עיריית חיפה אינה עונה

שתי עתירות חופש מידע שהוגשו לאחרונה חושפות טפח ממדיניות עקבית של הסתרה והעדר שקיפות מצד עיריית חיפה ● ראשת העיר קליש רותם מסרבת לחשוף את יומני הפגישות שלה כנדרש ומונעת בעקביות מענה לשאלות עיתונאים ● בתחילת הקדנציה, היא דווקא הבטיחה בדיוק את ההפך ● דוברות העירייה בתגובה: "אין לנו מה להסתיר"

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראובן כהן, עיריית חיפה
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם

שתי עתירות חופש מידע שהוגשו נגד עיריית חיפה לאחרונה, לאחר סירובה העיקש למסור נתונים ומסמכים האמורים להיות חשופים לציבור, שופכות אור על הקדנציה של ראשת העיר עינת קליש רותם, שהחלה בהבטחות לשקיפות ושיתוף הציבור, ומתקרבת לסיומה בהסתרה שיטתית של מידע ואי-אמירת אמת.

בקמפיין הבחירות המוצלח שלה ב-2018, קליש רותם דווקא הבטיחה שקיפות, ובישיבת המועצה הרשמית הראשונה היתה נחרצת בנושא: "אני רוצה להתחיל בהבהרה, שאני רואה חשיבות עליונה בפומביות ובשקיפות של כל הפעילות של הרשות המקומית". ואכן, קליש רותם אישרה שידור של ישיבות המועצה בשידור חי במקביל להעלאת הפרוטוקולים לאתר העירייה.

אבל עד מהרה שינתה ראשת העיר כיוון והחלה לדבוק במדיניות מכוונת של הסתרת מידע. לאחר שנצבר רוב במועצה נגדה, היא החלה לחסום שידור ישיבות ולמנוע פומביות של דיון בנושאים שלא נוחים לה – למשל סביב השערוריה שנוצרה כאשר תמכה בהסרה בכפייה של דגל גאווה ממשרדה של עובדת. בין הטיעונים שבהם השתמשה היה "העדר כוח אדם".

ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

רק איום בעתירה מנהלית החזיר את פומביות הדיון למועצה, אבל קליש רותם כבר היתה בשוונג ששידר בוז מוחלט לשקיפות: היא מיעטה בראיונות לעיתונות והקפידה לדבר עם הציבור במשורה דרך ערוצי היח"ץ של העירייה, כשהיא מתחמקת באופן קבוע משאלות קשות.

במהרה התרבו הטענות כי קליש רותם אינה משיבה לשאלות עיתונאים ומסתירה מידע גם מחברי המועצה, והתברר שההבטחה לשקיפות שלטונית כחלק מעידן חדש לעיר הצפונית הייתה על הקרח.

במהרה התרבו הטענות כי קליש רותם אינה משיבה לשאלות עיתונאים ומסתירה מידע גם מחברי המועצה, והתברר שההבטחה לשקיפות שלטונית כחלק מעידן חדש לעיר הצפונית הייתה על הקרח

שתי עתירות אשר הוגשו לאחרונה על ידי עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים לקבל את המידע המבוקש, מצביעות לראשונה באופן רשמי על גישה זו. העתירה הראשונה היא גם נגד קליש רותם עצמה, לאחר שזו סירבה בעיקשות לבקשות למסור את יומניה למחצית הראשונה של 2022.

הבקשה למסור את היומנים הוגשה לכל הרשויות המקומיות והמועצות האיזוריות בישראל, 260 במספר. רוב העיריות נענו לבקשה במהירות יחסית, וכ-100 מתוכן כבר העבירו את היומנים ללא שיהוי.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: ראובן הכהן, דוברות עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם (צילום: ראובן הכהן, דוברות עיריית חיפה)

עיריית חיפה היא, נכון לעכשיו, העירייה היחידה שסירבה אפילו להתייחס לבקשה, ולמרות שזו הוגשה לפני חודשיים וחצי טרם השיבה עליה, גם אחרי התראות ותזכורות. חוק חופש המידע מחייב מענה מהיר של הרשות הרלוונטית עד 30 יום, ואז ניתן לבקש ארכה נוספת.

העתירה השנייה שהוגשה נוגעת להתנהלותה של קליש רותם מול העיתונות וסירובה העיקש להגיב על שאלות, גם כאלה הכוללות מידע בסיסי ואפילו כזה שאינו ביקורתי. העתירה נולדה בין השאר בעקבות טענות של זמן ישראל כי אף אחת מבקשות התגובה לשרשרת התחקירים שפורסמו בעניינה של קליש רותם ועיריית חיפה לא זכה למענה של הדוברות, למרות עשרות שאילתות שהוגשו.

