תלמידי בית ספר ואחרים משתתפים במעד האקלים, 29 באוקטובר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90

משרד החינוך אוסר על השתתפות תלמידים במצעד האקלים

דווקא בשנה שבה משבר האקלים הפך לנושא חובה בבתי הספר וזוכה ליחס רציני מהמערכת, משרד החינוך - שכבול בסבך של ביורוקרטיות ונהלים - אוסר על תלמידים להשתתף במצעד האקלים המקומי ולייצג את ישראל בפסגת האקלים העולמית בשארם א-שייח' ● עדכון: לאחר פרסום ידיעה זו, משרד החינוך חזר בו ויאפשר לתלמידים להשתתף במצעד האקלים

עדכון: בעקבות פרסום ידיעה זו, משרד החינוך חזר בו מהאיסור ויאפשר לתלמידים להשתתף במצעד. הפרטים המלאים כאן.

במשרד החינוך מציינים בכל הזדמנות שמשבר האקלים הפך השנה לנושא דגל במערכת החינוך. זו גם השנה הראשונה שבה, במסגרת שת"פ בין משרדי הגנת הסביבה והחינוך, משבר האקלים הפך לחומר חובה שנלמד בבתי הספר.

לכן מארגני מצעד האקלים, שייערך בסוף החודש, הופתעו לקבל ממשרד החינוך הודעה כי בניגוד לשנים קודמות, השנה ייאסר על התלמידים לצאת מהלימודים כדי להשתתף במצעד. הסיבה: מדובר באירוע מחאה.

מארגני מצעד האקלים, שייערך בסוף החודש, הופתעו לקבל ממשרד החינוך הודעה כי בניגוד לשנים קודמות, השנה ייאסר על התלמידים לצאת מהלימודים כדי להשתתף במצעד. הסיבה: מדובר באירוע מחאה

מצעד האקלים ייערך בתל אביב ביום שישי, 28 באוקטובר, ימים אחדים לפני שתצא לדרך פסגת האקלים העולמית בשארם א-שייח'. המצעד יתחיל ב-9:30 בבוקר בהתכנסות ברחבת מוזאון תל אביב, שם יהיו דוכנים, הופעה ודברי פתיחה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, נציגי "נוער למען אקלים" וארגונים נוספים, שבוודאי ינצלו את העיתוי כדי להציב לממשלה רף ציפיות גבוה ערב הפסגה בשארם.

משם תצא צעדה לרחובות תל אביב ותתפזר בשעות הצהריים. בשנה שעברה השתתפו במצעד לפי הערכת המארגנים כ-10,000 איש, מתוכם כמה אלפי תלמידים שהגיעו באוטובוסים מאורגנים מבתי ספר מכל הארץ. השנה, אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, התלמידים עלולים להיעדר והמצעד עלול להתכווץ.

קבוצות של תנועות נוער משתתפות בצעדת האקלים בתל אביב, 29 באוקטובר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
קבוצות של תנועות נוער משתתפות בצעדת האקלים בתל אביב, 29 באוקטובר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

המצעד מאורגן על ידי שורה של ארגוני סביבה, ביניהם "מגמה ירוקה". מקור הבעיה, לפי מידע שהגיע לזמן ישראל מכמה גורמים, טמון בכך שבבקשה שהוגשה למשטרה לאישור האירוע סיווגו המארגנים את המצעד כ"אירוע מחאה".

על פי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, אסור לתלמידים להשתתף באירועי מחאה בזמן הלימודים. מישהו במשרד החינוך הבחין בהגדרה של האירוע, ולאחר שהנושא עבר לייעוץ משפטי הוטל וטו על השתתפות התלמידים.

על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, אסור לתלמידים להשתתף באירועי מחאה בזמן הלימודים. מישהו במשרד הבחין בהגדרה של האירוע, ולאחר שהנושא עבר לייעוץ משפטי הוטל וטו על השתתפות התלמידים

"אני מבין את ההתנגדות לכך שתלמידים יצאו להפגנות פוליטיות או מפלגתיות על חשבון לימודים", אומר גורם בתחום הסביבה, "אבל כאן החליטו ללכת עד הסוף עם הפרשנות הכי יבשה ופורמליסטית שאפשר.

"אם היה מדובר במחאה נגד אלימות כלפי נשים, גם אז היו אוסרים על השתתפות תלמידים? הרי מדובר בנושא שהוא קונצנזוס, משרד החינוך עצמו הכניס אותו השנה לתכנית הלימודים.

"אם באמת רוצים אפשר להיות קצת גמישים, לפנות למארגנים ולהציע שישנו את ההגדרה או למצוא פתרון יצירתי אחר. כמו שאומרים, הטכנולוגיה קיימת, אבל משרד החינוך החליט להמשיך להיות מנותק מהמציאות".

מחאה על משבר האקלים בירושלים, 28 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מחאה על משבר האקלים בירושלים, 28 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מכיוון שהמצעד ייערך ביום שישי, חלק מהתלמידים כלל לא ילמדו ויוכלו להגיע בזמנם החופשי. בנוסף, יש עיריות ובתי ספר שיקבלו ככל הנראה החלטה עצמאית על שליחת התלמידים המעוניינים בכך ואף יעמידו לרשותם אוטובוסים. הבעיה, אומר גורם בארגון המצעד, שלהודעה החד-משמעית של משרד החינוך יש אפקט מצנן.

