לפיד רושם הישגים מדיניים - אבל בישראל השטח בוער

את ההודעה על הפיגוע בחולון קיבל לפיד במהלך הפגישה עם עבדאללה מלך ירדן ● לשכת רה"מ הפכה עולמות כדי שהפגישה הזו תתקיים, וכמה סמלי שההסלמה בטרור הפלסטיני תאפיל על ההישגים המדיניים בניו יורק ● גם לפיד יודע שלא התמונות עם המלך עבדאללה ולא אלו עם ארדואן על רקע נהר ההדסון הן שיכריעו את הבחירות ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית ראש הממשלה

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה בניו יורק, 20 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
אבי אוחיון/לע"מ
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה בניו יורק, 20 בספטמבר 2022

ראש הממשלה יאיר לפיד רצה ביקור בפרופיל גבוה בניו יורק והשיג שתי פגישות מדיניות שהוגדרו בפמליה שלו "שיחוק".

אתמול (שלישי) בצהריים הוא נפגש עם המלך עבדאללה השני מירדן בבניין האו"ם ובהמשך רשם אירוע היסטורי עם נשיא טורקיה – פגישה ראשונה של ראש ממשלה ישראלי עם רג'פ טאיפ ארדואן מזה 14 שנה.

הפגישה הקודמת של ארדואן עם ראש ממשלת ישראל שהתקיימה ב-2008 – אז נפגש עם אהוד אולמרט – התחילה את תולדות הסכסוך המודרני עם טורקיה.

לפיד רוכב היום על האינטרס הכלכלי הטורקי הנואש משיג תמונות חסרות תקדים עם ארדואן בניו יורק, על רקע נהר ההדסון, ומקבע את היחסים הדיפלומטיים והביטחוניים עם טורקיה וגם את מעמדו כמדינאי, חודש וחצי לפני הבחירות. לפיד עשוי לפגוש את ארדואן שוב, אחרי הבחירות, הפעם בישראל.

ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס בניו יורק, 21 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס בניו יורק, 21 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

בהמשך היום נפגש לפיד גם עם ראש הממשלה היווני קיריאקוס מיצוטאקיס. הפגישה הזו לא תזכה לסיקור מיוחד, מן הסתם, אבל דיפלומטים בסביבה של לפיד טוענים כי הוא הצליח להיכנס היטב לתפר שבין הסכסוך היווני-טורקי העתיק, ולצאת בשלום מתוך סבך האינטרסים הסותרים של שתי המדינות. "היוונים לא גבו מלפיד מחיר על הפגישה עם ארדואן", אמר גורם מדיני.

הפגישה עם המלך עבדאללה הייתה טעונה ונגעה בתחום העיקרי שמטריד את ראש הממשלה בימים אלה – המצב המסלים בשטחים. במהלך הפגישה נודע ללפיד על הפיגוע הנורא בחולון. לפיד יודע שמצב הטרור יכול להכריע את הבחירות. עבדאללה לא נחשב גורם ממתן במיוחד, בעיקר אחרי הנאום באו"ם שבו התריע דווקא על מצב הנוצרים בירושלים.

לפיד יודע שמצב הטרור יכול להכריע את הבחירות. המלך עבדאללה לא נחשב גורם ממתן במיוחד, בעיקר אחרי הנאום באו"ם שבו התריע דווקא על מצב הנוצרים בירושלים

לפיד ביקש ממנו לרסן את השטח. לא ידוע אם עלתה בפגישה ההצעה הפנטסטית של הנשיא דונלד טראמפ לעבדאללה ב-2019 לקחת לידיו את השלטון בגדה בחזרה. לפי הדיווחים ב"וושינגטון פוסט", עבדאללה סיפר שכמעט חטף התקף לב על ההצעה, שאביו חוסיין הסכים לקבל משמעון פרס ב-1978 (הסכם לונדון).

לשכת לפיד הפכה עולמות כדי לקיים את הפגישה עם עבדאללה. התמונה עם המלך שווה הרבה בשוק שלפני הבחירות בעיקר אחרי שנפלה כנראה הפגישה החשובה באמת, עם הנשיא ג'ו ביידן.

