הארי פוטר והקסם שאבד

הסופרת ג'יי קיי רולינג (צילום: AP Photo/Christophe Ena)
AP Photo/Christophe Ena
הסופרת ג'יי קיי רולינג

ב-30 באוגוסט 2022 יצא לאור הספר "הלב השחור כדיו" (The Ink Black Heart), רומן פשע שנכתב על ידי רוברט גלבריית – שם העט של הסופרת ג'יי קיי רולינג.

אולי מיותר להציג את ג'יי קיי רולינג, אבל בכל זאת כמה מילים. היא כמובן התפרסמה בזכות סדרת ספרי הארי פוטר שזכו להצלחה בינלאומית מסחררת, מכרו מיליוני עותקים ועובדו לשמונה סרטים מצליחים לא פחות.

אני התחלתי לקרוא את סדרת ספרי הארי פוטר די במקריות ממש, כשיצא הספר הראשון, וכמו רבים אחרים התאהבתי – בדמויות, בעולם, בסיפור. הכול היה טוב ויפה. ואז, בשנת 2018, רולינג עשתה לייק לציוץ בטוויטר שטען שנשים טרנסג'נדריות הן "גברים בשמלה", ואחר כך ניסה הדובר של רולינג לתרץ את זה בכך שהחזיקה את הפלאפון שלה הפוך, נו מילא, ניסיון יפה אבל מביך. למה? כי מכאן הטרנספוביה של רולינג רק הלכה והתגברה.

כשיצא הארי פוטר הראשון התאהבתי, כמו רבים אחרים, בדמויות, בעולם, בסיפור. הכול היה טוב ויפה. ואז רולינג עשתה לייק לציוץ שטען שנשים טרנסג'נדריות הן "גברים בשמלה"

ב-19 בדצמבר 2019 רולינג צייצה והביעה תמיכה במאיה פורסטטר. החל משנת 2015 מאיה פורסטטר עבדה כיועצת לגוף הנקרא "המרכז לפיתוח גלובלי", ובמהלך דיונים על שינויים אפשריים ב"חוק ההכרה המגדרית" שקיים בבריטניה מאז שנת 2005 ומאפשר לאנשים שמרגישים דיספוריה מגדרית לשנות את מינם באופן חוקי, צייצה פורסטטר בטוויטר ש"גברים לא יכולים להשתנות לנשים".

בעקבות ציוץ זה ואחרים לא חודש חוזה ההעסקה של פורסטטר במרכז לפיתוח גלובלי. פורסטטר תבעה כמובן ולבסוף זכתה בתביעה, כאשר השופט טען שדעותיה של פורסטטר מוגנות תחת חוק השוויון הבריטי.

עצם תמיכתה של רולינג בפורסטטר הייתה בעצם תמיכה בדעותיה של פורסטטר, ובעצם הצהרה של רולינג שאינה מכירה בשינוי מגדרי.

זה לא נגמר שם. ביוני 2020, רולינג מתחה ביקורת על השימוש בביטוי "אנשים עם מחזור" במקום במילה נשים, ואף צייצה בטוויטר, "אם מין אינו אמיתי, אין משיכה חד-מינית. אם מין אינו אמיתי, המציאות של נשים ברחבי העולם נמחקת".

הבעיה פה היא כמובן שמשום מה רולינג חושבת שקיומן של נשים טרנסג'נדריות מבטל את קיומן של נשים במרחב. בהמשך, כנראה בניסיון לרכך את הציוץ, הוסיפה רולינג שהיא "אמפתית לאנשים טרנסים". למעשה, רולינג עיוותה בדברים שלה מושגים שקשורים בהבדלים בין מגדר ומין וכונתה שוב, אנטי-טרנס.

בשלב זה החלו גם להגיב מפורסמים אחרים והביעו, בניגוד לרולינג, את התמיכה שלהם בזכויות טרנסג'נדריות וטרנסג'נדרים, בעיקר השחקנים ששיחקו את הדמויות הראשיות בסרטי הארי פוטר – דניאל רדקליף, אמה ווטסון, רופרט גרינט (הארי פוטר, הרמיוני גריינג'ר ורון ויזלי, התאמה).

בשלב זה החלו גם להגיב מפורסמים אחרים והביעו, בניגוד לרולינג, את התמיכה שלהם בזכויות טרנסג'נדריות וטרנסג'נדרים, בעיקר השחקנים ששיחקו את הדמויות הראשיות בסרטי הארי פוטר

רדקליף הביע את דעתו במאמר שפרסם בפרויקט טרוור ובו כתב: "נשים טרנסג'נדריות הן נשים. כל הצהרה הפוכה מוחקת את זהותם וכבודם של טרנסג'נדרים ומנוגדת לכל העצות שניתנו על ידי איגודי בריאות מקצועיים שיש להם הרבה יותר מומחיות בנושא מאשר ג'ו או אני".

ג'יי קיי רולינג היא כמובן דמות מאוד מוכרת ובעלת השפעה, וכל מילה שלה מגיעה למיליוני אנשים ומעורר או התנגדות, או תמיכה, ובכל מקרה, דעותיה נפוצות הלאה בצורה מאסיבית. השיא הוא מה שקורה בחודש האחרון עם צאת ספרה החדש של רולינג, "הלב השחור כדיו".

הספר סובב סביב אדי לדוול, יוצרת של סרטוני יוטיוב פופולריים. לאחר שהסרטונים מקבלים ביקורת שטוענת שהם גזעניים וטרנספוביים, מתחילים הצופים להפנות עורף ואף לתקוף את לדוול, עד שלבסוף היא נרצחת על ידי דמות טרנסג'נדרית.