"אנחנו צריכים את המשרד שידחוף וידרבן, שיגרום לכך שבתי ספר ורשויות מקומיות יתארגנו על אוטובוסים, יכינו שלטים ויעשו מזה חגיגה. ברגע שמשרד החינוך מודיע שהוא אוסר, כולם תופסים רגליים קרות והמצעד עלול להיפגע".

"אנחנו צריכים שהמשרד יגרום לכך שבתי ספר ורשויות מקומיות יתארגנו על הסעות, יכינו שלטים ויעשו מזה חגיגה. ברגע שמשרד החינוך מודיע שהוא אוסר, כולם תופסים רגליים קרות והמצעד עלול להיפגע"

כל זה קורה, כאמור, דווקא בתקופה שבה הירוקים מעתירים שבחים על אנשי משרד החינוך שעוסקים בקיימות ועל המחויבות שלהם לנושא ולהחדרתו לבתי הספר.

בימים האחרונים מתנהלים מאחרי הקלעים מגעים ומועלים רעיונות בניסיון למצוא פתרון. למשל: ייתכן שחלק מההתכנסות ברחבת המוזאון תוגדר כאירוע חינוכי מטעם עיריית תל אביב, ולאירוע כזה לא תהיה למשרד החינוך בעיה לשחרר את התלמידים.

בני נוער כחלק ממיצב במחאה על משבר האקלים מול משכן הכנסת בירושלים, 26 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בני נוער כחלק ממיצב במחאה על משבר האקלים מול משכן הכנסת בירושלים, 26 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אני לא חושב שיש כאן רצון רע או זדון", אומר גורם שמעורב בנעשה, "אבל משרד החינוך צריך לרענן את הנהלים ולהתאים אותם למציאות המשתנה. מחאות הן חלק מהמשחק הדמוקרטי, בוודאי בנושא שהמשרד עצמו מתגאה השנה בקידומו ובאמת עושה עבודה יפה. לימודי אקלים זה חיוני, אבל השתתפות פעילה במצעד יכולה להיות שיעור אפקטיבי הרבה יותר מעוד יום של ישיבה בכיתה".

"משרד החינוך צריך לרענן את הנהלים ולהתאים אותם למציאות המשתנה. מחאות הן חלק מהמשחק הדמוקרטי, בוודאי בנושא שהמשרד עצמו מתגאה השנה בקידומו ובאמת עושה עבודה יפה"

התקרית סביב המצעד היא לא המקרה היחיד בזמן האחרון שבו סבך הנהלים והאישורים מטרפד פעילות של תלמידים בתחום משבר האקלים.

במהלך השנה האחרונה השתתפו קבוצות תלמידים מתיכונים ברחבי הארץ בפרויקט בינלאומי לפיתוח טכנולוגיות ופתרונות למצוקות של העולם השלישי.

קבוצת תלמידות מבאר שבע, למשל, פיתחו פתרון לשרפות פסולת בהודו. כמה מהקבוצות הציגו את היוזמות שלהן בכנס שנערך ברומא, והוזמנו על ידי האו"ם להשתתף באירוע-צד של ועידת האקלים בשארם א-שייח' בחודש הבא. רק שהתלמידים לא ייסעו לייצג את ישראל באירוע המכובד הזה. הסיבה – יש אזהרת מסע לסיני, אין אישור בטחוני.

הפגנה בתל אביב נגד משבר האקלים, ב-27 בספטמבר 2019 (צילום: תמי גנות, אדם טבע ודין)
הפגנה בתל אביב נגד משבר האקלים, ב-27 בספטמבר 2019 (צילום: תמי גנות, אדם טבע ודין)

מדובר, כזכור, בוועידת פסגה עולמית שבה יתארחו מנהיגים בדרגים הגבוהים ביותר. היא תהיה מאובטחת מכף רגל ועד ראש וכמובן תשתתף בה גם משלחת ישראלית גדולה שתכלול את אנשי המשרד להגנת הסביבה, נציגים מארגוני הסביבה ועוד. כולם יהיו שם, חוץ מהתלמידים – כי מישהו החליט שאי אפשר לערוב לביטחונם. גם הצעה שיטוסו ויחזרו באותו יום, בלי לינה, נדחתה.

אותם תלמידים, אגב, יכולים לקנות עם הוריהם כרטיס טיסה לשארם ולטוס לנופש משפחתי באין מפריע, אבל מהזכות לייצג את ישראל בוועידת האקלים הם כנראה יכולים לשכוח.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
קצת בעייתי שהכתב מציג עמדה חד צדדית בעד טרלול האקלים. זה נושא שנמצא במחלוקת עמוקה בעולם. אפילו הנשיא לשעבר טראמפ טוען שזה פייק משבר שנועד לפגוע בבני האדם. https://www.bitchute.com/vide... המשך קריאה

קצת בעייתי שהכתב מציג עמדה חד צדדית בעד טרלול האקלים. זה נושא שנמצא במחלוקת עמוקה בעולם. אפילו הנשיא לשעבר טראמפ טוען שזה פייק משבר שנועד לפגוע בבני האדם.

https://www.bitchute.com/video/Yy3NC3MvpUkc/

https://www.bitchute.com/video/otMDonCJ7ieq/

https://t.me/SGTnewsNetwork/32048

עוד 790 מילים ו-1 תגובות
סגירה