המרוץ של רוסיה נגד הזמן

המשטרה הרוסית עוצרת מפגינים נגד הגיוס במוסקבה, ספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
AP Photo/Alexander Zemlianichenko
המשטרה הרוסית עוצרת מפגינים נגד הגיוס במוסקבה, ספטמבר 2022

מתקפת הנגד האוקראינית נמשכת, גם אם פחות מדברים עליה משום מה, ונוגסת כבר בחלקים מצפון מחוז לוהאנסק במזרח אוקראינה, חלק מחבל דונבאס. ההתקדמות האוקראינית מעוררת לא מעט היסטריה בקרב כוחות הצבא של היישויות הפרו-רוסיות בחבל דונבאס – הרפובליקות העממיות של לוהאנסק ודונייצק.

מתקפת הנגד האוקראינית נמשכת, גם אם פחות מדוברת, ונוגסת בחלקים ממזרח אוקראינה. ההתקדמות האוקראינית מעוררת לא מעט היסטריה בקרב כוחות הצבא של היישויות הפרו-רוסיות בחבל דונבאס

ישנם אפילו דיווחים על תקריות ירי פנימיות קשות, כולל עשרות הרוגים, בין גדודים שונים של הצבא הרוסי – ביטוי למצב המורלי השפוף של רבים מהחיילים בעקבות מתקפת הנגד האוקראינית.

הצבא הרוסי מבצע אמנם פעילות התקפית נקודתית באזור בחמוט במחוז דונייצק, אך לא ממש מסודרת. רוסיה ממשיכה לעשות מאמצים גדולים, כמעט מיואשים למען האמת, לגייס מתנדבים שיוכשרו ויגיעו לחזיתות הלחימה – המשך המאמץ לגייס ולחייל אסירים מרחבי רוסיה, בהם רוצחים, אנסים (אפילו קניבל) ואחרים, הוא חלק מהתהליך הזה.

כל זה נעשה בניסיון להימנע בכל דרך מהכרזה על גיוס כללי, שגם הוא, אם יתרחש, לא ישנה הרבה את תמונת הקרב הנוכחית, ודאי לא בטווח הזמן המיידי.

במקביל מנסה מוסקבה לקדם באגרסיביות את משאלי העם לסיפוח אותן ישויות פרו רוסיות ואזורי חרסון וזפוריז'יה הכבושים אף הם עדיין ע"י הצבא הרוסי.

במקביל למאמץ הנואש לגייס מתנדבים מנסה מוסקבה לקדם באגרסיביות את משאלי העם לסיפוח אותן ישויות פרו רוסיות ואזורי חרסון וזפוריז'יה, הכבושים אף הם עדיין ע"י הצבא הרוסי

לא במקרה כתב השבוע נשיאה וראש ממשלתה לשעבר של רוסיה דימיטרי מדבדב, כיום סגן ראש המל"ל הרוסי, דברי שבח על האפשרות של משאלי עם בחבל דונבאס על סיפוח היישויות לרוסיה. הוא כתב בעמוד הטלגרם שלו:

"למשאל עם בדונבאס יש חשיבות רבה לא רק להגנה המערכתית על תושבי היישויות העצמאיות בדונבאס ושטחים משוחררים אחרים, אלא גם להשבת הצדק ההיסטורי.

הם משנים לחלוטין את וקטור ההתפתחות של רוסיה במשך עשרות שנים – ולא רק את המדינה שלנו. כי לאחר יישומם וקבלת השטחים החדשים לרוסיה, השינוי הגיאופוליטי בעולם יהפוך לבלתי הפיך. פלישה לשטחה של רוסיה היא פשע, שביצועו מאפשר לך להשתמש בכל כוחות ההגנה העצמית.

אבל לא פחות חשוב שאחרי התיקונים לחוקת מדינתנו, אף מנהיג עתידי אחד של רוסיה, אף פקיד אחד לא יוכל להפוך את ההחלטות הללו. זו הסיבה שמשאלי העם האלה כל כך מעוררים בקייב ובמערב. לכן הם צריכים להתבצע".

מדבדב כמובן מתחכם פה, עם טיעון מוזר – אם השטחים הללו יסופחו ויהפכו דה פקטו לרוסיה, הרי שתקיפתם ע"י אוקראינה תחייב את רוסיה להגיב בעוצמה.

זהו סוג של איום ריק וחלול, בעיקר בהתחשב במצבו העגום של הצבא הרוסי, ובעובדה שבשטח העובדות הוכיחו אחרת לגמרי – חצי האי קרים כבר סופח לרוסיה ב-2014, מה שלא מנע מהאוקראינים להכות בעוצמה בבסיסי הצבא הרוסי שם בשבועות האחרונים.

זה לא גרם לשום תגובה עוצמתית של רוסיה, פשוט כי יכולותיה הצבאיות מוגבלות מאוד כרגע, בשל מצוקת כוח אדם חריפה מאוד. כתוצאה מכך למשל הוצאה הוראה חדשה האוסרת על גברים לעזוב את חצי האי קרים ללא אישור המפקדים הצבאיים – מדובר על כל הגברים בחצי האי.

