פוסטר הקורא לעצמאות בסקית, קיץ 2022 (צילום: גילעד שדה)
גילעד שדה

חולם בבסקית

בזמן השלטון הדיקטטורי של הרודן פרנקו בספרד, המחתרת הבסקית פעלה באמצעים אלימים כדי להשיג חופש ועצמאות ● עם השנים, הלגיטימציה של המחתרת פחתה בקרב הציבור הבסקי והם הודיעו על הפסקת אש ● הכתב הצבאי קרלוס זורוטוזה מספר בריאיון לזמן ישראל על המאבק הבסקי לעצמאות ואומר: "זו זכות העם הבסקי לעשות משאל עם ולקבוע אם להיפרד מספרד או לא"

ב־20 באוקטובר 2011, כשהתקשורת העולמית רעשה וגעשה, שליט לוב – הדיקטטור האכזרי מועמר קדאפי – נתפס על ידי המורדים והוצא להורג בשדה הקרב. הדיווחים השונים והסותרים על ההוצאה להורג פתחו את המהדורות ברחבי העולם.

קרלוס זורוטוזה, כתב צבאי ותיק ומומחה למזרח התיכון מהעיר "דונוסטיה" (סאן סבסטיאן) שבחבל הבסקים, זוכר את היום שבו ארגון אט"א – הידוע גם בשם המחתרת הבסקית – הודיע על הפסקה אש סופית אחרי חצי מאה של פעילות מחתרתית.

בפועל, ההוצאה להורג של הדיקטטור הלובי האכזרי גנבה את תשומת הלב מהפסקת האש של המחתרת הבסקית. תוך כדי הליכה בסאן סבסטיאן העתיקה – האהובה במיוחד על גולשי גלים ותיירים מספרד ומהעולם – אנחנו נדחקים בין המוני התיירים; ריח מזון נישא באוויר וחלונות ראווה הציגו את כל הטוב שיש לארץ הבסקים להציע.

קשה לדמיין שרק לפני כעשור היעד הכול כך פופולרי הזה היה נפיץ ממש כמו ירושלים. השיחה עם זורוטוזה זורמת בין גלי האוקיינוס האטלנטי שהוא כל כך אוהב לבין ילדותו בעיר האלימה, כשבכל רגע נתון יכולת למצוא את עצמך מוגף ומוכה בידי המשטרה.

קרלוס זורוטוזה מוזג סיידר באסקי, סן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)
קרלוס זורוטוזה מוזג סיידר בסקי, סן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)

ריח מזון נישא באוויר וחלונות ראווה הציגו את כל הטוב שיש לארץ הבסקים להציע. קשה לדמיין שרק לפני כעשור היעד הכול כך פופולרי הזה היה נפיץ ממש כמו ירושלים

בעבר, כשהמשטרה חשדה שחברי אט"א נמצאים בעיר העתיקה – הם היו מטילים עליה עוצר. אבל זה לא עצר את אלפי האזרחים – שיצאו לרחובות כמעט מדי יום בדרישה להגדרה עצמית – להתעמת עם כוחות המשטרה ולהצית אוטובוסים כדי לחסום את הרחובות.

"כשאנשים יצאו להפגין – כל מי שנתפס נעצר. סבתות היו מסתירות בבית מפגינים צעירים", מספר זורוטוזה.

ארץ הבסקים כוללת שבעה מחוזות ונפרסת לאורך האוקיינוס האטלנטי, למורדות הרי הפירנאים. כשלושה מיליון תושבים חיים בשטח של כ־21 אלף מטר, הגובל בין צרפת לספרד. זה האזור עם מספר מסעדות המישלן הגבוה ביותר באירופה. כמו במקומות אחרים בעולם, החלום על חופש ועצמאות הוביל את חבל הבסקים למאבק אלים שגבה קורבנות רבים.

המחתרת הבסקית

אט"א ("ארץ הבסקים וחופש") היה ארגון מחתרתי בדלני שהוקם בשנת 1959 בתקופת שלטונו של הרודן פרנסיסקו פרנקו, ששלט בספרד במשך עשורים. הארגון שאף להשיג עצמאות לילידים הבסקים אך מטרותיו השתנו עם השנים.

