פוטין במצוקה בגלל הביקורת על הפיאסקו בחרקיב

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משוחח עם שר ההגנה סרגיי שויגו ועם מפקד הצבא הרוסי ולרי גרסימוב במוסקווה, 27 בפברואר 2022 (צילום: Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משוחח עם שר ההגנה סרגיי שויגו ועם מפקד הצבא הרוסי ולרי גרסימוב במוסקווה, 27 בפברואר 2022

אתמול מפציצים אסטרטגים רוסים מדגם טופולב Tu-95 שיגרו אחה"צ מרחוק לא פחות משמונה טילי שיוט מדגם X-22 לעבר מתקני תשתיות מים בעיר קריבי ריה, במחוז דניפרופיטרובסק. הפגיעות גרמו לנזקים כבדים למתקנים, לעליית מפלס נהר ה"אינגולץ" ולמחוזות שנותרו ללא אספקת מים.

אתמול מפציצים אסטרטגים רוסים שיגרו מרחוק לא פחות מ-8 טילי שיוט מדגם X-22 למתקני תשתיות מים בעיר קריבי ריה, שגרמו נזקים כבדים למתקנים, לעליית מפלס נהר ה"אינגולץ" ולמחוזות שנותרו ללא אספקת מים

זהו לא יעד צבאי אלא תשתית אזרחית, וזו אחת הסיבות העיקריות לבחירה בה כיעד. נראה שרוסיה לא מצליחה לקבל את העובדה שהיא סופגת מפלות בשדה הקרב, ופשוט נוקמת בהרס תשתיות ברחבי אוקראינה.

יממה קודם דיווחו באוקראינה על לפחות שמונה הרוגים כתוצאה מהפגזות רוסיות – בעיר מיקולאייב נהרגו שני בני אדם ושלושה נפצעו ע"פ מושל המחוז ויטלי קים, שהוסיף כי בהפגזות נפגעו מבנה תעשייתי, מבני מגורים ומוסד חינוכי.

בעיר בחמוט במחוז דונייצק נהרגו 5 בני אדם ו16 נפצעו, כך ע"פ ראש הממשל האזורי פאבל קירילנקו. בעיירה אוריחיב, דרומית מזרחית לזפוריז'יה, נהרגה אישה בת 84 כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטות בבניין בו שהתה. גופתה נמצאה מתחת להריסות.

בינתיים גורמת הצלחתה של מתקפת הנגד האוקראינית במחוז חרקיב לגלי הדף שמגיעים עד למוסקבה, ומתבטאים במתיחות הולכת וגוברת בין בכירי הממסד הפוליטי – הקרמלין על יועציו השונים – לממסד הצבאי.

המטרה של הקרמלין היא לנסות ולהרחיק את הנשיא ולדימיר פוטין מאחריות למפלה המשפילה בשדה הקרב, ולהטיל אותה כמובן בראש ובראשונה על הצבא הרוסי, ובמיוחד על המפקדים הבכירים בשטח. אלה שהיו בגיזרה ולא רק שלא עצרו את הנסיגה אלא הצטרפו אליה, חלקם לבוש בגדים אזרחיים כדי לא להיות מזוהים כמפקדים בכירים.

הנסיגה המבוהלת הזו בחרקיב מעידה גם על בעיות פיקודיות קשות, על התפוררות של המשמעת בשרשרת הפיקוד ועל תחושה שכל אחד פועל עצמאית כפי שהוא רואה לנכון.

בינתיים גורמת הצלחתה של מתקפת הנגד האוקראינית במחוז חרקיב לגלי הדף שמגיעים עד למוסקבה, ומתבטאים במתיחות הולכת וגוברת בין בכירי הממסד הפוליטי – הקרמלין על יועציו השונים – לממסד הצבאי

אבל, וזה חשוב, ואת זה הקרמלין יעדיף להדחיק: בחודשים האחרונים פוטין עצמו התערב בהחלטות מבצעיות באופן שביטא את חוסר האמון שלו בפיקוד הבכיר ובוודאי בשר ההגנה סרגיי שוייגו, שממש הוזז הצידה, למרות מצג שווא שבו הוא מופיע עדיין במדים לצד פוטין באירועים כאלה ואחרים.

