ההימור הגדול של לפיד

יומן ניו יורק לא ברור מה שכנע את לפיד להעלות את הנושא ולהחזיר לשיח הציבורי את חלוקת הארץ - אבל הסבר אפשרי הוא ניסיון להעלות את ההצבעה בחברה הערבית, כמו גם הקריאה למדינות ערביות נוספות להצטרף להסכמי אברהם ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית רה"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty
ראש הממשלה יאיר לפיד

את ההימור הגדול של הבחירות הללו לוקח יאיר לפיד היום (חמישי) בעצרת האו"ם. חודש וחצי לפני יום הקלפי, לפיד יכריז שהוא בעד פתרון שתי המדינות ויעמיד את חלוקת הארץ כחלק מרכזי בנאום שלו.

לא ברור מה שכנע את לפיד ללכת דווקא עכשיו מעל בימת האו"ם להצהרה חד-משמעית על פתרון שתי המדינות. הנושא לא עומד על הפרק, ולפיד עצמו לא עושה מאמץ לקדם תהליך מדיני מול הפלסטינים. להיפך.

בסביבת לפיד הבהירו אתמול שהוא לא הולך להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לפני הבחירות וגם לא אחריהן. הדיבורים האחרונים של אבו מאזן חיממו עליו את לפיד, ולא מעט.

ברור גם שיו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מחכה להצהרה כזו של לפיד, ועשוי להפוך אותה לנושא מרכזי בתעמולת הליכוד. גם לפיד מכין תחמושת. הוא יסביר כי מי שהקפיא בנייה ביהודה ושומרון תחת לחץ אמריקני היה נתניהו, ב-2009 וגם ב-2015.

ראש הממשלה יאיר לפיד צועד ברחובות ניו יורק בדרכו לפגישות מדיניות, 21 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד צועד ברחובות ניו יורק בדרכו לפגישות מדיניות, 21 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

בסביבת לפיד מסבירים כי הוא חייב להציג חזון מדיני בהיר בפני העולם. "מעולם ראש ממשלה לא דיבר על פתרון שתי המדינות באו"ם. לפיד יהיה הראשון", מתגאה אחד המקורבים ומוסיף שהוא ידגיש גם את ביטחון ישראל בנאום שיימשך 25 דקות ויאמר שהוא מוכן ללכת לפתרון מרחיק לכת, אבל מתוך עוצמה, אחרי שידגיש גם את הסיכונים.

הסבר אפשרי להחלטה הדרמטית: לפיד משוכנע שדיבור על המדינה הפלסטינית לא יגרע ממנו קולות בגוש השינוי. הוויכוח שיתפתח עשוי להוסיף עניין ולהעלות אולי את אחוז ההצבעה אצל הערבים, בעיקר אחרי המשבר החמור בין המפלגות.

לפיד משוכנע שדיבור על המדינה הפלסטינית לא יגרע ממנו קולות בגוש השינוי. הוויכוח שיתפתח עשוי להוסיף עניין ולהעלות אולי את אחוז ההצבעה אצל הערבים, בעיקר אחרי המשבר החמור בין המפלגות

לו"ז דליל למדי

נושא נוסף שיעמוד במרכז הנאום הוא כמובן הסיפור האיראני וההתחייבות שישראל לא תאפשר לטהרן להגיע לגרעין ולא תשאל אף אחד איך להגיב.

"ישראל", יוסיף לפיד, "היא לא אורחת באו"ם, ולכן לא ניתן שנפיץ עלינו שקרים". זו תהיה הקונטרה של לפיד לנאום של נשיא איראן אבראהים ראיסי שדיבר על איראן כמי שמייצרת גרעין למטרות שלום.

נשיא איראן אבראהים ראיסי מניף תמונה של מפקד כוח קודס שחוסל קאסם סולימאני בעת נאומו של ראיסי בעצרת הכללית של האו"ם, 21 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
נשיא איראן אבראהים ראיסי מניף תמונה של מפקד כוח קודס שחוסל קאסם סולימאני בעת נאומו של ראיסי בעצרת הכללית של האו"ם, 21 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)

ראיסי תקף גם את חיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני ואפילו נופף בתמונתו, מה שעורר גיחוך בסביבת ראש הממשלה כלפי הנשיא האיראני "שמגן על המדוכאים בעולם".

הרגל הנוספת בנאום של לפיד מחר היא הקריאה למדינות ערביות נוספות להיכנס להסכמי אברהם, וגם זה עשוי לעזור לו בקרב ערביי ישראל.