ראש הממשלה יאיר לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני בניו יורק, 20 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"ם)
ראש הממשלה יאיר לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני בניו יורק, 20 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"ם)

אתמול העריך אחד מאנשי ראש הממשלה כי המצב בגדה עלול להשפיע לרעה גם על אחוזי ההצבעה בחברה הערבית. אם ההתדרדרות תימשך והאלימות תגבר בין ישראל והפלסטינים, ערביי ישראל עשויים להיעדר מהקלפי באקט של מחאה.

אתמול העריך אחד מאנשי רה"מ כי המצב בגדה עלול להשפיע לרעה גם על אחוזי ההצבעה בחברה הערבית. אם ההתדרדרות תימשך והאלימות תגבר, ערביי ישראל עשויים להיעדר מהקלפי באקט של מחאה

הכול קשור לבחירות הקרובות. לפיד גם מחפש עכשיו חיבורים ולא עימותים היכן שהוא יכול. אתמול הגיע לנמל התעופה קנדי שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, בשעת בוקר חשוכה ומוקדמת. לפיד לחץ את ידו בשתי ידיו, אות לידידות וחיבה גדולים.

רק לפני שנה ביקש לפיד, בשבתו כשר חוץ, להדיח את ארדן וטען שהוא גורם נזק גדול לממשלה. ארדן עצמו לא הופיע בשדה התעופה לפני שנה, לקבל את פניו של ראש הממשלה הקודם נפתלי בנט.

אז יש סולחה עם ארדן, ולא רק עם ארדואן. לפיד מסיים יום ראשון מוצלח בניו יורק עם נאום טוב, אישי ומרגש בערב גאלה של ארגון ידידי צה"ל בארצות הברית. אין קונצנזוס גדול יותר מצה"ל, וגם מפגינים של נטורי קרתא שהגיעו למקום עם דגלים פלסטיניים ותמיכה באיראן לא הצליחו לסדוק את ההסכמה הכללית.

סביר להניח כי לפיד ייקח את האלמנטים מהנאום מול ידידי צה"ל, בעיקר בנושא האיומים מאיראן והחזבאללה, גם לנאום שלו מחר (חמישי) באו"ם.

היום ייפגש לפיד עם מנהיגי הקהילה היהודית באירוע שארגן לו הקונסול אסף זמיר. גם בפורום הזה יש רוב דמוקרטי ליברלי ששמח לראות שינוי שלטוני בישראל. לא ברור עד כמה השינוי הזה יחזיק מעמד.

בסביבת לפיד לא מפסיקים לדבר בדאגה על יוקר המחיה שמדביק אפילו את המחירים המטורפים שיש היום בניו יורק. בינתיים, למצער, הוא יכול להתבשם מניחוח מדיני משכר ומתוצאות מחמיאות בבית הספר "בליך".

בסביבת לפיד לא מפסיקים לדבר בדאגה על יוקר המחיה שמדביק אפילו את המחירים המטורפים שיש היום בניו יורק. בינתיים, למצער, הוא יכול להתבשם מניחוח מדיני משכר ומתוצאות מחמיאות ב"בליך"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אוהבים את לפיד, הוא הציל את ישראל. כמובן שזה היה בשיתוף פעולה עם יתר חברי הממשלה, ולכולם מגיע תודה על ההתגייסות - חוץ מאיילת שקד המסריחה, מסריחה מרקבון פנימי, ריגשי, היא מאוהבת בביבי, ל... המשך קריאה

אוהבים את לפיד, הוא הציל את ישראל. כמובן שזה היה בשיתוף פעולה עם יתר חברי הממשלה, ולכולם מגיע תודה על ההתגייסות – חוץ מאיילת שקד המסריחה, מסריחה מרקבון פנימי, ריגשי, היא מאוהבת בביבי, לא עבר לה. העיניים, העיניים של ביבי מחרפנות אותה, הבטן זה פרפרין..

עוד 615 מילים ו-1 תגובות
סגירה