משרד הכרטיסים של מועדון הכדורגל האנגלי פורסט גרין רוברס (צילום: AP Photo/James Brook)
AP Photo/James Brook
משרד הכרטיסים של מועדון הכדורגל האנגלי פורסט גרין רוברס

"אין לי בעיה עם ישראל אלא עם הכיבוש"

טבעונות, סביבה וזכויות אדם: פורסט גרין רוברס משחקת לראשונה בתולדותיה בליגה השלישית האנגלית וזה הכול בזכות הבעלים דייל וינס, שלא מפחד לקדם אג'נדות ירוקות ופוליטיות בספורט ● בריאיון לזמן ישראל הוא מבהיר שאין לו בעיה עם המדינה היהודית אלא עם היחס לפלסטינים ● הוא לא מפחד מתלונות, עיצומים כספיים או מבריחה של אוהדים: "שום דבר לא חשוב עבורי כמו עמידה על הדברים שאני מאמין בהם"

שבת בצוהריים, ניילסוורת' – עיירה קטנה במחוז גלוסטרשייר שבמערב אנגליה – מתכוננת למשחק ליגה נוסף. האוהדים המקומיים של קבוצת הכדורגל פורסט גרין רוברס יושבים בפאבים של העיירה הציורית יחד עם אוהדי פלימות' ארגייל היריבה.

לקראת השעה 15:00 הם צועדים במעלה הגבעה לכיוון האצטדיון העירוני למשחק במסגרת הפוטבול ליג האנגלית הראשונה, הליגה השלישית באנגליה. "כן", אומרת לי אנה מחנות האומנות והמזכרות, "אנחנו גאים במועדון ובהצלחה שלו. אני אוהבת את מה שהבעלים עושה ואת האידאולוגיה שלו".

איזו מהן?
"הירוקה, ענייני האקלים ואיכות הסביבה. זה מדבר להרבה אנשים כאן".

זו העונה הראשונה של המועדון הצנוע בליגה השלישית. פורסט גרין רוברס הוא אחד המועדונים המצליחים ביותר ביחס לגודלו. המועדון משחק לצד קבוצות שזכו בעבר באליפויות ובגביעים – ובאצטדיונים גדולים פי שישה ושבעה מהעיירה ניילסוורת' בת 5,000 התושבים.

פורסט גרין רוברס נגד פלימות' ארגייל, 20 באוגוסט 2022 (צילום: שאול אדר)
פורסט גרין רוברס נגד פלימות' ארגייל, 20 באוגוסט 2022 (צילום: שאול אדר)

זו העונה הראשונה של המועדון הצנוע בליגה השלישית. פורסט גרין רוברס הוא אחד המועדונים המצליחים ביותר ביחס לגודלו. המועדון משחק באצטדיונים גדולים פי שישה ושבעה מהעיירה ניילסוורת'

החיים כעולה חדשה לליגה מלהיבים אבל גם לא קלים. גם אם הקבוצה מתקשה כרגע להסתגל לרמה החדשה – אי אפשר להמעיט מגודל ההישג. מועדון הכדורגל הזה גם עושה דברים אחרת. האצטדיון הביתי נמצא בדרך "Another Way" – ובהחלט מרגישים כי נסללת דרך אחרת.

פורסט גרין הוא מועדון כדורגל טבעוני, לכן באצטדיון ובמתחם האימונים לא מוגשים מוצרים מהחי. האוהדים רשאים להצטייד במזון ואיש לא יבדוק את תוכן הסנדוויץ' שלהם. גם השחקנים רשאים לאכול מה שעולה על רוחם, אבל באולם האח"מים, במזנונים ובמתקן האימונים מוגשים מוצרים טבעוניים בלבד.

את דוכן ההמבורגרים השומני ומדיף הריחות – שהתרגלנו לראות לפני כל משחק באנגליה – לא נמצא ליד האצטדיון. לפני המשחק הוגשה ארוחה של מטעמים מרוקאים בגרסה הטבעונית שלהם. זה היה מוצלח למדי, באמת. לא פלא שאוהדי הקבוצות היריבות מקניטים ושרים, "בני זונות טבעונים" ו"לאן נעלמו ההמבורגרים שלכם?"

