ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת כריש, 19 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
עמוס בן גרשום, לע"מ

לפיד מתגאה בהסכם לא גמור - ונתניהו משתלח בהסכם שלא קרא

ראש הממשלה מיהר לגרוף דיבידנד מוקדם לקראת הבחירות על ההסכם עם לבנון - למרות שעדיין מדובר בטיוטה ● אבל זה כלום לעומת נתניהו, שתקף את ההסכם בחריפות מבלי שבכלל ראה אותו - ואף איים שלא יקיים את ההסכם אם יחזור לשלטון ● זה אותו נתניהו שקיים את הסכמי אוסלו ואף כתב בספרו: "מנהיגים במדינות דמוקרטיות חייבים לכבד את ההתחייבויות של קודמיהם" ● פרשנות

בסוף שבוע אחד הפך הסכם הגבול במים הכלכליים עם לבנון – הסכם שלא עניין את הציבור ואף אחד כמעט אינו מכיר את פרטיו – לנושא בוער, שנוי במחלוקת, והכל בחסות הבחירות שיתקיימו כאן בעוד חודש.

מזה כעשור שישראל ולבנון מנהלות מו"מ בתיווך ארצות הברית על השאלה היכן יעבור הגבול בין המדינות במים הכלכליים. ישראל הגישה הצעה משלה, לבנון אחרת – האמריקאים בסופו של דבר העבירו לצדדים הסכם פשרה לפיו הגבול יעבור באמצע, בין שתי ההצעות.

מי שחשף הפעם את טיוטת ההסכם היה למעשה ראש ממשלת לבנון מישל עאון, שפרסם בחשבון הטוויטר הרשמי שלו תמונה של שגרירת ארה"ב בלבנון דורותי שיאה מגישה לעאון את טיוטת ההסכם שניסח השליח המיוחד למו"מ עמוס הוכשטיין.

אבל ההסכם עוד לא נחתם, וראש הממשלה יאיר לפיד כבר מיהר להשתבח בו אתמול (ראשון) בישיבת הממשלה, כדי לגרוף דיבידנד מוקדם לקראת הבחירות. בתגובה, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו תקף את ההסכם בחריפות לפני שבכלל ראה אותו, ואפילו איים שלא יקיים את ההסכם אם יחזור לשלטון.

נתניהו נהג בשיטתיות. בהתחלה הוא שלח לרדיו את אופיר אקוניס, כמו להקת חימום לפני שהוא עצמו עולה לבמה. אקוניס, שנתניהו רצה למנות אותו לשר המשפטים בממשלה עם בני גנץ בניגוד לחוק יסוד, הסביר כי ההסכם שיחתם יחייב משאל עם או אישור של 80 חברי כנסת, כאילו שמדובר בהחזרת ירושלים.

נתניהו שלח לרדיו את אופיר אקוניס, כמו להקת חימום לפני שהוא עצמו עולה לבמה. אקוניס הסביר כי ההסכם שיחתם יחייב משאל עם או אישור של 80 חברי כנסת, כאילו שמדובר בהחזרת ירושלים

אתמול פרסם נתניהו סרטון וידיאו שיש בו רמז לבגידה של ראש ממשלה שמחזיר לארגון חזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל.

"לפיד נכנע באופן מביש לנסראללה", אמר נתניהו, "הוא נותן לחזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך למדינת ישראל ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. אין לו מנדט. אם זה יעבור, ההסכם לא יחייב אותנו".

ככה, בשלושה-ארבעה משפטים, נתניהו פונה לבוחריו – והם הרי לא ילכו להתעמק בפרטים, שגם נתניהו לא מכיר אותם. מבחינת יו"ר הליכוד, השטח ניתן ללבנון רק מתוך כניעה, בלי הסכם גז מחייב, ולמי אכפת שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אישרה להעביר את ההסכם בלי אישור הכנסת או שצה"ל סומך את ידיו על ההסכם ואפילו מבקש לקיים אותו בדחיפות.

אצל נתניהו המדיני והפוליטי התערבב שוב. הוא מבטיח שלא לקיים את ההסכם שאותו אמור הקבינט לאשר ביום חמישי הקרוב, ואחריו תחתום עליו המדינה.

בספרו "מלחמה בטרור" מספר נתניהו שלא היה שלם עם הסכם אוסלו: "עם זאת האמנתי, ואני מאמין גם היום, שמנהיגים במדינות דמוקרטיות חייבים לכבד את ההתחייבויות של קודמיהם. לכן, עם כל הביקורת שהשמעתי על הסכמי אוסלו התחייבתי לקיימם, והשתדלתי לעמוד בהתחייבות זו" (עמוד 131).

"מנהיגים במדינות דמוקרטיות חייבים לכבד את ההתחייבויות של קודמיהם. לכן, עם כל הביקורת שהשמעתי על הסכמי אוסלו התחייבתי לקיימם, והשתדלתי לעמוד בהתחייבות זו"

"אין סרט כזה", אומר לזמן ישראל השר נחמן שי. "אין היתכנות כזו. נתניהו מילא התחייבויות באוסלו וגם את הסכמי וואי הוא נאלץ לקיים. ככה מתנהלת דמוקרטיה. אתה לא יכול לבטל הסכמים בינלאומיים שעליו חתמה מדינה. אולי נתניהו התאהב בהסכם עם איראן שהנשיא טראמפ ביטל".

