פגישת ראש הממשלה יאיר לפיד עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין, גרמניה. 12 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ

לפיד התמקד באיראן, אבל את גרמניה מדאיג יותר החורף המתקרב ומשבר האנרגיה

מסיבת העיתונאים עם לפיד והקנצלר שולץ בברלין הבהירה את סדרי העדיפויות כרגע באירופה, ובגרמניה בפרט ● עבור לפיד, המפגש עם הגרמנים רק חיזק את מה שהאמריקאים כבר הבהירו: הסכם הגרעין עם איראן לא ריאלי כרגע ● גם ההסכם עם לבנון עלה בביקור ● ולפיד המשיך במאמציו לא לספק כותרות פוליטיות ולנהל קמפיין נטול קמפיין ● טל שניידר מדווחת מפמליית ראש הממשלה

כמחצית מהתשובות של קנצלר גרמניה אולף שולץ במסיבת העיתונאים אתמול (שני) עם ראש הממשלה יאיר לפיד בברלין עסקה בנושא משבר האנרגיה וההשלכות של הפלישה הרוסית לאוקראינה על הצפוי בחורף הקרוב לאזרחים הגרמנים.

בניגוד לשאלות הקשורות באיראן או יחסי ישראל-גרמניה, הקנצלר בחר להשיב על השאלות על האנרגיה באנגלית, כשהוא יודע שאמירותיו בנושא המשך ההישענות על אנרגיה חלופית – עם חוסרי הגז והדלקים בחורף הגרמני – יגיעו למקסימום צופים ומאזינים ברחבי אירופה.

המשבר המאיים על גרמניה, כמו גם על מדינות אחרות באירופה, הוא עצום. שולץ רצה להבטיח שלא יהיה מישהו ברחבי העולם שיחשוב שהמשבר הזה גורם לגרמניה להתחרט בנוגע לעמדתה התקיפה נגד רוסיה.

גם האמירות של שולץ נגד התוקפנות הרוסית בלטו במהלך מסיבת העיתונאים. הוא חזר והדגיש שגרמניה לא תתקפל ולא תיסוג בפני התוקפנות הרוסית כלפי מדינה אחרת באירופה וכי גם עם משבר אנרגיה, גרמניה לא תתקפל בפני רוסיה.

קנצלר גרמניה אולף שולץ וראש הממשלה יאיר לפיד במסיבת עיתונאים משותפת בברלין, 12 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קנצלר גרמניה אולף שולץ וראש הממשלה יאיר לפיד במסיבת עיתונאים משותפת בברלין, 12 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"ההרג באוקראינה חייב להיפסק", אמר שולץ, והוסיף משפט בו הוא מייחס לישראל עמדה מדינית זהה: "גרמניה, אירופה וישראל עומדות כתף אל כתף לצידה של אוקראינה. במיוחד בעת זו של משבר גובר של אנרגיה ומזון, אנחנו מנסים להפחית את השלכות של המלחמה כדי להתמודד עם הזמנים הקשים".

"גרמניה, אירופה וישראל עומדות כתף אל כתף לצידה של אוקראינה. במיוחד בעת זו של משבר גובר של אנרגיה ומזון, אנחנו מנסים להפחית את השלכות של המלחמה כדי להתמודד עם הזמנים הקשים"

יותר מאוחר, תדרך גורם מדיני את הכתבים הישראלים ושפך עוד אור על היחס לרוסיה. "רוסיה במשבר עם כל הדמוקרטיות הליברליות, כאשר עם ישראל המשבר הוא בעצימות נמוכה", אמר. "אנחנו לא מרכז האירוע. במפגש צוהריים עם הצוותים המקצועיים של הגרמנים, שמענו מהם טקסטים שלא שמענו שנים ארוכות ביחס לרוסיה.

"זה עימות גלוי וקשה, ועל כך יש להוסיף את העובדה שהרוסים קושרים את עצמם כעת גם לאיראן באמצעות עסקת מכירת כטב"מים. בעיתונות מדברים על כך שרוסיה עומדת להשתמש באיראן ככלי עוקף סנקציות, וגם זה אלמנט נוסף שמעכב בסופו של דבר את החתימה על הסכם הגרעין".

במהלך מסיבת העיתונאים של שולץ ולפיד, אחת מאמירותיו של ראש הממשלה רמזה לכך שישראל תעלה את הנושא של מכירת חץ 3 לגרמנים, ותכרוך זאת ביחס של גרמניה לחתימה על הסכם הגרעין.

ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין, גרמניה, 12 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד וקנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין, גרמניה, 12 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"ישראל מצידה תהיה חלק מבניית כוח ההגנה החדש של גרמניה, בעיקר בתחום ההגנה האווירית… יהיו בוודאי כאלה שיגידו ששותפות צבאית בין גרמניה לישראל היא אירוניה היסטורית. אני רואה בזה הוכחה לכך שהסקנו את המסקנות מהעבר. דיבורים לא עוצרים את הרוע. הדמוקרטיות הליברליות צריכות להיות מוכנות ומסוגלות להגן על עצמן".