המועדון ירוק ולא רק בשמו. מלבד עמדות טעינה לרכבים חשמליים, ייצור אנרגיה סולרית, שימוש במי גשמים ודשן טבעי לדשא המטופח – המועדון מקדם גם נושאי סביבה. על אחת מחולצות המשחק מתנוסס הלוגו האגרסיבי של סי שפרד – ארגון מיליטנטי (ונפלא) להגנת בעלי החיים הימיים. דגל הארגון אף מתנוסס מעל ליציע האורחים.

בית לאכול טבעוני, שלט ליד האצטדיון בעיירה האנגלית ניילסוורת', 20 באוגסוט 2022 (צילום: שאול אדר)
בית לאכול טבעוני, שלט ליד האצטדיון בעיירה האנגלית ניילסוורת', 20 באוגוסט 2022 (צילום: שאול אדר)

המועדון ירוק ולא רק בשמו. מלבד עמדות טעינה לרכבים חשמליים, ייצור אנרגיה סולרית, שימוש במי גשמים ודשן טבעי לדשא המטופח – המועדון מקדם גם נושאי סביבה

"סי שפרד לוקחים סיכונים, הם בקו החזית ואני מעריך את העשייה שלהם ואת הדרך שהם עברו מספינה אחת לצי שלם", אומר דייל וינס, הבעלים, יו"ר מועדון הכדורגל הירוק והרוח החיה במפרשיו, "הם עושים עבודה נהדרת במלחמה נגד ציד הלווייתנים. אנחנו גאים להניף את הדגל ולשאת את הלוגו [שלהם] על החולצה".

ההתאחדות לכדורגל מאשרת זאת?
"אף פעם לא שאלתי אותם".

מלבד דגל הגולגולת הפיראטי של הארגון, מתנוסס דגל נוסף ביציע האורחים מאז חודש אפריל האחרון – הדגל הפלסטיני. ההנחה הישנה שלא מערבבים פוליטיקה עם ספורט לא תקפה כאן. בחודש אפריל וינס צייץ תמונה של הדגל וכתב:

אנחנו מניפים את הדגל היום במשחק של פ.ג.ר כהבעת סולידריות עם פלסטין. לקונפליקט שם יש את כל המרכיבים של המלחמה באוקראינה – פלישה, כיבוש, רצח תושבים, הרס בתים ובתי חולים – ומצור.

פלסטין נמצאת תחת מצור ישראלי מהאוויר, יבשה וים במשך עשורים. ארה"ב מתירה זאת ומזרימה מיליוני דולרים לישראל כדי לתמוך בכלכלתה ובצבא שלה. היא גם משתמשת בזכות הווטו שלה באו"ם כדי למנוע כל צעד משמעותי [לסיום הסכסוך].

מה שמתרחש שם הוא חרפה למי שאנחנו מכנים 'המערב'. זה עומד בסתירה ברורה לטענה שלדמוקרטיות יש יתרון מוסרי, תרבותי וערכי. הדברים האלה צריכים להיאמר".

יו"ר מועדון הכדורגל הכדורגל האנגלי פורסט גרין רוברס, דייל וינס, 20 באוגוסט 2022 (צילום: שאול אדר)
יו"ר מועדון הכדורגל האנגלי פורסט גרין רוברס, דייל וינס, 20 באוגוסט 2022 (צילום: שאול אדר)

מאוחר יותר באותו חודש אירח וינס את שגריר הרשות הפלסטינית בארה"ב חוסאם זומלוט וקיבל אותו על הדשא. על שלטי הפרסום מסביב ריצד המסר: "הפסיקו את הפלישה והכיבוש הלא חוקי של פלסטין".

הצעדים עוררו דיון ער בפורום של אוהדי הקבוצה – וגם מחוצה לו. ב"ישראל היום" אף פורסם מאמר נוקב, רצוף שגיאות, טעויות והטעיות תחת הכותרת ההיסטרית "אנטישמיות על המגרש: קבוצת הכדורגל האנגלית המסיתה לשנאת ישראל". לא פחות.

