דרישה מהמשטרה לפתוח בחקירה נגד קליש-רותם

מעקב התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר לבג"ץ בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשת עיריית חיפה בעניין פרשת החקירות האסורות אשר נחשפה בתחקירי זמן ישראל ● במסגרת הפרשה הזמינה לכאורה קליש-רותם חקירות נגד יריביה הפוליטיים ● "התגבשה תשתית לביסוס חשד סביר לביצוע עבירות על חוק העונשין", נכתב בעתירה

ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראובן כהן, עיריית חיפה
ראש עיריית חיפה עינת קליש-רותם

התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר (רביעי) לבג"ץ בדרישה להורות למשטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית נגד ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בעניין פרשת החקירות הפוליטיות הפסולות שזו הזמינה נגד יריביה הפוליטיים.

בעתירה נכתב כי התגבשה תשתית "לביסוס חשד סביר לביצוע עבירות על חוק העונשין (מצידה) של ראשת עיריית חיפה". לפיכך על משטרת ישראל להסביר "מדוע לא תורה על פתיחה בחקירה פלילית כוללת ומקיפה אשר מטרתה למצות את הדין ולחקור לעומק את הפרשה".

הפרשה, שזכתה גם לכינוי "פרשת הביקורת החקירתית", נחשפה בסדרת תחקירים בזמן ישראל.

במסגרת הפרשה שכרה קליש-רותם את שירותיו של רו"ח יהודה ברלב כדי שיבצע פעולות של ביקורת על משרדי ושלוחות העירייה, אך בפועל נותבה ביקורת זו לחקירות סודיות ואסורות נגד יריביה הפוליטיים במועצה, עובדים בכירים לשעבר (כולל כאלה שכבר עזבו את העירייה) ועמותות חיצוניות. התהליך הזה נמשך למעלה משנה ועלה לעיריית חיפה כ-2 מיליון שקל.

רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)
רואה חשבון יהודה ברלב (צילום: צילום מסך)

לאחר החשיפה בזמן ישראל הודיעה היועצת המשפטית של העירייה כי החקירות הפסולות נעשו בניגוד לעמדתה וללא אישורה, והגזברות סירבה לשלם מאות אלפי שקלים מהחשבון שהגיש לה ברלב עד אשר יתקבל הסבר לגבי חקירות שבוצעו תחת "שמות קוד" תמוהים כמו "חנות דגים", "הוקי קרח", "השוד הגדול" ו"יחסי מרות".

דוח של ביקורת הפנים שפורסם לאחרונה חשף כי איש מהגורמים הבכירים בעירייה, לרבות ראשת העיר, לא ידע להסביר מה מסתתר מאחורי שמות הקוד העלומים, אשר ניתנו ככל הנראה כדי להסוות את החקירות מפני מושאן.

במסגרת החקירות הפסולות הוגש דוח נגד סגנית ראש העיר וחברת המועצה סופי נקש, יריבתה המרה של קליש-רותם, אשר בו נקבע לכאורה כי נקש נגועה בניגוד עניינים. הדוח הוגש לראשת העיר ולמשרד הפנים ללא תגובתה של נקש והוסתר תחת ההגדרה "ביקורת במחלקת הרכש". חקירות נגד נבחרי ציבור אינן מהוות חלק מהמנדט של הממונה על "ביקורת חקירתית".

בפועל גם היועצת המשפטית של העירייה, גם הגזבר וגם ראש מחלקת הרכש בעירייה העידו כי לא ידעו על קיומה של ביקורת זו ולא אישרו אותה. בדיקה חוזרת של מחלקת הייעוץ המשפטי של העירייה – אשר דבר קיומה של הבדיקה הוסתרה ממנה – העלתה כי הממצאים המופיעים בה לכאורה מטעים ולעיתים אף מסולפים.

בעקבות חשיפת הפרשה הגישו רוב של חברי המועצה בעיריית חיפה תלונה מפורטת ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה. לטענת התנועה לאיכות השלטון, "בהימנעותה מפתיחה בהליך בדיקה מקדימה או לחילופין בחקירה פלילית פעלה משטרת ישראל בחוסר סמכות שבמחדל".

בעקבות חשיפת הפרשה הגישו חברי מועצה תלונה מפורטת ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה. לטענת העתירה, "בהימנעותה מפתיחה בחקירה פלילית פעלה משטרת ישראל בחוסר סמכות שבמחדל"

היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021 (צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)
היכל עיריית חיפה, ספטמבר 2021 (צילום: זלמנסון זלר, מתוך אתר פיקיויקי)

העתירה של התנועה לאיכות השלטון מאזכרת את תחקירי זמן ישראל ואלה מצורפים לעתירה בתור נספחים וכבסיס שבעקבותיו התחילה הבדיקה לעומק של הפרשה. כמו כן מצורף הדוח החמור של מבקר הפנים של העירייה, אשר אישש את הממצאים שהתגלו בתחקירי זמן ישראל במלואם, והצביע על התנהלות חמורה ולקויה באופן העסקתו של היועץ ברלב, אופן ההתקשרות עימו ואופן הפעלתו כמעט מההתחלה.

העתירה מפרטת גם את השתלשלות ההתכתבות של התנועה עם הייעוץ המשפטי של העירייה טרם הגשת העתירה, התכתבות הממחישה כיצד הוזמנו ובוצעו החקירות הפסולות ללא בקרה של הגורמים הממונים על העסקתו של ברלב, וכן הניסיונות הכושלים לקבל מענה ממשטרת ישראל.

בעתירתה מפרטת התנועה לאיכות השלטון את העבירות הפליליות "המחייבות פתיחה בחקירה, ולכל הפחות בבדיקה מקדימה". לטענת התנועה, "ביצוע חקירות פרטיות נגד יריבים פוליטיים בניגוד לדין עולה לכדי ביצוע עבירות על חוק העונשין… עבירת הפרת אמונים אשר דינו של העובר עליה שלוש שנות מאסר".

לטענת התנועה לאיכות השלטון, "ביצוע חקירות פרטיות נגד יריבים פוליטיים בניגוד לדין עולה לכדי ביצוע עבירות על חוק העונשין… עבירת הפרת אמונים אשר דינו של העובר עליה שלוש שנות מאסר"

לפיכך "הימנעות מפתיחה בחקירה (פלילית) אינה סבירה באופן קיצוני משום היותה פוגעת פגיעה קשה באמון הציבור ברשויות אכיפת החוק", כותבת העותרת.

"הפרסומים התקשורתיים ודוחות מבקר העירייה מקיימים תשתית ראייתית ל'חשד סביר' ברף הנמוך המצדיקה חקירה פלילית, או לכל הפחות בדיקה מקדימה בהתאם להנחיית היועמ"ש".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
התנועה הזאת של הגינגי, דילגה של על מיקרים רציניים וחשובים בחיי האומה, ועתה מסיטה את הנושאים העיקריים מסדר היום למעשה שולי, שנועד כאילו לאזן שאין איפה ואיפה בעתירות בין ימין לשמאל, התנו... המשך קריאה

התנועה הזאת של הגינגי, דילגה של על מיקרים רציניים וחשובים בחיי האומה, ועתה מסיטה את הנושאים העיקריים מסדר היום למעשה שולי, שנועד כאילו לאזן שאין איפה ואיפה בעתירות בין ימין לשמאל, התנועה הזאת היא תנועה מטעם, ואין לה מקום בציבוריות הישראלית , זולת פרנסות לכמה אנשים.

עוד 584 מילים ו-3 תגובות
סגירה