כינוי הציבור הערבי "תומכי טרור" הוא עבירה פלילית של הסתה

סקר שמהדהד את תעמולת "תומכי הטרור", צילום מסך מחדשות 12
סקר שמהדהד את תעמולת "תומכי הטרור", צילום מסך מחדשות 12

הכינוי "תומכי טרור", שאנשי ה"ליכוד" והעומד בראשו מעניקים לציבור הערבי, הוא הסתה מובהקת. המבחן שהציב בית המשפט בעבירה הפלילית של פרסום דברי הסתה – שדינה הוא 5 שנות מאסר – הוא מבחן הוודאות הקרובה, שהמילים יובילו לאלימות.

הכינוי "תומכי טרור", שהליכוד מעניק לציבור הערבי, הוא הסתה מובהקת. המבחן שהציב ביהמ"ש בעבירה הפלילית של פרסום דברי הסתה – שדינה 5 שנות מאסר – הוא מבחן הוודאות הקרובה, שהמילים יובילו לאלימות

כאשר דברי ההסתה מושמעים מפי מנהיגי ציבור – במקרה שלנו בנימין נתניהו וחברי הכנסת הסרים למרותו – ההנחה הסבירה היא שלדבריהם תהייה השפעה על אותו ציבור המונהג על ידם.

קשה שלא לקשור את האלימות היומיומית של פושעי הגבעות כלפי ערבים – זו המכונה משום מה "תג מחיר" – לדברי ההסתה שמשמיעים מנהיגיהם.

נשגב מבינתי מדוע היועמ"שית גלי בהרב-מיארה מרשה את המשך התופעה הפלילית הזאת של הכתמת ציבור כ"תומכי טרור" ואינה אוכפת את איסור ההסתה.

ההסבר הרגיל של היועמ"שים לדורותיהם על הימנעותם מלאכוף את החוק על הסתה הוא הרצון שלא לפגוע בחופש הביטוי. אבל הלא ההסתה עצמה היא שפוגעת בחופש הביטוי. ההסתה מביאה לכך שהקבוצות שנגדן מופעלת ההסתה חוששות להתבטא. ההסתה היא פגיעה בלב ליבו של חופש הביטוי.

נראה שגם על חוק החסינות לחברי הכנסת ניתן להתגבר במקרה הזה. חוק החסינות פוטר חברי כנסת מאחריות פלילית או אזרחית אם מה שנאמר או נעשה על ידם היה במסגרת מילוי תפקידם או למען מילוי תפקידם חברי כנסת. ואולם החוק מסייג פטור זה לגבי התבטאויות או מעשים שיש בהם "הסתה לגזענות בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני".

מעבר לכך ישנה מחלוקת אם החסינות חלה גם על מעשים המהווים עבירה פלילית. וכאמור, פרסום דברי הסתה לאלימות ולגזענות כלפי הציבור הערבי הם עבירה פלילית.

נשגב מבינתי מדוע היועמ"שית גלי בהרב-מיארה מרשה את המשך התופעה הפלילית הזאת של הכתמת ציבור כ"תומכי טרור" ואינה אוכפת את איסור ההסתה

נראה אם כן שהמכשול היחיד לאכיפת האיסור על הסתה הוא אי-רצונה של היועמ"שית להתעמת עם נתניהו ואנשיו, שהקפידו לאורך השנה האחרונה להטמיע בקרב בוחריהם את הכינוי "תומכי טרור" ביחס לציבור הערבי.

עירית נגבי היא ד"ר לקרימינולוגיה, מומחית לעבירות מין, פמיניסטית, שמאלנית, חילונית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 313 מילים ו-1 תגובות
סגירה