בין היתר נטען במאמר ש"משחקי הקבוצה משמשים כפלטפורמה לרעיונות קיצוניים המציגים את המדינה היהודית כמרושעת ומקור כל הצרות. רצוי שחובבי כדורגל יהודים לא יהיו נוכחים במשחקים אלו בייחוד אם הם לובשים כל פריט שיזהה אותם ככאלו".

באמצע החודש נסעתי כעיתונאי ישראלי – בפעם השלישית – למשחק של פורסט גרין רוברס וכמו תמיד התקבלתי בחום על ידי הסדרנית, משרד העיתונות, צוות האירוח וגם על ידי וינס עצמו. הוא היה היפי בשנות ה־70 וחי בגבעות הסמוכות לעיירה, עם השנים הוא הפך ליזם בתחום האנרגיה הירוקה ובעל חברת אנרגיה שנותנת את חסותה למועדון.

מוצרים של מועדון הכדורגל האנגלי פורסט גרין רוברס (צילום: AP Photo/James Brook)
מוצרים של מועדון הכדורגל האנגלי פורסט גרין רוברס (צילום: AP Photo/James Brook)

ב־2010 הוא הציל את רוברס מפשיטת רגל וליווה אותם מקצועית עד העלייה לליגה השלישית – התקופה הטובה ביותר בתולדות המועדון. ספק אם יש עוד בעלים כה דומיננטי בכדורגל האנגלי. וינס הכריזמטי הפך לפנים הכפריים של המועדון – לבוש במכנסי הסוואה צעקניים באופן אירוני, חולצת טי או מעיל מוזהב, בטח לא בחליפה ועניבה כמו יושבי ראש אחרים.

הוא לא ביישן, נחבא אל הכלים או צבוע. המועדון שלו זכה לתווית המועדון הירוק בעולם ומאז אפריל הוא אפוף בסערת הסכסוך. ארגון בשם "עורכי דין למען ישראל" שלח לוינס ולהתאחדות לכדורגל האנגלית מכתבי תלונה שבהם נטען שהוא עובר על חוקי ההתאחדות.

סם גרין, מנהל העמותה, ציין: "מר וינס ומועדון פורסט גרין השתמשו באירועי ספורט להפגנות שאינן קשורות לספורט וביזו את הספורט. הם עברו באופן בוטה על הנהלים". חילופי הדברים בין וינס לעמותה הפכו לוויכוח בוטה בטוויטר ובעיתונות ושני הצדדים מחכים לראות אם ההתאחדות תתערב.

החולצה עם הלוגו של סי שפרד (צילום: שאול אדר)
החולצה עם הלוגו של סי שפרד (צילום: שאול אדר)

"מה הגבול שלך בנושא עירוב פוליטיקה וספורט?" שאלתי אותו כשעתיים לפני המשחק מול פלימות'. "אין גבול כזה", אמר וינס בישירות.

"למה שאציב גבולות? כדורגל זה חיים, זה עוסק באנשים שמתלכדים ועושים דברים יחד, אז למה צריך להוציא דברים החוצה? כדורגל מתייצב נגד גזענות, סקסיזם, הומופוביה. כדורגל נוקט עמדה בנושאים גדולים כמו אוקראינה או ענידת סמל הפרג ביום הזיכרון הממלכתי. כדורגל עוסק בפוליטיקה".

"כדורגל זה חיים, זה עוסק באנשים שמתלכדים ועושים דברים יחד, אז למה צריך להוציא דברים החוצה? כדורגל מתייצב נגד גזענות, סקסיזם, הומופוביה. כדורגל עוסק בפוליטיקה"

איך תרגיש אם מנהיג ימני כמו נייג'ל פרג' יעלה על הדשא ויקדם נושאים כמו ברקזיט או מדיניות נגד מהגרים?
"זה יהיה העסק של אותו מועדון, אני לא אגיד שזה מהלך אסור או הפרת כללים. אנחנו צריכים לעשות את הדברים שאנו מאמינים בהם. לפרג' יש תומכים ואנשים שמאמינים בדעות שהוא מייצג כמו שלי יש.