פוסטרים בהנדייה: "חנינה – סוציאליזם, עצמאות", קיץ 2022 (צילום: גילעד שדה)
פוסטרים בהנדייה: "חנינה – סוציאליזם, עצמאות", קיץ 2022 (צילום: גילעד שדה)

בתחילת הדרך, הפעילות הצבאית של הארגון כוונה נגד אנשי ממשל, צבא ומשטרה ספרדים. אולם, עם השנים הפעילות של המחתרת גבתה את חייהם של מאות אזרחים שנפגעו בפיגועים, וכאלה שנחשדו בשיתוף פעולה עם השלטונות הספרדים. ב־20 במאי 1997 הוכרזה המחתרת הבסקית כארגון טרור על ידי ממשלת ארה"ב יחד עם תנועות כ"ך, כהנא חי, חמאס וחזבאללה.

יחס הקהילה הבסקית למחתרת ולפעילותה השתנה עם השנים. בהתחלה חלק מהילידים תמכו בפעילות הארגון, שכן הם ראו בו ארגון לוחם נגד הדיכוי של משטר פרנקו

יחס הקהילה הבסקית למחתרת ולפעילותה השתנה עם השנים. בהתחלה חלק מהילידים תמכו בפעילות הארגון, שכן הם ראו בו ארגון לוחם נגד הדיכוי של משטר פרנקו. עד היום לא ניתן להעריך כמה בסקים נהרגו על ידי ממשלת ספרד בתקופת הסכסוך. אולם, מספר הקורבנות של המחתרת הבסקית במהלך פעילות של כחצי מאה ידוע – 829 אנשים, מתוכם 343 אזרחים.

רחובות העיירה אלגויבאר, חורף 2021 (צילום: גילעד שדה)
רחובות העיירה אלגויבאר, חורף 2021 (צילום: גילעד שדה)

"הפסקת האש של אט"א לא הייתה חלק מתהליך שלום עם ממשלת ספרד. אט"א סיימה את הפעילות האלימה כי הקהילה הבסקית דרשה לשים סוף לאלימות", מסביר ג'ון היינריטו, חבר בפרלמנט הספרדי מטעם EH Bildu, "איחוד ארץ הבסקים". מדובר במפלגת שמאל הדוגלת בזכות הילידים הבסקים להגדרה עצמית ובזכות לקבוע את עתידם.

מפלגת "איחוד ארץ הבסקים" כוללת חברים שבעבר תמכו בפעילות המחתרת הבסקית לצד כאלו שהתנגדו לה, כמו היינריטו. את היינריטו פגשתי לראשונה בנובמבר 2020 בבירת נגורנו קרבאך סטפנקרט, כשהוא הגיע לעיר המופגזת תוך כדי מלחמת מלחמת נגורנו קרבאך השנייה.

גרפיטי במרכז סן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)
גרפיטי במרכז סן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)

מדובר בפוליטיקאי האירופי היחיד שהגיע לאזור כדי לראות את המצב בשטח. שנה לאחר מכן, בנובמבר 2021, נפגשנו בחומוסייה ישראלית ליד הפרלמנט הספרדי במדריד לשיחה על הסכסוך הבסקי, זכויות אסירים ועתידה של האוטונומיה הבסקית.

"התחלתי את דרכי הפוליטית בגיל 19. מאז ומעולם האמנתי בדרכי השלום. הפעילות של אט"א הזיקה לנו והיחידים שרצו שאט"א תמשיך בפעילותה האלימה היו אנשי הימין הספרדי, שהתעלמו מהסכסוך הפוליטי בטענה שמדובר בסוגיה ביטחונית".

בר בסקי ברכס מעל העיירה סומרגה, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)
בר בסקי ברכס מעל העיירה סומרגה, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)

לדברי היינריטו, ממשלת ספרד השתמשה במחתרת הבסקית ובקורבנותיה כדי להתעלם מהסכסוך הפוליטי עם הקהילה הבסקית בטענה כי מדובר במלחמה בטרור

לדברי היינריטו, ממשלת ספרד השתמשה במחתרת הבסקית ובקורבנותיה כדי להתעלם מהסכסוך הפוליטי עם הקהילה הבסקית בטענה כי מדובר במלחמה בטרור וכדי להימנע מדיאלוג. בזמן שלטון הרודן פרנקו נמנעה ממשלת ספרד מדיאלוג. כשפרנקו דיכא את העמים באזור ואסר על לימוד השפה הבסקית או על שפות אחרות – הייתה תמיכה במחתרת הבסקית.