האם ישראל תמנף את מעמדה כאחת מיצואניות הנשק הגדולות בעולם ותדרוש הפלת הסכם הגרעין עם איראן בתמורה? גורם מדיני נשאל על כך על ידי כתבים במהלך הביקור בברלין והשיב כי לישראל יש אינטרס לקדם מכירת מערכות הגנה לאירופה, ללא קשר לבלימת איראן.

כך או כך, אמיר בר-שלום, הפרשן הביטחוני של גל"צ וזמן ישראל, חשף אתמול במהלך הנסיעה לברלין כי הסכם מכירת מערכות חץ 3 לגרמנים עשוי להיות מעוכב על ידי האחות הגדולה, ארצות הברית. מערכת חץ 3 פותחה בשיתוף בין ישראל וארה"ב ולפיכך לא ניתן לחתום על עסקה – בין ישראל לגרמניה – מבלי אישור של השושבינה הראשית.

"גרמניה נמצאת במצב בו היא מעצבת מחדש את תפיסת הביטחון שלה", אמר אתמול גורם מדיני בשיחה עם כתבים בביקור בברלין. "לרוע המזל שלנו, יש לנו הרבה מה לתרום, אנחנו נמצאים במלחמה כל הזמן והגרמנים מעריכים את הניסיון שלנו. אם הגרמנים ירכשו את מערכות חץ 3, זה אומר שהם מאמינים בתפיסת שלוש שכבות ההגנה האווירית, התפיסה הישראלית".

"לרוע המזל שלנו, יש לנו הרבה מה לתרום, אנחנו נמצאים במלחמה כל הזמן. אם הגרמנים ירכשו את מערכות חץ 3, זה אומר שהם מאמינים בתפיסת שלוש שכבות ההגנה האווירית, התפיסה הישראלית"

ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש עם נשיא גרמניה פרנק־ואלטר שטיינמאייר, ברלין, 12 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש עם נשיא גרמניה פרנק־ואלטר שטיינמאייר, ברלין, 12 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בתשובה לשאלה האם אמריקה שמה מחסום לעסקה בין ישראל לגרמניה, השיב הגורם המדיני: "אני לא חושב שזה המצב, שאמריקה לא מסכימה. מתקיים בנושא הזה דיאלוג".

העיכובים בהסכם הגרעין

אחרי הפגישות של לפיד עם הקנצלר, נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר ושרת החוץ אנאלנה ברבוק, גורם מדיני הסביר לכתבים המלווים את הנסיעה כי בזכות מודיעין חדש שישראל חשפה בפני ארה"ב ומדינות נוספות חל עיכוב בחתימה על הסכם הגרעין עם איראן.

"מדובר בתהליך שיצא מהידיים של היועץ המיוחד לענייני איראן, רוב מאלי. הנסיעות של היועץ לביטחון לאומי איל חולתא, שר הביטחון בני גנץ, השיחה של ראש הממשלה לפיד עם הנשיא ג'ו ביידן, ונסיעת ראש המוסד דוד ברנע לארה"ב – כל השלבים הללו הובילו לכך שארה"ב הקשיחה עמדות בנושא איראן".

"הנסיעות של היועץ לביטחון לאומי ושר הביטחון, השיחה של ראש הממשלה עם הנשיא ביידן, ונסיעת ראש המוסד לארה"ב – כל השלבים הללו הובילו לכך שארה"ב הקשיחה עמדות בנושא איראן"

זמן ישראל חשף בשבוע שעבר כי האמריקאים העבירו לישראל מסר כי הסכם הגרעין עם איראן ירד מהשולחן, לפחות לעת עתה.

הגורם המדיני אישר כי גם במהלך הפגישה עם שולץ בברלין נמסרה לגרמנים "אינפורמציה שהוכיחה להם שהאיראנים מרמים, בעוד ממשיכים לדבר איתם. באירופה הם מודאגים לא פחות מכך שרוסיה פונה לעקוף את הסנקציות דרך איראן וכל זה תקע את התהליך".

פגישת ראש הממשלה יאיר לפיד עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין, 12 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
פגישת ראש הממשלה יאיר לפיד עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין, 12 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

באשר לאופן שיתוף המודיעין של ישראל בפני סוכנויות מודיעין זרות אמר הגורם המדיני כי העובדה שישראל היא צד עם אינטרסים "עשויה להכביד על השיח לפעמים. אתה נכנס לחדר וכולם יודעים שמראש אתה נגד, אז מעט חושדים.

"המזל הוא שלגופי המודיעין הישראלים יש קרדיט של שנים ארוכות עם מודיעין איכותי. וכך ישראל מסרה מידע חדש רק לאחרונה. ג'ייק סאליבן (היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב) יצא עם הנושא של מכירת הכטב"מים בין איראן לרוסיה – וכל זה שינה את התמונה".