רבים טענו כי למעשה רולינג כתבה את הספר כאשר היא מתבססת על ניסיונה ברשת בשנים האחרונות, אך היא ממשיכה לטעון בתוקף שהספר נכתב לפני. ואם זה לא מספיק, יש בתגובותיה בכלל של רולינג לתלונות על הטרנספוביה שלה ניחוח חזק של חוסר מודעות.

רולינג, כאמור, היא אחת הנשים המשפיעות והעשירות בעולם, אישה לבנה סיסג'נדרית, והיא רואה את עצמה כקורבן של אחת הקהילות החלשות ביותר בעולם.

יש בתגובותיה של רולינג ניחוח חזק של חוסר מודעות. היא אחת הנשים המשפיעות והעשירות בעולם, אישה לבנה סיסג'נדרית, והיא רואה את עצמה כקורבן של אחת הקהילות החלשות ביותר בעולם

מה גם שכל קו העלילה בו טרנסג'נדרית רוצחת בספר רק עושה יותר ויותר נזק לטרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות בעולם, שגם ככה סובלות וסובלים מריבוי דעות קדומות, ואם כבר ההפך הוא מה שבאמת קורה בעולם: ברוב המקרים אלה הטרנסג'נדריות והטרנסג'נדרים שנרצחות ונרצחים ולא להיפך.

האם לא יכול להיות מקרה הפוך? וודאי שכן, אבל סטטיסטית הרבה פחות. מה גם שבקונטקסט של שלל אמירותיה של רולינג מהשנים האחרונות לגבי טרנסג'נדריות וטרנסג'נדרים, קו העלילה הזה לא נראה טוב, בלשון המעטה.

ואם כל זה לא מספיק, אז זה בטח לא עוזר כשאחד האנשים המתועבים היום על ידי כמעט כל העולם נעמד לצידך. במרץ השנה ולדימיר פוטין השווה את מעמדו, ואת ה"נסיון של המערב לבטל את רוסיה" כזהה לניסיון של אנשי מערב פרוגרסיבים "לבטל את רולינג כי היא לא מתאימה לערכים הפרוגרסיביים שלהם".

הסיפור הזה עם רולינג מבאס, כי באמת שהארי פוטר זו יצירה נפלאה בעיניי. האם אני צריכה עכשיו להחרים את כל מה שקשור לרולינג ולהארי פוטר? אני לא יודעת, אבל שמתי לב שאני באופן אקטיבי, גם בלי לחשוב על זה יותר מדי, עושה בדיוק את זה.

חשוב לי להדגיש, אין בכל הנאמר כאן כל כוונה לעודד הצקה, הטרדה או הכפשה של רולינג. כל מה שנכתב כאן הוא בתגובה לדעותיה כפי שהיא הביעה אותן, שבעיני כאמור מזעזעות. אבל אנחנו מנסות לייצור עולם שבו כולם יקבלו את כולן כפי שהן או כפי שהן רואות את עצמן. אלימות בכל צורה שהיא, בין אם מילולית, וירטואלית או חלילה פיזית, היא לא הדרך או הפתרון בשום אופן.

אני ממש לא מסכימה עם רולינג, אבל אני לא חושבת ולו לרגע אחד לפגוע בה. אני כן יכולה לומר, עם זאת, שבמקרה של הארי פוטר, הקסם קצת פג.

גלי ב. יפה היא ארכיאולוגית והיסטוריונית, בעלת תואר ראשון ושני בארכיאולוגיה של ארץ ישראל ותרבויות המזרח הקדום מאוניברסיטת תל אביב ומעל 15 שנות ניסיון ארכיאולוגי בשטח. בעברה עבדה בתור ארכיאולוגית ומנהלת חפירות ברשות העתיקות ואוניברסיטאות בישראל. מרצה לקהל הרחב במגוון נושאים ארכיאולוגיים והיסטוריים עם דגש על הנגשת הארכיאולוגיה לציבור ובחינת ההווה דרך העבר. כיום מרצה אונליין ומתפעלת את מיזם #ארכיאולוגיה_אונליין בו היא מנגישה מידע ארכיאולוגי באופן יום יומי ברשתות החברתיות השונות. לאחרונה יצאה מהארון בתור טרנסג'נדרית ומקדמת במקביל נושאים בתחום השוויון המגדרי עם דגש על חקר העבר של טרנסג'נדרים בעולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מין ביולוגי לא ניתן לשינוי. גבר שחתכו לו ישאר תמיד גבר שחתכו לו. אישה שחתכו לה תשאר תמיד אשה שחתכו לה. הסבל של אנשים בעלי ״דיספוריה מגדרית״ (מונח מוזר) הוא אמיתי, אך הניסיון המטורלל לבט... המשך קריאה

מין ביולוגי לא ניתן לשינוי. גבר שחתכו לו ישאר תמיד גבר שחתכו לו. אישה שחתכו לה תשאר תמיד אשה שחתכו לה. הסבל של אנשים בעלי "דיספוריה מגדרית" (מונח מוזר) הוא אמיתי, אך הניסיון המטורלל לבטל את המימד הביולוגי יתנפץ על קיר המציאות ורק יוביל ומוביל להתרחקות הזרם המרכזי של החברה מאנשים אלה. אל תדחפו לנו לגרון "מדע" שהמצאתם בפקולטה לענייני מגדר. אל תדחפו לנו שפה שזרה לנו. אל תבקשו להפוך סדרי עולם עבור פרומיל מהאוכלוסיה. רוצים להתלבש כמו נשים? תפאדל. בזה זה מסתכם.

עוד 858 מילים ו-2 תגובות
סגירה