שתיקת הנשיא

פוסטר של יצחק הרצוג ושל בנימין נתניהו על שלט חוצות במהלך הבחירות לכנסת ב-2015 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty
פוסטר של יצחק הרצוג ושל בנימין נתניהו על שלט חוצות במהלך הבחירות לכנסת ב-2015

מאז החלו הפגנות הגשרים המחודשות נגד חזרתו של בנימין נתניהו לשלטון, הותקפו כבר מספר פעמים מפגינים בגשרים באלימות מדממת, לא מילולית כי אם פיזית.

זו אלימות מצטברת, תוצאה של אלימות מילולית קשה של פעילי ליכוד ברחובות ושל חברי כנסת מהליכוד ומהימין הקיצוני. כיום חד הם.

אין צורך להזכיר את "נדרוס נדרוס" של ח"כ דוד אמסלם ושל איוב קרא, את ההתבטאויות הגסות של גלית דיסטל-אטבריאן כלפי הפרקליטות – "נשפוך עליה טון אקונומיקה". את רמי בן יהודה וחבריו שמאחלים מוות בשיטות נאציות לאנשי שמאל, את איתמר בן-גביר שמאיים בגירוש אנשי שמאל ואחרים גסים, מסיתים, מסכני השיח הדמוקרטי.

מעל כל האלימות הזו מהדהדת בקול גדול שתיקת נשיא המדינה יצחק הרצוג.

העדויות קשות, התמונות חדות. הדם אמיתי. המכות קשות וכואבות. הפרסום רץ ברשתות בזמן אמת והדרישה לגינוי מצד הנשיא זועקת ברורה, מוצדקת, ומתוסכלת.

הרצוג שותק.

העדויות קשות, התמונות חדות. הדם אמיתי. המכות קשות וכואבות. הפרסום רץ ברשתות בזמן אמת והדרישה לגינוי מצד הנשיא זועקת ברורה, מוצדקת, ומתוסכלת. והרצוג שותק

בחודש האחרון הוא השתתף בעשרות אירועים. דף הפייסבוק שלו מלא בהם. הוא טס מקצה העולם לישראל וחזרה. הנה הנה הוא ורעייתו מחייכים עם חיילי צה"ל בפיקוד הצפון, הנה הם כבר באירוע לזכר חללי הטבח במינכן, והנה בהלוויית מלכת אנגליה וכאן הם מארחים דבוראים וחיילים בודדים והופ הם צועדים בברגן בלזן ומיד מארחים משוררים וגם רמטכ"לים ממגוון מדינות ועוד ועוד ועוד.

בכל פרסום מזכירים לו הגולשים את שתיקתו בעניין אלימות הביביסטים נגד המפגינים.

הרצוג פשוט מסרב לגנות.

שתיקתו קשה יותר, מרגיזה, מקוממת יותר משתיקתו בעת החקירות של פרשיות העמותות. הוא כבר היה יו"ר מפלגת העבודה ויו"ר הסוכנות היהודית, הוא היום בתפקיד הבכיר ביותר בישראל והתעלמותו מהאלימות הקשה במערכת הבחירות כמוה כהבנה והסכמה עם מעשיהם של המקללים והמכים מצד תומכי נתניהו כלפי מתנגדיו בהפגנות.

נשיאי המדינה בעבר לא טמנו ידם בצלחת שתיקות. יצחק נבון הכריח את מנחם בגין להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי הטבח בסברה ושתילה. ראובן ריבלין התייצב באומץ לאחר רצח משפחת דוואבשה ושריפת תינוקם ואמר "בני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש". הרצוג , יצחק הרצוג שותק.

השתיקה הזו מעידה עליו כאלף עדים. קשה למצוא הסבר להתנהגותו זו של הרצוג מלבד אולי חששו לומר מילה אחת נגד נתניהו, לאחר שזה העמיד לרשותו את קולות חברי הליכוד בבחירות לנשיאות. הרצוג פוחד מכל עימות מוסרי עם תומכי נתניהו והוא מוכן לשלם את המחיר בביקורת שהוא חוטף מהמרכז והשמאל.

השתיקה הזו מעידה על הנשיא כאלף עדים. קשה למצוא הסבר להתנהגותו זו של הרצוג מלבד אולי חששו לומר מילה אחת נגד נתניהו, לאחר שזה העמיד לרשותו את קולות חברי הליכוד בבחירות לנשיאות

אבל הרצוג לא יוכל להימלט ממבחן ההיסטוריה.

התנהגותו תיזכר לדיראון עולם. שתיקתו מול אלימות שעלולה לרסק את הדמוקרטיה, את החברה הישראלית ולהשפיע על תוצאות הבחירות, כמוה כשיתוף פעולה עם מי שמוביל את קו ההסתה האלים כדי לזכות בבחירות.

לא יעזור ים הקלישאות בהן עוטף הרצוג כל קבוצת אזרחים שמגיעה למעונו או אירוע אחר שבו הוא משתתף.

כל זמן שהוא לא יוצא בקול גדול נגד האלימות, נגד האלימים, נגד מי ששולח אותם ומסית אותם, כל זמן שהוא לא קורא לראשי המפלגות אליו ומטיח בהם את הצו המוסרי של הדמוקרטיה הישראלית וחוקי המדינה כדרישה לאומית אחראית לחדול מהמעשים הללו, הוא עצמו חוטא באלימות הזו בדיוק. שותף מלא להמשכה ולהתדרדרות מרקם החיים הפוליטיים והדמוקרטיים בישראל.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
לצערי,הבנתי והכרתי את הפחדנות של הרצוג, בפעילותי בצוות מורשת אקסודוס. ברגע שהעדיף להיות נוכח בבר-מצווה של נכדו של הפושע שישב בכלא(דרעי) במקום בכנס 75 שנה עם ניצולי שואה שהיו על האקסודוס... המשך קריאה

לצערי,הבנתי והכרתי את הפחדנות של הרצוג, בפעילותי בצוות מורשת אקסודוס. ברגע שהעדיף להיות נוכח בבר-מצווה של נכדו של הפושע שישב בכלא(דרעי) במקום בכנס 75 שנה עם ניצולי שואה שהיו על האקסודוס, כנראה שהשתן עלה לו לראש

הגיע הזמן , שבממשלה הבאה עלינו לטובה יחוקק חוק שמחסל את מוסד הנשיאות . כי ב 20 שנים האחרונות היה לנו את משה קצב, ואת רובי ריבלין... ועכשיו את הרכיכה החנינתית הזה הרצוג כמה נמוך עוד נר... המשך קריאה

הגיע הזמן , שבממשלה הבאה עלינו לטובה יחוקק חוק שמחסל את מוסד הנשיאות .
כי ב 20 שנים האחרונות היה לנו את משה קצב, ואת רובי ריבלין… ועכשיו את הרכיכה החנינתית הזה הרצוג
כמה נמוך עוד נרד .
פעם היו שם אנשים , כמו פרס, כמו נבון, וויצמן, בן צבי …
וכיום ………. מביך

עוד 499 מילים ו-6 תגובות
סגירה