"קיבלתי מכתב בן חמישה עמודים מעורכי דין למען ישראל" הוא מוסיף. "הואשמתי שאני גזען ומפלה. עניתי שביקורת על ישראל אינה בשום אופן שקולה לאנטישמיות. אני מבקר את בריטניה, אני מבקר את ארה"ב, אני מבקר כל אחד שאני חושב שהוא גורם לעוול. זה לא נושא יהודי. זה עוסק במדינת ישראל ובחוק הבינלאומי ולדרך שבה מתייחסים לפלסטינים. זה על זכויות אדם".

נניח שרוברס יזכו בגביע האנגלי – אמרתי וגרמתי לפרץ צחוק מצד וינס וקצין העיתונות שלו – והיא תוגרל מול קבוצה ישראלית במסגרת הליגות האירופיות. תיסעו לישראל ותשחקו מול אותה קבוצה?
"כן, יש שם בכלל משחקים בינלאומיים? לא ידעתי. קיבלנו הזמנה לשחק בפלסטין אבל אני לא מתלהב מטיסות וגם התאריך היה קרוב מדי לעונה.

מועדון הכדורגל האנגלי פורסט גרין רוברס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הקבוצה)
מועדון הכדורגל האנגלי פורסט גרין רוברס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הקבוצה)

"אני לא אחרים אף קבוצת כדורגל ישראלית כי הם לא אחראים על [מדיניות] המדינה. אין לי בעיה עם קיומה של ישראל, כלל וכלל לא. זה רק ביקורת על מדיניות ישראל, על הכיבוש של מה שצריך להיות מדינה פלסטינית".

"אני לא אחרים אף קבוצת כדורגל ישראלית כי הם לא אחראים על [מדיניות] המדינה. אין לי בעיה עם קיומה של ישראל, כלל וכלל לא. זה רק ביקורת על מדיניות ישראל, על הכיבוש"

גם אם נדמה שווינס לא כל כך שולט בחומר הוא רשאי לדעותיו. אותי יותר הטרידה הדרך המחפירה שבה הקטין את רצח העם באוקראינה ואת האחריות הרוסית לכך. הוא נשמע כמו אגף מוכר בשמאל הבריטי ומנהיגו לשעבר ג'רמי קורבין, שאף זכה לקבלת פנים חמה על הדשא של פורסט גרין. מסתבר שהקמפיין הפלסטיני משמש בדרך עקיפה גם לכבס את פשעי מוסקבה.

"בדקתי מה נאמר על אוקראינה בתקשורת הבריטית ומה נאמר על ידי הממשלות המערביות על רוסיה – וחשבתי לעצמי שמדובר בצביעות הגדולה ביותר ששמעתי מזה זמן", אומר וינס. "המלחמות בעיראק ואפגניסטן, כל מה שנאמר על רוסיה אפשר לומר על המלחמות האלו.

"אף תוקפנות לא צודקת אבל אנחנו במערב חושבים שהתוקפנות שלנו צודקת ושל רוסיה שגויה. אני חשוב שהפלסטינים סובלים מאי הצדק המתמשך והגדול ביותר על פני כדור הארץ וצריך לטפל בזה".

אצטדיון הכדורגל של המועדון האנגלי פורסט גרין רוברס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הקבוצה)
אצטדיון הכדורגל של פורסט גרין רוברס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הקבוצה)

לדבריו, הוא הזמין את קורבין – המנהיג הכושל שהוביל את הלייבור לתבוסה היסטורית בגלל דעותיו ושנאתו הכרונית לכל דבר מערבי וישראלי – בזמן מערכת הבחירות של 2019. "רציתי שהוא ינצח בגלל עמדותיו הירוקות. בשבילי אלו הנושאים החשובים ביותר. אז אולי הרגזנו מצביעים שלא תומכים בלייבור או אפילו כמה מצביעי לייבור שלא אהבו את קורבין אבל מה אפשר לעשות?"