לפיד סגר אתמול את היום השני בביקורו בניו יורק עם לו"ז דליל למדי. באופן די תמוה הוא לא הגיע אמש לקבלת פנים שקיים הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן באו"ם.

ההסבר הדחוק הוא אי-התאמה בזמנים, פלוס הבטחה שאין שום משבר בין השניים, ששוחחו בטלפון לא מזמן. מזכירים שם את הסכם ירושלים ואת היד החופשית שביידן מעניק לישראל מול איראן.

באופן די תמוה לפיד לא הגיע לקבלת פנים שקיים הנשיא ביידן. ההסבר הדחוק הוא אי-התאמה בזמנים, פלוס הבטחה שאין שום משבר בין השניים, ששוחחו בטלפון לא מזמן

את הפגישות החשובות ניהל לפיד ביום שלישי עם עבדאללה מלך ירדן ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. מעבדאללה הוא תבע שיפעיל לחץ על מנגנוני הרשות כדי שיילחמו בטרור.

ראש הממשלה יאיר לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני בניו יורק, 20 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"ם)
ראש הממשלה יאיר לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני בניו יורק, 20 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"ם)

בסביבת לפיד לא הבינו את פשר המתקפה של המלך הירדני בנאומו מול עצרת האו"ם על חופש הדת של הנוצרים בירושלים. זהו נושא חדש והתבטאות מטרידה שיכולה לקומם עולם שלם נגד ישראל. "היחידים שמוגבלים בחופש הפולחן בירושלים הם היהודים על הר הבית והרפורמים בכותל", אמר גורם בסביבת לפיד.

ארדואן, אומרים בסביבת לפיד, מתקרב בצעדי ענק לישראל – שקצת נרתעת מהקצב של הנשיא שכינה אותה בעבר ישות טרוריסטית ולא חסך בביטויים אנטישמיים לא פשוטים.

ארדואן, אומרים בסביבת לפיד, מתקרב בצעדי ענק לישראל – שקצת נרתעת מהקצב של הנשיא שכינה אותה בעבר ישות טרוריסטית ולא חסך בביטויים אנטישמיים לא פשוטים

לפיד עדיין מבקש דמי רצינות מארדואן אחרי ההסכמים הביטחוניים והכלכליים והסכמי התעופה בין הצדדים. לפיד גם שלח את השגרירה החדשה אירית ליליאן לאנקרה, אבל בסביבה שלו מדברים קצת בהסתייגות על ביקור קרוב של ארדואן בארץ.

מה שעדיין נמשך זה המו"מ בין ישראל וטורקיה על כתובת השילוח ההיסטורית שנמצאת במוזיאון הארכאולוגי באיסטנבול.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה בניו יורק, 20 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן וראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה בניו יורק, 20 בספטמבר 2022 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

זמן ישראל חשף בעבר את ההסכמה הטורקית לשחרר לישראל את הכתובת אחרי 120 שנה, בתמורה לממצאים ארכאולוגים נדירים שנמצאים בישראל מהתקופה העות'מאנית. הנושא לא עלה בפגישה בין לפיד וארדואן, אבל הוא מעסיק את הצוותים המקצועיים בשתי המדינות.

מה שכן, הטורקים התלהבו מכלתו המיועדת של ראש הממשלה, אשתו של יואב, שמתחתן בסוף השבוע: לפיד סיפר להם שהיא ממוצא טורקי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אחלה לפיד, מנהיג אמיתי. שתי מדינות לשני העמים זה ברור כשמש, וצריך להאמר בריש גלי, ולא יהיה זה פלא אם שכנתנו פלסטין תהיה ידידתנו הטובה ביותר - לעתיד הפתרונים. ובכל זאת, אולי כדאי שטיבי ו... המשך קריאה

אחלה לפיד, מנהיג אמיתי. שתי מדינות לשני העמים זה ברור כשמש, וצריך להאמר בריש גלי, ולא יהיה זה פלא אם שכנתנו פלסטין תהיה ידידתנו הטובה ביותר – לעתיד הפתרונים. ובכל זאת, אולי כדאי שטיבי ועודה וכו' יילמדו מבגין על סלידה מממון רב, מכח כלכלי פרטי מוגזם – על ההבנה של מחיר הדבר מבחינת השחתת המידות, שבסופה – הרס כדה"א

עוד 656 מילים ו-2 תגובות
סגירה