האיום של מדבדב ריק וחלול, בעיקר בהתחשב במצבו העגום של הצבא הרוסי, ובכך שבשטח העובדות הוכיחו אחרת לגמרי – חצי האי קרים כבר סופח לרוסיה ב-2014, מה שלא מנע מהאוקראינים להכות שם בעוצמה

אין ספק שהרוסים חוששים מתוכנית אוקראינית בחודשים הקרובים לנסות ולהשתלט מחדש על חצי האי שסופח ב-2014, תוך ניצול חולשתו ההולכת וגוברת של הצבא הרוסי. אנחנו עדיין לא שם, אבל מהלך כזה עשוי להבשיל באביב-קיץ 2023. בינתיים, התעמולנים בערוצי הטלוויזיה הממלכתית ברוסיה דוחפים במרץ רב את רעיון הסיפוח של היישויות הפרו רוסיות בחבל דונבאס, ואת האזורים הכבושים בחרסון וזפוריז'יה.

גם הגיוס שעליו הכריז ולדימיר פוטין בנאומו לא בהכרח יציל את המצב העגום מבחינתו של כוח האדם הצבאי, ובינתיים מצליח בעיקר לעורר פניקה ומחאה בקרב רוסים שהמלחמה הייתה עד כה מרוחקת מהם ומתודעתם.

אתמול המשיך מדבדב בלשון המאיימת והחריפה נגד המערב בעמוד הטלגרם שלו והבהיר שרוסיה לא תעצור בנשק קונוונציונלי בהגנה על השטחים שיסופחו:

"תוצאות החלטות המפקד העליון מיום ה-21 בספטמבר 2022:
1. יתקיימו משאל עם, ורפובליקות דונבאס ושטחים אחרים יתקבלו לרוסיה. 2. ההגנה על כל השטחים שיצטרפו לרוסיה תתחזק משמעותית ע"י הכוחות המזוינים הרוסים.
3.
רוסיה הודיעה כי לא רק יכולות גיוס אלא גם מערכות נשק רוסיות, כולל נשק גרעיני אסטרטגי ונשק המבוסס על עקרונות חדשים, יכולים לשמש להגנה כזו. לכן, אידיוטים שונים בדימוס עם פסי גנרלים לא צריכים להפחיד אותנו עם דיבורים על מתקפת נאט"ו בקרים. מובטח כי נשק היפרסוני יוכל להגיע ליעדים באירופה ובארה"ב הרבה יותר מהר.
אבל הממסד המערבי ובאופן כללי כל אזרחי מדינות נאט"ו צריכים להבין שרוסיה בחרה בדרכה. אין דרך חזרה".

מיותר כמובן להוסיף שההתבטאויות הללו לא מוסיפות להרגעת המתיחות הגבוהה ממילא בין רוסיה למדינות ברית נאט"ו ובמיוחד ארה"ב. קהילת המודיעין של ברית נאט"ו ובמיוחד זו של ארה"ב, על שלל אמצעיה ויכולותיה, ממשיכה לעקוב מקרוב אחרי כל אינדיקציה לשינוי ברמת המוכנות/כוננות של היחידות האסטרטגיות של הצבא הרוסי האחראיות על תפעול היכולות הגרעיניות.

עיתונאי "ידיעות אחרונות" ופרשן לענייני רוסיה, לשעבר כתב ״קול ישראל״ ו״ידיעות אחרונות״ במוסקבה, יליד ירושלים, אוהב מאוד כדורגל אנגלי בכלל ואת ליברפול בפרט, חיית ספרים, אקטואליה וחדשות חוץ במיוחד, שנהנה לסקר מה מתרחש בעולם ואיך הכל קשור אחד לשני. התגורר בעשרים השנים האחרונות בחמש מדינות - בריטניה, צרפת, ספרד, רוסיה וכעת הולנד. איש העולם הגדול:)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הצבא הרוסי סופג מכות קשות . ואף מפלות קשות שלא היו בתכנון ההתחלתי של רוסיה . זה גורם לרוסיה להראות חלשה ופוגע במעמדה . לא נראה שהמלחמה תסתיים בקרוב . ואף עלולה לקחת זמן רב . בקרוב גם יג... המשך קריאה

הצבא הרוסי סופג מכות קשות . ואף מפלות קשות שלא היו בתכנון ההתחלתי של רוסיה . זה גורם לרוסיה להראות חלשה ופוגע במעמדה . לא נראה שהמלחמה תסתיים בקרוב . ואף עלולה לקחת זמן רב . בקרוב גם יגיע החורף שיחייב את שני הצדדים להתבצר בעמדותיהם עד בוא האביב . ובינתיים כל צד ינסה להתחזק ולהתחמש כמיטב יכולתו . לצבא האוקראיני יש יותר רוח לחימה . בזמן שברוסיה נשמעות יותר התנגדויות להמשיך ולהילחם על אזור שמלכתחילה לא היה שלהם . וזה בזמן שהצבא האוקראיני שואב עידוד מהצלחתו נגד הרוסים . ואף מדבר על גירוש כל הצבא הרוסי חזרה לשטחי רוסיה . כולל חבלי שטח שבהם יש הרבה פרו רוסיה שנלחמים כבר 8 שנים ברציפות . ועדיין לא רואים את הסוף של המלחמה הזאת שגורמת נזק כלכלי לרבות ממדינות העולם . כמו כן . גם ברוסיה אין מנהיגים שרוצים לבוא במקום פוטין . מתוך הבנה שהם " יקבלו " ירושה קשה מאוד מבחינה מדינית וכלכלית כאחד . דבר שיאלץ את הבאים אחרי פוטין לסגור המון מפעלים לא רווחיים ואבטלה בגודל שרוסיה לא ידעה מעולם

עוד 747 מילים ו-2 תגובות
סגירה