המחאה באיראן: ביידן למד מהשגיאה של אובמה

"ההתעוררות באיראן מדהימה", אמר ביידן בעת ביקור בקולג' בדרום קליפורניה ביום שישי ● עצם העובדה שביידן מתבטא בתמיכה למחאה באיראן היא חדשנית: במצב דומה ב-2009, הנשיא דאז ברק אובמה העדיף להחריש מחשש שהזדהות שלו עם המוחים תתפרש על ידי המשטר באיראן כמעורבות אמריקאית בתנועת המהפכה ● בסוף השבוע, גם אובמה הודה: "בדיעבד, זו הייתה טעות"

תושבים בדרום קליפורניה מקבלים את פני השיירה של הנשיא ג'ו ביידן עם שלטי תמיכה במחאה באיראן, 14 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
AP Photo/Carolyn Kaster
תושבים בדרום קליפורניה מקבלים את פני השיירה של הנשיא ג'ו ביידן עם שלטי תמיכה במחאה באיראן, 14 באוקטובר 2022

בסוף השבוע העלה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את רף ההתבטאויות נגד הממשל באיראן. במהלך ביקור ביום שישי בקולג' בדרום קליפורניה, ביידן אמר כי הוא "נדהם" מההפגנות ההמוניות ברחבי איראן.

"אני רוצה שתדעו שאנחנו עומדים לצידם של האזרחים והנשים האמיצות של איראן", הצהיר. "ההתעוררות באיראן מדהימה. אני חושב שזה מסוג הדברים שלא יירגעו לזמן מה". ביידן אמר את הדברים בתגובה לשלטים שנישאו במהלך הביקור בקולג' הקוראים "תשוחרר איראן".

"אני רוצה שתדעו שאנחנו עומדים לצידם של האזרחים והנשים האמיצות של איראן. ההתעוררות באיראן מדהימה. אני חושב שזה מסוג הדברים שלא יירגעו לזמן מה"

במקביל, בוושינגטון, סגנית הנשיא קמלה האריס, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן פגשו פעילי זכויות אדם המנסים להזיז דברים באיראן.

בחודש שעבר דיבר הנשיא ביידן על ההפגנות באיראן במהלך נאומו בעצרת הכללם של האו"ם, אך דבריו שלשום היו מפורשים יותר.

ג'ו ביידן מופיע בקולג' בדרום קליפורניה, 14 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
ג'ו ביידן מופיע בקולג' בדרום קליפורניה, 14 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)

המדיניות הזו, של הבית הלבן, שונה מאוד מהמדיניות בה נקט הנשיא לשעבר ברק אובמה במהלך הפגנות נגד המשטר האיראני בשנת 2009. אובמה חשש אז, שכל הזדהות שלו עם המפגינים באיראן תתפרש על ידי המשטר בטהרן כמעורבות של הסי-איי-איי בהתנעת מהפכה והעדיף להחריש.

אובמה חשש ב-2009, שכל הזדהות שלו עם המפגינים באיראן תתפרש על ידי המשטר בטהרן כמעורבות של הסי-איי-איי בהתנעת מהפכה והעדיף להחריש

גם אז, ב-2009, אישה צעירה שעמדה בשולי הפגנה נגד המשטר נהרגה. כעבור 13 שנים, הנסיבות נראות דומות מאוד וביידן בוחר בגישה שונה, אם כי בשלב הזה ארה"ב לא מסייעת באופן ישיר למפגינים.

לפני כשבועיים, הממשל הוסיף סנקציות ספציפיות על משטרת המוסר האיראנית ומנגד, הוסרו סנקציות שונות על ייצוא של ציוד טכנולוגי ואינטרנטי כדי לאפשר למפגינים לפעול להשגת חיבור אינטרנט לווייני או להתחבר לציוד ולרשתות כך שיוכלו להתארגן ולפעול במסגרת המחאות נגד המשטר. אף על פי כן, שירותי הלוויין של אילון מאסק עדיין לא מופעלים באיראן.

השינוי במדיניות הבית הלבן הפך למוצהר בימים האחרונים. בנוסף לדבריו של ביידן, הנשיא לשעבר אובמה התראיין אתמול (שבת) בפודקאסט Pod Save America והסביר את הטעות שעשה בשנת 2009 (כמה חודשים אחרי שנכנס לבית הלבן).