אפשר לא להפוך את המועדון לכלי לקידום מפלגה, למשל. אתה עשוי לאבד אהודים.
"שום דבר לא חשוב יותר עבורי מעמידה על הדברים שאני מאמין בהם. לא משנה מה יהיו ההשלכות. לא אכפת לי מהשכלות כלכליות או פוליטיות. זו הגישה שלנו גם בנושאי אקלים. במקום לפרסם מוצרים למכירה אנחנו מספרים מה ההשלכות של הדברים שאתם קונים. הרג בעלי חיים. הרס כדור הארץ. אנחנו לא כאן כדי לייצר אסקפיזם ובידור".

"לא משנה מה יהיו ההשלכות. לא אכפת לי מהשכלות כלכליות או פוליטיות. זו הגישה שלנו גם בנושאי אקלים. במקום לפרסם מוצרים למכירה אנחנו מספרים מה ההשלכות של הדברים שאתם קונים. הרג בעלי חיים"

וינס לא מיתמם או מתחמק מביקורת אבל המדיניות שלו מביאה לניכור מצד האוהדים. אחד מהם הוא שי יזדי מראש העין, מהאוהדים הישראלים הבודדים של הקבוצה. "אני חובב כדורגל אנגלי וכשנחשפתי למה שהם עושים מבחינת טבעונות וסביבתית זה מאוד דיבר אלי.

"התחלתי לעקוב אחרי תוצאות, תקצירים וגם שידורים של משחקים. לא פספסתי משחק בשתי העונות האחרונות עד שווינס החל בקמפיין שלו. זה מפריע לי, הוא דמות מאוד משפיעה בקהילה של פורסט גרין – למה שהוא אומר יש חשיבות.

שחקן הכדורגל אבו אדמס במדי הפורסט גרין רוברס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הקבוצה)
שחקן הכדורגל אבו אדמס במדי הפורסט גרין רוברס (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הקבוצה)

"יש נושאים שהוא מבין בהם אבל פה זה שקוף שהוא בכלל לא מבין בסכסוך. הוא לא יורד לעומק העניין, הוא כותב סיסמאות פופוליסטיות כדי ליצור פרובוקציה. אני חשוב שהוא משתמש במועדון ככלי כדי לקדם את השאיפות הפוליטיות [שלו] וזה השפיע עליי אישית".

איך מגיבים האוהדים?
"
בבריטניה יש  אנשים שלא אוהבים את ישראל ומתלהבים מהקו הפרו־פלסטיני. הם אימצו את המועדון עכשיו, אבל המון אוהדים שאני חבר שלהם שלחו לי הודעות שהם מסכימים איתי ושהם לא שותפים  לפוליטיקה של דייל. כשהוא הזמין בשנה שעברה חבר אש"ף ליציע הכבוד, מאוד התעצבנתי על זה והמון אוהדים שלחו לי הודעות שהם נגעלים מזה".

אתה חושב שתיסע למשחקי הקבוצה?
"אני מרגיש שהמועדון לא רוצה אותי יותר ומראה לי את הדרך החוצה". וינס ויזדי כבר הספיקו להתעמת בטוויטר ונראה שפורסט גרין כבר איבדו אוהד אחד.

"בבריטניה יש  אנשים שלא אוהבים את ישראל ומתלהבים מהקו הפרו־פלסטיני. הם אימצו את המועדון עכשיו, אבל המון אוהדים שאני חבר שלהם שלחו לי הודעות שהם מסכימים איתי ושהם לא שותפים  לפוליטיקה של דייל"

בינתיים, הלכו היציעים והתמלאו ב־3,404 אוהדים, מהם 1,224 אוהדי פלימות'. שני מחנות האוהדים צעקו "הצבא הירוק" לעבר שחקניהם בדרבי הירוק הנדיר. בזמן שארגיל משחקת בתלבושת ירוקה כהה קלאסית ומאופקת – הירוק של פורסט גרין הוא זרחני ומעוטר בפסי זברה. וינס הוא לא איש של מתינות.

האוהדים סיימו לאכול את הפאי הטבעוני שלהם ואני דיברתי עם קלייב וג'ון, שני אוהדים מבוגרים שמלווים את הקבוצה עוד מימיה בליגה השמינית ובכל מזג אוויר, גם ערפילי ומושלג.