פתרון שתי האסדות

נושא נוסף שעמד על הפרק אתמול בברלין, הוא שיחות גבול המים הכלכליים בין ישראל ללבנון – מו"מ המתנהל בתיווך אמריקאי. לגרמנים יש עניין בנושא, שכן הם היו בעבר הגורם המקשר בין ישראל לחזבאללה בנושא השבויים והנעדרים.

הגורם המדיני אמר אתמול כי הוא חש "אופטימיות זהירה" באשר לאפשרות שישראל ולבנון יגיעו להסכם. "שני הצדדים די קרובים. אבל כדרכו של מו"מ, הכול יכול להסתבך והסתבכות יכולה להוביל למיס-קלקולציה עם חזבאללה. חזבאללה יחטוף אם ישחק איתנו משחקים סביב מאגר כריש", אמר.

"שני הצדדים די קרובים. אבל כדרכו של מו"מ, הכול יכול להסתבך והסתבכות יכולה להוביל למיס-קלקולציה עם חזבאללה. חזבאללה יחטוף אם ישחק איתנו משחקים סביב כריש"

ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת כריש, 19 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת כריש, 19 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

הגישה הישראלית היא שמאזן שתי האסדות – אסדת כריש לישראל ואסדת צידון ללבנון – הוא פתרון נוח לישראל. "חיזוק כלכלי של לבנון הוא לא דבר רע", אמר הגורם. הוא סירב לפרט מהן נקודות המחלוקת שנותרו לא פתורות והוסיף כי המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין עדיין לא העמיד את נייר העמדה מהצד שלהם, אך הוא מקווה שהמו"מ יושלם.

איפה ההצהרות מתחת לכבש המטוס?

בשולי הנסיעה, אי אפשר היה לפספס גישה שונה מגישותיהם של ראשי ממשלה קודמים. בנימין נתניהו ואחריו גם נפתלי בנט, ניצלו הזדמנויות בטיסות לחו"ל להבליט מסרים. השיטה המקובלת ביותר הייתה צילום מסורתי של סרטון וידאו למרגלות המטוס לפני ההמראה מישראל לחו"ל או מחו"ל בחזרה.

כשבנט נכנס ללשכת ראש הממשלה הוא בחר ללכת על אותן הפוזות, אותן המניירות של קודמו. בנסיעה הזו לפיד ויתר על התענוג. מגיעים למטוס, עולים למעלה והופ, באוויר. אין הצהרות.

כשבנט נכנס ללשכת רה"מ, הוא בחר ללכת על אותן הפוזות והמניירות של קודמו. בנסיעה הזו לפיד ויתר על התענוג. מגיעים למטוס, עולים למעלה והופ, באוויר. אין הצהרות

בכלל, נדמה כי בשבועות האחרונים הקמפיין של לפיד אינו נמצא בחזית השיח. את המריבות והאמירות האלימות והשערורייתיות הוא משאיר לאחרים – למשל, לשר האוצר אביגדור ליברמן. המסרים המדיניים מתוך עמדת ראש הממשלה מייתרים מבחינתו את הצורך בקמפיין נגטיבי. כל ראש ממשלה יכול היה ללכת על גישה שכזו, אבל נתניהו זכור בהחלט בקמפיינים שליליים ומסיתים, גם מעמדת המנהיג.

ראש הממשלה יאיר לפיד בנמל התעופה בן גוריון לפני יציאתו לביקור מדיני בגרמניה, 11 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בנמל התעופה בן גוריון לפני יציאתו לביקור מדיני בגרמניה, 11 בספטמבר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

נכון לעת הזו, לפיד בוחר בגישה אחרת. הוא אמנם יציג היום את הרשימה שלו לכנסת ה-25 באירוע גדול, אבל הקמפיין שלו עד כה (ללא קשר לנסיעה לברלין או נסיעתו בשבוע הבא לאו"ם) עומד על תחושת הדממה: נראה שהוא אינו ממהר לייצר חדשות או מהומות כדי להיות בלב הסיקור. הוא לא נתן ראיונות לכלי תקשורת מזה מספר חודשים. הוא קיים תדרוכים אוף דה רקורד אך לא השיב לשאלות כשהוא מול מצלמה מזה זמן רב.

נראה שלפיד אינו ממהר לייצר חדשות כדי להיות בלב הסיקור. הוא לא נתן ראיונות לכלי תקשורת מזה מספר חודשים. הוא קיים תדרוכים אוף דה רקורד אך לא השיב לשאלות כשהוא מול מצלמה מזה זמן רב

רשימת יש עתיד לא עומדת לעבור שינוי גדול. למעט החיזור אחר גדי איזנקוט, נדמה כי לפיד לא ניסה לאתר שמות גדולים, או להוסיף צבע ו/או דמויות ביטחוניות לרשימתו. מה שהיה הוא שיהיה.

בשיחות סגורות העריך לפיד לאחרונה שהציבור לא באמת מתעניין בקוניקטורות הפוליטיות והאיחודים/מיזוגים – וכי למרות שהתקשורת עסוקה בכך ללא הרף, זה לא מזיז כהוא זה לבוחר הישראלי.

עוד 1,307 מילים
סגירה