"בדיעבד, אני חושב שזו הייתה טעות. בכל פעם שאנחנו רואים שביב של תקווה, של אנשים כמהים לחופש, אני חושב שאנחנו חייבים להבליט זאת. עלינו לשים על כך זרקור, להביע סולידריות עמם", אמר אובמה למראיינים.

"בדיעבד, אני חושב שזו הייתה טעות. בכל פעם שאנחנו רואים שביב של תקווה, של אנשים כמהים לחופש, אני חושב שאנחנו חייבים להבליט זאת. עלינו לשים על כך זרקור, להביע סולידריות עמם"

לדבריו, בשנים 2009-2010 "התקיים דיון משמעותי בתוך הבית הלבן, בנוגע לשאלה האם עליי כנשיא לתת גיבוי למפגינים של התנועה הירוקה באיראן, מכיוון שאקטיביסטים רבים הואשמו על ידי המשטר שהם כלי של המערב והייתה אז מחשבה שאנחנו נערער את מעמדם ברחוב אם נתמוך בהם".

כאמור, הגברת הסנקציות והלחץ על איראן היא המדיניות האמריקאית שאמורה להביא את הממשל בטהרן להגיע לחוץ למו"מ חדש על הסכם גרעין. אך בסיום סבב השיחות האחרון, איראן לא קיבלה את הדרישה האמריקאית שהחקירות הפתוחות נגד איראן (במסגרת סבא"א, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) יימשכו גם לתוך ההסכם החדש.

הבית הלבן הודיע לאחרונה שהשיחות לא יתחדשו לפחות עד לבחירות אמצע הקדנציה (8 בנובמבר) וגם אם כן, נדמה שהנתיב הדיפלומטי הגיע למבוי סתום.

תמונה שפרסמה ממשלת אוקראינה של חלק ממל"ט מתאבד מתוצרת איראן ששימש את רוסיה בהתקפות על אוקראינה (צילום: Ukrainian military's Strategic Communications Directorate via AP)
תמונה שפרסמה ממשלת אוקראינה של חלק ממל"ט מתאבד מתוצרת איראן ששימש את רוסיה בהתקפות על אוקראינה (צילום: Ukrainian military's Strategic Communications Directorate via AP)

על כך יש להוסיף את העובדה שהאיראנים מכרו בחודשים האחרונים כמות גדולה של כטב"מים (אלפים, לדברי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי) מסוג שהאד 136 לרוסים וכלי הנשק הקטלני הזה משמש את הרוסים בשדה הקרב נגד אוקראינה.

על כל אלה, ובלי קשר ללוחות הזמנים, התעוררו ההפגנות העצומות נגד המשטר באיראן – ובוושינגטון החליטו שהם לא חוששים יותר להביע הזדהות עם המפגינים ועם ההתנגדות.

בנוסף לדבריו של אובמה אתמול, היועץ לביטחון לאומי סאליבן התראיין לאחרונה והודה שיש שינוי בגישה וכי זה נובע מהלקח הקשה שממשל אובמה למד. ב-2009 סאליבן היה יועץ בכיר למזכירת המדינה הילארי קלינטון, כך שהכיר את הדברים מקרוב.

"הסיבה לכך שיש לנו גישה שונה היום, היא כי בשנת 2009 חשבנו שאם ארה"ב תצהיר דברים בבולטות נגד איראן, האמירות שלנו יפגעו במפגינים ולא יסייעו להם", אמר סאליבן לפני מספר ימים בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת אן-בי-סי. "בסופו של דבר, אנחנו הפנמנו שהדבר הכי חשוב שארה"ב יכולה לעשות הוא להיות ישירה וברורה במענה לאזרחים בכל מדינה, התובעים את החירויות שלהם".

"בסופו של דבר, אנחנו הפנמנו שהדבר הכי חשוב שארה"ב יכולה לעשות הוא להיות ישירה וברורה במענה לאזרחים בכל מדינה, התובעים את החירויות שלהם"

עוד 657 מילים
סגירה