"זה נפלא לראות כדורגל בנופים האלו", אמר ג'ון, "אני מודה לדייל על שלקח אותנו במעלה הליגות ואין לי בעיה עם הנושאים הירוקים והטבעונות, בנוגע לשאר […]", הוא הוסיף והצביע בסלידה על הדגל הפלסטיני, "זה לא לטעמי".

"תראה, אני לא מכיר מספיק את הנושא אבל אני לא רוצה להתעסק בזה באצטדיון. אני מתעצבן שמשייכים לי דעות כשאני מספר שאני אוהד של פורסט גרין. אני כאן למען המועדון ולמען הכדורגל והייתי מתנגד לכל אירוח של פוליטיקאי, כולל של בוריס ג'ונסון. זה לא המקום", אומר קלייב.

הראשים המהנהנים סביבנו רומזים לכך שרבים מרגישים אותו דבר. המועדון האלטרנטיבי מגלה את רעילות הקונפליקט, את השנאה והפלגנות שהוא מביא איתו. יותר ויותר אוהדים מתקשים ליהנות ממשחקים בעוד שאחרים נמשכים למועדון דווקא בשל כך. זו מגמה שאולי תיצור לרוברס נישה חדשה אבל תעלה באיבוד הזיקה המקומית, הבסיס של כל מועדון כדורגל.

פורסט גרין רוברס נגד פלימות' ארגייל, 20 באוגוסט 2022 (צילום: שאול אדר)
פורסט גרין רוברס נגד פלימות' ארגייל, 20 באוגוסט 2022 (צילום: שאול אדר)

על הדשא פתחו רוברס את המשחק בצורה טובה והיו קרובים להבקיע אבל שתי התקפות של האורחים נוצלו באופן מרשים והמחצית הסתיימה ביתרון 2:0 לפלימות'. המגמה הזאת נמשכה גם במחצית השנייה.

פורסט גרין החזיקו יותר בכדור אך פלימות' סיכנו יותר ואף הבקיעו שער שלישי וחתמו את המשחק בזמן שהם מורידים את הקבוצה המקומית מתחת לקו האדום. מהיציעים נשמעו כמה קולות של "אין לך מושג" לעברו של מאמן פורסט גרין. לא קל להיות הקבוצה החדשה והקטנה.

וינס יודע מה הוא עושה בניהול המועדון, בניהול חברת האנרגיה – וגם בהפיכת המועדון הקטנטן לכלי פוליטי. כמו שהוא אמר, לא אכפת לו מההשלכות והוא מוכן לשלם את המחיר. אולי כדאי שיבדוק מה קרה למועדון גדול בהרבה כמו בית"ר ירושלים בעקבות אימוץ הסכסוך הישראלי–פלסטיני. ייתכן מאוד כי וינס הבקיע שער עצמי גורלי.

וינס יודע מה הוא עושה ולא אכפת לו מההשלכות. אולי כדאי שיבדוק מה קרה למועדון גדול בהרבה כמו בית"ר ירושלים בעקבות אימוץ הסכסוך הישראלי–פלסטיני. ייתכן מאוד כי וינס הבקיע שער עצמי גורלי

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עבריין מפ"ת לא סגור על עצמו - הוא לא יודע אם להתכחש או להתגאות ולהגיד: "אני עבריין, תפסתם אותי, ואני שם עליכם את האות השביעית, ואני מתחיל נחמד ואם לא הולך אז מאיים ואם לא הולך אז תוקף. ... המשך קריאה

עבריין מפ"ת לא סגור על עצמו – הוא לא יודע אם להתכחש או להתגאות ולהגיד: "אני עבריין, תפסתם אותי, ואני שם עליכם את האות השביעית, ואני מתחיל נחמד ואם לא הולך אז מאיים ואם לא הולך אז תוקף. עבריין!". נו, מילא, מנכ"ל טוויטר בסרט בוליוודי שהוא יזמבר את מאסק – או שייתחבר אליו: מטעמי אהבה, אהבה שלא תלויה בדבר (חחח, ג'ובות כפרה, ג'ובות). בקיצור, אין על טבעונות, או במילים אחרות: 'זמן ישראל' זה זה, בינתיים

עוד 1,999 מילים ו-1 תגובות
סגירה