לאחר מותו ובזמן המעבר לדמוקרטיה, היו כאלה שהבינו את הפעילות האלימה נגד נציגי הממשל, גם אם לא הסכימו עם הדרך, שכן התהליך הזה בספרד היה ייחודי. המעבר לדמוקרטיה בספרד נעשה על ידי אותם אנשים שהיו חלק בלתי נפרד מהדיכוי.

חופי האוקיינוס האטלנטי בהנדייה (צילום: גילעד שדה)
חופי האוקיינוס האטלנטי בהנדייה (צילום: גילעד שדה)

עם זאת, כחלק מתהליך המעבר לדמוקרטיה ואחרי שנים של מאבק נחוש מצד הבסקים והקטלונים – הוחלט לתת אוטונומיה לכל אזור בספרד. לארץ הבסקים ניתן מעמד אוטונומי ייחודי ומערכת מיסוי וביטוח לאומי נפרדת, הנחשבת למוצלחת יותר מזו שבספרד.

עם השנים המאבק האלים שפגע גם באזרחים רבים גרם לחברי המחתרת הבסקית לאבד את תמיכתם של הבסקים. "זה היה תהליך ארוך והיה חשש שהחלק הלוחמני בשורות אט"א ימשיך לבצע פיגועים. אולם, ברגע שאט"א הודיעו על הפסקת אש קבועה וסוף לפעילות האלימה – הם חדלו. המטרה שלנו היא להגן על זכויות אדם ולסיים את הסכסוך, בלי לוותר על הזכות שלנו לקבוע את עתידנו".

חופי האוקיינוס האטלנטי בארץ הבסקים, נובמבר 2021 (צילום: גילעד שדה)
חופי האוקיינוס האטלנטי בארץ הבסקים, נובמבר 2021 (צילום: גילעד שדה)

"זה היה תהליך ארוך והיה חשש שהחלק הלוחמני בשורות אט"א ימשיך לבצע פיגועים. אולם, ברגע שאט"א הודיעו על הפסקת אש קבועה וסוף לפעילות האלימה – הם חדלו"

כיום יושבים בבתי הכלא הספרדיים כ־180 אסירים בסקים, זאת לעומת כ־500 אסירים ביום שהמחתרת הבסקית הודיעה על הפסקת פעילותה. ממשלת ספרד נהגה ביד קשה עם הבסקים ולטענת רבים גם באכיפה בררנית כלפי הילידים.

חוליגנים שניפצו רכבים במדריד קיבלו במקרה הגרוע קנס כבד אך בסקים שנחשדו באותה עבירה בדיוק נשפטו על פי הפקודה למניעת טרור ונשלחו לשנים רבות בבתי כלא והוגלו אל האיים הקנרים או אל אזורים מרוחקים אחרים.

שקיעה בסן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)
שקיעה בסן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)

במקביל, אנסים, רוצחים ושפוטים על אלימות במשפחה ריצו עונשים בבתי כלא קרובים לבני משפחותיהם. היינריטו – שמאז ומעולם התנגד לאלימות – הוא דמות דומיננטית במאבק לזכויות האסירים הבסקים. "האסירים הבאסקים הכירו בנזק שגרמו והתחייבו לא לחזור על מעשיהם. אני מאמין שזה מספיק כדי לשחרר אותם, כפי שקרה בעולם בתהליכי שלום אחרים".

ארץ הבסקים

כמה חודשים אחרי הביקור בסאן סבסטיאן ישבתי על ספסל בתחנת הרכבת של הנדייה, עיר בסקית ציורית למרגלות הפרינאים ולחופי האוקיינוס האטלנטי. אני וזורוטוזה, אחרי כשנה של ניסיונות, יצאנו לאריזקון שבחבל נווארה הבסקי.

פארק בסן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)
פארק בסן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)

בכניסה לכפר אריזקון קיבל את פנינו שלט עם הכיתוב: "באריזקון מדברים אאוסקרה" (השפה הבסקית). הכפר היפהפה נמצא בתחילתו של עמק ציורי וירוק. בתי אבן גדולים נציבים זה לצד זה אך כיאה לתרבות הבסקית, קירות הבתים נפרדים אלה מאלה.