בנימין נתניהו ויאסר ערפאת בבית הלבן, 23 באוקטובר 1998 (צילום: AP Photo/Doug Mills)
בנימין נתניהו ויאסר ערפאת בבית הלבן, 23 באוקטובר 1998 (צילום: AP Photo/Doug Mills)

במה שונים אוסלו ולבנון? מה בעצם מונע מנתניהו לקיים התחייבות של קודמו במדינה הדמוקרטית ישראל? האם חל שינוי בערכים של ראש הממשלה לשעבר? נראה שכן.

נתניהו לא הכיר בנפתלי בנט כראש ממשלה, עכשיו הוא לא מכיר בסמכותה של ממשלת המעבר. ומה הוא יעשה אם ההסכם ייחתם בקרוב? ישלח את חיל הים לכבוש את אסדת הגז הלבנונית?

נתניהו לא הכיר בבנט כרה"מ, עכשיו הוא לא מכיר בסמכותה של ממשלת המעבר. ומה הוא יעשה אם ההסכם ייחתם בקרוב? ישלח את חיל הים לכבוש את אסדת הגז הלבנונית?

לפיד התראיין אתמול בנושא ההסכם הימי עם לבנון לאתר החדשות החרדי "כיכר השבת". גם לפיד לא חף מתעמולת בחירות. ראש הממשלה נלהב לרשום על שמו הסכם עם מדינה ערבית, והמרוץ אחרי הכותרת המהירה עוד עלול לגרום נזק.

בינתיים התברר שלפיד נועץ עם יובל שטייניץ, שר האנרגיה של נתניהו שפרש מהחיים הפוליטיים. אם ההסכם ייחתם, לפיד וגם שטייניץ יכולים לומר כי ראש הממשלה קיבל את מה שנתניהו ניסה להשיג במהלך עשר השנים האחרונות ולא הצליח.

לפיד נועץ עם יובל שטייניץ, שר האנרגיה של נתניהו שפרש מהחיים הפוליטיים. אם ההסכם ייחתם, לפיד וגם שטייניץ יכולים לומר כי ראש הממשלה קיבל את מה שנתניהו ניסה להשיג במהלך עשר השנים האחרונות ולא הצליח

שטייניץ עצמו אמר לזמן ישראל כי ההסכם עם לבנון לא מחייב אישור בכנסת או במשאל עם. מזל שהוא משוחרר היום מכבליו של נתניהו, אחרת אולי לא היה מעז להתבטא כך.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
סילופי דברים!!! היום בתוכנית של פתחי וזמרי בגלי ישראל אמר שטייניץ כי לפיד לא נועץ איתו!!! ולדבריו הסכם בינלאומי שקשור במים כלכליים לא צריך לבוא למשאל עם אולם הוא צריך להיות מובא בפני ... המשך קריאה

סילופי דברים!!!
היום בתוכנית של פתחי וזמרי בגלי ישראל אמר שטייניץ כי לפיד לא נועץ איתו!!!
ולדבריו הסכם בינלאומי שקשור במים כלכליים לא צריך לבוא למשאל עם אולם הוא צריך להיות מובא בפני הכנסת.
ידעו כל איש ואשה ילד וילדה בישראל מה ההבדל בין הסכם שהתקיים בין ממשלת הימין לבין זה של ממשלת השינוי המבישה – בעוד בעוד שממשלת הימין אחזה באומץ ובגאון ללא ויתורים בהסכם של 45% 55% לטובת לבנון בא ראש ממשלה גמד קטנוני בן בליעל וחסר נסיון וחותם בחשאי על הסכם מביש שמעביר טריטוריה ימית כלכלית 100% תמורת 0%.
האחוזים שהוא יקבל מהחבר המקרוני שלו על הזכויות הבלעדיות לקידוח הגז הם ורק הם מעניינים את הנוכל. ימים יגידו.

יש לפעמים טעויות שרק אחר זמן מתבררות כמה הן קריטיות. נתניהו עשה טעות קריטית, זה נראה כמו עוד עמדה ימנית. אבל מתחת לפני הקרקע להמון ישראלים טראומות מלבנון. אף אחד לא רוצה מלחמה בטח לא עב... המשך קריאה

יש לפעמים טעויות שרק אחר זמן מתבררות כמה הן קריטיות. נתניהו עשה טעות קריטית, זה נראה כמו עוד עמדה ימנית. אבל מתחת לפני הקרקע להמון ישראלים טראומות מלבנון. אף אחד לא רוצה מלחמה בטח לא עבור גז שהאזרח הקטן לא רואה איך הוא מקבל תמלוגים עבורו.

יש לי בעיה עם הכותרת. יש בה את האלמנט של ’שני הצדדים’. במציאות יש צד אחד, לפיד, שעושה מה שצריך ומיידע אותנו בצורה מאד מעודנת. מעודנת יחסית למסיבות העיתונאים הצפון קוראניות של ביבי בשעות... המשך קריאה

יש לי בעיה עם הכותרת. יש בה את האלמנט של 'שני הצדדים'. במציאות יש צד אחד, לפיד, שעושה מה שצריך ומיידע אותנו בצורה מאד מעודנת. מעודנת יחסית למסיבות העיתונאים הצפון קוראניות של ביבי בשעות צפיית השיא בכל הערוצים, כמה פעמים בשבוע. שכחנו? אנחנו לא שכחנו. עיתונאי ששכח הוא לא עיתונאי. מי שמשווה את ההודעות של לפיד לביבי הוא דמגוג/ביביסט. ועכשיו לצד השני של המשוואה. יש כאן בנאדם פסיכופט שלקח את העניין המשפטי שלו לרמות של אשפוז בכפייה. הבנאדם ירד מהפסים טוטלית. ההשוואה של לפיד וביבי כאילו'שני הצדדים' היא בושה עיתונאית

עוד 690 מילים ו-3 תגובות
סגירה