מבחן חסר תקדים לרשות הפלסטינית

חמושים מתנועת פת"ח בהלוויית אחמד סייף שנהרג בעימותים עם חיילי צה"ל ליד שכם, 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
חמושים מתנועת פת"ח בהלוויית אחמד סייף שנהרג בעימותים עם חיילי צה"ל ליד שכם, 2022

בס"ד

האירועים שהתחוללו שלשום בעיר שכם מעמידים את הרשות הפלסטינית במבחן הקשה ביותר עמו נדרשה להתמודד מאז כינונה. קבוצה גדולה של חמושים המתקראת "גוב האריות" ומורכבת מפעילי ארגונים שונים, בהם ארגון פת"ח המקומי וארגוני התנגדות אחרים, הפועלים ככל הנראה בהכוונה ו/או סיוע מרחוק של גורמי חמאס וגורמים בחו"ל – מחו על פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים בעיר. זאת אחרי שאלה ניסו לעצור חמושים ולהתגבר על נוכחותם המתמשכת ברחובות המגבילה את חיי השגרה בעיר.

האירועים בעיר שכם השבוע מעמידים את הרשות הפלסטינית במבחן הקשה ביותר עמו נדרשה להתמודד מאז כינונה. קבוצה גדולה של חמושים המתקראת "גוב האריות" מחו על פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטינים בעיר

במהלך חילופי האש הרבים שהתנהלו בין החמושים למנגנוני הביטחון הפלסטינים נעצר אחד מהם, מוסעב אשתייה, המבוקש גם ע"י כוחות הביטחון הישראלים, ונפצעו אחרים.

בתגובה סגרו החמושים את העיר, האשימו את הרשות הפלסטינית בבגידה, דרשו לשחרר את אשתייה ממעצרו ואיימו כי כל ניסיון לעצור או "לחטוף" אחד מאנשיהם יענה בחטיפה מקבילה.

זהו אחד משיאי המרידה המורגשת בצפון השומרון מזה חודשים רבים מצד פעילי שטח מארגון פת"ח של הרשות הפלסטינית, הג'יהאד אסלאמי והתאגדויות אחרות, המנסות לטשטש את השיוך הארגוני של המורדים.

זהו אחד משיאי המרידה המורגשת בצפון השומרון מזה חודשים רבים מצד פעילי שטח מארגון פת"ח של הרשות הפלסטינית, הג'יהאד אסלאמי והתאגדויות אחרות, המנסות לטשטש את השיוך הארגוני של המורדים

ברקע למרידה זו החולשה הרבה של הרשות, המסתמנת מזה שנים אחדות, ואשר החריפה באורח חד עם ביטול הבחירות ב-2021 שהביא למבצע "שומר החומות".

טענת המורדים מהדהדת טענות רבות אחרות שנשמעות בכל רחבי הגדה המערבית: שהרשות הפלסטינית הפסיקה לייצג את עמה, ומתעלמת מהעובדה שישראל, ארה"ב ואפילו מדינות ערב אחיות, חדלו לראות בה נציגה מוכרת, מזלזלים בבעיה הפלסטינית, דוחקים אותה לשוליים ולא עושים די כדי להיחלץ מן הקיפאון המתמשך הזה. תחת זאת, הם רואים רשות פלסטינית שעסוקה בהישרדות, מסרבת לחולל רפורמות ושינויים ומייצרת סביבה איים רבים של שחיתות המקוממים רבים מאוד בציבור.

מנגד, חרף אתגרים כבדים אלה ניכר, שהרשות הפלסטינית עדיין נשענת על מוקדי כוח המאפשרים לה לפעול. מנגנוני הביטחון שהוציאו לפועל את הפעולה בשכם, ונראה שאף הצליחו לפי שעה לייצב בה את השקט – מגלים נאמנות רבה לרשות הפלסטינית ולאבו מאזן, העושה עתה בעצרת האו"ם בניו יורק.

גם אם המאיץ לפעולה זו בשכם בא מדרישה ישראלית, אמריקאית וכנראה גם ערבית – יש בה כדי ללמד על יכולת מנגנונים אלה, כמו בעבר, להתמודד עם דימוי משתף הפעולה של הרש"פ עם ישראל – שהיום, יותר מתמיד, מדביקים לה.

עם זאת, חרף פעולה זו של מנגנוני הרשות הפלסטינית, מצבה עדיין שברירי. גילויים נוספים של מרידה מאיימים עדיין להתפשט לאזורים אחרים. נמשכים המאמצים של גורמי האופוזיציה חמאס, ג'יהאד ואחרים לחולל מרי אזרחי, כהגדרתם, ואפילו מרידה נגד הרשות, והזעם הציבורי המצטבר כלפיה ממשיך לבעבע.

גם אם המאיץ לפעולה בשכם בא מדרישה ישראלית, אמריקאית ואולי גם ערבית – יש בה כדי ללמד על יכולת מנגנונים אלה של הרש"פ להתמודד עם דימוי משתף הפעולה עם ישראל – שהיום, יותר מתמיד, מדביקים לה

פעולה זו יכולה להוות תפנית חיובית ולתמוך בייצוב השקט בגדה המערבית, אם כל הצדדים הנוגעים בדבר יבינו שאין הם יכולים להמשיך ולהתעלם מהסוגיה הפלסטינית ומהרשות הפלסטינית. אם יבינו שיש צורך להניח על השולחן רעיונות חדשים שיחלצו את הזירה הפלסטינית מהייאוש ואובדן התקווה המצטבר.

על ישראל, כאחראית וכמי שמושפעת מאירועים אלה יותר מהאחרים, להבין בחלוף כמעט 12 שנות קיפאון והיעדר מגעים בין הדרגים המדיניים משני הצדדים, שאין די בתיאום בטחוני, וכי היוזמות הכלכליות המוצעות לרוב לצד הפלסטיני אינן משרתות את המטרה שלשמה הן נועדו.

יש צורך באתחול מחדש של מערכת היחסים. בנקיטת צעדים שיניחו מחדש את הסוגיה הפלסטינית על סדר היום ויבהירו שישראל והגורמים האחרים אינם מתעלמים ממנה. שהרשות הפלסטינית ואש"ף עודם הנציגים הבלעדיים החתומים על הסכמים, שהכל מחוייבים להם.

לדבר יש חשיבות גם נוכח ההתקדמות הרבה המסתמנת בהחייאה מחדש של ציר ההתנגדות, אשר אחד מביטוייו האחרונים היה ההכרזה של חמאס על חידוש היחסים עם המשטר הסורי. הכל בהשראה איראנית כמובן.

יוחנן צורף הוא חוקר בכיר במכון למחקרי בטחון לאומי בת"א INSS, מומחה לעניינים פלסטינים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 598 מילים
סגירה