האם ישראל מסוגלת לעצור את הגרעין האיראני (ללא ארה"ב)?

צנטריפוגות בכור ההעשרה הגרעיני בנתנז, איראן, נומבמבר 2019 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP)
Atomic Energy Organization of Iran via AP
צנטריפוגות בכור ההעשרה הגרעיני בנתנז, איראן, נומבמבר 2019

בס"ד   

"אנו נמצאים בדקה ה-90", כך העיד השר לשעבר יובל שטייניץ בראיון פרישה לחדשות 12 בחודש יולי האחרון. השבוע הרמטכ"ל אביב כוכבי צפוי לטוס למסע מדיני לאירופה שבו יתריע על האיום האיראני. כוכבי כזכור, יצא נגד הסכם גרעין וסבור שחייבת להיות אופציה צבאית אמינה.

"אנו נמצאים בדקה ה-90", כך העיד השר לשעבר יובל שטייניץ בראיון פרישה לחדשות 12 בחודש יולי האחרון. השבוע יטוס הרמטכ"ל כוכבי למסע מדיני לאירופה שבו יתריע על האיום האיראני

מי טרפד תקיפה באיראן?

ספטמבר 2010, עם ישראל נמצא בחגיגות של חגי תשרי ואינו מודע כלל וכלל לדרמה הגדולה שמתחוללת בקבינט הביטחוני תחת ניצוחם של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק. הקבינט עקב מקרוב אחר ההכנות הקדחתניות של הצבא, להוציא אל הפועל מתקפה גדולה על מתקן הגרעין המבוצר ביותר באיראן: "פורדו".

על פי ספרו של אילן כפיר "סופה בדרך לאיראן" שם הקוד למבצע היה "מבצע היכל המלך שלמה". כל שנשאר היה הוא להעביר החלטה בקבינט ולתקוף בפעם השלישית בתולדותיה של המדינה מתקני גרעין של מדינות אויב (עיראק 81', סוריה 2007). בסופו של דבר, המטוסים הישראליים לא המריאו בשל התנגדותם הנחרצת של שלושת המפקדים הבכירים דאז: ראש השב"כ יובל דיסקין, ראש המוסד המנוח מאיר דגן והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי.

הצמד נתניהו-ברק לא אמר נואש, ובאוקטובר 2011 ניסו בשנית להוציא אל הפועל מתקפה של מתקני הגרעין באיראן. במקומם של המתנגדים דגן-אשכנזי-דיסקין, עמדו כעת ראש השב"כ יורם כהן, ראש המוסד תמיר פרדו והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. השלושה תמכו בתקיפה, אך האחרון, שכיום אף מכהן כשר הביטחון, סבר שאסור לצאת לתקיפה ללא גיבוי ותיאום מול האמריקאים. עמדתו הייתה מנוגדת לחלוטין לזאת של נתניהו–ברק. גנץ טען באותה עת שצה"ל נמצא בכשירות מבצעית מלאה, וניתן יהיה להשמיד את מתקני הגרעין, אך הוא כרמטכ"ל מתנגד למבצע צבאי ללא תיאום עם האמריקאים. לימים אף פירט על כך בראיון טלוויזיוני לאילנה דיין.

עמדת גנץ הייתה מנוגדת לחלוטין לזאת של נתניהו–ברק. גנץ טען באותה עת שצה"ל נמצא בכשירות מבצעית מלאה וניתן יהיה להשמיד את מתקני הגרעין, אך הוא כרמטכ"ל מתנגד למבצע צבאי ללא תיאום עם האמריקאים

בתוך כך, לפני מספר שנים פורסם על ידי מכון מחקר זר, כי אם ישראל מעוניינת לפגוע בו זמנית ובאופן משמעותי בתשתיות ובמתקני הגרעין של איראן, שכוללים בין היתר אתרים דוגמת פורדו, אספהן ונתנז, עליה להשתמש ב-100 מטוסי קרב מסוג F15. כמו כן, היא תידרש להעמיד מטוסי תדלוק ומסוקי חילוץ למקרה שחלילה טייסי הקרב ייפגעו במהלך ניסיון התקיפה.