באחד הרחובות בכפר ניצב בר קטן שלא מגיש מזון. יצאנו מהבר וזורוטוזה הודיע באנגלית: "נוסעים לחפש אוכל במקום אחר". בשולחן לידנו אישה מלמלה משהו לבנה הקטן, שהסתכל עלינו ואמר: "הם לא מדברים אאוסקרה".

גרפיטי בבירת הבסקים הצרפתיים באיון, קיץ 2022 (צילום: גילעד שדה)
גרפיטי בבירת הבסקים הצרפתיים באיון, קיץ 2022 (צילום: גילעד שדה)

זורוטוזה מלמל משהו בחזרה ויצאנו לכיוון הרכב. "עניתי לה בניב שהיא מדברת", הוא אמר ותרגם בקצרה את השיחה. זורוטוזה מספר שבבסקים אפשר לזהות את מקור האזרחים לפי הניב שהם מדברים בו – עד לרמת הכפר או העמק. "בגלל המבנה הגיאוגרפי של האזור, בעמקים השונים אנשים דיברו תתי־ניבים שונים. כל אזור היה מבודד מהאחר, ממש כמו בקווקז".

זורוטוזה מספר שבבסקים אפשר לזהות את מקור האזרחים לפי הניב שהם מדברים בו – עד לרמת הכפר או העמק. "בגלל המבנה הגיאוגרפי של האזור, בעמקים השונים אנשים דיברו תתי־ניבים שונים"

האוסקרה היא שפה מסתורית שלא קשורה לאף אחת מהשפות האירופאיות. מקור השפה לא ידוע. חוקרים רבים ניסו להתחקות אחר מקורות ארבעת הניבים העיקריים, אבל אף אחד לא הגיע לתשובה ודאית.

פנסיונרים באסקים מפגינים בסן סבסטיאן בדרישה לשיפור התנאים הסוציאליים. סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)
פנסיונרים בסקים מפגינים בסן סבסטיאן בדרישה לשיפור התנאים הסוציאליים. סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)

זורוטוזה, כיום מורה באיקסטולה, מסביר שאחד ההישגים המשמעותיים של העם הבסקי הוא מערכת החינוך. מערכת החינוך מתנהלת כיום ברובה בשפה הבסקית או בשילוב של בסקית וספרדית.

באוטונמיה הבסקית יש שלושה מודלים חינוכיים, העיקרי שבהם בשימוש באיקוסטולה – בית ספר בסקי עם תוכנית לימודים הנלמדת באאוסקרה. ספרדית ואנגלית נלמדים כשפות נוספות.

גרפיטי בבירת הבסקים הצרפתיים באיון, קיץ 2022 (צילום: גילעד שדה)
גרפיטי בבירת הבסקים הצרפתיים באיון, קיץ 2022 (צילום: גילעד שדה)

מודל אחר קיים בבתי ספר דתיים ופרטיים, שם המקצועות נלמדים בשפה הבסקית אך תוכנית הלימודים לא מחויבת לתוכנית הבסקית. המודל השלישי והפחות נפוץ הוא תוכנית של לימודים בספרדית, כשהאאוסקרה נלמדת כשפה אופציונלית.

"בזמן שלטון פרנקו, הלימודים באיקוסטולה היו אסורים. כמו שבאפגניסטן מלמדים ילדות בבית ספר מחתרתיים, כך למדו באיקוסטולה". לדברי זורוטוזה, כדי לעבוד בשירות הציבורי – ובכלל כדי למצוא עבודה בארץ הבסקים – אתה חייב לדבר באאוסקרה.

המרינה בסן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)
המרינה בסן סבסטיאן, סתיו 2021 (צילום: גילעד שדה)

אולם, למרות הישגי הקהילה הבסקית במאבק לשימור התרבות הייחודית שלהם, הם לא מתכוונים לוותר על הזכות להגדרה עצמית.

70% מחברי הפרלמנט הבסקי תומכים בזכות העם הבסקי לקחת את גורלו בידיו. "מערכת החינוך היא הישג משמעותי שמבסס את היסודות לשימור התרבות שלנו אבל הזכות להגדרה עצמית חשובה לא פחות. זו זכות העם הבסקי לעשות משאל עם ולקבוע אם להיפרד מספרד או לא".

נגנים בסקים בעיר באיון, קיץ 2021 (צילום: גילעד שדה)
נגנים בסקים בעיר באיון, קיץ 2021 (צילום: גילעד שדה)
עוד 1,340 מילים
סגירה