על פי חוקת רוסיה הנשיא הוא אמנם המפקד העליון של הצבא הרוסי, אך לא מצפים מהנשיא לקבל החלטות מבצעיות ברמת החטיבה ומתחת לזה, ובטח שלא לנהל את מהלכי הצבא על בסיס שעתי.

העובדה שכך בדיוק היה בחודשים האחרונים (ממאי-יוני) מעידה שגם לפוטין עצמו, שאיננו איש צבא בהכשרתו, נזכיר, בדיוק כמו שר ההגנה שלו – יש אחריות לא קטנה על הפיאסקו בחרקיב.

זהו גם כישלון של המודיעין הצבאי הרוסי, שלמרות הסימנים, והיו כאלה, ולמרות קריאתם של לא מעט בלוגרים צבאיים רוסים בתקופה שקדמה למתקפת הנגד האוקראינית – לא העריך או צפה את מה שעומד להתרחש.

העובדה שפוטין קיבל החלטות מבצעיות וניהל את מהלכי הצבא בחודשים האחרונים מעידה שגם לפוטין עצמו, שאיננו איש צבא בהכשרתו, בדיוק כמו שר ההגנה שלו – יש אחריות לא קטנה על הפיאסקו בחרקיב

זו אחת הסיבות לכך שבימים האחרונים הולכת וגוברת הביקורת על הצבא הרוסי והממסד דווקא מכיוון גורמים רדיקליים/לאומניים מימינו של פוטין, שמבכים את ההשפלה האוקראינית ודוחקים לנקוט בצעדים קיצוניים יותר להשגת ניצחון – למשל הכרזת מלחמה רשמית וגיוס כללי, ובמקביל נקיטת תגובה כואבת מאוד מול אוקראינה, כולל הפצצות נגד מטרות תשתית ברחבי המדינה ונגד קייב הבירה.

וכך מוצא עצמו כעת הנשיא פוטין במצוקה, אולי במצב הקשה ביותר מאז הורחבה הפלישה לאוקראינה בפברואר, בגלל הביקורת הנוקבת מבית על חולשתו ועליבות ביצועיו של הצבא הרוסי מחד, והעובדה שבמצב הנוכחי יכולת התגובה שלו, בהתחשב במצבו הבעייתי של הצבא – מוגבלת מאוד באמצעים רגילים.

עיתונאי "ידיעות אחרונות" ופרשן לענייני רוסיה, לשעבר כתב ״קול ישראל״ ו״ידיעות אחרונות״ במוסקבה, יליד ירושלים, אוהב מאוד כדורגל אנגלי בכלל ואת ליברפול בפרט, חיית ספרים, אקטואליה וחדשות חוץ במיוחד, שנהנה לסקר מה מתרחש בעולם ואיך הכל קשור אחד לשני. התגורר בעשרים השנים האחרונות בחמש מדינות - בריטניה, צרפת, ספרד, רוסיה וכעת הולנד. איש העולם הגדול:)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הגרעין הקשה של תדר החולי החמדני/חזירי בהתבוססות, בגסיסה - פוטין, ביבי, טראמפ. היות והפסיכוזה, הבאג, לא מאפשרים השתחררות של אף אחד מחברי הגרעין מהברית הלא כתובה, האמורפית - הם צועדים לאו... המשך קריאה

הגרעין הקשה של תדר החולי החמדני/חזירי בהתבוססות, בגסיסה – פוטין, ביבי, טראמפ. היות והפסיכוזה, הבאג, לא מאפשרים השתחררות של אף אחד מחברי הגרעין מהברית הלא כתובה, האמורפית – הם צועדים לאובדנם כקמיקאז (צורת זכר של קאמיקזה) במהירות שיא תוך דמיונות של שאהיד על בתולות חרמניות

עוד 567 מילים ו-1 תגובות
סגירה