על פי הערכות שונות, ישראל מחזיקה ברשותה ארסנל של מטוסי תקיפה מסוגים שונים, ארסנל גדול יותר מאשר מעצמות כמו בריטניה וגרמניה. יתר על כן, בידי ישראל נמצא טיל בליסטי מסוג "יריחו", שמסוגל לפגוע באדמת איראן ובמתקניה, אולם קיימת עמימות מסוימת בנוגע לרמת הדיוק שלו.

לא רק הדוד סם עוקב מקרוב

בשנת 2015 פורסם מאמר מדהים בוול סטריט ג'ורנל, שתיאר כי בשנת 2012 ארה"ב עקבה מקרוב אחר ישראל. דה פקטו, האמריקאים ריגלו אחר בסיסיה הצבאיים של ישראל ואף צותתו לתשדורות סודיות.

בשנת 2015 פורסם מאמר מדהים בוול סטריט ג'ורנל, שתיאר כי בשנת 2012 ארה"ב עקבה מקרוב אחר ישראל. דה פקטו, האמריקאים ריגלו אחר בסיסיה הצבאיים של ישראל ואף צותתו לתשדורות סודיות

למעשה, האמריקאים היו מבועתים נוכח העובדה שישראל עשויה לתקוף את המתקן המבוצר בפורדו, מה שהביא להתרופפות עצבים בבית הלבן. הסיבה לפניקה מצד הדוד סם נעוצה בתפישה, שאם ישראל תתקוף עלולה לפרוץ מלחמה רבתי ברחבי המזרח התיכון, שאף עשויה לגלוש למלחמת עולם. כתוצאה מכך, האמריקאים שלחו נושאת מטוסים לאזור ועליה מטוסי תקיפה, למקרה "שלהבות הגיהנום ישתחררו".

אם לא די בכך, סוכנויות הביון האמריקאיות הגבירו את הניטור אחר ישראל באמצעות לוויינים, שעקבו מקרוב אחר תנועות המטוסים הישראלים אשר היו בכוננות באותה עת.

על פי הפרסום, האמריקאים חששו שישראל תנצל לילות ללא ירח או מועדים שבהן מתחוללות סופות חול באיראן, שיאפשרו לטייסים הזדמנות טובה לתקוף.

על פי הפרסום, האמריקאים חששו שישראל תנצל לילות ללא ירח או מועדים שבהן מתחוללות סופות חול באיראן, שיאפשרו לטייסים הזדמנות טובה לתקוף

על פי הנטען, האמריקאים צפו במל"טים ישראלים הממריאים מבסיסים באזרבייג'ן לעבר הגבול האיראני בכדי לצלם את מתקני הגרעין, ובחנו האם מערכות ההגנה האיראניות עלו עליהם או לא.

ואולם לא רק ארה"ב עקבה אחר ישראל, אלא גם להיפך. על פי מקורות מודיעיניים של ישראל, הממשל בירושלים נדהם לגלות שהפניקה שאחזה בבית הלבן הניעה את ממשל אובמה לחתור להסכם גרעין עם איראן מאחורי גבה של ישראל.

כלומר ארה"ב, בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו, פעלה במחשכים מול האויבת הגדולה ביותר של העם היהודי בעת החדשה, אך ורק כדי להשיג הסכם רע ומביש. הסכם שלא רק שלא עצר את איראן, אלא דרבן את התוקפנות שלה באזור וכמובן דרבן אותה להשיג את נשק יום הדין נגד ישראל והאזור כולו.

משל הבריון של אובמה

לאחר שנחתם הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, צהלו ראשי המדינות נוכח ההסכם שהתגבש. הנשיא ברק אובמה סבר באיוולתו כי הוא סייע למנוע מלחמה, ונדמה כעת שהמערב בהובלת ארה"ב והנשיא ג'ו ביידן שממשיך את דרכו של אובמה צועד שוב לעבר חרפה שעשויה לקרב את המלחמה ולא להרחיקה. נדמה כי משפטו האלמותי של  ווינסטון צ'רצ'יל במלחמת העולם השנייה נכון וקרוב מתמיד.