העתירה נולדה בין השאר בעקבות טענות זמן ישראל כי אף אחת מבקשות התגובה לשרשרת התחקירים שפורסמו בעניינה של קליש רותם ועיריית חיפה לא זכה למענה של הדוברות, למרות עשרות שאילתות שהוגשו

בין השאר התעלמה הדוברות של קליש רותם משאילתות הנוגעות להעסקתו הפסולה של חוקר פרטי המנהל חקירות פסולות נגד יריביה הפוליטיים, שאלות הנוגעות לתיפקודה בשכונות בעיר, שאלות העוסקות בקריאת שמות רחובות על שם סלבריטאים שעודם בחיים, שאלות הנוגעות לבזבוז מיליונים על מינוי יועצים ומנהלות מיותרים (אשר זכתה לביקורת מבקר הפנים) ושאלות הנוגעות לכשלון המתמשך בטיפול בבעית החזירים המתפשטת ואף גרמה לתקיפה של ילדה בימים האחרונים.

דובר עיריית חיפה אלירן טל עם ירדנה ארזי וראשת העיר עינת קליש רותם, בטקס קריאת רחוב בחיפה על שמה של הזמרת, אוקטובר 2021 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
דובר עיריית חיפה אלירן טל עם ירדנה ארזי וראשת העיר עינת קליש רותם, בטקס קריאת רחוב בחיפה על שמה של הזמרת, אוקטובר 2021 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

בעקבות טענות זמן ישראל, השיב דובר העירייה אלירן טל כי "80 אחוז מהשאילתות שמופנות לעירייה זוכות למענה. על מה לא עונים? על עניינים פוליטיים ומשפטיים שצריכים להתברר בבתי המשפט ולא בתקשורת". אך בהמשך לדיאלוג הזה העידו עיתונאים נוספים כי פניותיהם לעירייה הושבו ריקם פעם אחר פעם.

בעקבות הטענות הללו, פנתה עמותת "הצלחה" בבקשת חופש מידע לאחראית חופש המידע בעירייה וביקשה להעביר לידיה מאגף הדוברות בעירייה – אגף גדול המונה כ-12 עובדים – את העתקי הפניות שהוגשו לדוברות החל מינואר 2020 ואת התשובות לפניות אלה. למרות שמאז דרישה זו חלפה כמעט שנה, גם הפעם לא נקטה העירייה בשום פעולה ולא השיבה על הבקשה, ולכן הוגשה עתירה לבית המשפט.

"הבקשה למסור יומנים הינה בקשה רוחבית שהוגשה לכלל הרשויות בארץ ולאחר שניתנו כבר מספר פסקי דין שעיגנו את חובת ראש העירייה למסור את יומנו", אמר לזמן ישראל עו"ד מן. "למעשה, פסק הדין הראשון בהקשר זה ניתן ב-2015 נגד יונה יהב, ראש העירייה הקודם, שסירב למסור את יומניו ל'הצלחה'.

עו"ד אלעד מן (צילום: יובל טבול)
עו"ד אלעד מן (צילום: יובל טבול)

"בסיבוב הזה עיריית חיפה, לא רק שלא השיבה לבקשה, אלא התעלמה ממנה לחלוטין, כפי שעשתה לגבי בקשות נוספות שהוגשו מעת שהחלה כהונתה של קליש רותם.

"ראוי היה לצפות, במיוחד בנושא כמו תשובות שניתנו מטעם דוברות העירייה ומענה לפניות עיתונאים, שהעירייה תמסור את המידע הרלוונטי ללא קושי או עיכוב. אך המציאות המאכזבת מגלה כי בעיריית חיפה ובאגף הדוברות שלה, בחרו שלא להשיב לבקשה בניגוד לחוק וללא נימוק כלשהו. על כן ובלית ברירה, יתבררו הדברים בבית המשפט".

"המציאות המאכזבת מגלה כי בעיריית חיפה ובאגף הדוברות שלה, בחרו שלא להשיב לבקשה בניגוד לחוק וללא נימוק כלשהו. על כן ובלית ברירה, יתבררו הדברים בבית המשפט"

ביקשנו את התייחסות העירייה לשתי העתירות. דובר העירייה מסר לזמן ישראל בתחילה כי "יומני ראש העיר מפורסמים באתר העירייה. העירייה העבירה בעבר את כלל המידע שביקשה העמותה ותעביר גם בהמשך כל מידע שידרש".

בעקבות תגובה זו בדקנו באתר העירייה אך לא מצאנו כל קישור ליומני ראשת העיר קליש רותם. ביקשנו מהדובר כי יעביר לידינו את הקישור ליומנים המדוברים והוא השיב: "היומנים יונגשו ויעלו בקרוב כפי שענינו בעתירה. אין מה להסתיר".

מעמותת "הצלחה" נמסר כי בשני המקרים המדוברים לא ניתן כל מענה לדרישת החשיפה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 826 מילים ו-1 תגובות
סגירה