגד טראמפ (צילום: Department of Justice via AP)
תמונה של המסמכים שנתפסו בביתו של דונלד טראמפ ב-8 באוגוסט 2022, אשר הוגשה על ידי משרד המשפטים לבית המשפט במסגרת החקירות נגד טראמפ (צילום: Department of Justice via AP)

לפי החומר שליווה את צווי החיפוש, ואשר נחשף בחלקו לציבור, הסוכנות הוציאה מביתו של טראמפ 18 מסמכים שתויגו כ"סודי ביותר", כ-31 מסמכים שתויגו כ"סודי", 31 מסמכים שתויגו כ"חסוי" ועוד 11,179 מסמכים ממשלתיים או תמונות, שלא סומנו לפי רמת הסודיות שלהם.

בחלק מאתרי החדשות מציינים שטראמפ לקח מהבית הלבן את ההתכתבויות בינו לבין מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, כמו גם מידע הקשור לפרויקט הגרעין האמריקאי. סברה נוספת שהועלתה באתרי החדשות והתבססה על חלק מהתמונות שצורפו לתצהיר צו המעצר של האף-בי-איי היא שטראמפ החזיק מסמכים ובהם מידע אישי על נשיא צרפת עמנואל מקרון.

הסיפור הזה תופח מיום ליום, ומסתמן כבעיה גוברת עבור טראמפ. כמובן שציבור תומכיו המושבעים בטוח שמדובר ברדיפה פוליטית, וזאת על אף שהעומד בראש האף-בי-איי כריסטופר ווארי היה מינוי אישי של טראמפ.

הסיפור הזה תופח מיום ליום, ומסתמן כבעיה גוברת עבור טראמפ. כמובן שציבור תומכיו בטוח שמדובר ברדיפה פוליטית, וזאת על אף שהעומד בראש האף-בי-איי כריסטופר ווארי היה מינוי אישי של טראמפ

אתמול (שני) טראמפ זכה ליתרון משמעותי, לראשונה בסאגה הזו, כששופטת פדרלית פסקה לטובתו וקבעה כי ימונה בורר עצמאי שיעבור על כל המסמכים שנתפסו באחוזה של טראמפ – ואסרה על המדינה להשתמש במסמכים להמשך חקירה עד שהבורר יסיים לעבור על כל אותם 11,000 ויותר מסמכים. לכל הפחות, מדובר בעיכוב משמעותי בחקירת משרד המשפטים של ארה"ב.

מראה של אחוזת מאר-א-לאגו של דונלד טראמפ בפאלם ביץ', פלורידה, ב-10 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
מראה של אחוזת מאר-א-לאגו של דונלד טראמפ בפאלם ביץ', פלורידה, ב-10 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

השופטת, איילין קאנון, מבית המשפט הפדרלי של המחוז הדרומי בפלורידה, מונתה על ידי טראמפ. אם משרד המשפטים יחליט לערער על החלטתה, הערעור יישמע מול הרכב של שלושה שופטים פדרליים בבית המשפט לערעורים באטלנטה. שישה מתוך 11 השופטים שם מונו על ידי טראמפ.

אין קווים אדומים

ההיבט המעניין של הסיפור הוא מלחמת הרשויות בשמירה על כללי הסודיות.

בשנים האחרונות, עקרונות דמוקרטיים שנתפסו כיציבים ומובנים מאליהם, מוטחים ומרוסקים בידי מנהיגים פופוליסטים. מנהיגים שתוקפים את רשויות אכיפת החוק, את בתי המשפט, את כל עקרונות הצדק וזכויות האדם. טראמפ הוא מוביל בענף, אבל בל נשכח את יו"ר האופוזיציה בישראל בנימין נתניהו, שנעץ שיניים במפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטות המדינה.

אחרים בעולם שצמחו בדמוקרטיות לכאורה ונוטלים חלק בחגיגת הפופוליזם ושבירת מערכת המשפט הם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, הנשיא הקודם של הפיליפינים רודריגו דוטרטה ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.

אחרים בעולם שצמחו בדמוקרטיות לכאורה ונוטלים חלק בחגיגת הפופוליזם ושבירת מערכת המשפט הם ראש ממשלת הונגריה אורבן, הנשיא הקודם של הפיליפינים דוטרטה ונשיא טורקיה ארדואן

האלמנט המשותף לפופוליזם המודרני הוא שאין קווים אדומים. המנהיג גם יודע לתקוף את שירותי הביטחון והשירותים החשאיים הכפופים לו. טראמפ תקף לא אחת את הרשויות הביטחוניות של ארה"ב – מהצבא, דרך הסי-איי-איי וכעת האף-בי-איי.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מקבל את פניו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבית הלבן בוושינגטון, 13 במאי 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מקבל את פניו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן בבית הלבן בוושינגטון, 13 במאי 2019 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

בישראל, נתניהו נשען על תומכים ומקורבים – כמו בנו, יאיר נתניהו – שתקפו, למשל, את שב"כ על ההחלטה להציב גלאי מתכות בכניסות להר הבית ב-2017; וכשראש שב"כ הזהיר ביוני 2021 – ערב השבעת הממשלה הנוכחית, לראשונה ללא נתניהו בראשה – מפני ההסתה הגואה, הוא חטף על כך מחברי כנסת תומכי נתניהו.

טראמפ טוען שכנשיא, זכותו המלאה הייתה לקבוע מה לעשות עם סודות מדינה. לשיטתו, לנשיא ארה"ב יש את הסמכות בחוק להסיר חיסיון (declassify) – ומכאן נובע שהוא יכול לעשות עם מסמכים סודיים כברצונו.