במצעד האיוולת של המערב בשנת 2015 תחת ניצוחו של הנשיא לשעבר אובמה לחתור לעבר הסכם גרעין מול איראן בכל מחיר, לא ניתנה כלל וכלל התייחסות מפורשת לסוגיית הלוויינים ולטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים הנמצאים ברשותה של איראן. הטילים הללו אינם מסוגלים לפגוע רק בישראל, אלא גם באדמת אירופה וארה"ב.

במצעד האיוולת של המערב ב-2015 תחת ניצוח אובמה בחתירה להסכם גרעין מול איראן בכל מחיר, לא ניתנה התייחסות מפורשת לסוגיית הלוויינים ולטילים הבליסטיים הבין-יבשתיים שיש לאיראן

ברק בשעתו כשר הביטחון הטיף לנשיא אובמה לתקוף באיראן, שכן סבר שתקיפה ישראלית רק תעכב את האיראנים במספר שנים ואילו ארה"ב יכולה להסיר את האיום באבחה אחת. הנשיא אובמה השיב לו שאם יש בריון שכונתי שמציק לך בבית הספר, ואתה יכול להתנפל עליו ולהכותו בעוצמה שתסב לו רק פנס בעין, לא עדיף לך שתחכה עד אחר הצהריים לחבר שלך שיכה ויגמור אותו לגמרי?

כעשור עבר מאז והבריון השכונתי הפך להיות בעיה עולמית, כאשר אין שוטר עולמי שיעצור או שירצה לעצור אותו. איראן קרובה יותר מתמיד להגיע לנשק גרעיני, וישראל ניצבת לבדה אל מול האיום שהתגבר ביתר שאת מאז.

כעת במערכת הביטחון מכים על חטא, היות שלא מדובר רק בנשק גרעיני בלבד, אלא בארסנל איראני בעל מאות טילים מדויקים וכטב"מים שמסוגלים להגיע לכל נקודה בארץ. כל זאת מבלי לדבר בכלל על תכנית החלל האיראנית שמהווה אבן בניין מהותית וחשובה בניסיון של המשטר באיראן להגיע ליכולת גרעינית בין-יבשתית שתהפוך אותה למעצמת על (כבר היום נחשבת כמעצמה אזורית).

איראן מהווה איום קיומי ממשי על מדינת ישראל ולא בעיות חברתיות פנימיות כפי שמעידים מספר גנרלים בהווה ובעבר שמדברים מתוך אינטרסים פוליטיים צרים. על ישראל לסמוך אך ורק על עצמה ולתת בהקדם מכה מקדימה לאותו בריון מגודל, שתכאיב לו כל כך עד שלא יחשוב עוד לצאת מביתו.

איראן מהווה איום קיומי ממשי על ישראל ולא בעיות חברתיות פנימיות כפי שמעידים מספר גנרלים בהווה ובעבר שמדברים מתוך אינטרסים פוליטיים צרים. על ישראל לסמוך אך ורק על עצמה

וכפי שטען הרמטכ"ל כוכבי בחודש ינואר האחרון: "חייבת להיות פעולה נמרצת כזו, שבסופה לא תהיה לאיראנים שום יכולת – לא רק של פצצה, אלא שגם לא תהיה יכולת להסתער לעבר פצצה".

משה ראובני הוא פובליציסט ומרצה לפוליטיקה, ביטחון ומזה"ת. במקביל לעבודתו כמרצה הוא יזם חברתי והקים תכנית מנהיגות צעירה לבני ובנות נוער הפועלת להיאבק בתנועת הבי.די.אס והאנטישמיות הגואה. התוכנית "צוערים צעירים דוברות ודיפלומטיה" פועלת ברשויות אשדוד, אשקלון וקרית מלאכי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,097 מילים
סגירה