הסמכות אכן קיימת בחוק בארה"ב, אך פרוצדורלית טראמפ לא עשה דבר כדי להסיר את הסודיות מאותם מסמכים שלקח לביתו. בשורה התחתונה, בעיני נשיא במדינה דמוקרטית, המסמכים הללו נתפסו כרכוש פרטי שלו, גם אם מדובר בסודות ביטחוניים המסכנים חיי אדם, לרבות סוכנים הפועלים במדינות אויב.

בשורה התחתונה, בעיני נשיא במדינה דמוקרטית, המסמכים הללו נתפסו כרכוש פרטי שלו, גם אם מדובר בסודות ביטחוניים המסכנים חיי אדם, לרבות סוכנים הפועלים במדינות אויב

גם בישראל התקרבנו לתפיסה החתרנית הזו, לפיה סודות שייך באופן פרטי לראש הממשלה.

בנימין נתניהו ודולנד טראמפ בבית הלבן, ב-25 במרץ 2019, כשטראמפ חתם על הצהרה המכירה בריבונות ישראל ברמת הגולן (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
בנימין נתניהו ודולנד טראמפ בבית הלבן, ב-25 במרץ 2019, כשטראמפ חתם על הצהרה המכירה בריבונות ישראל ברמת הגולן (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

אחת הטענות השערורייתיות ביותר שהעלה נתניהו במהלך קמפיין הבחירות לכנסת ה-21 באפריל 2019, היא כי לטענתו האישור שנתן לגרמנים למכור צוללות מתקדמות למצרים הוסתר משר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט וראש המוסד דאז תמיר פרדו משום שהחליט כי אינם שותפי סוד בנושא זה.

ובמילים אחרות: האנשים הבכירים ביותר במדינה, שאמורים להכין אותה לכל אפשרות תקיפה שתבוא, הוכתרו כמי שאינם שותפי סוד בנושא הביטחוני המהותי ביותר במזרח התיכון.

העיתונאית קרן מרציאנו, שראיינה את נתניהו בערוץ 12, הייתה בהלם כשנתניהו השיב לה, ששר הביטחון, רמטכ"ל וראש מוסד לא צריכים היו לדעת על הסוד.

"זה נראה לך תקין שבמדינה דמוקרטית אתה ממדר את כל בעלי התפקידים האלו מהחלטה עם משמעויות אסטרטגיות כל חשובות?" שאלה מרציאנו.

"אין לזה שום השלכות אסטרטגיות", השיב לה נתניהו, "מצרים הייתה קונה את הצוללות (ממישהו אחר) בכל מקרה… לא דרוש אישור שלי. אבל כן, התשובה היא כן: במדינת ישראל יש סודות שרק ראש הממשלה יודע וקומץ אנשים. יש דברים שאנשים במערך הביטחוני לא יודעים ולא צריכים לדעת".

"כן, התשובה היא כן: במדינת ישראל יש סודות שרק ראש הממשלה יודע וקומץ אנשים. יש דברים שאנשים במערך הביטחוני לא יודעים ולא צריכים לדעת"

הגישה הזו, כאילו סודות ביטחוניים שייכים למנהיג העליון, חייבת לעלות לבחינה עקרונית בוועדת גרוניס, היושבת בימים אלה על המדוכה ושומעת עדויות בפרשת הצוללות וכלי השיט. כשהוועדה תזמין את נתניהו להעיד, עליה לבחון את שאלת שמירת הסודות והמסמכים במדינת ישראל.

הגישה הזו, כאילו סודות ביטחוניים שייכים למנהיג העליון, חייבת לעלות לבחינה עקרונית בוועדת גרוניס, היושבת בימים אלה על המדוכה ושומעת עדויות בפרשת הצוללות

בהינתן הדמיון החוזר ונשנה בין המסלול שעבר טראמפ לבין המסלול שעובר נתניהו, אין לדעת אם המלחמה של נתניהו ברשויות החוק לא תתגלגל למלחמה נוספת שלו, בעניין שמירת סודות מדינה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אם מישהו תוהה לגבי אמירת השוחד בתגובה קודמת שר הבטחון שהודר אומר שזו הייתה עיסקת שוחד. ועד היום הוא לא נתבע דיבה. וביבי יודע למה הוא לא תבע דיבה https://twitter.com/fridatuito/status/1... המשך קריאה

אם מישהו תוהה לגבי אמירת השוחד בתגובה קודמת
שר הבטחון שהודר אומר שזו הייתה עיסקת שוחד. ועד היום הוא לא נתבע דיבה. וביבי יודע למה הוא לא תבע דיבה

אין סוד ולא היה סוד. הפסיכופת אלתר ויצא לו המשפט הכי מטומטם שהוא אמר אי פעם. משהו שיכול להכניס אותו למאסר עולם. אין שם שום סוד. יש שם שוחד ברמות מטורפות. הוא אלתר שקר כדי לברוח ממלכודת ... המשך קריאה

אין סוד ולא היה סוד. הפסיכופת אלתר ויצא לו המשפט הכי מטומטם שהוא אמר אי פעם. משהו שיכול להכניס אותו למאסר עולם. אין שם שום סוד. יש שם שוחד ברמות מטורפות. הוא אלתר שקר כדי לברוח ממלכודת השוחד, ונפל למלכודת בגידה בבטחון המדינה

עוד 964 מילים ו-2 תגובות
סגירה